Moottoripyörä tottelee ohjaustankoa sen verran rivakasti, ettei sitä takapenkiltä pysty mutkasta suoraksi oikaisemaan ellei kuljettaja yrittää ajaa kaarretta ohjaustankoa käyttämättä.
Juu, itsellä ei ole henk. koht kokemusta miten isokokoinen kyytiläinen saattaisi muuttaa ajolinjaa painonsiirrolla. Emäntä ei ole vielä koskaan havaittavasti vaikuttanut ajosuuntaan, mutta ei ole koskaan panikoinutkaan vastaan (eikä ole verrattavissa koossakaan äijänkörilääseen). Joskus olen itse istunut emännän kyydissä ja koittanut heilutella pyörää omalla painonsiirrolla, mutta ei se isosti ole vaikuttanut kulkusuuntaan suoraan ajaessa. Pitäisi joskus melkein kokeilla jonkun kaverin kanssa miten se vaikuttaa mutkassa.
Kyllä se kyytiläinen vaan aika vipinän saa aikaan kun rupeaa kesken mutkan esimerkiksi nousee ulkokaarteen puolelle, kokeilkaa.
Ja kyllähän sitä pyörää ohjataan aikas paljon kallistamalla, vai pystyssäkö ne mutkat mennään pelkkää tankoa kääntäen ? Eli lienee molempia joutuu käyttää noin niinkuin normiajossa.
Tottahan sekä kuljettajan että matkustajan kallistelu ohjaa moottoripyörää. Eri pyörissä eri tavoin, mutta tuntuu se kaikissa. Mutta ohjaustanko on niin paljon kallistamista voimakkaampi tapa ohjata, että sillä voittaa vastaan vänkäävän matkustajan aika helposti.
Edelleenkään emme tiedä mitä tässä onnettomuudessa tarkalleen tapahtui, mutta väännetäänpä vielä hieman vastaisen varalle, meidän muiden mietittäväksi. Olen valmis seisomaan korjattuna, mikäli joku osoittaa pohdinnassani ajatusvirheen, mutta näin sen olen järkeillyt:
Throttlemeisterin avulla olen silloin tällöin kokeillut ajaa tankin kyljistä kiinni pitäen ja kyllä raskastakin pyörää pystyy valtatien loivissa kaarteissa tankoon koskematta ohjaamaan pelkästään kallistamalla. Mutkaisemman seututien ajamista tuolla tavoin edes maltillisella nopeudella en ole koettanut, mutta epäilen etten pitkälle pääsisi?
Mutta palataanpa valtatielle. Ohjaustangosta ohjaten sama raskas matkalotja taipuu helposti 80 nopeudella pujottelemaan keskiviivan pätkät eri puolelta. Satasessa pitää vääntää jo aika kovaa, mutta taipuu se siihenkin.
Tuo pujottelu ei ole mikään oikea väistöharjoitus, koska katsetekniikan voi siinä sivuuttaa täysin, mutta se on aivan selvää, ettei kuski ehdi roikkua minnekään päin, paitsi koettaa roikkua kyydissä. Matkustajasta puhumattakaan.
Joo, menee se matkustajankin kanssa. Tuon olen demonnut koko perheen kanssa (kukin vuorotellen!) noin 80 nopeudesta vain osoittaakseni kuinka raju liike nopea hätäväistö voi olla ja toisekseen osoittaakseni miksi vaadin heitä pitämään näppinsä erossa käsivarsistani ajon aikana. Jos on asiaa, niin hakkaa selkään, koputa kypärään, heitä vaikka pikku kivillä, mutta ÄLÄ nyki kyynärpäätäni! (älä pure mun ananasta...
)
Vaikka vartaloa kallistaen voi ohjata mopoa, niin vastaohjauksella voi ohjata samaa mopoa paljon voimakkaammin liikkein. Kääntyessään mopo tietysti kallistuu, mutta nopeissa liikkeissä miehistö ei välttämättä ehdi kallistaa mukana kun mopo väistää terävästi ja miehistö yrittää vain pysyä kyydissä.
Ellei tielle sattunut vaikkapa hirveä, mikä ei ole lainkaan poissuljettu tuossa paikassa, niin tässä haaverissa ei kaarteen puolesta ollut kyse äkkiliikkeestä vaan päinvastoin pitkän suoran jälkeisestä tasaisen pyöreästä loivasta kaarteesta.
Aiemmin 80 rajoitettuna tuo kaarre olisi ainakin minulle ollut jännittävää ajaa 2*rajoitusnopeudella, mutta nyt 50 rajoitettuna pitää vauhtia olla moninkerroin yli rajoituksen ja lisäksi pitää olla aika pienet marginaalit jos matkustaja kallistamallla vetää mopon 6 tolpanvälin mittaisen kaarteen neljänteen tolppaan.
Jos kuljettaja ajoi kaarretta määrätietoisesti vastaohjaten ja matkustajan väärä kallistus veti pyörän ulos, niin sitten ilman matkustajan vastaan vänkäämistä olisi osuttu 5. tolppaan ja matkustajan aktiivisesti mukana kallistaen vasta siihen viimeiseen.
Tätä takapenkin häiriötä tarjotaan silloin tällöin ainakin epävirallisessa meriselityksessä kolarin syyksi, mutta ellei matkustaja ole tehnyt jotain aivan tavatonta, vaikkapa äkkinykäystä tietoisesti ja huolella vastaohjaavan kuljettajan käsivarresta, niin minä laskisin tuon selityksen vähän samaan kategoriaan kuin "tilanteen muuttuessa uhkaavaksi päätin turvallisuussyistä kaataa pyörän".
En tiedä olikohan tästä taas kellekään hyötyä? Toivottavasti...