• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörä kahtia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 4tv
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vain tiedoksi pyörä menee helposti kahtia myös n. 50 - 60 km / h vauhdista. Ko. tapauksessa salettiin lähtenyt vain etuhaarukka irti keulaan kohdistuneen törmäyksen takia. Siihen ei vauhtia tarvi välttämättä ees sitä 50 km / h.. ja kyllä olen nähnyt kolarin jossa pyörät ovat menneet kahtia ja vauhtia alle 60 km /  h.. ja molemmat uusia pyöriä.
Etupää kestänee irtoamatta max 5-10G hidastuvuuden (vääntyy kyllä jo pienemmälläkin voimalla).
Ja mistähän tämä on tempaistu, karvahatustako? Ihme kun hävittäjälentäjät kestää tajuissaakin 7G kiihtyvyyksiä ja ihminen hengissa parikymmentä G:tä, mutta pyörän etupää menee palasiksi jo alle kymmenessä?

0,3 m matkalla 20km/h->0 tulee jo yli 5G:tä.
Mut jos osuu kotiloon akselin kohdalle, niin se ei anna juuri mitään periksi. Oveen ajamalla ennen harvemmin pienestä vauhdista etupää irtosi, mutta nykyäänhän siellä on vaikka mitä palkkia ja panssarikauhua sisällä kotiloiden ovissa.

Mut jos osuu kotiloon akselin kohdalle, niin se ei anna juuri mitään periksi. Oveen ajamalla ennen harvemmin pienestä vauhdista etupää irtosi, mutta nykyäänhän siellä on vaikka mitä palkkia ja panssarikauhua sisällä kotiloiden ovissa.
Ilmiöön vaikuttaa osittain myös moottoripyörien teräs- ja alumiinimateriaalien "kehittyminen". Nykyisillä etuhaarukassa ja rungossa käytetyillä suurlujuusmateriaaleilla murtovenymä (eli siis kuinka paljon kestää venyä ennen kuin katkeaa) on huomattavasti pienempi kuin ennen. Ero suuruusluokassa voisi olla esimerkiksi ennen 25%, nyt 10%. Tämän vuoksi uudessa prätkässä etupää voi mennä helpommin poikki ennen kuin se alkaa ottaa tukea moottorista. Muutenhan se on kyllä staattiselta kestävyydeltään parempi kuin entinen, ei vaan kestä vääntää niin solmuun.

Samaa mieltä, ei kortittomalta autoilijalta voi mitään vaatia. Jo pelkkä kortitta ajaminen osoittaa edesvastuuttomuutta ja ennenkaikkea välinpitämättömyyttä muuta liikennettä kohtaan.
Samaa mieltä, mutta tätä forumia kun lukee, niin se vaikuttaa olevan mitä ihannoitavinta touhua.
Kylla, jos ajaa bikella. Viela jos kortti on lahtenyt jostain pikkurikkeesta a la 105@50, saa sankarin sadekehan ja option omaan patsaaseen supersankarien teemapuistoon.
Ai jos minulla ois kovemmat meriitit niin mitäs sie mulle sitten tarjoat?

Samaa mieltä, ei kortittomalta autoilijalta voi mitään vaatia. Jo pelkkä kortitta ajaminen osoittaa edesvastuuttomuutta ja ennenkaikkea välinpitämättömyyttä muuta liikennettä kohtaan.
Samaa mieltä, mutta tätä forumia kun lukee, niin se vaikuttaa olevan mitä ihannoitavinta touhua.
Kylla, jos ajaa bikella. Viela jos kortti on lahtenyt jostain pikkurikkeesta a la 105@50, saa sankarin sadekehan ja option omaan patsaaseen supersankarien teemapuistoon.
Ai jos minulla ois kovemmat meriitit niin mitäs sie mulle sitten tarjoat?
Kerro ensin ne meriitit.

Kerro ensin ne meriitit.
Ei se noin toimi. Jätän ilmottautumatta kilpailuun koska palkitsija ei tiedä itsekkään vaatimuksia kuten vähän arvelinkin. Eli jatkamme paskan jauhantaa
tounge.gif

Kyseinen pyörä, joka on mallia Speed Triple taitaa olla minulla tallissa nyt. Runko oli katkennut emäputken juuresta niinsanotusti totaalisesti. Etuhaarukan sai työntää erikseen talliin. Lisäksi rungossa edessä olleet moottorintuet olivat katkenneet, yksi moottorinkiinnike poikki, etuvanne halki, putsarinkotelo paloina, ruiskurunko irronnut, jäähdyttimet solmussa ja kaikki mahdollinen tilpehööri edestä joko rikki tai vääntynyt. Mutta näyttäisi alustavasti siltä, että vain toisen etuputken liukuputki on lievästi vääntynyt. Senkin kuulemma pystyy oikaisemaan. Eli kohtuumojova tälli on kai ollut.

sanoi:
Mutta näyttäisi alustavasti siltä, että vain toisen etuputken liukuputki on lievästi vääntynyt. Senkin kuulemma pystyy oikaisemaan.

trumpan liukuputki maksaa satasen, joten ei kandee paljon oikoo.

usd keulan putkia, uusia on näkynyt jollain 109 eurolla muistaakseni. siinä ei ole sitä jarrupalaa, mutta senhän voi vaihtaa.

<a href="http://cgi.ebay.co.uk/TRIUMPH-SPEED-TRIPLE-1050-FORK-TUBE-T2046211-BRAND-NEW_W0QQitemZ200407699809QQcmdZViewItem
QQimsxq20091124?IMSfp=TL091124185004r4457" target="_blank">http://cgi.ebay.co.uk/TRIUMPH....04r4457</a>

tuossa mennyt 40 punnalla putki

Back