• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörä hakusessa, osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kartsa-hel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juffe sanoi:
Tämän viestin kontribuutio aiheeseen on totutusti nolla, mutta huvitti niin pirusti, kun nyt vasta tajusin, että aloituspoustin lopussa olevat mitat olikin jonkun pärrän eikä omistajan...150kg ja 210cm :grin:
Mulla myös valkeni vasta myöhemmin että mitat ei ollutkaan kaverin omia ja aattelin alussa että onpa iso karju pienellä pyörällä.:)

kartsa-hel sanoi:
Kiitos vastaajille tähän mennessä!
Joo, en epäile, etteikö uudet pyörät ole aivan kestäviä nykyään. Mutta jotenkin tuntuisi mukavalta omistaa jokin hieman vanhempi klassikko - luultavasti ostohinta on myös oleellisesti halvempi.
Miten olisi tämä: http://www.nettimoto.com/yamaha/xv/1885543 . Vm 1990, ajettu 55.000 km. Ajelisiko tuolla vielä toiset 50.000 km? Miten hyvin näiden moottorit yleensä kestää? Entä kuinka helppoa näitä on itse opetella huoltamaan? Kun käytin tuota Skyteam Monkey 125 1000 km huollossa, ja kyselin, millainen japsi-pyörä kannattaisi ostaa, jos haluaa itse opetella sitä huoltamaan. Mies sanoi, että älä osta sellaista, jonka moottorissa sylinterit eivät ole suorassa kulmassa palotilaan. Eli käsitin, että juuri tuollaista V-moottoria?

Hei,

isällä on ollut uudesta asti (vuodesta -89) 250 Virago ja siihen on kertynyt mittariin jo yli 200.000 km. Konetta ei ole avattu kertaakaan vaan aivan perushuolloilla on pärjännyt ja tekniikkahan tuossa on hyvinkin yksinkertaista ja korjausoppaita löytyy varmasti.

EDIT: Vikoja tuossa ei ole ollut lainkaan, jännitteensäätimen on joutunut kertaalleen vaihtamaan ja mittaristo hajosi hieman ennen 200.000 kilometriä.

Sanoisin että customit ei ehkä ole helpoimpia tai keveimpiä ajettavia. Ne on kyllä matalia, mutta niissä tahtoo tuota massaa kertyä jostain syystä reippaan puoleisesti.

Vaimo (155 senttinen) ajoi viisi vuotta hondan vt 750 black widow pyörällä ja nyt vaihdettiin Yamahan FZ6N pyörään. Sitä madallettiin reippaasti ja vieläkään ei yllä kantapäät maahan, ei oikeastaan edes kovin lähelle. Silti parin viikon ajon jälkeen vaimo totesi ettei pyörällä ajo ole koskaan ollut näin helppoa ja kevyttä. Hondasta ylsi jalat paljon paremmin maahan, mutta se oli raskas käsitellä paikoillaan ja raskas ajaa kaupungissa. Tuo Jammu on kummassakin suhteessa kuulemma paljon helpompi ja mukavampi.

Isommasta skootterista ei ollut puhetta eikä se ollut sun spekseissä, mutta mites se, kuulostaisko yhtään mahdolliselta vehkeeltä. Noitahan löytyy piikistä 650 kuutioiseen. En osaa sanoa ajettavuudesta mitään, en ole itse ikinä ajanut edes moposkootterilla.

Jos satasen rajoitusten alueella aikoo silloin tällöin ajella niin pyörä sais kyllä sen verran kulkea kohtuu kevyesti. Muuten tulee äkkiä fiilis että jää jalkoihin. Piikit on vähän pieniä, mutta joku 250 kuutioinen, noin 25 kilowattinen riittää jo. Hondalla oli ainakin joku tuollainen nakupyörän oloinen laite. Kulutuskin oli jotain todella pientä. Varmaan muiltakin kuin hondalta löytyy vastaavia.

Suosittelen kyllä lämpimästi koeajoa ensin. Joistakin liikkeistähän voi vuokrata pyörän ensin ja voi jopa saada vuokrahinnan hyvityksenä jos kauppa syntyy. Jos tuollaisen diilin saa niin vakavasti harkittava vaihtoehto kannattaa ottaa koeajoon.

Joe sanoi:
Isommasta skootterista ei ollut puhetta eikä se ollut sun spekseissä, mutta mites se, kuulostaisko yhtään mahdolliselta vehkeeltä. Noitahan löytyy piikistä 650 kuutioiseen. En osaa sanoa ajettavuudesta mitään, en ole itse ikinä ajanut edes moposkootterilla.
Suurimmat taitaa mennä jo 850cc saakka, mutta nuo onkin sittten jo melkoisia möykkyjä niin painoltaan kuin mitoiltaankin :paikallatuulee:

Itsellä on kokemusta Burgman 400 ja Silverwing 600, niin kyllä tuo jälkimmäinen pesee ekan ihan 6-0. Niin paljon tukevampi, luotettavampi ja mukavampi ettei tosikaan. Ja tuo Hondan 2-syl PGM-FI ruiskulla varustettu peli on pommin varma ikiliikkuja. Pyörämallina FJS on pysynyt käytännössä muuttumattomana koko tuotantonsa ajan 2001 lähtien, joka tarkoittaa varsin hyvää varaosatarjontaa. Myös varkaudenestona tuo HISS huolehtii ettei pyörä lähde ihan helpolla kenen tahansa matkaan ja näin mys vak.yhtiötkin ovat joutuneet noita korvailemaan varsin vähän = todella pienet vak.maksut. Itselläkin ympärivuotinen alle 250€ vuodessa, täyskaskoineen kaikkineen. Noin halpaan ei tahdo päästä edes 50cc moposkodella :blink:

Eli ihan suoralta kädeltä ei noitakaan vaihtoehtoja kannata hylätä, varsinkin jos custom-tyyppinen pyörä on yhtään lähellä sydäntä :cruising:

Joe sanoi:

Kyllä se on pakko saada oikea moottoripyörä. :-) Ajelin vuoden tyttäreltä jääneellä skootterilla ja nyt kolme kuukautta tuolla Skyteam Monkeylla, niin kyllä se on eri tunne. :-)

Mutta nyt alan kallistua sille linjalle, että ei sen pyörän välttämättä tarvitse olla custom. Ehkä pikemminkin niin päin, että rajataan pois vaihtoehdot, joita en halua: kyykkypyörä, matkapyörä ja skootteri. Eli mitä jää jäljelle: custom, nakupyörä ja enduro? Ja rajataan vielä niin, että en halua tolkuttoman isoa pyörää. Pyörän pitäisi olla juuri sen verran iso (muttei yhtään isompi), että voi jonkin aikaa turvallisesti ajaa Kehä I:sta, Tuusulantietä ja Turun moottoritietä. 95% matkoista on kuitenkin lähiökatuja 40-60 km -rajoitusalueella, joten tuollainen tavallinen kaupunkiajo on kaikkein tärkeintä.

Ja alan vähitellen kallistua myös sille linjalle, etten ota tuota kellaria huomioon pyörän ostossa. Ostan sellaisen pyörän, kuin tuntuu hyvältä, ja mietin sitten myöhemmin, josko haluan tuota kellarin sisääntuloa vähän tehdä isommaksi, jos on tarvetta pyörää alkaa korjailla.

Luin vähän aikaa sitten kirjan "Pyörän viemää". Voin suositella. Kirjassa on esitetty eri vuosikymmenellä tehtyjä kauniita pyöriä ja kerrottu sen vuosikymmenen moottoripyöräteollisuuteen liittyviä asioita: moottorien kehitystä yms. Kuvat ovat todella kauniita.

Kaunis moottoripyörä on esineenäkin todella kaunis, parhaimmillaan kuin taideteos. Esim. musta H-D 72 kelpaisi minulle. :) Millaistakohan tuollaista olisi ajaa?

Re: Moottoripyörä hakusessa, osa 2

Pikku roplausta varten ei sitä pyörää tartte talliin saada, pihallakin voi nättinä kesäpäivänä tehdä pikkuremonttteja.

Olettaisin että tarkoitat Enduro-tyyppisillä Supermotoja,
vai tarkoitatko kuitenkin ihan oikeita valkokilpisiä (=katulaillisia) enduroita ?

Tossa varmuuden joku linkki vuoksi molempiin:
- supermotoja
- enduroita

kartsa-hel sanoi:
Kyllä se on pakko saada oikea moottoripyörä. :-) Ajelin vuoden tyttäreltä jääneellä skootterilla ja nyt kolme kuukautta tuolla Skyteam Monkeylla, niin kyllä se on eri tunne. :-)
Niin vähän arvelinkin, kokeilin kuitenkin. Jää tuossa sulle kuitenkin paljon vaihtoehtoja edelleen jäljelle. Itse kallistuisin johonkin 250 - 500 kuutioisiin noilla spekseillä, ehkäpä jopa enemmän tuonne pienempään päähän. Ne on lähes aina keveämpiä, mutta tuo 250 kuutioinen kulkee oikein mukavasti noissa sun ajattelemissa paikoissa.

Noita super motoja en edes tullut ajatelleeksi kun ei ole itelle ollut vaihtoehto. Niissä vois olla tosi hyviä vaihtoehtoja tarjolla. Ei muuta kuin koeajolle, sillä selviää parhaiten vastaako pyörä ajatuksia ja omaa käyttötarvetta.

Kannattaa myös tarkistaa vakuutusmaksuja ennen ostopäätöstä. Itelle olen juuri hakemassa räyhäpyörää ja vakuutusmaksuissa näytti olevan rajuja eroja. Niin suuria että erään mallin vedin mieleni listalta punakynällä yli, meinas kahvit tulla ruudulle kun syötin ifin laskuriin pyörän tiedot.

Joe sanoi:
Kannattaa myös tarkistaa vakuutusmaksuja ennen ostopäätöstä. Itelle olen juuri hakemassa räyhäpyörää ja vakuutusmaksuissa näytti olevan rajuja eroja. Niin suuria että erään mallin vedin mieleni listalta punakynällä yli, meinas kahvit tulla ruudulle kun syötin ifin laskuriin pyörän tiedot.
Sama meinasi itsellenikin käydä kun tuossa Ducatin 750SS ajattelin hommaavani. Kävin jopa koeajollakin ja välirahat sovittiin jne, mutta IF tosiaan torppasi tuon homman varsin tylysti ja niinpä tuli tuo ZR-7S tuolloin hommattua :jpstyle:

Joe ja hitekki: tuskinpa aloittajalla on sama ongelma? Jos etsisi jotain keinotekoisesti viritettyä tekelettä, niin sitten......mutta kun....

yks.9 sanoi:
Joe ja hitekki: tuskinpa aloittajalla on sama ongelma? Jos etsisi jotain keinotekoisesti viritettyä tekelettä, niin sitten......mutta kun....
Kyllä tuolla IF:n laskurilla tulee välillä aikamoisia ylläreitä, johon ei mitään järkiperustetta ihan heti löydy. Merkeillä X ja Y hintaero vakuutusmaksuissa voi olla jopa 2-3x vaikka laitteet itse miten kuuluisivat ns. samaan kategoriaan tyyliltään ja olisivat teho/paino-suhteeltaankin about identtiset. Kyse on IF:llä ihan vain merkki/malikohtaisesti, mitä he ovat joutuneet korvailemaan eniten = heille suurin riski => korkeammat maksut jotta riski tulee kuitattua ja homma vielä vak.yhtiönkin vinkkelistä kannattaa :no:

Toki tuo sitten tarkoittaa samaa asiaa myös toisinpäin, joskus löytyy sellainen ylläri kuoppa, jotta just joku merkki & malli on poikkeuksellisen alhainen maksuiltaa ns. yleiseen tasoonkin vrt. Tälläisiä mukavia ylläreitä ovat juuri tuon oman FJS:n lisäksi mm. BMW 800R :jpstyle:

Toki pienissä pyörissä on hintaerot euromääräisesti pieniä ja tuskin kenenkään budjettia kaataa. Kuitenkin prosentuaalisesti voi näyttää aika karmealta.

Jos mulla olis kaksi tasapäistä ehdokasta itelle eikä kumpikaan jostain syystä ole ihan pakko saada malli niin kyllä minä sen puolelle kallistuisin jossa on puolet halvemmat vakuutukset. Olkoonkin että puhutaan vain parista sadasta, mutta silti.

Se yksi malli tarjos ilman lähtöbonuksia noin 2700 egeä vuosi ja mun bonuksillakin (55%) hintaa jäi edelleen ihan kivasti. Se kun ei tipu tuosta puoleen kun if tarjoaa 20 pinnaa heti saman tien liikennevakuutukseen ja sillä tais kaskoon saada 60 pinnaa. Seuraavana vuonna kasko nousis jo 70%, mutta ei se sitä halvenna juurikaan kun liikennevakuutus matelee 5% vuodessa. Toinen vastaava pyörä oli mun bonareilla karvan yli 800€/vuosi.

Tuo on sellaista matikkaa joka vaikuttaa ainakin mulla. Varsinkin kun pyörämallit oli muuten tasan samalla viivalla. Vielä ei siis oltu haettu jostain tietystä yksilöstä tarjousta, vasta malleja haarukoitu. Valitettavasti meikäläinen on sellaisessa tuloluokassa, että tällaisia maallisia juttuja joutu vähän laskemaan. Etenkin kun pidetään kahta pyörää ja autokin on pakko olla.

Netin laskukoneet toimivat hyvin hämärällä logiikalla. Ainakaan If:n ja Pop:n koneet eivät aina anna lähellekkään samaa hintaa samalle mallille vaikka vuosimallissa on vain yhden vuoden ero. Omaa pyörää hankkiessa ihmettelin kun esim. 2003 mallissa saattoi olla korkeammat vakuutukset kuin 2004:ssa. Samalla If saattoi olla toisessa halvempi ja Pop toisessa.

If:n logiikalla 04 malliin on tullut joku uudistus mikä tekee sen (tilastojen mukaan) turvallisemmaksi kuin 03.

Itse suosisin nakua! :orgmp:
Listataan näitä nyt muutama tähän mitä mieleen tulee:

1. Kawasaki ER-5
2. Honda CB + CBF 500
3. Suzuki GS 500
4. Yamaha XJ 600S Diversion
5. Suzuki GSF 600 Bandit
6. Suzuki SV 650
7. Suzuki GSX + GSXF 600/750

1-3 ovat kooltaan ja massaltaan pieniä peruspyöriä varmalla tekniikalla. 4-7 Hieman isompia kooltaan mutta eivät vielä kovin tehokkaita. Näissäkin tekniikka on perusvarmaa. Kaikkien hinnat pyörii kunnosta riippuen alkaen 1500-2000 euroa. Itsellä oli tuo Suzukin GSX 750 nakuna ja oli kyllä hyvä peruspyörä. :thumbup:

Joe sanoi:
Toki pienissä pyörissä on hintaerot euromääräisesti pieniä ja tuskin kenenkään budjettia kaataa. Kuitenkin prosentuaalisesti voi näyttää aika karmealta.
Tuossa edellä mainitut ZR-7S maksoi n. 500€ vuodessa, kun Dukusta olisi huudettu 1500€ vuodessa :blink: Tiedä nyt sitten "pikkupyörä" ja '"pienet" hintaerot, mutta kyllä tuo euromäärä ainakin itsellä ratkaisi pyörävalinnan aika selkeästi :no:

Tuosta oppineena kriteerinä kun oli 500cc maxi, ekana katsottiin vakuutukset ja vasta sitten aloitettiin sen sopivan yksilön etsintä. Näin tuli tuo FJS valikoitua taloon ja nyt parin kauden jälkeen omaan käyttööni, omaan makuuni tuo oli just oikea nappivalinta :cruising:

Vakuutuksista sen verran, että teho-painosuhde pätee aika kehnonlaisesti nykyään. Kuten todettu, niin vakuutukset ovat kovasti riippuvaisia mallista. Niille malleille, joille sattuu enemmän, myös vakuutukset maksavat enempi.

Jos toiselle pyörälle vakuutus maksaa kaudessa 1500e ja toiselle 500e, niin valinnan luulisi olevan aika selvä :grin: Muutaman vuoden aikana säästää vakuutuksista pyörän arvon verran rahaa.

Ensimmäisen postaus tälle aihealueelle ja tervehdys vaan orggilaiset.

Tosiaan Räyskälän tapahtuman seurauksena tuli akuutti prätkäkuume ja korttia ollaan ajamassa parhaillaan. Syksyn hinnat houkuttaisi ostamaan jo ekan pyöränkin mahdollisesti ja tuossa yllä oli aika mukavia vaihtoehtoja mitä osaa olen vähän miettinytkin.

Mielessä käynyt mm. GSX-R 750. Miten alottelijalla eroaa jos miettii itse ajamista F ja R mallista GSR:llä. Ajoasento tietty eri, mutta miten käsiteltävyys normiajossa eli onko F helpompi alottelupyöräksi kuin R vai onko vain tottumiskysymys? Pituutta kuskilla 173cm eli vähän hukkapätkäisyys rajoittaa malleja.

Mitä vakuutuksiin tulee niin menee riskin mukaan hinnoittelu eli jos vanhempaa on kolaroitu enemmän niin sen vakuutukset on kalliimpia kuin uudemman jota kolaroitu vähemmän. Kuskin ikä, postinumero ja pyörä vaikuttaa näin nyrkkisääntönä.

Back