• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottorijarrutuksen vaikutus mutka-ajossa?

Jussiboy sanoi:
Onko se pidempi ilman vetoa vai moottorijarruttaessa?? Vai oletko niitä harvoja jotka käyttää mutkaan saapumista kiihdyttämiseen? Meistä useimmat saapuvat mutkaan ilman vetoa tahi moottorijarrulla.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kenelle tää oli osoitettu?

PrivateeR sanoi:
Ei siitä tarvitse tähtitiedettä tehdä vaan ajatella ihan maalaisjärjellä :
moottorijarru jarruttaa
a) etupyörää
b) takapyörää?

Jos vastasit a, ei siitä sen enempää. Jos vastasit b, olet oikeilla jäljillä.

Sit mietitään yhdessä : tulet mutkaan kaasu päällä, ketjut kireällä, linkku nipussa, perä ylhäällä... Ja sitte päästät kaasun jolloin moottorijarru nappaa tukevan otteen takarenkaasta. Mitä luulet että tapahtuu kun perässä tulevaa kappaletta aletaan vetämään? Siinä tapahtuu sama kuin jos vedät vaijerilla autoa ja vedettävä auto päättää alkaa pistämään hanttiin : vaijeri alkaa venymään... Sama homma käy linkulle, se pitenee jolloin takarengas siirtyy taaksepäin ja perä laskeutuu.

Ja koska akseliväli pitenee, se heikentää kääntyvyyttä...

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta voi olla väärin ymmärryksiä. Kysyn tätä sinulta edellisen yhdessä miettimisen johdosta. En ymmärrä sinun ja Scuuban väittämää siitä, että moottorijarrutus lisäisi akseliväliä ja vaikuttaisi siltä osin kääntymiseen negatiivisesti.
Toki se on selvää, että eri pyörät toimivat hieman eritavalla johtuen voimansiirrosta ja pyörän geometriasta.

Jussiboy sanoi:
En ymmärrä sinun ja Scuuban väittämää siitä, että moottorijarrutus lisäisi akseliväliä ja vaikeuttaisi siltä osin kääntymiseen negatiivisesti.
Jos olet sitä mieltä että akseliväli ei vaikuta kääntymiseen, ni koitas mennä ajamaan kierros vaikkapa Ahvenistoa ympäri ensin henkilöautolla, ja sit perään kierros linja-autolla, ja jos mielestäsi linja-auto kokee epäoikeutta korkeutensa puolesta, ni ota kori ja penkit yms pois jotta jäljellä on vain runko ja ohjaimet. Jos akseliväli ei vaikuta mitään kääntyvyyteen, ni sekä henkilöauto että linja-auto saavat neulansilmäsektorilla suhteellisen samat sektoriajat.

Jos taas et ymmärtänyt sitä aspektia että moottorijarru "laahaa takarengasta perässä", niin en keksi kyl sit enää miten sen voisi yksinkertaisemmin enää selittää. Tässä on Nitrous antanu havainnollistavan testimenetelmän, mä oon yrittäny selventää sen eri esimerkillä.

Mutta täytyy muistaa että siinä missä moottorijarru akseliväliä pidentäessään haittaa kääntyvyyttä, ni moottorijarru hidastaa vauhtia joka puolestaan edesauttaa kääntyvyyttä. Sanoisin että noi on useimmissa tapauksissa aika lähelle toisensa eliminoivat vaikutukset mitä moottorijarru siis tuottaa.

En ole missään koskaan edes kännissä sanonut, etteikö akseliväli vaikuta kääntymiseen vaan olen sitä mieltä, että moottorijarrutus pienentää akseliväliä verrattuna akseliväliin tilanteeseen, jossa ei ole vetoa.
Koska olen hidas en aja mutkaan kiihdyttäen, jotta saisin akselivälin lyhyemmäksi verrattuna vedotta olevaan akseliväliin. Ja kaikella kunnioituksella aika harva meistä pystyy ajamaan muutamaa kierrosta pidenpään täysiveto päällä jokaisessa mutkassa. Meinaan vauhti voi olla aika miehevää parin kiekan jälkeen. Ja vähän off topic olen ajanut ajoharjoitteluradalla linja-autolla:p

Jussiboy sanoi:
Koska olen hidas en aja mutkaan kiihdyttäen, jotta saisin akselivälin lyhyemmäksi
Siis kuka näin on väittänyt tekevänsä? En minä ainakaan.

Jussiboy sanoi:
Ja kaikella kunnioituksella aika harva meistä pystyy ajamaan muutamaa kierrosta pidenpään täysiveto päällä jokaisessa mutkassa.
Ei KUKAAN pysty ajamaan täysiveto päällä jokaisessa mutkassa, itseasiassa tollasia mutkia ei ole Suomen maaperällä kuin kourallinen.

Mun on vaikea tajuta tätä akselin välin muutosta ja miten se vaikuttaa kääntyvyyteen. Olen jossain mopossa pidentänyt (ketjut) tuollaisen 30mm mutta en havainnut sen vaikeuttavan kääntymistä. Millaisista lukemista puhutaan vaikkapa S1000RR? Venymisellä tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun perä nousee/laskee? Ei kai siellä mekaanista venymään voi olla kuin millin osia?

Sana venyminen oli vain sen vaijeriesimerkin yhteydessä, ei mopossä mikään veny.

Mun käsittääkseni hyvin marginaalinen määrä vaikutusta sisäänkääntyvyyteen sillä taka-akselin siirtymällä on, mutta on kuitenki.

No mites sitten kun moottorijarrutuksessa, kuten jarrutuksessa yleensä, keula painuu alaspäin niin eikö akseliväli silloin lyhene keulan osalta? Akseliväli muuttuu joustojen mukana tämän tästä, sitten toisissa pyörissä on takahaarukka jo valmiiksi kulmassa kun toisessa ne on lähes vaakasuorassa. Saadaanko tästäkin jonkinlainen pikkuauto-bussi-tavarajuna vertailu vai otetaanko verrokiksi mäyräkoiran ja kengurun takajalat?

En tiedä radalla ajamisesta mitään, enkä oikeastaan muutenkaan näistä(kään) asioista mutta onko tämä taas samanlainen keskustelu kun alumiini vs teräsratas? Ollaanko jälleen sellaisen aiheen äärellä jolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä muuten kun mielikuvissa?

Koheltaja sanoi:
Hienosti sanottu, arvostan :thumbup:
Hyvin vedetty! vielä kun olisit siitäkin samaa mieltä että samalla kun keula painuu alas niin perä nousee ylös niin olisin löytänyt MCN lehden lisäksi jonkun joka uskaltaa olla eri mieltä.:grin:
Kävin muuten kokeilemassa Nitrouksen vinkin mukaan kytkimen löysäystä takajarrua painaen paikaltaan vaimon pyörällä ja perä painui alas kuten hän kertoi. Yllätys taas oli se että omalla pyörällä (kardaani) sama testi ei vaikuttanut pyörän korkeuteen ollenkaan.
Nyt kun siellä on ammattilaiset suljetulla-aluella, niin voisko joku testata moottorijarrutusta vs. takajarru en tiedä mihin fysiikanlakiin tämän perustaisin, mutta ihan puskista voiko olla niin, että samalla hidastuvuudella etupää painuisi enemmän moottorijarrulla kuin takajarrulla?? En väitä että näin olisi, mutta voiko olla??

Oli miten oli väitän, vieläkin että se pyörä lyhenee moottorijarrutuksessa kunnes joku tuo mulle todisteen, että se pitenee "normaali" tilanteesta jossa ajetaan eteenpäin. Parin viinilasin tuiskeessa väitän, että normi moottoripyörät on suunniteltu siten, että akseliväli on maksimipituinen tasaisessa vauhdissa, jotta saadaan pyörästä vakaa ajettava haluttujen speksien rajoissa.

Koheltaja sanoi:
Ollaanko jälleen sellaisen aiheen äärellä jolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä muuten kun mielikuvissa?

Vissiin joo, akselivälin muuttumisellä tuskin on mitään käytännön merkitystä, vaan sillä että mikä on keulakulma, jos etupamput on pohjassa niin ohjaus on herkempi (ja epästabiilimpi) koska "trail" pienenee. Mulla on mielikuva, että takajarrua painamalla perä laskee (en oikein koskaan käytä takajarrua), silloin keulakulma loivenee ja pyörästä tulee kankeampi nopeissa käännöksissä. Katuajossa ei varmaan ihan hirveesti ole merkitystä, ellei erityisesti halua herkästi keikuttelevaa käytöstä tai vastaavasti suoran tien junaa.

Eikös tuo Nitron esimerkin homma mene niin että kuvatulla tavalla tehdessä veto on ketjun yläosalla mutta moottorijarrulla taas alapuolella?

Kadulla takajarrulla saa rauhoiteltua pyörää ahtaissa paikoissa pujotellessa, eikä pyörä nyöki samalla tavalla kuin etujarrulla. Soralla taasen takajarru on elintärkeä ohjauksen apuväline.

Tehojarrutuksessa takajarru on tunnetusti tehoton, mutta on sille omat käyttökohteensa. Radalla (asfaltti) varmaan ei juurikaan.

skuikka sanoi:
Eikös tuo Nitron esimerkin homma mene niin että kuvatulla tavalla tehdessä veto on ketjun yläosalla mutta moottorijarrulla taas alapuolella?

Kyllä, mutta onko sillä merkitystä?? Selviää ennen kuin minä jos joku kokeilee moottorijarrutuksen ja takajarrun mahdollista eroa painonsiirtymisessä

Eikös keppivetoisissa ole se kuuluisa kardaanihissi, joka nostaa perää kiihdyttäessä ja laskee moottorijarrutuksella.

Tämä on yksi mysteeri moottoripyörien maailmasta, joka ei ole minulle koskaan selvinnyt. Voisiko joku selittää mikä aiheuttaa kardaanihissin?

Jussiboy sanoi:
"On track you want to roll into the bend with the throttle shut, scrubbing speed, as opposed to accelerating through it. Off-throttle cornering helps the bike turn, so if you can reach the apex with the throttle shut, the bike will turn faster, have more ground clearance and be safer."

https://www.motorcyclenews.com/advice/riding-tips/how-to-corner-a-motorbike/#Throttle and gears

Pitäis varmaan lukea vähemmän ja ajaa enemmän?:)
Nettijuttuja kannattaa aina luke filtterillä, koska joskus voi olla mahdollista että lukemasi on jopa 100% paskaa. Yleensä paskan määrä jutussa on alle 100%, silloinkin kannattaa filtteröidä.
Tämähän on toki itsestään selvyys, mutta kuhan nyt mainitsin.

Sippe sanoi:
Mun on vaikea tajuta tätä akselin välin muutosta ja miten se vaikuttaa kääntyvyyteen. Olen jossain mopossa pidentänyt (ketjut) tuollaisen 30mm mutta en havainnut sen vaikeuttavan kääntymistä. Millaisista lukemista puhutaan vaikkapa S1000RR? Venymisellä tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun perä nousee/laskee? Ei kai siellä mekaanista venymään voi olla kuin millin osia?
Perän nousu ja lasku vaikuttaa (myös) keulakulmaan ja sitä kautta etujättöön, joka on se suurin tekijä.

Jussiboy sanoi:
Nyt kun siellä on ammattilaiset suljetulla-aluella, niin voisko joku testata moottorijarrutusta vs. takajarru en tiedä mihin fysiikanlakiin tämän perustaisin, mutta ihan puskista voiko olla niin, että samalla hidastuvuudella etupää painuisi enemmän moottorijarrulla kuin takajarrulla?? En väitä että näin olisi, mutta voiko olla??
Painonsiirto ei välitä siitä jarrutatko takajarrulla vai moottorijarrulla, niin takapyörän jarruttaessa keula painuu hieman alaspäin painonsiirron vaikutuksesta, saman verran takajarru vs moottorijarru.

Oli miten oli väitän, vieläkin että se pyörä lyhenee moottorijarrutuksessa kunnes joku tuo mulle todisteen, että se pitenee "normaali" tilanteesta jossa ajetaan eteenpäin. Parin viinilasin tuiskeessa väitän, että normi moottoripyörät on suunniteltu siten, että akseliväli on maksimipituinen tasaisessa vauhdissa, jotta saadaan pyörästä vakaa ajettava haluttujen speksien rajoissa.
Tos ois dataa: http://racedac.com/org/moottorijarru.png

Back