• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Montako lippaa olet ottanut

Montako lippaa olet ottanut - x kertaa kaatunut

• 0    kertaa ( Hannu Hanhi )

Ääniä: 3 60,0%
  • 1-2 kertaa ( Pelle Peloton )

Ääniä: 1 20,0%
  • 3-5 kertaa ( Tupu, Hupu ja Lupu)

Ääniä: 1 20,0%
  • 6-9 kertaa (Aku Ankka )

Ääniä: 0 0,0%
  • 10- kertaa (Touho Ankka )

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    5
Nyt kun asiaa oikein ajattelee, niin täytyy kyllä ihmetellä ettei ole koskaan moottorikäyttöisellä kakspyöräisellä pölähtänyt kunnolla

Mopo-aikoina tuli SuperSportilla ajettua kaiken maailman metsäperillä ajettua tuhansia kilometrejä ja lähes joka päivä soramontulla kohkaamassa, mutta kertaakaan ei kunnolla tullut kaaduttua, mitä nyt joskus pyörä upposi suohon tai märkään hiekkaan ja sitten piti vähän taiteilla. Lisäksi se, että silloin oli niin hullu, että ajelin joskus -20 asteen pakkasellakin yleisillä teillä. Kai sitä vaan osasi varoa, nimittäin ihan skidinä kun jalat ei yltänyt maahan, kaaduin mopolla kävelyvauhdista(traumoja?=)

Pari kertaa on nyt pärräaikana käynyt sydän kurkussa, kun on risteyksessä ajanut Tielaitoksen keskelle risteystä kasaamaan hiekkabunkkeriin(keväällä) ja etupyörä lähes lähtenyt alta, pari kertaa säikähtänyt sokeaa kotilokuskia, mutta onneksi on ollut valppaana ja ehkä hieman onnekaskin.

(nyt pelottaa lähtä ajelemaan tämän kirjoituksen jälkeen, pitää olla erityisen tarkkana!
baaa.gif
)

biggrin.gif
Tulipa mieleen "hauskin" kaatuminen. Kaveri takana ja bassokitara kaverilla olalla.. Nurin ja pyörä liukui JÄÄLLÄ pitkän matkaa karkuun ja itte peräkanaa persiillään ja basso edelleen selässä.. Ei mitään käynyt edes bassolle. No, peili taisi mennä moposta..
062802moto_prv.gif

Kolmeen otteeseen tullut kynnettyä kamaraa. Kertaalleen "Hiekka kaartessa"-klassikolla varttuneemmassa iässä, kertaalleen joskus nuorempana "Ylikeulittu enska bomberoinnissa"-tempulla ja kertaaleen nuorempana "Kuka vi**u olisi arvannut 20 metrisen ilman lippuja olevan hinausköyden olevan autojen välissä ja hinattavan pysähtyvän odottamaan ja hinaajan koukatessa edestä, kun "vielä vaikutti ehtivän hyvin..."
veryangry.gif
"-stuntilla. No. Onneksi lensin viimeisestä suoraan tasaiselle nurmikentälle.

Touho Ankka  
nixweiss.gif

Onneksi vanhemmiten alkaa jo lippojen määrä vähentyä
...joko osaan ajaa jo
cool.gif
tai sitten vauhti alkaa hiljentyä  
eek.gif

No... kyllähän se piti keväällä mennä paikaltaan kaatamaan. Onneksi ei ole katteita ja oli laukut paikallaan, eli ei tullut edellisen omistajan jälkiin lisäystä. En kyllä tiedä voiko sitä lipaksi laskea... puolikkaaksi ehkä, sillä pyörä kaatui ja kuski jäi tolpilleen.

Paikkana oli vuoristossa polun ja tien välimuotoinen kinttupolku ja siinä jyrkkä mäki. Eturengas taisi U-käännöksessä hieman livetä tai jotain muuta kummallista, jota en käsitä vielä tänäkään päivänä. Tuli siis yhden jalan varaan se 240 kg+nesteet... ei lapikas pitänyt. Oli aika mielenkiintoinen projekti nostaa pyörä yksin ylös... ja vielä sinne ylämäkeen. Ei kuitenkaan tarvinnut hiioppia, vaan nousihan se kun tarpeeksi ähisi
biggrin.gif

Niin... crossimopo-lippoja ei sitten kai lasketa. Siinä olisi Touho Ankkakin jo aika vakaa kaveri kun meikäläisen soran pöllyytysyrityksistä on kyse... se mopo ei vaan pysy pystyssä. Pitäisi vissiin jutella sille nätimmin
biggrin.gif
Vai lieneeköhän valmistusvirhe...

Ainakin 20 kertaa oon menny mutkat suoriksi, mutta joka kerta crossi- tai enskapätkällä. Katuvehkeellä en oo kaatunu ja yritän jatkaa samaa linjaa. Tosin eilen oli aika lähellä lähtä pusikkoon; tultiin kaverin kanssa "ärrä"-pyörillä kahtasataa muutama kilsa pitempää suoraa ja sen jälkeen 60km/h rajoitusalueella mutkapätkällä oli vähän vauhtisokeutta havaittavissa... Onneksi ei käynyt mitenkään ja tuo tilanne säikäytti sen verran että alan tuijottaan mittaria vähän enemmän  
062802moto_prv.gif

Lipsahduksia sattuu esim. nurmikon liukkauden takia ja kerran sivulaukku osui huoltsikan pihalla roskikseen niin samalla olin mahallani, mutta olen minä kaatunut viisi kertaa vauhdissakin, 70- luvulla kolmekin kertaa nuoruuden innossa. Pari syksyä sitten kaaduin kun en lämmittänyt pyörän moottoria riittävästi ja kun käännyin kadulle moottori sammui ja vei takapyörän alta.

Terveisin

Mr. Panikka

Kevarilla tuli joskus kaatuiltua suht säännöllisesti metsän siimeksessä. Isolla pyörällä kerran, mutta sitä en myönnä jos kysytään...

-98 ensimmäiset lipat ajoharjoittelun yhteydessä. XJ600 ojaan ja itse kuperkeikalla tangon ylitse, mopo kärsi minä en. Toinen tapaus oli enemmänkin törmäilyä yhden tupla-Xn kanssa Ahvenistolla. Kolmas ja "tyylikkäin" lippa tapahtui tämän kesän reissulla Belgiassa. Vauhti ja taito ei enää yhdistynyt ja mentiin mutkasta ulos suoraan sellaiseen "mutkamerkkiin"- <, joka törmäyksen seurauksena irtosi maasta! No, Jammu kursittiin ajokuntoon paikallisessa korjaamossa ja matka jatkui. Itselle ei käynyt pahasti, ei mennyt luita rikki, enemmän henkistä kolhua. Nyt mopotin on Arwidsonilla odottelemassa uusia katteita. Täytyy osallistua taasen rata-ajopäiville parantamaan mutka-ajotaitoja.
062802moto_prv.gif

yhdet lipat olen ottanut .itselleni ei käynyt mitään (nahat päällä) pyörän jouduin viemään korjattavaksi .

Sora + valurautanen kaivonkansi + etujarru = asfaltti-ihottuma ja pirusti naarmuja katteeseen

Pari kertaa oon paikallaan kaatanu pyörän.
Kun on vähän huono alusta ollu. Ja oisella kerralla niistä sain vielä katteet palasiksi kun siinä vieressä sattui olemaan kaivonrengas... Eipä vituttanu, eipä.
veryangry.gif

Mutta jos monkey ajat lasketaan mukaan niin varmaan 20 kertaa tuli vedettyä nurin, kun piti talvella aina ajella. Ja kerran porkkalaan menevällä tiellä alko mutkan jälkeen hiekkatie ja mopo lähti alta... auto tuli vastaan ja liuuin sen edestä ojaan. Onneksi ei käynyt mitään... oli nimittäin senteistä kiinni etten jääny autonalle liiskaks.
buttrock.gif

Back