• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Monestako sakosta kortti lähtee?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tpower82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Tampere
alla on 2 sakkoa, noin vuosi väliä.. onko totta että kolmesta sakosta kahden vuoden sisällä ylinoupeudesta lähtee kortti`?

yhestä lähtee...
Niinku muistaa tarpeeksi vetää.
wink.gif

eikös se oo 3 vuoden sisään ja 4 kahden vuoden vai?...
Jep näinhän se on 2-vaiheen suorittaneella pysyvällä ajokortilla, mutta jos omistaa välivaiheen ajokortin, eli ei pysyvää ajokorttia...siinä tapauksessa 2 sakot / 1vuoden sisällä, 3 sakot/2vuoden sisällä
Riippuu sakkojen vakavuudesta... jos tarpeeksi kovasti vetää, lähtee kerrasta. Vähän pienempiä, mutta kuitenkin vakavia juttuja riittää kaksi, ja sitten lievempiä saa tulla kolme.

Mulla sakot kilvettömänä ajosta ja sitten tuosta tiistaiyön hommasta tuli sakkoja "turvallisen liikennenopeuden huomiotta jättämisestä" - mutta kortti pysyi tallessa. Tosin se on oma tarinansa se (enkä tänne kirjoita kun menee taas kiistelyksi), mutta siis kahdet sakot kuiteski.

Riippuu sakkojen vakavuudesta... jos tarpeeksi kovasti vetää, lähtee kerrasta. Vähän pienempiä, mutta kuitenkin vakavia juttuja riittää kaksi, ja sitten lievempiä saa tulla kolme.
Toki kortti lähtee kerrasta jos oikein törkeen vetäsee, mutta
ei se nyt ihan noin mene että siellä olisi "vakavuus" luokkia sakoille noin montaa, ainoo että päiväsakkoja saa ottaa 3:met vuodessa JOS on pysyvä ajokortti...

Mulla päiväsakkoja ihan tarpeeksi otettu niiden kahden kerran aikana, mutta eivät korttia vieneet, vaikka vain väliaikainen kortti on ja kakkosvaihe odottelemassa syksyllä?

Viimeksi ylikonstaapeli sanoi, että jos olisi mennyt paikalla olleiden poliisien suositusten mukaan, niin kortti olisi lähtenyt, mutta kun ei tytön ajokautta voi keskeyttää (ja poliisien väitteitä ei voitu todistaa), niin laitetaan nyt tollanen, että kortti pysyy kädessä ja voi loppukauden ajella *rauhallisesti*.
nixweiss.gif

Ja ero noiden kahden vaihtoehdon välillä oli kuitenkin vain rikkeessä ja päiväsakkomäärässä. Eli käsitykseni mukana joku kiintiö ja raja niissäkin on?

aina on lähtenyt kerrasta kortti
biggrin.gif
se tietenkin voi olla kuskissa vika,kun niin on käynnyt...........mut eiköhän se tuuri joskus muutu........... :häähää:sakkoja on kertynyt aikas paljon jo tälle kesällekin........kai se kolmesta sakosta 1v sisään se kortti lähtee....

Onko tietoa kellään mitä saa kun ajelee kortitta ja jää kiinní?

Nyt kun tässä kortitta ollaan.
biggrin.gif

Mulla päiväsakkoja ihan tarpeeksi otettu niiden kahden kerran aikana, mutta eivät korttia vieneet, vaikka vain väliaikainen kortti on ja kakkosvaihe odottelemassa syksyllä?
Etkös sä saanut pyöräkortin vasta tälle kesää? Ja autokorttikin vissiin ollu alle 2 vuotta, kun kerran oot vasta menossa II-vaiheeseen?

Silti alla jo kaksi päiväsakkoihin oikeuttavaa "vahinkoa" ja etkös ole mopottimenkin jo pariin (?) kertaan kaatanu?

En halua v*ttuilla, mutta oliskohan aika pikkasen rauhottaa tota menoa, ennen ku pääset hengestäs tai aiheutat jollekki muulle onnettomuuden? Meinaan tossa on noinkin tuoreelle kuskille jo aika paljon sattumuksia, vielä tosin ilmeisesti ilman suurempia vammoja.

Ja sit oikeen kukkahattuvinkkien kuningas; ku ajaa rajotusten mukaan eikä törttöile muuta typerää, ei tarvi miettiä, kuinka monta sakkoa missäkin ajassa saa ottaa, ilman että menettää ajokortin!
idea3.gif

e: sananmuunnos

Silti alla jo kaksi päiväsakkoihin oikeuttavaa "vahinkoa" ja etkös ole mopottimenkin jo pariin (?) kertaan kaatanu?
Tähän asti tämä ketju olikin asiallinen.
crazy.gif
No, onko nyt parempi? Vaikka tosiasiahan on se, että jotain on täytyny tötöillä, jos onnistuu päiväsakkoja keräämään...
sad_orig.gif

Ihan totta, onko sun mielestä ollut onnistunut avaus kuljettajan uralle, jos on tohon tahtiin päässy Setä Sinisten suosioon?

Jos noin monta kertaa peräjälkeen tapahtuu kaikkea inhaa, ni eiks jossain vaiheessa pitäis ruveta oikeesti hidastamaan vauhtia ja miettimään uudestaan asenteitaan ajellessa?

Ja kuten sanoin, mä en halua veetuilla, ainoastaan ehkä herättää ko. kirjoittaja miettimään, että MIKSI juuri hänen kohdallaan sattuu ja tapahtuu niin usein ja ETTEI jatkossa sattuisi, hänelle, häneen tai muille...
confused_orig.gif

e: kirotusvihreitä

No, onko nyt parempi?  Vaikka tosiasiahan on se, että jotain on täytyny tötöillä, jos onnistuu päiväsakkoja keräämään...  
sad_orig.gif

Ihan totta, onko sun mielestä ollut onnistunut avaus kuljettajan uralle, jos on tohon tahtiin päässy Setä Sinisten suosioon?
Tarkotin kyllä sitä ettei ne kaatuilut varmaan liity sakkoihin mitenkään...

Sinä ajat itse ekaa kautta, hienoa että nyt jo jaksat arvostella muitten ajotyylejä. Mulla ei ole ainakaan vieläkään siihen varaa...Eikä noi nyt kovin pahoja törttöilyjä voi olla, jos kortti on pysnyt. Eri asia on nää 40/140 tapaukset...

Sinä ajat itse ekaa kautta, hienoa että nyt jo jaksat arvostella muitten ajotyylejä. Mulla ei ole ainakaan vieläkään siihen varaa...Eikä noi nyt kovin pahoja törttöilyjä voi olla, jos kortti on pysnyt. Eri asia on nää 40/140 tapaukset...
Kopasehan jarruja, missä kohtaa olen arvostellut? Kunpahan nyt vaan kehotin miettimään uudestaan, että jos koko ajan sattuu ja tapahtuu, niin kannattaisko niitä ajotapoja muuttaa? Jos ton nyt sitten kokee arvosteluksi, ni kaiketi siinä ajotavassa sitten on ollu jotain sanomista, vai? Jos on saanut sakkoja, eikö se oo yhtä kuin, että on rikkonut lakia? Eikö lakia rikkonutta kuljettajaa saa arvostella? Mitä sitten pitäis tehdä, hymistellä, että no voi voi, kylläpä sulla on käyny huono säkä, ei kyllä olis tarvinu antaa sakkoja, kyllähän sitä nyt voi joustaa muutaman kuljettajan kohdalla säännöistä, jotka on tehty turvaamaan meidän kaikkien turvallisuutta liikenteessä?

Ja päiväsakkoja saa sen jälkeen, kun rikesakkoraja ylittyy, mikä on käsittääkseni enemmän kuin 15km/h ylitystä, eikö se mielestäsi ole "kovin paha"? Esim. 40km/h alueella 55km/h? Tai 80km/h alueella 95km/h? Tiedät tietysti mitä tapahtuu esim. jarrutusmatkoille noissa vaihteluissa...

Ja kuten Equi tuossa edellä mainitsi, viimeisimmällä kerralla oli juur ja juur saanu korttinsa pitää?

Ja kyllä, ajan ensimmäistä kauttani, enkä pidä itteäni yhtään sen parempana kuskina, kun ketään muutakaan. Ilmaisin lähinnä huolestumiseni ko. kuljettajan OMAN ja muitten tienkäyttäjien turvallisuudesta.

Ja edelleen, en halua v*ttuilla em. kuljettajalle, vaan saada hänet, niin kuin muutkin "kuinka monta sakkoa vielä kestää ottaa"-kuljettajat tajuamaan, että eivät ole yksin tuolla liikenteessä! Entäs sitten, kun sen päiväsakkoihin oikeuttavan ylinopeuden seurauksena joku jalankulkija esim. suojatietä ylittäessään pääsee hengestään?
nixweiss.gif
Onko sillä silloin mitään väliä mones sakko se oli vuoden, kahden taikka kuuden sisällä?

Luuletko, että nämä kuljettajat sitten olisivat sillä ansiolla täällä miettimässä, että mitäs jos olis vähän aikasemmin tullu mietittyä omaa ajotapaa ja alettua ajamaan rajojen mukaan?

Äh, ei jaksa, kukkahattu mikä kukkahattu... Mä vaan olen nähnyt ammatissani ja harrastuksissani ihan riittävästi loukkaantuneita, vammoja ja ruumiita, joten jos mä "saarnaamisellani" saan edes yhden ihmisen tajuamaan oman kuolevaisuutensa ja ehkä myös välttämään onnettomuuksia, ni jettehyvä! Jotkut ottaa onkeensa, toiset ei opi ja ehtiihän sitä sitte levätä, ku on metri multaa päällä... Ja silleen...
confused_orig.gif

Sorry nyt kauheesti, jos loukkasin jonkun tunteita tai arvostelin ajotyyliä, mutta välillä vaan oikeesti kyrsii, että ite pyrkii ajamaan rajoitusten mukaan, antaa tilaa muille tienkäyttäjille ja huomioi kevyen liikenteen, osoittaa erityistä huomaavaisuutta moottoripyörille ja niin eespäin... Ja sitte jos yrittää saada muita noudattamaan samaa linjaa, jolloin kaikilla meillä olis helpompi olla, ni tullaan hakkaamaan halolla ohtaan, että oo sä kukkahattu hiljaa, ku ei siitä oo mitään hyötyä, et sä mistään mitään ymmärrä etkä voi tietää, ku ajat ekaa kautta.

Vaikka ajankin ensimmäistä kauttani moottoripyörällä, on mulla kokemusta liikenteestä muuten satoja tuhansia kilometrejä, joten erilaisia liikennetilanteita on tullut eteen PALJON... Niistä vaarallisimmissa on melko usein ollut syynä nimenomaan kova nopeus, ei välttämättä ylinopeus, vaan liian kova tilannenopeus joka on sitten yhdessä arviointivirheen kanssa aiheuttanut vaaratilanteen.

Ja toinen asennevamma, jonka näen päivittäin aiheuttavan vaaratilanteita, on tää surullisen kuuluisa minäminäminä-juttu. Eli kun pidetään viimeiseen asti kiinni niistä omista oikeuksista, välittämättä siitä, että se oikeasti aiheuttaa vaan lisää ruuhkaa, jarruttelua, jonoja ja hidastuksia...
veryangry.gif

Näyttää olevan ihan sama mitä mä täällä kirjotan, aina siitä joku vetää herneen nenään... Mut ehkä se on mun kaltaisten kukkahattujen vaan kestettävä, koska pahimman "vastuksen" saa niistä, jotka harrastaa niitä asioita, mistä mä yritän saada ne luopumaan, esim. toistuvat ylinopeudet...

*Kukkahattujen Käsikirja, osa 87*

Joku on eilen loistanut Vantaalla. Lainausta Ilta-Sanomien nettisivuilta:

"Liikkuvan poliisin tutkapartio mittasi moottoripyöräilijälle yli sadan kilometrin ylinopeuden varhain aamulla Vantaan Koivukyläntiellä, Simonkylän koulun kohdalla.

Paikalla on nopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa, ja nopeusratsiassa motoristin nopeudeksi mitattiin 142 kilometriä tunnissa.

Poliisipartio pysäytti 25-vuotiaan mieskuljettajan, jolle määrättiin ajokielto. Ylinopeus tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisen.

Nopeus mitattiin aamulla kello 7.50 Vantaan Koivukyläntiellä. Liikkuvan poliisin päivystyksestä kerrottiin, että aamun työmatkaliikenne oli vilkkaimmillaan, ja paikalla liikkui runsaasti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Lähemmässä tarkastelussa havaittiin moottoripyörän renkaiden olleen niin kuluneet, ettei kummassakaan renkaassa ollut lain vaatimaa yhden millin kulutuspintaa. (STT)"

Tuota ei oikein millään voi enää selitellä.  
confused_orig.gif

Ja päiväsakkoja saa sen jälkeen, kun rikesakkoraja ylittyy, mikä on käsittääkseni enemmän kuin 15km/h ylitystä, eikö se mielestäsi ole "kovin paha"?  Esim.  40km/h alueella 55km/h?  Tai 80km/h alueella 95km/h?  Tiedät tietysti mitä tapahtuu esim.  jarrutusmatkoille noissa vaihteluissa...
Ei, ei oikeasti 15 km/h ylitys ole mielestäni kovin paha. Jarrutusmatkat pitenee
idea3.gif

En halua v*ttuilla, mutta oliskohan aika pikkasen rauhottaa tota menoa, ennen ku pääset hengestäs tai aiheutat jollekki muulle onnettomuuden? Meinaan tossa on noinkin tuoreelle kuskille jo aika paljon sattumuksia, vielä tosin ilmeisesti ilman suurempia vammoja.
Juu, olen jo luvannut rauhoittua sillä saralla loppusyksyksi.
wink.gif
Ei enää kikkailua ja rajojen etsimistä hetkeen. En mä ota herneitä nenuun tuollaisesta, ei hätää...

Ja ajan yleensä ihan nätisti, joskus vaan innostun leikkimään, ja silloin sitten niin ettei muu liikenne siitä ainakaan vaarannu... oma terveys tietenkin pelissä, mutta niin se on missä muussa lajissa tahansa. Pahemmin itseni olen loukannut lumilautaillessa, kiipeilyssä jne.
tounge.gif

En vaan aina osaa ajamaa rauhassa, välillä pitää tuulettaa päätä ja antaa ajatuksille tilaa - ja etsiä niitä omia rajojaan myös tämän harrastuksen parissa.

Ja eka sakko oli kilvettä ajosta, eli se ei ainakaan kenenkään tai edes omaa terveyttäni vaarantanut, oli vaan h*lvetin ruma se muovinen lätkä joka mopossa oli korjauksen jälkeen ja kyllästyin siihen ennen kuin kerkesin uutta kilpitelinettä hommata. Olisi juu pitänyt ehkä malttaa...
nixweiss.gif

Se raja on kyllä 20km/h... kun 21km/h ylityksestä menee päiväsakoille. 20km/h ylityksestä ei, kokemus kertoo.

Back