• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mölisevä potta, onko hiljaista keksitty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse kun kävin testaamasa Shubertteja, niin S1 oli meluisampi kuin C2. C2 taas painoi ikävästi poskipäitä. Joutuu näköjään kiertämään kaikki potat läpi, jotta löytyy passeli.

Parhaat kovatulpat saa mielestäni apteekista ja pussissa lukee isolla korvakitti sekä sisällä sininen rasia jossa lukee silikoni korvakitti. Hinta on jossain 6€ paikkeilla ja rasiassa kaksi "tankoa" jotka leikataan puoliksi, joten siitä tulee kaksi paria tulppia. Aina ennen korvaan laittamista ne pyöritellään palloksi ja ne muotoutuu korviin hyvin sekä on myös pestäviä. Varsinkin jos ei earit käy korviin niin silloin silkikoni korvakitti on hyvä vaihtoehto. Itse olen käyttänyt niitä pyöräillessä jo pari vuotta sekä 45000km ja käytän niitä myös jatkossakin. Tulpat korviin ja hyvä kypärä päähän ja baanalle
062802moto_prv.gif
Eareja on myös monen kokoisia, joten helposti niistäkin löytyy hyvät... itse aina ajanu jollain tuollaisilla vaahtomuovisilla...hyvin pelittäny ja halpaa..
thumbs-up.gif

Ne katteet ja plexi sen mölyn tekee - ei potta...
Kypärämelu muodostuu pyörän (katteiden), kypärän ja kuskin mittojen yhteisvaikutuksesta. Siksi on hyvin vaikeaa antaa ostovinkkiä hiljaisimman kypärän suhteen, vaan asia on itse vertailtava "perushiljaiseksi" tiedettyjen mallien väliltä. Sen päälle vielä ne muut henkilökohtaiset mukavuustekijät.

Haulla löytyy lisää, mm. tämä.

hommasin pyörään korkeamman pleksin ja meteli nousi
aivan helvettilliseksi,vaikka käytän korvatulppia on silti
mahtavat "soundit" mutta on moottoritie nopeuksissa
paljon mukavampi tuo korkeampi plexi,kun taivuttaa
paatä jommallekummalle sivulle meteli loppuu,joten johtuu
tuosta korotuksesta,mutta en ainakaan vielä suostu ottamaan
sitä pois on niin paljon "rauhallisempi" eikä tuuli heittele.

Kyllä se on korvatulpat mitkä auttavat mölyyn !
Kaikki pyörät ja plexit pitää jotain meteliä ja täysin hiljaista kypärää ei ole keksittykkään ! Ainakaan vielä !

Parhaat kovatulpat saa mielestäni apteekista ja pussissa lukee isolla korvakitti sekä sisällä sininen rasia jossa lukee silikoni korvakitti. Hinta on jossain 6€ paikkeilla ja rasiassa kaksi "tankoa" jotka leikataan puoliksi, joten siitä tulee kaksi paria tulppia. Aina ennen korvaan laittamista ne pyöritellään palloksi ja ne muotoutuu korviin hyvin sekä on myös pestäviä. Varsinkin jos ei earit käy korviin niin silloin silkikoni korvakitti on hyvä vaihtoehto. Itse olen käyttänyt niitä pyöräillessä jo pari vuotta sekä 45000km ja käytän niitä myös jatkossakin. Tulpat korviin ja hyvä kypärä päähän ja baanalle
062802moto_prv.gif
Kiitti vinkistä,tänään kävin apteekista ostamassa korvakittiä,huomattavasti mukavammat kun earit.
bowdown.gif

Tuollaisella Schubertin S1:llä on olut käyttöä viimeiset 1,5v. ja 20 000 kilsaa.

Mielestäni on aika hiljainen, nyt integroidun aurinkovisiirin kanssa hieman ongelmia.

Ei tahdo oikein liikkua auttamatta kädellä.

Enpä ole ehtinyt tutkia vieläkään.

Kun visiiri vain sulkeutuu tiiviisti, niin suurin melun aiheuttaja /vaimentaja on kyllä oma pääsi. Hinta ei suoraan takaa äänettömyyttä.

Omaan nuppiini sopii 100€ maksava AGV yhtä hiljaisena kuin monta sataa € kalliimpi Shoei XR-1000.

Kun visiiri vain sulkeutuu tiiviisti, niin suurin melun aiheuttaja /vaimentaja on kyllä oma pääsi. Hinta ei suoraan takaa äänettömyyttä.

Omaan nuppiini sopii 100€ maksava AGV yhtä hiljaisena kuin monta sataa € kalliimpi Shoei XR-1000.
Ei mikään ihme, Shoei XR-1000 onkin ollut eräs markkinoiden meluisimmista...toki kai siihen saatava Whisper Strip Kit auttaa edes hieman...(kai/kuulemma/luulisin???)

Tuollaisella Schubertin S1:llä on olut käyttöä viimeiset 1,5v. ja 20 000 kilsaa.

Mielestäni on aika hiljainen, nyt integroidun aurinkovisiirin kanssa hieman ongelmia.

Ei tahdo oikein liikkua auttamatta kädellä.

Enpä ole ehtinyt tutkia vieläkään.
Mullakaan ei tahtonut aurinkovisiiri pelata, mutta ohjekirja selvitti sen salat; ota se pois ja laita KUNNOLLA takaisin, siis pohjaan asti ja ainakin itella alkoi pelaamaan.

Schuberth S 1 on hiljainen, mutta tulppia pitää silti käyttää.
Taidan testata tuota korvakittiä myös.

Kyllä Whisper Kit auttaa jonkin verran Shoei XR 1000:n kanssa, mutta jos haluaa päästä meluongelmasta, niin ainoa tehokas tapa on ne korvatulpat. Jokainen ruukku viheltää kuitenkin aina päässä, kun nopeudet kasvaa.
buttrock.gif

Mitäh....Mitäh...Korvat soi niin...
crazy.gif
Ihan uteliaisuudesta pieni kysymys Köpille; Mikä sitten on hiljainen kypärä? Kävisin sellaista mielelläni kokeilemassa.

062802moto_prv.gif
Kiitti vinkistä,tänään kävin apteekista ostamassa korvakittiä,huomattavasti mukavammat kun earit.
bowdown.gif
Niitä apteekin tulppia kun ei missään mainosteta ja itsekkin sain tietää niistä tuolta omalta farmaseutilta.
Olen kokeillut muutamia erikokoisia eareita, all rightilla myytäviä "mp tulppia" ja mikään niistä e ole tuntunut hyvältä.
Korvakitti tuntuu ainakin omissa korvissa todella mukavalta ja ne ei rupea painamaan korvakäytäviä pitkällä matkallakaan sekä hyvä kun ne ei törrötä korvasta ulos, mutta vaimentaa melua hyvin.

Tarkasti sanottuna vaikka joku on hiljaisempi, se ei vielä tarkoita että on hiljainen. Vähiten meteliä aiheuttaneita eri testeissä ja mittauksissa on tavallisesti olleet jo aiemminkin mainitut Schuberthin S1 (ja C2) sekä BMW Sportintegral. Mittaukset on aina mittauksia (riippuu testitilanteesta) ja käytäntö on/voi olla eri. Mutta kyllä ne yleensä suuntaa antaa.

Kokeilkaa pistää potta päähän, ja puhaltakaa paineilma pistoolilla ilmaa eri suunnita päin kypärää. Minä ainakin sain kuulumaa samat kohinat kuin ajaessa conseptista, äänen aihettajan saa hyvin paikallistettua, ja pari palaa teippiä niin sain ainakin vähän hiljenemään.
062802jumpie_prv.gif

Jep, kypärää saa itsekin vaimennettua jos vaan viitsii asiaan paneutua. Mun SportIntegral on fiksattuna niin hiljainen, että maantienopeuksissakin kuolleessa kulmassa ajavan auton rengasmelu kuuluu selvästi.

Selkeästi eri käsityksiä siitä, mikä on "hiljainen". Toiselle hiljainen potta on toiselle melutoosa, ei auta kuin ite testata, mikä on itselleen riittävän hiljainen. Toiset käyttää korvatulppia, mutta eikös se nyt hemmetti jo viimeistään kerro, että potan sisällä on liikaa melua
crazy.gif
Voiko joku tosissaan väittää, että korvatulpat päässä on mukavampi olla kuin ilman? Musiikin kuuntelu? Miksei sijoittais parempaan pottaan?

S1 omistajana olen toistaiseksi ollut tyytyväinen, ja muut umpipotat, joita olen tähän asti testannut (ei montaa) ovat olleet selkeästi meluisampia. Mielestäni S1 hiljaisuus on kyllä osittain aikaansaatu potassa olevalla "kaulurilla" joka vaimentaa melko paljon ulkoa tulevia ääniä. Tämmösiähän saa ostettua irto-roinana, ja voisi kannattaa kokeilla asentaa semmoinen pottaan, jossa sitä ei ole.

Toisaalta potan ulkonäöstä voi mielestäni jo päätellä jotain, yksinkertaisesti, mitä virtaviivaisempi, sitä hiljaisempi. Meinaan, että jos potassa törröttää jos minkälaisia pinnasta ulkonevia reunoja, alkavat ne ensimmäisenä vinkumaan kovassa vastatuulessa. Jokamiehen aerodynamiikkaa
wink.gif

No sanomattakin on selvää, että ensimmäisenä kannattaa testata, tuleeko melu katteen pyörteistä vai ei, ni ei turhaan pottaansa laita vaihtoon.

Voiko joku tosissaan väittää, että korvatulpat päässä on mukavampi olla kuin ilman?
Kyllä minä voin väittää että on mukavampi pitää korvakittiä, kuin olla ilman tulppia. Ne poistaa kaiken tuulen uiverruksen, yms. ja korviin kantautuu vain hiljainen koneen ääni. Kaikki kun ei todellakaan tykkää siitä S1, koska se näyttää aika karmealta. S1 äänimailman tasolle tai jopa jonkun verran parempaan pääsee korvakitillä ja miltei kaikilla kypärillä.

Voiko joku tosissaan väittää, että korvatulpat päässä on mukavampi olla kuin ilman?
Kyllä minä voin väittää että on mukavampi pitää korvakittiä, kuin olla ilman tulppia. Ne poistaa kaiken tuulen uiverruksen, yms. ja korviin kantautuu vain hiljainen koneen ääni. Kaikki kun ei todellakaan tykkää siitä S1, koska se näyttää aika karmealta. S1 äänimailman tasolle tai jopa jonkun verran parempaan pääsee korvakitillä ja miltei kaikilla kypärillä.
En ole S1:tä kokeillut, mutta mainoksessaankin väitävät melutasoksi kattamattomalla pyörällä "vain" 85 dB satasen vauhdissa. Se ei todellakaan ole mikään pieni ääni, vaikka monista potista lähteekin jopa 10 dB enemmän (mikä on todella paljon). 85 dB:kin on teollisuuden raja kuulosuojainmien käytölle, siis tulpat päähän vaan kaikille.

Mielestäni kypärien kohdalla ei ollenkaan pitäisi käyttää hiljainen-sanaa. Lähes kaikissa mainoksissa sitä kuitenkin käytetään, mikä on täyttä kusetusta.

Back