• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mökäputket parantavat turvallisuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mökäputket parantavat turvallisuutta? - vai parantavatko sittenkään

• Tottakai ne parantavat

Ääniä: 0 0,0%
  • Ei niillä ole mitään vaikutusta turvallisuuden kanssa

• Ehkä auttaa ehkä ei

• Ketäkiinnostaa, pääasia on makeat saundit!

• Ei osaa sanoa

• Joku muu

• Ääniä yhteensä
    0
Tulkitsenkohan oikein, että virallisen linjanvedon mukaan motoristien turvallisuudesta viis, kunhan on hiljaista... No, yhteiskunnan tavoitteenahan on ylipäätänsäkin hajuton, mauton, väritön ja äänetön elinympäristö.
confused_orig.gif

Ja ettei nyt ihan yhteiskuntakelpoisena pidettäisi: mitä tulee melueroon, on syytä huolehtia siitä, että putkista tulee takuulla riittävästi meteliä. Vain tällä tavoin voi varmistaa tulevansa havaituksi.
buttrock.gif
062802moto_prv.gif

Virallinen mielipide äänestykseen: ei paranna turvallisuutta riittävästi kompensoidakseen siitä aiheutuvia haittoja. Liikenteessä saa näkyä, muttei kuulua.

Meluntorjunnan valtakunnalliset linjaukset ja toimintaohjelma

Sivulta 28 löytyy siis edestä sekin minkä motoristi on tähän asti taakseen pyrkinyt jättämään. Kertauksena 3dB:n lisäys on yhtä kuin melutason kaksinkertaistuminen.

Vaikka pelit ja vehkeet on kuinka kivoja, altistaa jatkuva melu alitajuisesti joka tapauksessa miljoonaa suomalaista ja asuinalueiden erot muuttohalukkuudessa korreloi eräässäkin tutkimuksessa suoraan meluun eli motoristiakin voipi ahdistaa vaikkei syytä edes tietäisi.

Loud pipes saves lives -teorian varjolla eläminen pätee vain silloin kun muut melulähteet hoitaa oman osansa eli on hiljaa. Melueroon taas riittää nykyään aikaisempaa pienempi lisämeteli (kun esim. vialliset pakarit omaavat kotilokuskit poistetaan nopeasti liikenteestä), joten toisilla 95 % siitä mökästä mikä putkesta tulee ei hyödytä mitään muuta kuin sitä imagonrakennusta, jonka mukaisesti ruokapöydässä p****skelylläkin saatu huomio on toivottua huomiota. Joukkoon mahtuu tietysti myös tietotaidon puutetta. Kun homma pysyy raameissa niin maailmaan mahtuu kyllä kaikenlaista harrastajaa.

Hirvet eivät muuten reagoi isoon ja säännölliseen meteliin, mutta kylläkin oksan rasahdukseen isonkin metelin seasta. Eli vaikka kuuloaisti niillä on hyvä, eivät tuhlaa sitä lajille tuntemattomiin uhkiin.
Tuli lueskeltua tutkimusta ja hieman nauratti. Sen mukaan EU:n alueella kaksi kolmasosaa väestöstä asuu kaupunkialueilla, joiden laajuus on vain noin prosentti maa-alueiden pinta-alasta. Noin 120 miljoonaa ihmistä eli 30 prosenttia väestöstä altistuu tieliikenteen melulle, joka päiväaikana ylittää 55 dB:n melutason. Vastaavan tasoiselle rautatieliikennemelulle altistuu noin 10 prosenttia väestöstä ja saman verran lentoliikennemelulle. Suomessa yli 55 dB melualueilla asuvien määrä on pienempi kuin useimmissa Keski-Euroopan maissa, mutta vastaa muiden Pohjoismaiden tasoa.

Suomessa siis asiat ovat jo lähdössä paremmat kuin muualla, vaikka työryhmä ilmeisen tahallaan jättääkin mainitsematta, kuinka vähän harvaan asutussa maassamme on todella ihmisiä, jotka asuvat yli 55 dB melualueilla. Ei kannata pitää turhaa kiirettä asiassa ennen kuin EU:n etelä-eurooppalaiset jäsenvaltiot ovat ensin järjestäneet meluasiansa, johon menee arviolta 50 seuraavaa vuotta.

Kyllä se prätkien pakoputkistojen melu on yksi pienimmistä melumurheista nyky-Suomessa. Kunhan on ensin hiljennetty metelöivät dieselkäyttöiset rekat ja bussit sekä muut suurimmat melunlähteet (joissa stahanovilaisilla iskurivirkamiehillä riittää työsarkaa vuosikausiksi), sitten voidaan ruveta katsomaan niihin pakoputkistoihin. Itse kun en ole mömmöjä popsiva kehonrakentaja, tyydyn vain harrastamaan imagonrakentamista prätkän mölyputkistolla, niin kuin tein pikkupoikana fillarin pinnoissa ääntä pitävällä räpättimellä. Ne olivat aikoja, ne, mutta nyt lähtee ääntä sairaan paljon enemmän.

P.S. Virkamiesten ei kannata kuitenkaan suinpäin rynnätä esitelmöimään esim. Leopard-panssarivaunun ampujalle meluasioista, sillä jos ampuja sattuu olemaan lyhytpinnaista sorttia, siinä voivat esitelmöitsijät saada Rheinmetallin 120mm kanuunasta terveisiä.
tounge.gif

voi voi kun valmiissa maailmassa on niin paljon valittamisen aihetta...

tienvarsiasukkaat...pöh! entäs junaradanvarsiasukkaat hä?
Tusaatana täs mitää valiteta stana !
Rata menee tuos tontin reunassa ja siittä sadan metrin päässä sit valtatie .
Rata ei aiheuta perkeles mitään vaivaa , junat kohahtaa vain ohi .
Mut motskarien ääni kuuluu kilometrien päästä , ihan oikeesti .
ENKÄ MÄ VALITTANU , perkeles , kuhan sanoin .
En mää täs asuis jos en haluais . Ei tuo mökä mua haittaa .
Kuulenpahan vain millon tulee V-kakkonen vai joku rivinelkku .
Ja helvetisti tuossa kiihdytetään kun kaupungista päin eka suora jossa satasen rajotus ja meteli on hirvee .
Kyllä ite ajan asutuksen kohdalla osa kaasulla enkä pahemmin kiiihdyttele kun melkein suorat o putket Roprottimes .
Ymmärrän hyvin millasta pahennusta meteli aiheuttaa ei mopoilevassa kansan osassa .
Orkkilaisillehan kaikki laittomuudet on ihan sallittuja pikkujuttui vaan . ainakin osalle !!
Siinäpähän veivataan putkia eestaas kunhan alamme katsastella pyörii .

Iselleni tuli sattumalta pyörä jossa oli ns.suorat putket ja nyt 2-vuotta sillä ajanneena olen noin 4 ketaa luultavasti pelastanut henkeni sillä että pystyi antamaan "äänimerkin" että on auton vieressä. Noista tilanteista oppineena kaikissa seuraavissa pyörissä tulee olemaan suorat putket vaikka saisi sakkoja "suht halpa henkivakuutus".

VN1500+mustat_lasit+suoratputket

Mökäputket pakollisiksi turvavarusteeksi!

Turvallisuudesta huolestuneet kukkahatut ry.
wink.gif

Mä haluaisin sähkömoottorisen prätkän. Ihme amistelua kaikki mökäpöntöt, ehkä 0,1% kuljettajista tarvitsee niiden tuoman lisätehon.

Iselleni tuli sattumalta pyörä jossa oli ns.suorat putket ja nyt 2-vuotta sillä ajanneena olen noin 4 ketaa luultavasti pelastanut henkeni sillä että pystyi antamaan "äänimerkin" että on auton vieressä.
Mullekin varmaan kävis noin jos olis mökäputket. Nyt joutuu vaan kehumaan omaa reaktionopeuttaan eikä saa kiitellä putkia ollenkaan.
wink.gif
biggrin.gif

Mun mopossa on semmoinen nappi vasemmassa kahvassa, siitä kun peukulla painaa, niin kuuluu mökää halutun ajan. Mikä lienee moinen iljettävyys? Taidankin teipata sen napin alas.
idea3.gif

Ehkä..ehkä ei..
Toivotaan ainaki, että tirpat lähtee aikasemmin lentoo..
smile_org.gif
Itse kun vaihdoin entiseen mopoon mökäisemmän putken niin tuli lintukolareita ihan urakalla. Entisellä linnut ei jaksaneet edes päätä kääntää (siis ne siivelliset tiput, ei ne lyhythameiset...) mutta kun mökää tuli enemmän lähti linnut lentoon mutta aina viime tingassa. Seurauksena useita tilanteita lokkien ja muiden pienempienkin lintujen kanssa.

Omat kokemukset mökäputkien hyödyistä ovat kyllä varsin marginaalisia. Ekassa pyörässä oli vakioputket, seuraavassa vähän suoremmat ja tässä nykyisessä on taas pysytty orkkiskannuissa. Itse en ole mitään eroa huomannut siinä miten ihmiset, autot taikka eläimet eteeni hyppivät. Linnut lehahtelevat lentoon samaan tapaan kuin kuin mökäputkillakin. Ainoa asia mitä olen huomannut, että niiden kateellisten motoristivihaajien kasvoilla on huomattavasti harvemmin paheksuva ilme. Hyväksyviä ja kiinnostuneita katseita sen sijaan tuntuu orkkiskannuilla tulevan huomattavasti enemmän.

Itseäni eivät mölyputket juuri haittaa, silloin tällöin kaupungissa mökäpöntöillään elvistelevät joskin herättävät itsessäni suurta huvitusta. Toisaalta ymmärrän, kroonisesti unettomuudesta kärsivänä, että on varmasti ihmisiä jotka ajautuvat hulluuden pataalle motoristien öisien sinfonioiden ansiosta. Tuskinpa mölypöntöistäkään niin paljon puhuttaisi jos ihmisillä olisi vaan hiukkaakaan tajua olla avaamatta keskellä kaupunkia. Niinkuin joku osuvasti sanoi: "Kyllä maailmaan mölyä mahtuu". Vaan ei kaikkialle. Itse ainakin nauttisin kaupunkielämsätä huomattavasti enemmän jos melutasot saataisiin siellä tippumaan edes muutamalla desibelillä.

Mutta eiköhän nuo mökäpöntötkin ennen pitkää ala poliisia kiinnostamaan. Mitä useampi ne kokee häiritseväksi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä asialle myös tehdään jotain. Demokratiaa näes. Saksassahan sellainen taitaa olla jo arkipäivää.

Joo, kielletään vain kaikki ja kasvatetaan pujoparta ja ostetaan koko tilillä maripaitoja. Sitten ajellaan itse maalatulla naistenpyörällä kesät talvet ja syödään kotona luomuruokaa. Ennen kaikkea muistetaan heristellä sormea kaikille muille.
tounge.gif

Mutta eiköhän nuo mökäpöntötkin ennen pitkää ala poliisia kiinnostamaan.
Liikennepoliisillehan ei tunnetusti ole mikään inhimillinen vierasta.
sanoi:
Demokratiaa näes.
Ei, vaan sosialidemokratiaa; kun sosialidemokraatilla ei ole hauskaa, muillakaan ei saa olla hauskaa. V*tun ilonpilaajat. Ylioppilaat Filatov, Backman ja Heinäluoma oikeisiin töihin katua lakaisemaan tai marketin kassalle kun eivät ole laiskoina jaksaneet edes opintojaan suorittaa loppuun.

Ei, vaan sosialidemokratiaa; kun sosialidemokraatilla ei ole hauskaa, muillakaan ei saa olla hauskaa. V*tun ilonpilaajat. Ylioppilaat Filatov, Backman ja Heinäluoma oikeisiin töihin katua lakaisemaan tai marketin kassalle kun eivät ole laiskoina jaksaneet edes opintojaan suorittaa loppuun.
Jahas. Vaalit tulossa...
smile_org.gif

Äänistä puheen ollen, pitäiskös tässä pelkän demarikritiikin sijasta mainostaa kokkareiden korvakampanjaa?
lookaround_orig.gif

itse ajelen orkkis putkilla nykyisin. kun edellisessä rätkässä oli suora putki niin pitempää reissua ajellessa vaikka oli tulpat, korvat soi viellä pitkään ajon jalkeen. se on tietysti makuasia ja riippuu potasta miten kuuluu mökä kypärään. nyt kiinnostaa enemmän terve kuulo kun älytön pauke.ehkä vanhetessaan arvot muuttuu....

itse ajelen orkkis putkilla nykyisin. kun edellisessä rätkässä oli suora putki niin pitempää reissua ajellessa vaikka oli tulpat, korvat soi viellä pitkään ajon jalkeen. se on tietysti makuasia ja riippuu potasta miten kuuluu mökä kypärään. nyt  kiinnostaa enemmän terve kuulo kun älytön pauke.ehkä vanhetessaan arvot muuttuu....
Kuis vanhana ne muuttuis?

47 mittarissa eikä mitään havaintoa muutoksesta vielä...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei ne juurikaan omaa turvallisuutta paranna, jos nyt kenenkään muunkaan. Ehkä joku jalankulkija kuulee, että "nyt jostain tulee joku moottoripyörä jossa hemmetinmoiset pörinät, ja ehkä se jossain vaiheessa on tässä mun kohdalla, pitäiskö hyppiä ojaan?". Ja taajamaassa sama, ehkä estää jokusen ihminen hyppäämään pyörän eteen vahingossa, ja saattaa aiheuttaa sen, että joku tekee sen tahallaan.
Joku metsän eläin voi ehkä miettiä kaksi kertaa ennen kun loikkii tielle katsomaan mitä aiheuttaa tollasta kauheeta mökää, mutta onko mökäpöntön toimivuus yhtään sen parempi kuin ne surullisen kuuluisat hirvi-hobit, vai mitkä nyt olikaan. Muistaakseni olen lukenut jostain, että eläimet eivät välttämättä reagoi mitenkään erityisesti tasaiseen ääneen joka lähenee hiljalleen, tai pikkuhiljaa kovenee. Jos ääni yhtäkkiä oleellisesti muuttuu, niin tarina on varmasti erilainen. Ja jos meteli käy kivuliaaksi, niin elukka varmasti hakeutuu muualle nauttimaan elämästä.

Ei sitä ääntä autoon kuulu, ennen kun pyörä on ihan vieressä, tai on mennyt ohi. Ja mikä uudempi auto, sitä pienempi on mahdollisuus että kuuluu sisään autoon. Ja sitten vielä kun poppi soi, niin eihän sinne mitään kuulu.

sama onko uus tai vanha auto, V2:sen jytinä kuuluu sisään motarinopeuksissa niin että ovipahvit resonoi kun tyyppi menee härrättimellä ohituskaistaa. testattu juttu.
smile_org.gif
kyllä hymyilytti kun kuulu vielä pitkän aikaa kunnekka hävis näkyvistä...
cool.gif

Back