• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mökäputket parantavat turvallisuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mökäputket parantavat turvallisuutta? - vai parantavatko sittenkään

• Tottakai ne parantavat

Ääniä: 0 0,0%
  • Ei niillä ole mitään vaikutusta turvallisuuden kanssa

• Ehkä auttaa ehkä ei

• Ketäkiinnostaa, pääasia on makeat saundit!

• Ei osaa sanoa

• Joku muu

• Ääniä yhteensä
    0
Ei nuo murinat ainakaan haitaksi ole liikenteessä. Kyllä mun mielestä on ihan hyvä että motoristi tavalla tai toisella, monella sokealla kumminkin kuulo pelaa
cool.gif
juuri näin
buttrock.gif

Taitaa olla ihan tieteelliseti tutkittu etteivät paranna, aiheuttavat vain häiriötä väärässä ympäristössä.
Miten niin väärässä ympäristössä? Katupyörällä ajetaan maantiellä ja siellä on hyvä, että kaikki muut liikenteessä olevat kuulevat jo ajoissa prätkän olevan tulossa. Aika nopeasti nuo autot lakoavat edestä kun kun heittää moottorijarrutusta peliin kokoputkistolla, jonka maksimiäänenpaine speksien mukaan on 105 dB ja joka ei ole E-hyväksytty. Sitten autoa ohittaessa pitää olla sen verran kierroksia mittarissa, että autoilija saa kuunnella kunnon meteliä. Ei sitä pikkuskidinä arvannut kun fillariin räpättimen laittoi, kuinka helvetin äänekkäällä prätkällä sitä (tulpat korvissa, tietty) aikuisena ajaa.

Kyllä meikäläisen kokemuksen mukaan turvallisuus paranee; hirvet loikkivat pakoon ja varovat eri tavalla kuin vakioputkella. Aiemmin eivät reagoineet mitenkään, mutta nyt pelkäävät ihan selvästi  
thumbs-up.gif

Kyllä parantavat, joka tapauksessa kotilokuski paremmin kuulee kovaäänisen prätkän kuin tuhnuilla vakioputkilla tulevan. Jo se että kotilokuski on havainnut prätkän, edistää turvallisuutta. Loppu on sitten asianosaisten toimista kiinni...
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Miten niin väärässä ympäristössä? Katupyörällä ajetaan maantiellä ja siellä on hyvä, että kaikki muut liikenteessä olevat kuulevat jo ajoissa prätkän olevan tulossa. Aika nopeasti nuo autot lakoavat edestä kun kun heittää moottorijarrutusta peliin kokoputkistolla, jonka maksimiäänenpaine speksien mukaan on 105 dB ja joka ei ole E-hyväksytty.
Maantiellä ne nimenomaan ei auta yhtään vaikka kaupungin kortteleissa heijasteleekin joka suuntaan. Viimeksi tänään Vihdintien liikennevaloissa tuli rinnalle joku HD "hieman" avarretuilla putkilla. Kauhee pauke ja rytke. Vaan mitään en kuullut niin kauan kun edellä ajelin. Saman olen havainnnut tuossa viereisellä jäätelökioskilla päivystäessä, kauniina kesäpäivänä ohi menee vähän väliä vaikka minkälaista mopotinta. Tulemisia ei välttämättä huomaa vaikka olisi minkälainen putkisto, poistumiset kyllä. Ko. kohdassa on muutenkin niin paljon hälyä ettei siellä yhden onnettoman V2:n pauke missään tunnu paitsi kun ollaan putken "väärällä" puolella.

Jos ne putken päät sojottaisi eteenpäin, niin allekirjoittaisin oitis tuon turvallisuuslisän. Muoti on laittaa ne sojottamaan taakse ja sinne se paineaallon suurin vaikutus painaa menemään avoimessa tilassa.

Ongelma on korjattavissa. Putken päästä killumaan semmoinen metri kertaa metri pelti heijastamaan äänet myös eteenpäin. Siitä vain parantamaan turvallisuutta.
wink.gif

Miten niin väärässä ympäristössä? Katupyörällä ajetaan maantiellä ja siellä on hyvä, että kaikki muut liikenteessä olevat kuulevat jo ajoissa prätkän olevan tulossa. Aika nopeasti nuo autot lakoavat edestä kun kun heittää moottorijarrutusta peliin kokoputkistolla, jonka maksimiäänenpaine speksien mukaan on 105 dB ja joka ei ole E-hyväksytty.
Maantiellä ne nimenomaan ei auta yhtään vaikka kaupungin kortteleissa heijasteleekin joka suuntaan. Viimeksi tänään Vihdintien liikennevaloissa tuli rinnalle joku HD "hieman" avarretuilla putkilla. Kauhee pauke ja rytke. Vaan mitään en kuullut niin kauan kun edellä ajelin. Saman olen havainnnut tuossa viereisellä jäätelökioskilla päivystäessä, kauniina kesäpäivänä ohi menee vähän väliä vaikka minkälaista mopotinta. Tulemisia ei välttämättä huomaa vaikka olisi minkälainen putkisto, poistumiset kyllä. Ko. kohdassa on muutenkin niin paljon hälyä ettei siellä yhden onnettoman V2:n pauke missään tunnu paitsi kun ollaan putken "väärällä" puolella.
Eihän HD:stä mitään ääntä juuri kuulukaan tuossa 1.000 kierroksen yläpuolella kun se on päässyt matkanopeuteensa. En rupea asiasta kinaamaan, mutta omien kokemusteni mukaan autot ovat kiltisti antaneet tietä kun olen ilmestynyt taakse ja hiukan moottorijarruttanut. Pari päivää sitten viimeksi tuli ajeltua prätkillä erään tutun kanssa n. 200 km iltalenkki. Kaveri ajoi edellä ja itse ajelin koko ajan takana. Kaveri totesi kahvitauolla, että kylläpä kuului hyvin prätkäni kiihdytys- ja moottorijarrutusäänet hänen korviinsa tulpista huolimatta. Saatoihan siihen vaikuttaa se, että kaverin prätkässä oli vakioputki, mutta eivät ne henkilöautotkaan niin kauheasti ääntä päästä. Ei se ainakaan haitaksi ole, jos pöntöstä lähtee kova mökä kun muista itse pitää tulpat korvissa.

Kunnon metelit kun on pöntöissä, tulee väkisinkin huomatuksi.
Niinpä, se huomio ei välttämättä olekaan positiivista. Itse ajelen vakioputkella, koska en halua aiheuttaa enempää pahennusta tehdessäni u-käännöstä talon pihassa, jonne olin vahingossa päätynyt suunnistusvirheestäni johtuen. Ja voin kertoa, että huonosta suunnistus(kin) taidosta johtuen tämä tapahtuu usein
biggrin.gif

Taitaa olla ihan tieteelliseti tutkittu etteivät paranna, aiheuttavat vain häiriötä väärässä ympäristössä.
Samaa olen lukenut ulkomaisista lehdistä. Jos, ja kun, turvallisuus ei murinoista lisäänny, on melu ainoastaan saastetta siinä missä pakokaasutkin. Äänenvaimennin on katalysaattori.

Ja jos jonkun prätkäfiilikset ovat riippuvaiset käryistä ja papatuksista niin se on minun puolesta aivan okei. Ihan totta! (Haaveilen salaa pääseväni joskus kruisailemaan MadManin värkkäämällä sähköprätkällä...ääneti ja pakokaasutta...vain tuuli korvissani.)

033102beer_1_prv.gif
Varmasti parantaa! 1. En ole tehoputkien alle panon jälkeen nähny yhtään hirveä/poroa/peuraa 2. Tollo kotilokuskikin kuulee ja antaa tietä ku tulen taakse 3.Pyöräilijät/ lenkkeilijätkin kuulevat oman huohotuksensa takaa,et ny sieltä tullaan 4. Kaupungissa jalankulkijatkin ymmärtää olla hyppäämättä tielle 5.Naapureiden kisssat/koirat häipyy kauas mun tontilta ku aamulla laitan koneen lämpiämään!

:vi**ttaa:Käytetään paljon moottorijarrutusta ja nautitaan!

Jep sama täällä, itte r6:ssa akran putki ja tsiisus sitä katsojamäärää..ykkösellä ja kakkosella ku ajelee kaupungissa ni saa kyl huomiota osakseen, enhän ole huomionkipee:)

lähes suorilla putkilla ja harrikalla oon huomannu että autoilijat ei tuu ihan hanuriin kiinni, elukat juoksee musta poispäin, jalankulkijat ottaa varoetäisyyden ja autoilijat antaa tilaa. huonompi puoli on taas siinä että sitä huomiota saa välillä turhanki paljon ja niiltä ei toivotuilta tahoilta. parantaa turvallisuutta mun mielestäni.

JOVVAIN !
sport05.gif

Kyllä voin sanoa että varmasti HUOMATAAN ihan eri lailla mökäputkilla, tulee se sit eestä tai takaa ! BRAAAAAAAOOOOOOOOOOOO ! elikkäs heinäkuussa ku ohjastelin Dolomiiteilla niin EI uskos mite kaukaa kuulee sen vastaan tulijan sekä sen kohta takaa ohittelijan !!!
Noilla passoilla ja joch:eilla kun tuntuu lähes KAIKILLA olevan joku muu kuin vakio putki.

Tosin, en voisi itse kuvitella jutaavan suorilla putkilla yliperälle ja sit kohta yrittää käyvä nukkumaan.....TÄ !

Jep sama täällä, itte r6:ssa akran putki ja tsiisus sitä katsojamäärää..ykkösellä ja kakkosella ku ajelee kaupungissa ni saa kyl huomiota osakseen, enhän ole huomionkipee:)
Oon huomannu saman. Välillä vähän tarkotuksellakin tulee ajettua keskustassa melko pienellä pykälällä
biggrin.gif

Itellä alla 6satanen Hornetti Ixilin rööreillä.

Ei tosta melu-turvallisuus-yhtälöstä ole tehty minun tietääkseni yhtään kriitiikin kestävää tutkimusta. Toi suuntaavuusasia on ainoa, jonka olen nähnyt, ja se ei itse asiassa ole lainkaan tutkimus. Siinä vain sovelletaan ääntä koskevaa olemassa olevaa tietoa sangen yksioikoisesti moottoripyöriin ja esitetään "totuutena" hypoteesi, että ei se edellä ajava sitä kuule.

Siinä ei ole järjestetty minkäänlaista empiiristä koetilannetta, jossa hypoteesi olisi voitu todeta paikkansa pitäväksi. Siinäkin tapauksessa, että hypoteesi pitäisi paikkansa, siinä ei oteta huomioon, että on olemassa erittäin heterogeeninen kirjo erilaisia liikennetilanteita, joissa motoristille on etua siitä, että hänet havaitaan. Ne käsittävät muutakin kuin takaapäin kuuluvan äänen.

Tämänkaltaista ajattelua harjoitetaan Suomessakin eri viranomaisissa. Asioita kielletään vedoten hypoteeseihin, mutta todellista tietoa asioiden oikeasta laidasta ei ole.

Valistunut motoristi suhtautuu asiaan tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Itse olen periaatteen "loud pipes save lives" vannoutunut kannattaja.

buttrock.gif
062802moto_prv.gif

Japanilainen hirvipilli=virago.
Tai Vild Star roprotin !!!!!!hoohotihaahaaheheeeeeeeeeeeeeeeeee
ei meinaaa nauru loppua !!!!!!!

Mikäs o Jenkkien hirvipilli ?
HD:kö mökäputkilla hoooooooohoootiiiiiii hahaaaaaaahahahahahahahhahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

auttakeeeeee heheeeeeeeeeeee

Paras pitkiin aikoihin hohooooooooo

Tienvarsi asukkailla mökärit aiheuttaa vitutustakin .
Kyllä kilometrien päästäkuuluu kun V-2 tulee vaik tasakaasullakin .Puhumattakaan rivinelkuista joissa joku kimee ääninen putki niin on ihme jossei elimet väistä ko joskus meinaa kusikin katketa jos huussissa sattuu olemaan

voi voi kun valmiissa maailmassa on niin paljon valittamisen aihetta...

tienvarsiasukkaat...pöh! entäs junaradanvarsiasukkaat hä?

Aironia puhuu jälleen kerran asiaa
bowdown.gif

Ei ollut ensimmäinen kerta, eikä luultavasti viimeinenkään.

Back