• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mobil Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei minään *ttuiluna, mutta ei sitä öljyn hyvyyttä taikka huonoutta ensinnäkään mitata sillä, että millähän kierrosluvulla kytkin alkaa luistamaan (kytkimen ei nimittäin tule luistaa)...

Ja jollei ole mitään hajua, mitähän koneessa on tätä ennen ollut, silloin kai lienee aika paha kohdistaa haukkujakaan minnekään? Siellähän on voinut olla vaikka aivan samaa kamaa.

Mutta älä toki anna näiden haitata uskoontulemisen kokemustasi...
wink.gif

Faktaa:
-Kytkin luistaa
Faktaa:

Kytkinlevyt ovat lopussa jos kytkin tuolla tavalla luistaa. Tai jos pyörässä on vaijerikytkin, voi sen säätö olla liian tiukalla. Tuo ei enää korjaannu millään öljyllä.

Pecha: Minä en v*ttu ymmärrä, että mikä sinua tässä öljyssä riepoo. Ihme höpötystä jostain uskonnosta, vaikka sopivuus moneen pyörään on varmistettu öljyluokitusten perusteella. Ei tämä missään nimessä jokaiseen vehkeeseen sovi, mutta useimpiin kyllä. Vai onko tuo ihmisten uskovaiseksi haukkuminen vain tapa piilotella omasta teknisestä tietämättömyydestä johtuvaa epäluuloa?

Kytkinlevyt vaihtoon. Jos olet luistatellut jo pidemmän aikaa, niinkuin ainakin minä ymmärrän tuosta tekstistä, niin vaihda myös välilevyt.

Mekaaniset äänet todennäköisesti muuttuvat jonkin verran tuoreiden öljyjen myötä. Öljyn viskositeettia ei voi arvioida silmämääräisesti. Ja muistathan että lämmin öljy on huomattavasti juokevampaa kuin purkista kaadettava.

Pecha: Minä en v*ttu ymmärrä, että mikä sinua tässä öljyssä riepoo. Ihme höpötystä jostain uskonnosta, vaikka sopivuus moneen pyörään on varmistettu öljyluokitusten perusteella.
Usko tai älä, mutta itse öljyssä ei riepo yhtään mikään. Voi olla ihan oivallinen valinta tiettyihin pyöriin.

Riepoo lähinnä sellainen epätieteellinen "todistelu", mitä tämä thriidi (tai itse asiassa kaikki öljy-aiheiset keskustelut) on turvoksissa. Tyyliin "ajoin näillä päivän, ja hyvältä tuntui, niin nytpä suosittelen tätä kaikille".

Huvittavaa on myöskin se, kun lähdetään suosittelemaan jollekin toiselle, johonkin toiseen pyörään ja täysin vailla mitään hajua, mitkä luokitukset ko. pyörässä pitäisi edes täyttyä (tosin tällöin ei sanojalle ole varmaan yleensäkään tuttuja koko käsitteet viskositeetti ja API-luokitus). <-- ja tätäkin siis tapahtuu öljykeskusteluissa, ja paljon.

Ehkäpä pisin ja uskottavin trollotilol-ketju ikinä
tounge.gif
Toivottavasti kovin moni ei ota näitä juttuja tosissaan...sehän olisi kuin ottaisi aasinleima-tatskan otsaan ja sanoisi "Moi mä oon vähä pihalla. Nimeni on Tero."

Ei muuta ku jatkakaa, tätä on hauska lukea
062802jumpie_prv.gif

Täällä nyt vaan keskustelee monenlaisen kokemustason omaavaa porukkaa..  
smile_org.gif

On kavereita jotka selvästi ovat ikänsä olleet tekemisissä koneiden parissa ja rassanneet vehkeitä moottorisahasta maansiirtokoneisiin ja tietävät mitä se öljy siellä kytkimessä tai vaihteistossa ihan oikeasti tekee..

Sitten on taas ehkäpä täysin ulkopuolisen näkemyksen varassa mielipiteitään rakentavia ja kaikkea siltäväliltä..

Edelleenkin se valmistajan suosituksen noudattaminen täsmällisesti on turvallisin vaihtoehto, vaikka se ei paras välttämättä olisikaan..

Jammun ohjekirja ainakin kieltää dieselmoottoriöljyn käytön, eli en aio edes kokeilla Delvac:ia tai muita vastaavia, joista löytyy API-diesel luokitukset (esim CD, CE, CF, CG). MP-öljyä on saatavilla hyvin ja eipä tuo eri öljyjen litrahintojen ero ole loppupeleissä niin merkitsevä.
Lisäksi tässä on nyt taisteltu yhden Hondan mönkijän märkäkytkimen kanssa, jossa levyt ovat liimautuneet kiinni toisiinsa. Ko. vehkeessä on käytetty aiemmin öljyä, joka on tarkoitettu dieselmoottoreille.

Jammun ohjekirja ainakin kieltää dieselmoottoriöljyn käytön,
Juu ei kannata käyttää jos pyörän ohjeen mukaan luokitukset ei täyty. Wikipedian mukaanhan delvaggi kyllä käy Yamaha FZ-6 mopoon, mutta wikipedia lähteenä voi olla yhtä luotettava kun vessapaperi pyhkäsyn jälkeen. Joka tapauksessa siellä wikipediassa seisoo sen Yamalube-suosituksen lisäksi että "Recommended engine oil grade - API service SG type or higher, JASO standard MA", eli ihan sama vaade kun vaikka mun vanhassa diversionissa.

aukasin ropun, lorruuttelin wanhat vacit pois, roppu kiinni ja suodatin vaihtoon samalla. lorottelin uuet vacit konneeseen ja a vot, taas passaa loppukesän reissut pärryytellä kawiosaakelilla. suodattimeen hieroin vaccia kumihuulille kuin kipiään.. oli ja siis on, genuine parts suodatin. korkkiin kans hieroin vaccia. kyllä taas passaa. niin se vaccihan on sopivaa myös bensiinikäyttöisiin konneisiin, niin maatallous, rekka- kuin rätkäliikenteeseenki misä märkäkytkin tai pitkiä matkoja kulethaan.

aukasin ropun, lorruuttelin wanhat vacit pois, roppu kiinni ja suodatin vaihtoon samalla. lorottelin uuet vacit konneeseen ja a vot, taas passaa loppukesän reissut pärryytellä kawiosaakelilla. suodattimeen hieroin vaccia kumihuulille kuin kipiään.. oli ja siis on, genuine parts suodatin. korkkiin kans hieroin vaccia. kyllä taas passaa. niin se vaccihan on sopivaa myös bensiinikäyttöisiin konneisiin, niin maatallous, rekka- kuin rätkäliikenteeseenki misä märkäkytkin tai pitkiä matkoja kulethaan.
+1. Sehän on yleiskäyttöinen öljy.

Tuollahan oli threadissa aiemmin jopa Mobil:n edustajalta kirjallinen vastaus, jossa hän totesi että vacci sopii hyvin myös moottoripyörään.
wink.gif

Laittoivat 48 tkm määräaikaishuollossa Zetoriin Castrolin täyssynteettistä.
Ihme ja kumma, mutta vaihteiden käytös muuttui todella ärsyttäväksi.
Vapaa ei meinaa löytyä millään, kakkosen päälle saaminen vaatii väkivaltaa ja kolina
kaikissa vaihdoissa melkoinen.
Kytkinkin takertelee, varsinkin lämpimällä koneella.

Selkeä muutos huonompaan edellisistä öljyistä, jotka olivat jotain
Kendallin prätkäöljyä, muistaakseni.
Delvaccia seuraavaksi. Liityn Kawabatan lahkoon.

Jammun ohjekirja ainakin kieltää dieselmoottoriöljyn käytön, eli en aio edes kokeilla Delvac:ia tai muita vastaavia, joista löytyy API-diesel luokitukset (esim CD, CE, CF, CG).
Mutta se ei kiella kayttamasta oljya josta loytyy noiden lisaksi luokitukset myos bensiinimoottoreille.
Mun käsittääkseni ohje kieltää käyttämästä öljyä, josta löytyy diesel-luokitukset vaikka öljy olisi tarkoitettu myös bensamoottoreille.
Ei ne bensamoottori luokitukset kumoa diesel-luokituksia.

Tämä nyt koskee vain Jammun FZ6-mallin ohjekirjaa. En tiedä millaiset suositukset on muille pyörille annettu.

Jammun ohjekirja ainakin kieltää dieselmoottoriöljyn käytön, eli en aio edes kokeilla Delvac:ia tai muita vastaavia, joista löytyy API-diesel luokitukset (esim CD, CE, CF, CG).
Mutta se ei kiella kayttamasta oljya josta loytyy noiden lisaksi luokitukset myos bensiinimoottoreille.
Mun käsittääkseni ohje kieltää käyttämästä öljyä, josta löytyy diesel-luokitukset vaikka öljy olisi tarkoitettu myös bensamoottoreille.
Ei ne bensamoottori luokitukset kumoa diesel-luokituksia.

Tämä nyt koskee vain Jammun FZ6-mallin ohjekirjaa. En tiedä millaiset suositukset on muille pyörille annettu.
Niinpas nakyy olevan ainakin 2008 mallissa. Vetoavat kytkimen luistamiseen mika ei pitaisi olla riski oljylla jolla markien jarrujen luokat. Piti hakea kollegan biken Owners Manual. Simputuksella uhaten sen hanelta riistin.

Hassua ja hieman ristiriitaista kun samalla kieltavat suositusta korkeamman API-oljyn kayton, mutta kohdassa "Specifications" (sivu 8-1)sanotaan "API service SG type or higher"...
nixweiss.gif

10-50 eivat myoskaan suosittele, mika on ymmarrettavaa. Muistan joskus Yamaha palstalla hyvan kirjoituksen aiheesta nahneeni.

voivoi tätä pähkimisen määrää... käykö se vai eikö se käy!?!?

Jollei huvita pähkiä – sen enempää kuin alkaa suorittamaan jotain kokeiluja! – niin sitten sitä pistää koneeseensa juuri sitä, mitä ohjekirja suosittaa, ja on sitten vaikka sen neljätoista penniä köyhempi per ajokausi – vaan eipä tartte vaivata päätään moisilla turhuuksilla!

Ja muuten kas kummaa, ainakaan omaan kamppeeseeni ohjekirjan mukainen öljy EI OLLUTKAAN edes toiseksi kalleinta, mitä kaupasta saa, vaikka täältä luin ettei ole olemassa kuin hyvin halpaa ja sikakallista. Reipas 180.000km on nyt kolmella eri (mutta samantyyppisellä koneella olevalla) pyörällä menty, käytyjä maitakin +40, ja konepuolen korjauskulut olleet tähän asti 0 penniä. Varmasti on huonoa kamaa, mutta riittää minulle. EIKÄ TARVI PÄHKIÄ.

Mutta jokainen tekee asiat toki ihan omalla tyylillään, ei siinä mitään...
wink.gif

Ihme juttu, että Delvacin käyttö häiritsee niitä joilla sitä ei koneessa ole
smile_org.gif

Itsellä on MX toiminut erinomaisesti, viimeisimpänä verrokkina Castrolin Durablend joka menee täysin kuraksi jo muutamassa tonnissa. Tai mistäpä minä sen tiedän ja tuskin menee kun siinä taitaa olla suositus sopivuudesta moottoripyörään. Mutta tuntuu menevän.

Jammun ohjekirja ainakin kieltää dieselmoottoriöljyn käytön,
Juu ei kannata käyttää jos pyörän ohjeen mukaan luokitukset ei täyty. Wikipedian mukaanhan delvaggi kyllä käy Yamaha FZ-6 mopoon, mutta wikipedia lähteenä voi olla yhtä luotettava kun vessapaperi pyhkäsyn jälkeen. Joka tapauksessa siellä wikipediassa seisoo sen Yamalube-suosituksen lisäksi että "Recommended engine oil grade - API service SG type or higher, JASO standard MA", eli ihan sama vaade kun vaikka mun vanhassa diversionissa.
oman kortenni kekoon kannan....

mx 15w-50 tuote tiedoista:

Luokitukset ja hyväksynnät
Mobil Delvac MX 15W-40 täyttää seuraavien spesifikaatioiden
vaatimukset:
ACEA E7/E5/E3/B4/B3/A2 X
API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL/SJ

siis MYÖS API SL ja SJ - luokitukset bensiinimoottoreille....

Category Status    Service
SL           Current   For all automotive engines presently
                            in use. Introduced July 1, 2001.
                            SL oils are designed to provide better
                            high-temperature deposit control and
                            lower oil consumption. Some of these
                            oils may also meet the latest ILSAC
                            specification and/or qualify as Energy
                            Conserving.

SJ           Current   For 2001 and older automotive engines.

SH        Obsolete   For 1996 and older engines. Valid when
                           preceded by current C categories.

SG        Obsolete   For 1993 and older engines.

että tällälailla  
062802jumpie_prv.gif

Nyt on vacit ollut kyydissä muutaman satasen. Lueskelin että pitäis alkaa mustumaan ekalla kertaa nopiasti. Mutta mullapa on vielä ihan kirkasta. Ei vissiin ole pinttymiä. Ja hyvin on toiminut mun koneessa.

Back