• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten tehdään hyvä kiihdytys paikaltaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mp71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en yritä väittää mitään - en varmasti pääse muita nopeammin liikkeelle, kun en ole koskaan yrittänyt. Termejä vain vähän valotin (toivottavasti meni suunnilleen oikein).
Usein ihmiset, jotka osaavat asiat teoriassa parhaiten, osaavat ne vain teoriassa ja taas ne jotka osaavat ne käytännössä, eivät osaa edes kirjoittaa sanaa joka on aihetta käsittelevän problematiikan perustermistöä. (Hymiö, missä Matti Nykänen etsii olutta Scuuban kanssa jääkaapista joka on peräkärryssä jonka eteen Mervi on sammunut.)

Jukka

P.S. Motoparkissa on sähköä, minäkin pääsin virtuaalimaailmaan, jei!
Todistit itse väitteesi vääräksi. Problematiikka ja termistö ovat vaikeita sanoja ja ihan oikein nuo oli kirjoitettu.

Juu juuri sitä miten se laite pysyy sulla käytännössä hallinnassa lähtökiihdytyksen ja startin aikana niin ettei stumppaa ei keuli ei sudi turhaan jne.
Refleksilähdöllä ja selkärangasta tulevalla kaasukäden käsittelyllä ilmeisesti pääsee jo niin paljon nopeammin liikkeelle ettei varsinaisesta kiihdytystekniikasta tarvitsekaan juuri välittää? ®ykkösellä vaan liikkeelle?

/z
1. Nopeat refleksit. Aiemmassa elämässäni joskus treeneissä maattiin lattialla ja kun pamahti, piti hypätä ylös ja juosta vastapäiseen seinään. Lähes aina voitin sen, eli olettaisin reaktioajan olevan keskimääräistä paremman.  
2. Kaasua sopivasti ja kytkin rauhallisen nopeasti ylös (itse en vedätä kytkimellä ja aika harvoin kytkimen osia pyörääni on vaihdettu, taitaa olla kahdesti näiden 23 vuoden aikana, tosin pyörätkin ovat välillä vaihtuneet).
3. Takajarrulla pidetään etupää alhaalla jos alkaa kiipeämään ylös, kaasua en juurikaan himmaa.
4. Treeniä, treeniä ja taas treeniä.

Loppupelissä sitä ei itsekään tiedä miksi se onnistuu muita paremmin. Pitäisi olla laitteisto kiinni pyörässä, joka kertoisi raakaa numeerista tietoa mitä lähdössä tapahtuu, nyt sitä vain yrittää arvuutella ja mutuilla. Kemoralla himmailin lähdön aivan tarkoituksella, koska oli sadekeli, koska en halunnut tehdä hanskeja. No, aivan perseelleen sekään lähtö ei siitä huolimatta mennyt kun sijalta 15 nousin sijalle 3 hetkeksi. Nykyisin ei jaksa oikein siihen lähtöön panostaa, koska sitten tulee vain ohittettua itseäni nopeampia jotka sitten kuittaavat kohta takaisin ja loppuajo on vailla taistelua ja se on tylsää. Tällainen kisa oli mm. viimeisin Kemoran kisa. En ole pisteitä tai sijoituksia hakemassa, vain omaa ennätystä ja hyviä vääntöjä.

Nyt on uusi, isompi teltta ja jopas on mukavaa.

Jukka

P.S. Tuokaa minulle yksi MM-voittaja joka huipputietäjä tekniikan tms. puolelta ja minä tuon aina pari MM-voittajaa, jotka lähes luku- ja kirjoitustaidottomia. Liika ajattelu sotkee vain suoritusta, oltiin sitten hyppäämässä mäkeä tai ajamassa mutkaan täysillä. Poikkeukset vain vahvistavat tämän säännön. Itse en aja kovaa, enkä hyppää pitkälle, mikä ei tarkoita sitä, että ymmärtäisin jostain jotakin.

Kai mäkin olen sitten ihan helvetin hyvä lähtijä(parannettavaa ihan p*******sti), koska Jukka ei tullut musta ohi vaikka eroa oli lähtöviivalla vain 3 sijaa. Ja paransin lähtösuoralla ennen ensimmäistä mutkaa enemmän sijoja kuin jukka.

P.s. Jukka kaikki himmaili siinä lähdössä, koska oli satanut. Kukaan meistä ei tahallaan halua kaataa itseänsä. Ei edes Hanski.
biggrin.gif

Kai mäkin olen sitten ihan helvetin hyvä lähtijä(parannettavaa ihan p*******sti), koska Jukka ei tullut musta ohi vaikka eroa oli lähtöviivalla vain 3 sijaa. Ja paransin lähtösuoralla ennen ensimmäistä mutkaa enemmän sijoja kuin jukka.

P.s. Jukka kaikki himmaili siinä lähdössä, koska oli satanut. Kukaan meistä ei tahallaan halua kaataa itseänsä. Ei edes Hanski.  
biggrin.gif
No, Motoparkissa on kaksi lähtöä. Otetaanko sellainen kaljapullon veto kumpi pärjää lähdössä paremmin. Eli kumpi parantanut omaa sijoitustaan ensimmäisen kierron jälkeen enemmän. Kaksi lähtöä ja siinä tuo sitten selviää. Ei yksi pääsky kesää tee, kolme ehkä jo. Tuomo ei taida olla nyt kyykyttämässä minua, joten jospa otetaan keskinäinen koitos tuossa.

Parhaimmillani olen ensimmäisen kierroksen aikana parantanut omaa sijoitusta 20 pykälää, ensimmäiseen mutkaan tullessa 16 pyörää. Jos olet ensimmäisessä tai toisessa rivissä, haastetta saat. Laskettakoon tässä tapauksessa myös kierroksella ohitetut (ensimmäisen kierroksen aikana) mukaan tuohon saldoosi
smile_org.gif

Ja videolta voi katsoa sitten sen, että Hanski ei himmaillut, ei ehtinyt kun kaatui heti jarruun koskettuaan.

Jukka

biggrin.gif
No, Motoparkissa on kaksi lähtöä. Otetaanko sellainen kaljapullon veto kumpi pärjää lähdössä paremmin. Eli kumpi parantanut omaa sijoitustaan ensimmäisen kierron jälkeen enemmän. Kaksi lähtöä ja siinä tuo sitten selviää. Ei yksi pääsky kesää tee, kolme ehkä jo. Tuomo ei taida olla nyt kyykyttämässä minua, joten jospa otetaan keskinäinen koitos tuossa.

Parhaimmillani olen ensimmäisen kierroksen aikana parantanut omaa sijoitusta 20 pykälää, ensimmäiseen mutkaan tullessa 16 pyörää. Jos olet ensimmäisessä tai toisessa rivissä, haastetta saat. Laskettakoon tässä tapauksessa myös kierroksella ohitetut (ensimmäisen kierroksen aikana) mukaan tuohon saldoosi
smile_org.gif

Ja videolta voi katsoa sitten sen, että Hanski ei himmaillut, ei ehtinyt kun kaatui heti jarruun koskettuaan.

Jukka
No perkele samoilla sävelillä mennään
tounge.gif
Piti just ehdottaa jotain sopivaa vetoa joka kannustaa meidät molemmat itseämmekin suurempiin suorituksiin Motoparkissa. Tehdään niin, että korotetaan veto jopa kahteen kaatopulloon. Tulee edes vähän haastetta
wink.gif

Eli jos voitan sut pelkässä lähdössä olet velkaa 1 kaatopullon. Jos voitan aika-ajoissa + lähdössä + kisassa olet mulle velkaa 2 kaatopulloa. Jos voitat mut lähdössä olen sulle velkaa 1 pullon, mutta jos voitat mut lähdön lisäksi joko aika-ajoissa tai kisassa niin olen sulle 2 kaatopulloa velkaa. Onko reilua?

Annan sen verran tasoitusta vielä, että en ole jammulla ajanut vielä metriäkään (ensi tiistaina lyhyt treeni alastarossa) ja Motoparkissa olen ollut elämäni aikana kerran ajamassa kahden päivän setin. Tyhmä, hullu vai molemmat
tounge.gif
? Kuullostaa ihan multa
biggrin.gif

Kättä päälle ja diili?

tounge.gif
Piti just ehdottaa jotain sopivaa vetoa joka kannustaa meidät molemmat itseämmekin suurempiin suorituksiin Motoparkissa. Tehdään niin, että korotetaan veto jopa kahteen kaatopulloon. Tulee edes vähän haastetta  
wink.gif

Eli jos voitan sut pelkässä lähdössä olet velkaa 1 kaatopullon. Jos voitan aika-ajoissa + lähdössä + kisassa olet mulle velkaa 2 kaatopulloa. Jos voitat mut lähdössä olen sulle velkaa 1 pullon, mutta jos voitat mut lähdön lisäksi joko aika-ajoissa tai kisassa niin olen sulle 2 kaatopulloa velkaa. Onko reilua?

Annan sen verran tasoitusta vielä, että en ole jammulla ajanut vielä metriäkään (ensi tiistaina lyhyt treeni alastarossa) ja Motoparkissa olen ollut elämäni aikana kerran ajamassa kahden päivän setin. Tyhmä, hullu vai molemmat  
tounge.gif
? Kuullostaa ihan multa  
biggrin.gif

Kättä päälle ja diili?
En lyö vetoja jotka tiedän häviäväni. Vaikka et Wehnän viime vuoden pyörällä olekaan ajanut metriäkään on se aivan eri maailmasta kuin omani ja kuskina olet minua nopeampi, joten yhdistelmä on sellainen jolle en pärjää ja yhtä mielenkiintoinen tuo on kuin lyödä Heikkisen kanssa vetoa siitä kumpi painaa enemmän viikonloppuna. Ehkä kalakaverini sen mopon huomenna, lauantaina tai sunnuntaina ruttaa ja sitten tilanne taas muuksi voi muuttua.

Mutta lähdössä annoit ymmärtää olevasi samalla tasolla, joten lyödään siitä vain veto. Tuomon kanssa vetoja lyötiin ja Tuomo ne hävisi ja ei ole kossua eikä kaljakoria vielä näkynyt.

Eli kaksi kilpailulähtöä. Kumpi ensimmäisen kierroksen jälkeen enemmän korjannut sijoitustaan (ei, ei ole pelkoa, että yrittäisin tarkoituksella kossupullon saadakseni anoa/taktikoida itseni B-lähtöön tai A-lähdön viimeiseksi). Jos sinulla on kamera kiinni pyörässä, käy myös se, että katsotaan tilanne ensimmäisellä kierroksella kakkosmutkassa, muutoin ratkaisu nähdään virallisen ajanoton listoista. Jos menee vanhan kaavan mukaan ja kuivalla ajetaan, niin tulen ohittamaan 5-15 kuskia lähdössä ja osa kuittaa paikkansa takaisin ensimmäisen kierroksen aikana.

Fantasioihin tuo ei perustu. Vajaa 30 kilpailulähtöä on takana ja 90 %:ssa olen vähintään yhden rivin verran petrannut sijoitustani. Ja Karin vanhalla pyörällä on helpompi lähteäkin, kun ei kimpoile niin herkästi kunnon takajousen ansiosta pystyyn kuin tuo oma vakiokuntoinen katupyöräni.

Noilla mennään. Jahka kyllästyn ajelemaan vakiopyörillä, niin sitten voidaan ottaa kisaa kilpuriksi rakennettu vs kilpuriksi rakennettu ihan oikeassa kisassa, siis vedonlyönnin kera. Nyt omat mahdollisuuteni ovat parhaimmillaankin sijoissa 10-15, ellei jotain poikkeuksellista taas käy, sinulla taas jossain välillä 3-8. Toki nytkin oman osaamiseni ja pyöräni ominaisuuksien rajoissa menen.

Jukka

tounge.gif
wink.gif

tounge.gif
? Kuullostaa ihan multa  
biggrin.gif

Kättä päälle ja diili?
En lyö vetoja jotka tiedän häviäväni. Vaikka et Wehnän viime vuoden pyörällä olekaan ajanut metriäkään on se aivan eri maailmasta kuin omani ja kuskina olet minua nopeampi, joten yhdistelmä on sellainen jolle en pärjää ja yhtä mielenkiintoinen tuo on kuin lyödä Heikkisen kanssa vetoa siitä kumpi painaa enemmän viikonloppuna. Ehkä kalakaverini sen mopon huomenna, lauantaina tai sunnuntaina ruttaa ja sitten tilanne taas muuksi voi muuttua.

Mutta lähdössä annoit ymmärtää olevasi samalla tasolla, joten lyödään siitä vain veto. Tuomon kanssa vetoja lyötiin ja Tuomo ne hävisi ja ei ole kossua eikä kaljakoria vielä näkynyt.

Eli kaksi kilpailulähtöä. Kumpi ensimmäisen kierroksen jälkeen enemmän korjannut sijoitustaan (ei, ei ole pelkoa, että yrittäisin tarkoituksella kossupullon saadakseni anoa/taktikoida itseni B-lähtöön tai A-lähdön viimeiseksi). Jos sinulla on kamera kiinni pyörässä, käy myös se, että katsotaan tilanne ensimmäisellä kierroksella kakkosmutkassa, muutoin ratkaisu nähdään virallisen ajanoton listoista. Jos menee vanhan kaavan mukaan ja kuivalla ajetaan, niin tulen ohittamaan 5-15 kuskia lähdössä ja osa kuittaa paikkansa takaisin ensimmäisen kierroksen aikana.

Fantasioihin tuo ei perustu. Vajaa 30 kilpailulähtöä on takana ja 90 %:ssa olen vähintään yhden rivin verran petrannut sijoitustani. Ja Karin vanhalla pyörällä on helpompi lähteäkin, kun ei kimpoile niin herkästi kunnon takajousen ansiosta pystyyn kuin tuo oma vakiokuntoinen katupyöräni.

Noilla mennään. Jahka kyllästyn ajelemaan vakiopyörillä, niin sitten voidaan ottaa kisaa kilpuriksi rakennettu vs kilpuriksi rakennettu ihan oikeassa kisassa, siis vedonlyönnin kera. Nyt omat mahdollisuuteni ovat parhaimmillaankin sijoissa 10-15, ellei jotain poikkeuksellista taas käy, sinulla taas jossain välillä 3-8. Toki nytkin oman osaamiseni ja pyöräni ominaisuuksien rajoissa menen.

Jukka
No sopiihan toikin. Ja miten voit nopeammaksi väittää, kun Motoparkin kierroksia mulla jo yhteensä n. 70
smile_org.gif

Mutta leikki leikkinä ja vedot vetoina. Panoksena on joka tapauksessa oltava kaatopullo. Alkosta löydät pullon joka kulkee nimellä kaatoryyppy. Mulla kulkee sellainen aina pakissa mukana. Lähtö ratkaisee ja ekaan mutkaan pannaan joku kuvaamaan. tuon kameran. Onboard kameraa en enää laita, koska se on mulle näköjään takuu siitä että menen aina nurin
smile_org.gif
Se kumpi on parannellut enemmän sijojaan ekaan mutkaan on voittaja. Mutta jotain järkeä tässä täytyy olla. Jos käy vahinko että toinen on toisessa rivissä ja toinen viimeisessä on 100-varmaa kumpi voittaa. tällöin ei ole väliä kumpi siellä takarivissä on. Täytyy olla kuitenkin jotenkin tasaiset lähtökohdat.

Mikäs siinä muuten on, että mä lyön vetoja jotka tiedän melkeen varmasti häviäväni, mutta sinä et
smile_org.gif
? Ehkä siksi, että mulla on kaatopulloja varastossa ja kunniaa ei mulla ole koskaan ollutkaan...

Mutta kättä päälle Motoparkissa. Tulen suoraan aika-ajoihin, joten ei pelkoa että olisin turhia reenannut ;)

Lyhyesti, kiihdytyksessä pitää antaa mahdollisimman paljon voimaa mahd. vähässä ajassa moottorista takapyörälle siten, ettei takanen luista tai etunen nouse liikaa.
Näin.

Ihmettelen hiukan joissain kohdissa asiaytimeksi esitettyjä vääntöhuippua. Useimmiten ykkösellä lähettämiseen ei voida kuitenkaan käyttää lähellekään sitä tehoa, mitä vääntöhuipun mukainen kierroslukema sporttipyörissä antaa. Ei se kierrosten pitäminen siellä tai sen yläpuolella mitään haittaakaan, mutta ei se ole oleellista, kunhan tehoa vain on riittävästi tarjolla. Kilosissa tarvittava kierrosmäärä on alempi ja kusiaisissa korkeampi.

Kusiaisten kanssa eletään kytkimen luiston kanssa, mutta ilmeisesti tehokkaammilla pyörillä alavääntö riittää kytkimen kokonaan päästämiseen hyvinkin pian lähdön jälkeen. Tällöin keulintaa lienee helpoin hallita takajarrulla kytkimen sijaan. Kaasua joutuu säätämään, mutta eipähän ole kolmea raajaa yhtaikaa käskettävänä. Toki koko keulimista yritetään ensin estää painonsiirrolla.

Kusiaisella kytkin luistaa 90% ykkösen pituudesta, jolloin kytkinkahvan pieni asennonmuutos on useimmille helpompaa kuin jalan sotkeminen mukaan vasemman ja oikean käden kaveriksi. Takajarru on monissa kusiaisissa myös suhteessa liian tehokas ja herkkä tähän.

Ja se joka ajaa R1:sellä varttimailin lopareiksi 200km/h tai alle voi painua samantien vaihtamaan pyöränsä johonkin, millä uskaltaa vääntää tupen nurin. ;)

sanoi:
Sen verran edit: VÄÄNTÖ on se joka vie eteenpäin, ei hevosvoimat eli kilowatit. Ne hv ja kW on vain rinnakkaisia laskennallisia suureita elvistelyyn.

Tohon voisi tarkentaa vääntö takapyörällä, joka on vääntö kytkimellä*välityssuhde. Eli vaihtokohdat mitoitetaan ajotilapiirrustuksen mukaan jossa otetaan huomioon vääntökäyrän muoto ja välitys suhteet.

4. Uutta vaihdetta raakana sisään nopeasti.
Mitä vaihteisto tästä sanoo? Bikessakin opetetaan vaihtamaan raakana, mutta tuntuu niin härskiltä
En minäkään henno kyllä pykäliä repiä ilman vedon katkaisua päälle. Liekö sitte kysekään siitä vai tästä: Puhtaaseen kytkeytymiseen ei sinällään tarvita kuin se aavistuksenomainen vedon katkaisu eli jos pykälän "esijännittää" varpailla, niin kaasun nopea poiskäyttäminen ampuu seuraavaa pykälää sisään. Näinhän ne shifterit tavalla tai toisella toimivat.

Sitäkin voi toisaalta kiihdytyksessä miettiä, että jos niillä vaihteilla, millä pyörä ei enää keuli ympäri, vaihtaa kytkimellä kaasua hellittämättä, niin hyökkääkö pyörä menetetyn vetoajan kumoten kovempaa sillä hetkellä, kun kytkin päästetään...? Amatööri ei moista pysty varttimaililla testaamaan, sillä suurempia eroja ajan suhteen tulee ensimmäisellä 60ft matkalla, kuin koko loppumatkalla vaihtotyylistä riippumatta.

No sopiihan toikin. Ja miten voit nopeammaksi väittää, kun Motoparkin kierroksia mulla jo yhteensä n. 70
smile_org.gif

Mutta leikki leikkinä ja vedot vetoina. Panoksena on joka tapauksessa oltava kaatopullo. Alkosta löydät pullon joka kulkee nimellä kaatoryyppy. Mulla kulkee sellainen aina pakissa mukana. Lähtö ratkaisee ja ekaan mutkaan pannaan joku kuvaamaan. tuon kameran. Onboard kameraa en enää laita, koska se on mulle näköjään takuu siitä että menen aina nurin
smile_org.gif
Se kumpi on parannellut enemmän sijojaan ekaan mutkaan on voittaja. Mutta jotain järkeä tässä täytyy olla. Jos käy vahinko että toinen on toisessa rivissä ja toinen viimeisessä on 100-varmaa kumpi voittaa. tällöin ei ole väliä kumpi siellä takarivissä on. Täytyy olla kuitenkin jotenkin tasaiset lähtökohdat.

Mikäs siinä muuten on, että mä lyön vetoja jotka tiedän melkeen varmasti häviäväni, mutta sinä et
smile_org.gif
? Ehkä siksi, että mulla on kaatopulloja varastossa ja kunniaa ei mulla ole koskaan ollutkaan...

Mutta kättä päälle Motoparkissa. Tulen suoraan aika-ajoihin, joten ei pelkoa että olisin turhia reenannut ;)
No, silläkin riskillä, että pääset toiseen riviin, olen vedossa mukana.

Toisesta rivistä (sijoilta 7 ja 8) olen lähtenyt. Sijalta 8 ensimmäiseksi ja sijalta 7 toiseksi. Toisesta rivistä on helpompi lähteä, kun sumppua harvoin pääsee syntymään. Kun lähtee viimeisestä ruudusta, on huomattavasti hankalampi Motoparkissa olla varmasti 6-7 sijaa paremmalla ensimmäisessä mutkassa. Jos tähtää johonkin rakoon ja sitten pari riviä edempänä oleva vetääkin liinat kiinni tai stumppaa pyöränsä ja rinnalla on pari kuskia, niin aivan sama millainen puikkomies on sarvikossa, siellä ollaan ja jumitetaan. Toisesta rivistä lähtiessä moista ongelmaa ei tule, pojat eivät ole vielä kytkintään päästäneet kun ohi jo mennään.

Eilisillä treeniajoilla olisin viime vuoden kisassa ollut vasta viidennessä rivissä, joten hieman pitää tsempata, että pääsee lähemmäksi. Kolmas rivi olisi jo hunajaa, siitä voisi päästä kiusaamaan Markusta, Villeä ja Simoa. No, reilun viikon päästä tuokin sitten selvillä.

Huomiseksi näyttäisi tulevan hyvät treenikelit, joten katselemaan sinne nopeampien menoa. Öitä.

Jukka

Sitäkin voi toisaalta kiihdytyksessä miettiä, että jos niillä vaihteilla, millä pyörä ei enää keuli ympäri, vaihtaa kytkimellä kaasua hellittämättä, niin hyökkääkö pyörä menetetyn vetoajan kumoten kovempaa sillä hetkellä, kun kytkin päästetään...?
Jos niin kiire on, ettei ehdi kaasua himmaamaan, niin parempi hommata shifteri, toimii ihan mukavasti. Enpä ole koskaan kokeillut pitää kaasua auki ja kytkintä käyttämällä murjoa vaihdetta sisään, enkä taida kokeillakaan. Kuulostaa aika... hurjalta.

Jukka

Sitäkin voi toisaalta kiihdytyksessä miettiä, että jos niillä vaihteilla, millä pyörä ei enää keuli ympäri, vaihtaa kytkimellä kaasua hellittämättä, niin hyökkääkö pyörä menetetyn vetoajan kumoten kovempaa sillä hetkellä, kun kytkin päästetään...?
Jos niin kiire on, ettei ehdi kaasua himmaamaan, niin parempi hommata shifteri, toimii ihan mukavasti. Enpä ole koskaan kokeillut pitää kaasua auki ja kytkintä käyttämällä murjoa vaihdetta sisään, enkä taida kokeillakaan. Kuulostaa aika... hurjalta.

Jukka
Shifteri ja sytkän katkaisu joiksikin sadasosiksi. Täyskaasulla kytkimen raplaaminen on rahamiesten hommia, kertakäyttökoneella.

Jukka
Shifteri ja sytkän katkaisu joiksikin sadasosiksi. Täyskaasulla kytkimen raplaaminen on rahamiesten hommia, kertakäyttökoneella.
No aloittajalla on puimuri. Ei siltä ole rahat loppu
smile_org.gif

Ei mulla niiin kiire ole, mutta kivahan se on tietää. Lähinnä kaipailin kokeneiden lähtijoiden neuvoja siitä paljonko kierroksia noin mutuna paikaltaan lähtiessäja paljonko kytkintä voi luistattaa lähdössä (sen heti palamatta). Ja tulihan noita hyviäkin neuvoja jonkun verran + aika paljon muuta
biggrin.gif

Kytkimen hinnasta johtuen taidan pitää kierrokset lähtiessä siinä 4000 kieppeillä (ennemmin kuin 7000-8000 maksimiväännnön kohalla) niinku tähänki asti.

Ei mulla niiin kiire ole, mutta kivahan se on tietää. Lähinnä kaipailin kokeneiden lähtijoiden neuvoja siitä paljonko kierroksia noin mutuna paikaltaan lähtiessäja paljonko kytkintä voi luistattaa lähdössä (sen heti palamatta). Ja tulihan noita hyviäkin neuvoja jonkun verran +  aika paljon muuta  
biggrin.gif

Kytkimen hinnasta johtuen taidan pitää kierrokset lähtiessä siinä 4000 kieppeillä (ennemmin kuin 7000-8000 maksimiväännnön kohalla) niinku tähänki asti.
Mulla on samanlainen pyörä.

Silloin kun se oli uusi, niin tuli kokeiltua kiihdyttämistä muistaakseni 4 kertaa Motoparkin kiihdytysradalla, kun siellä oli jotkut ajopäivät, missä oli ajanotto.

En minä päässyt kuin 11.54 ja jotain hiukan yli 200 loppunopeutta. Kytkintä tuli säästeltyä, mutta kyllä tuolla pyörällä osaava kuski pääsee varmaankin sekuntia parempiin aikoihin.

Aikoinaan sain vanhalla 1100-Zetorillakin sentään 11.4 ajan, mutta harjoitusketoja oli toki enemmän.

Siinä on sen verran pitkä akseliväli ja paljon painoa edessä, että ei ole mikään paha laite keulimaan vaikka lähtee isommillakin kierroksilla.

Back