• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten tätä puolustelis?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla olis ollut montakin kohtaa mitä lainata, mut olkoot.

Mä en tiedä miks tällä foorumilla pitäis puolustella ketään, joka jossain torveilee?
Ei täällä puolusteta sitä kauppiastakaan, joka ylihinnalla myi jotain.

Ja jos täällä nyt sit viisaasti päätetään sanoo hyi hyi kaikille tuhmille motoristeille, niin kuinka monen liikennekäyttäytymistä se parantaa tuolla maantiellä?
IHAN OIKEASTI?
Siks en oikein ymmärrä mihin näillä jeesusteluilla pyritään?

Sanoisin edelleenkin, ettei KOLLEKTIIVISTA vastuuta ole olemassakaan.
Kukaan ei pilaa mun mainetta, ellen itse sitä tee.
JA vaikka kuinka täällä kekusteltas, nostasko se sitä mainetta.
Mun mielestä tuo "maine" on jonkun näppärä mediatemppu, joka nyt on jäänyt täällä ihmisten korvien väliin painajaisena, ylireagointina.
Ikinä ei ole vielä outo ihminen tullut mulle sanomaan, että te motoristit ootte kamalia...tai mitään muutakaan.Pyörää ne kyllä on ihastelleet?

En myöskään ole kaikkina näinä vuosina huomannut, että autoilijat olis agressiivisesti käyttäytyneet minua kohtaan.
Torveillut on moni niistäkin, niinkuin minäkin.
Tappokytkimellä pääsee renkaassa roikkujista ja onhan noita muitakin konsteja hillitä kavereita, jotka kyttää ohituksia.
Tilaa olen pyrkinyt antamaan ja sitä myös saanut.
Ei siellä kenenkään maine ratkaise tuolla tienpäällä, vaan se miten siellä itse käyttäydyt.

Ja mitä tulee yhteen henkeen ja elämään.Se elämä on sekunnissa ohi, jos joku *iripää sattuu kohdalle ja iskee puukon mahaan...samoin se on ohi, jos kaadut kotiportaissas ja lyöt pääs.

C'est la vie

Tuolla olis ollut montakin kohtaa mitä lainata, mut olkoot.

Mä en tiedä miks tällä foorumilla pitäis puolustella ketään, joka jossain torveilee?
Ei täällä puolusteta sitä kauppiastakaan, joka ylihinnalla myi jotain.

Ja jos täällä nyt sit viisaasti päätetään sanoo hyi hyi kaikille tuhmille motoristeille, niin kuinka monen liikennekäyttäytymistä se parantaa tuolla maantiellä?
IHAN OIKEASTI?
Siks en oikein ymmärrä mihin näillä jeesusteluilla pyritään?

Sanoisin edelleenkin, ettei KOLLEKTIIVISTA vastuuta ole olemassakaan.
Kukaan ei pilaa mun mainetta, ellen itse sitä tee.
JA vaikka kuinka täällä kekusteltas, nostasko se sitä mainetta.
Mun mielestä tuo "maine" on jonkun näppärä mediatemppu, joka nyt on jäänyt täällä ihmisten korvien väliin painajaisena, ylireagointina.
Ikinä ei ole vielä outo ihminen tullut mulle sanomaan, että te motoristit ootte kamalia...tai mitään muutakaan.Pyörää ne kyllä on ihastelleet?

En myöskään ole kaikkina näinä vuosina huomannut, että autoilijat olis agressiivisesti käyttäytyneet minua kohtaan.
Torveillut on moni niistäkin, niinkuin minäkin.
Tappokytkimellä pääsee renkaassa roikkujista ja onhan noita muitakin konsteja hillitä kavereita, jotka kyttää ohituksia.
Tilaa olen pyrkinyt antamaan ja sitä myös saanut.
Ei siellä kenenkään maine ratkaise tuolla tienpäällä, vaan se miten siellä itse käyttäydyt.

Ja mitä tulee yhteen henkeen ja elämään.Se elämä on sekunnissa ohi, jos joku *iripää sattuu kohdalle ja iskee puukon mahaan...samoin se on ohi, jos kaadut kotiportaissas ja lyöt pääs.

C'est la vie
Hyvä näkemys.
062802jumpie_prv.gif

Olin tänään asioilla kaupungilla. Kadun varrella seisoessani ennen siirtymistä auton rattiin vältyin nippa nappa jäämästä sinisen kyykyn alle, koska arvoisa kuski ohitti edellään ajavan auton sen oikealta puolelta reippaaseen ylinopeuteen kiihdyttäen ja ajoi melkein varpaideni ylitse.
Tuossa tilanteessa on täysin hyväksyttävää vetää kuskia plexiin kauppakassilla tai tunkilla tai mitä nyt sattuu käsissä olemaan.

Jos ei itse noudata lakia niin ei pitäisi odottaa muidenkaan sitä noudattavan; lisäksi itse kokisin ko kuljettajan uhkaavan terveyttäni = itsepuolustus täysin hyväksyttävää.

Osittain Trinityn kanssa samoilla linjoilla, tosin tuota maineen "menetystä" ei kyllä oikein voi yleistää. Itse ainakin huomannut että paheksunta motoristeja kohtaa menee aika usein oikeaan osoitteeseen, eli just niille nutipäille jotka tykkää vettää RR:ää keskustassa ja keulia mummot kumoon. Sellaista toimintaa ei kyllä voi puolustella mitenkään, jotkut vaan tuntuu kokevan olevansa jotenkin lain yläpuolella ja eritysasemassa muihin tielläliikkujiin nähden...

Kyllä mä ymmärrän sen että mopolla on kiva vetää, mutta kai sillekin on olemassa parempia paikkoja kuin kaikkein vilkkaimmin liikennöidyt alueet???

Olin tänään asioilla kaupungilla. Kadun varrella seisoessani ennen siirtymistä auton rattiin vältyin nippa nappa jäämästä sinisen kyykyn alle, koska arvoisa kuski ohitti edellään ajavan auton sen oikealta puolelta reippaaseen ylinopeuteen kiihdyttäen ja ajoi melkein varpaideni ylitse.
Tuossa tilanteessa on täysin hyväksyttävää vetää kuskia plexiin kauppakassilla tai tunkilla tai mitä nyt sattuu käsissä olemaan.

Jos ei itse noudata lakia niin ei pitäisi odottaa muidenkaan sitä noudattavan; lisäksi itse kokisin ko kuljettajan uhkaavan terveyttäni = itsepuolustus täysin hyväksyttävää.
Voi hyvänen aika!

Moottoripyöräilijä ohitti ruuhkassa jonon. Yksi pelästyi. Pitääkö mopoilija siis tappaa?

Ei helvetti mitä roskaa. Lakia ei oteta omiin käsiin. Miljoonat mopoilijat ohittaa jonon päivittäin, se on normaalia.

Mun mielestä Trinityn kirjoitus oli täysin asiallinen ja varmasti se pistää vituttamaan jos kyseisen tapauksen kaltainen apina osuu omalle kohdalle aiheuttaen todellisen vaaratilanteen. MIKÄÄN selitys ei puolusta kyseistä ajotapaa liikenteessä, jossa jokaisella on vastuu aina myös muista kuin itsestä. Ja se vastuuttomuus muista on se, mikä mulla pistää vihaksi. Sitten jos omalla, tahallisella hölmöilyllä ja riskinotolla tappaa tai teloo vain itsensä niin voi voi!
kaboom.gif

Moottoripyöräilijä ohitti ruuhkassa jonon.

Tämä oli kyllä ehdottomasti "paras" kommentti ketjussa. Eli ylläolevan mukaan on täysin hyväksyttävää ohittaa kapealla kadulla muut autot niiden oikealta puolelta ja vielä ajaa punaisia päin liikennevaloihin pysähtyneiden ohi huomattavalla ylinopeudella. Hyi hitto, mitä piittaamattomuutta!

R2D2:

Aika normaalia on myös se kun juhaa sattuu leukaan, miljoonat saa turpiinsa joka päivä. Jos mua alkaa joku "hivuttelee" niin tulkitsen sen agressioksi ja vastaan samalla lailla jos sattuu olemaan huono päivä.
Itsekkin olen joskus ruuhkassa ajanut piennarta käyttäen ohi letkasta mutta TODELLA hiljaa ja varovasti. Teen parhaani etten provosoisi ketään tekemään mitään tyhmyyksiä kuten ehkä itse saattaisin tehdä.

Jokainen taaplaa tyylillään mutta turha ihmetellä jos oma toiminta aiheuttaa vastareaktion autoilijoissa.

Voi voi, taasko on joku tohtinut täällä moittia moottoripyöräilijää ... anteeksiantamatonta !
Ihan väärällä foorumilla, täällä saa mollata vain autoilijoita.
Yritäppä Trinity muistaa, jos joskus satut ajelemaan 60 nopeusrajoitusalueella skootterillasi 120 vauhtia (et varmasti niin tee mutta esimerkki) ja sivutieltä tulee auto eteen ja joudut jopa jarruttamaan niin sitten tällä palstalla rähinä päälle, haukutaan kaikki puusilmä-autoilijat porukalla tuhannen lyttyyn.
biggrin.gif

Tässähän oli varsin hyvin kiteytettynä. Pitää varmaan käydä katsomassa joistakin ketjuista, kuinka jotkut nimimerkit valittelevat, kuinka puusilmä autoilija yritti melkeen tappaa ja sitä paitsi vielä aivan tahallaan. Jos minä täällä kirjoitan, että joku motoristi ei ymmärrä ajaa olosuhteiden mukaan, syntyy kyllä joissakin kova kiire löytää elementtejä tuon ei puusilmä vaan paremminkin puupäämotoristin ajatavan hyväksymiseksi.

Totta hemmetissä lentokoneita tippuu ja laivojakin uppoaa, mutta nyt on kysymys tästä tapauksesta, ja varmasti tuo kyseinen kuski ajotavallaan aiheuttaa ja on aiheuttanut vaaratilanteita vastaisuudessakin.

Analysoidaas tilanne?
Sun oli pakko olla ajokaistalla, jos olit autoos menossa? Tai muuten sit auto olis parkkeerattu väärin päin kaistan suhteen?
Se joka autoonsa pyrkii, on velvollinen katsomaan mitä liikennettä kaistalla on?
Pyörä ohitti oikealta? Oliko se ohitettava auto kääntymässä ja ryhmittyneenä? Jollei, teki pyöräilijä ohituksen väärin, mutta...sä edellenkin seisoit kaistalla ;)))
Valoihin oli YLI 50 metriä ja ne oli punaisella.Ajoiko pyöräilijä ihan oikeasti punaisilla läpi vai oletitko vain niin?
Asia ei ole ihan niin yksinkertainen, tuossa tilanteessa aika moni juttu herättää kysymyksiä
confused_orig.gif

jos sä oot jo nähny että liikennettä tulee niin helvettiäkö oot alkanu änkeemään sinne autoos? ei se niiden autoilijoiden velvollisuus oo väistää sitä joka sieltä tienpientareelta autoonsa haluaa
baaa.gif

Autoilija ei ollut kääntymässä eikä ryhmittäytymässä. En ollut vielä siirtynyt oman autoni viereen, vaan odotin että auto joka oli siinä kohdalla olisi ajanut riittävän kauas, jolloin tämä motoristi todellakin lähti ohittamaan auton sen oikealta puolelta ja todellakin jatkoi muidenkin autojen oikealta puolelta todellakin punaista liikennevaloa päin. Tämän näin selvästi, koska katselin koko ajan kiukkuisena motoristin perään. Autoilijat sen sijaan olivat pysähtyneinä liikennevaloihin, jotka siis edelleenkin paloivat punaisina. Ja vaikka olisin ollut huitsin nevadassa ja vastaava olisi tapahtunut minut poissulkien samalla tavoin, motoristi olisi edelleenkin ajanut muille liikenteessä olijoille mahdollista vaaraa aiheuttaen.

Ja gsx600f:n viestiin; tässä asiassa ei ole laisinkaan ollut kysymys autoilijan menettelystä. Tapahtumapaikka oli kaupungin ydinkeskusta, jolloin siellä ei ole tienpiennarta vaan kadun reuna.

Liikenteessä harvemmin päiväsaikaan kukaan on yksin. Tämän ketjun otsikon valitsin tarkoituksella, koska arvasin että kuvailemani motoristin kaltaiselle ajolle löytyy kyllä puolustelijoita ja selittelijöitä, jota ovat sitten toisissa viestiketjuissa marisemassa jokaikisestä autoilijan ajovirheestä joka aiheuttaa mielenhapatusta joko sen nähneessä tai sen kokeneesta motoristissa. Mutta kritiikkiä, joka kohdistuu motoristiin ei siedetä.

Kyse ei ole marinasta, vaan koetan todentaa mitä oikeasti tapahtui.
Jotenkin tuo kuvio oli jopa niin mielenkiintoinen, että piirsin sen paperille.
Täällä on aina oltu kärkkäitä tuomitsemaan jopa kolarointeja, vaikka sivullinen ei koskaan TODELLA tiedä mitä tapahtui, sen tietää vain tilanteessa itse läsnä ollut.
Pyörä ohitti oikealta, joka liikenteessä on väärin, mut olisko vaikkapa ollut kyse sitä, että edellä menevä auto jarrutti sinut nähdessään...ja sen sijaan, että pyörä olis vetänyt perään päättikin puikata ohi, sieltä mistä pääsi?
Ja edellenkään on vaikea tietää totuutta, koska tilannetta kuvaa vain yksi ihminen.
Ja yksipuolinen totuus...on aina harhaanjohtavaa...

toi alotusteksti vaan oli sen verran epäselvä että jäi niin paljon mietinnän/tulkinnan varaan
smile_org.gif

motoristilta tyhmästi ajettu ja toimittu, mutta onneksi moisilta kortti lähteekin hyvin nopeasti yleensä kuivumaan, pääasia että kellekkään ei kuitenkaan käynyt nyt huonosti
smile_org.gif

Voi hyvänen aika!

Moottoripyöräilijä ohitti ruuhkassa jonon. Yksi pelästyi. Pitääkö mopoilija siis tappaa?

Ei helvetti mitä roskaa. Lakia ei oteta omiin käsiin. Miljoonat mopoilijat ohittaa jonon päivittäin, se on normaalia.
No miks se motoristi sitten sen sai ottaa
withstupid.gif
?

tätä keskustelua on ollut mielenkiintoista lukea.
Itse en ole mikään kukkahattu, mutta välillä kumminkin katton hiukan missä tulee leikittiä pyörällä. kumminkin yrittäen pitää sen mielessä, että jostakin voi tulla se X joka muuttaakin pyörän tangettiä yllättäen suuntaan Y.
tällä yritän sanoa, että jokainen töpeksii välillä liikenteessä, niin kuin edellä joku taisi sanoakkin.
minulle tuli tälläinen näkemys mieleen, että jos pyörän kuljettaja katsoi ensin, että tuolta oikealtahan pääsee näppärästi menemään kun kerran on tilaa. muttei huomannut sinua ja ehkä säikähti itsekkin niin kovaa, ettei viittinyt pysähtyä punaisiin peläten että sanomista tulee.
Siis kaikki mitä pyöräilijä teki ei ollut laillista, mutta eikai se autojen välissä puikkelehtiminen ruuhka aikanakaan ole sallittua vaikka kuinka pyörä siellä mahtuukin hienosti menemään. itse kyllä harrastan tätä, eikä minulle tule siitä paha olo laisinkaan. uskon että moni muukin harrastaa tätä.
Minun mielestäni tämä pitäisi olla sallittua, niin kauan kuin ei mitään satu. sitten kun sattuu niin silloin pitäisi vasta se tuomio pistää käytäntöön.
hieman tarkeentaakseni tekstiä, en harrasta tuota punaisia päin ajamista, muuta kuin yö myöhään kun ei ole autolla kulkijoita ja olen venaillut risteyksessä jo 4min odottaen sitä vihreää valoa.

Mä ainakaan en ymmärrä, että ensiks pitää jotakin sattua ja sitten rangaistaan. Kyllä nää asiat pitää ratkaista jo etukäteen, kuten joka asiassa. Vaarat pitää minimoida.

Pyörä ohitti oikealta, joka liikenteessä on väärin, mut olisko vaikkapa ollut kyse sitä, että edellä menevä auto jarrutti sinut nähdessään...ja sen sijaan, että pyörä olis vetänyt perään päättikin puikata ohi, sieltä mistä pääsi?
Ei, ei ,ei todellakaan. Auto ajoi ihan tasaista vauhtia. Minä en suinkaan seissyt ajoradalla, vaan kuta kuinkin lähellä kadun reunassa olevan auton kadunpuoleista kylkeä siirtyäkseni sitten auton ovelle, tällaisia tilanteita on kaupungin keskustoissa jatkuvasti eikä siinä mitään outoa ole. Kuinkas muuten kuski paikallensa pääsisi? Mielestäni motoristi näytti harrastavan normaalia tyyliään.

Minusta on idioottimaista, jos motoristin tyyli ajaa on sellainen, että tilanneanalyysi jätetään kokonaan muiden kannettavaksi. Sitä vartenhan liikennesäännöt on olemassa, että kaikki tietävät tai ainnakin pitäisi tietää kuinka tuolla liikenteessä menetellään. Jos näistä karkeasti poiketaan, syntyy ikäviä tilanteita, joissa joskus käy hyvinkin ikävästi sivullisille.

Moottoripyöräilijä ohitti ruuhkassa jonon.

Tämä oli kyllä ehdottomasti "paras" kommentti ketjussa. Eli ylläolevan mukaan on täysin hyväksyttävää ohittaa kapealla kadulla muut autot niiden oikealta puolelta ja vielä ajaa punaisia päin liikennevaloihin pysähtyneiden ohi huomattavalla ylinopeudella. Hyi hitto, mitä piittaamattomuutta!
Vähän vaikee sanoa oliko hyväksyttävää vai ei kun ei ollut paikalla, toi on sun tulkinta mun sanomasta. Periaatteessa hyväksyn kyllä jonon ohittamisen, lain omiin käsiin ottamista ja kuskin vahingoittamista en hyväksy. Se oli mun viestin sisältö, rautalangasta väännettynä.

Back