• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten rasvataan keskituettomien pyörien ketjut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
withstupid.gif
Miten rasvaatte ketjut pyörissä joissa ei ole keskitukea? Käytättekö jotain huoltopukkia, jolla perän nostaa ilmaan vai kallistatteko kaverin avustuksella sivutuelta takapyörän ilmaan ja rasvaatte siinä vai..? Mikä olisi se helpoin, nopein ja tehokkain keino? Scotoiler?
withstupid.gif

Oon käyttäny puulistan pätkää, kallistanu mopon seisontatuen varaan ja palikka toiselle puolelle takahaarukan alle.. eli rengas jää ilmaan.. yksinkertaista eikä vie paljoa tilaa vaikkapa penkin alta sellainen tikku
smile_org.gif

Oon käyttäny puulistan pätkää, kallistanu mopon seisontatuen varaan ja palikka toiselle puolelle takahaarukan alle.. eli rengas jää ilmaan.. yksinkertaista eikä vie paljoa tilaa vaikkapa penkin alta sellainen tikku
smile_org.gif
Toihan kuulostaa hyvältä
smile_org.gif
Mä oon tähänpäivään mennessä lykkinyt mopoa muutama kymmenen senttiä eteen tai taakse kerrallaan ja suihkuttanut rasvaa sit alapuolelle jottei koko haarukka rasvaannu.

Tuo puupalikka homma toimii varsin hyvin JOS pyörässä on perinteinen takahaarukka....VFR:ssä, jonka Athene oletettavasti omistaa, on "ykspuolinen". Ainakin vuodesta -90 etiäpäin. Oot ilmeisesti poistanu keskituen pyörästäsi... Tuohon haarukkamalliin saa varikkopukinkin, mutta Scotoilerin, tai vastaavan, kanssa ketjusta tulee ainakin huolehdittua! Rasvaan reissulla oman pyöräni ketjut prätkää eestaas liikuttelemalla. Eli metri eteenpäin, rasvaa ketjuihin, taas metri, rasvaa jne. Yleensä nimittäin unohdan sen puukalikan kotiin!
withstupid.gif

Jos on jäänyt palikka kotiin, niin sen voi korvata motoristitoverilla.
Siitä vaan kaveri kampeamaan mopottimen takanakki ilmaan sivutuen varassa....

Jos on kaveri ketä voi kiusata asian kanssa (esim. vaimoke) niin pyörä sivutuelle ja sitten varovasti jostain kohtaa runkosta kiinni ja vetää pyörää itseensä päin sivutue varassa niin takapyörä nousee nätisti ilmaan...

Itse käytän varikkopukkia.

-C9BR5-

Minä oon tehnyt isän neuvosta niin että kun oli vielä crossari(ei minkäänlaista sivutukea) niin korjaamolla pistin pari jerrykannua moottorin alle ja jos ei riittänyt korkeus niin kakkosnelosta vielä siihen ja avot
062802moto_prv.gif
, En sitten tiedä miten toimii näissä kyykkymalleissa(en kannata näitä), ottaako joihinkiin katteisiin tai muuta.

Varikkoteline on aivan ehdoton hankinta.. Siitä on hyötyä muulloinkin kuin ketjuja rasvatessa. En lähtis kikkailemaan jalan varassa..

smile_org.gif
Toihan kuulostaa hyvältä
smile_org.gif
Mä oon tähänpäivään mennessä lykkinyt mopoa muutama kymmenen senttiä eteen tai taakse kerrallaan ja suihkuttanut rasvaa sit alapuolelle jottei koko haarukka rasvaannu.
cool.gif
Tuotapa pitää oikeen koittaa
thumbs-up.gif
vaikka onnistuuhan tuo rasvaus jos motoristi kaveri tai emäntä kokelas ruiskii rasvaa ketjulle ja ite pyörittää kumia
biggrin.gif
tietty siinä vähän sitten tuo takakumi kärsii
crazy.gif

smile_org.gif
Joo, toimiva idea ja vaaraton.
Itte tuli halkaisialtaan joku 10mm rosteriputken pätkään (pituus ehkä joku 350mm, mittaa pyörästä sopivan) hitsattua mutterit (tietysti kirkkaat
wink.gif
) päähän ja sitte sellaiset pienet M6 kierteellä olevat kumipäät molempiin päihin, ei luista ja käy kaverille ku kaverille kuhan säätää kohilleen (yhteen pyörään on joutunut vääntää lisää pituutta, merkkiä/mallia en enää muista) Se kulkee kätevästi penkin alla rasvapurkin mukana. Eikä käytöstä mitään vaaraa ole, jos pettää tai luistaa alta niin renkaallehan se pyörä tippuu, jopa ehkä 10mm pudotus....
biggrin.gif

Earthend, takapään pukkikin ja nostokaari (kasattava tietysti) on tullut väsättyä, mutta ne on vähän isoja raijata reissussa mukana. Täytyy ottaa joku kerta kuvia ja pyytää jotakuta laittamaan ne tänne, duunista ei onnistu enkä yösijaa ole kompuutterilla tärvellyt.

buttrock.gif

JOs taasen on ykspuolinen haarukka niin oikein pelimies rakentaa ohuesta putkesta Ällän ( |_ ___ ) muotoisen raudan joka ajaa tuon palikan virkaa. elikkäs tappi akselin reikään ja sit ku nostaa vähän perää niin jää perä ilmaan:)

Tietty varikkopukki on iha jees.. mutta eipä tuo ainakaan ittellä edes ratakeikoille kulje mukana, niin pienet nuo kuljetus tilat 10ärrässä etten viitti kuskaa vlopun bensoi, varikkopukkei ja rengaspinoo/vaihtovälineitä mukana..kaikkea niitä saa paikanpäältä tai ainakin läheltä korvausta vastaan
tounge.gif

edit:piirroksen parantelua

Samalla puukeppikeinolla on hyvä myäs pestä vanteet. Saa pyöritellä renkaita ihan rauhassa. Ku sen vanteiden peseminen on muuten niin v**usta.

Mitäs niitä rasvaamaan, kun pyörä menee kumminkin vaihtoon ennen ketjujen / rattaiden totaalista loppuunkulumista
tounge.gif

Eipä ole näissä keppipeleissä moisia ongelmia
062802moto_prv.gif

Koska mulla ei tunnetusti oo kavereita niin tuo huoltopukki on verraton valinta
biggrin.gif

Silloin ennen vanhaan kun ei ollut keskiseisontatukea, niin kuvio oli seuraavanlainen: vasemmalla kädellä ohjaustangosta kallistusta, että pyörän takarengas nousee ilmaan; oikealla kädellä käytetään rasvauspulloa; oikealla buutsilla pyöritellään takarengasta kantapää maassa...  
tounge.gif
 akrobatiaa

Lousilta saa tuotteen nimeltä liftstick ja se nostaa mopon swingistä sivuseisontatuen ja itsensä varaan vain varttakääntämällä.
Käyttökokemus on tämä kesä ja tuote toimii aivan loistavasti.
Voit öljytä ketjut yksinään, ei tarvii apuja ja ilman ponnisteluja....
Ja ei ollu ees kallis, tosin meille se tuli saksanmatkan tuliaisena...

Reisussa kun ainoa ketjuvetoinen porukassa on VN 800, jossa ei ole sitte kuin sivutuki on toimenpide seuraava:

1. Sivulaukut pois
2. Koneenkäyttäjä laittaa koneen tulille
3. Nostomiehet, 2 kpl, nostavat takapyörän maasta
4. Koneenkäyttäjä laittaa renkaan pyörimään konevoimalla
5. Rasvari on kontalallaan ja rasvaa ketjut

Helppoako? Jotenkin koomista mutta käy jo tottuneesti kun joka päivä reisussa tehdään.

Tuo puupalikka homma toimii varsin hyvin JOS pyörässä on perinteinen takahaarukka....VFR:ssä, jonka Athene oletettavasti omistaa, on "ykspuolinen". Ainakin vuodesta -90 etiäpäin. Oot ilmeisesti poistanu keskituen pyörästäsi... Tuohon haarukkamalliin saa varikkopukinkin, mutta Scotoilerin, tai vastaavan, kanssa ketjusta tulee ainakin huolehdittua! Rasvaan reissulla oman pyöräni ketjut prätkää eestaas liikuttelemalla. Eli metri eteenpäin, rasvaa ketjuihin, taas metri, rasvaa jne. Yleensä nimittäin unohdan sen puukalikan kotiin!
withstupid.gif
Nope, omassa on (onnekseni) edelleen keskituki tallella
smile_org.gif
. Mutta kun/jos pyörä vaihtuu, niin seuraava saattaa olla semmoinen, missä ei keskitukea ole
omg.gif
.

Back