• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja kuinkakohan kovaa Tämä kaveri  olisi sitten oikein voinutkaan Scuuban mielestä mennä?  Kun kuitenkin ajeli motoparkissa 1.27 aikoja puolikkaalla aika turvallisesti..

Vaikka kuinka onkin minun mielestä helpompi ajaa pää sisäkurvin puolella, niin en voi väittää muiden asentojen rajoittavan menoa mitenkään automaattisesti. Mick Doohan
Oikealla ajoasennolla nopemmin kuin paskalla ajoasennolla.

Ja milläköhän ajoasennolla Doohan veti eniten täysiä?
http://www.mickdoohan.com.au/photography.html
Kuvista näkee aika hyvin ajoasennon kehityksen.

Ja kuinkakohan kovaa Tämä kaveri olisi sitten oikein voinutkaan Scuuban mielestä mennä? Kun kuitenkin ajeli motoparkissa 1.27 aikoja puolikkaalla aika turvallisesti..

Vaikka kuinka onkin minun mielestä helpompi ajaa pää sisäkurvin puolella, niin en voi väittää muiden asentojen rajoittavan menoa mitenkään automaattisesti. Mick Doohan
Oikealla ajoasennolla nopemmin kuin paskalla ajoasennolla.
NOh kuis paljon kovempia aikoja ois oikealla ajoasennolla ajanut Motoparkissa tuo 250-luokan kuski?

Siellä on puolikkaisen rataennätys 1.27.7 ja jos 27 puolella on ajellut niin tuskin kauheasti on ollut kiristämisen varaa?

Kuinkas moni on scuuban kanssa ollut asiasta samaa mieltä?

Voisit scuuba tehdä vaikka äänestyksen kun olet uskossasi vahva ja näitä ketjujakin tykkäät aloitella. Vielä kun siihen äänestykseen sais jotenkin painoarvon ratakokemuksen mukaan...

Suuren ajoasento-Manitun julistus on kova, mutta kompetenssi varsin pehmeä. Jos niiaa nutulleen etanavauhdista, on syy jossain muussa kuin pakaran paikassa. Touring-asennossa ajetaan touringvauhtia ja kisa-asennossa ajetaan kisavauhtia. Kyllä se leuka sitten tippuu, kunhan vauhti ensin nousee. Leuka tankissa ei hitaasta tule nopeaa, mutta huippunopea on selkä suoranakin nopea.

Mutta onhan se totta niin, että ajaminen oikeassa asennossa on helpompaa kuin väärässä. Aivan kuten paskantaminenkin. Ehkä sen takia lapset opetetaan potalle istumaan seisoaltaan tekemisen sijaan.

Kuinkas moni on scuuban kanssa ollut asiasta samaa mieltä?
Jos olen radalla nähnyt jonkun alottelijan jonka ajoasento on niin paska, että hän on vaarassa lipata sen takia, niin olen mennyt juttelemaan ko henkilön kanssa.
Toistaiseksi tänä kesänä kaikki ne 25-35 hlöä jotka ovat uskoneet ajoasennon perusteiden osalta minua eivät ole kaataneet mopoaan.
Yksi ei uskonut, ja hän kaatoi moponsa.
Voihan se olla sattumaa, mutta katsotaan toistuuko sama kaava tulevaisuudessa.

Kyllä näin on, eli kaiken A ja O on oikea nopeus. Toisin sanoen ensin ajetaan liian kovaa ja sitten korjataan mitä pystytään. Jos ei aja liian kovaa niin ei tarvi korjata. Sinähän sanoit, että kaiken alku on oikea asento. Asentoa ei tarvita jos vauhti on oikea... no jääköön tähän.
Josta päästäänkin taas kehän alkuun eli: Oikealla ajoasennolla nopeus voi olla huomattavasti suurempi. Eli ratkaiseva tekijä ei ole nopeus vaan ajoasento, jos vastakkain pistetään ainoastaan nuo kaksi asiaa.
No mikä on se "oikea" ajoasento? Roikkua mahdollisimman paljon?
Mikähän olisi se oikea asento esim. tässä: supermoto

Noh, ehkä haet sitä teoriaa, että roikkumalla painopiste pyritään samaan mahd. alas joka taas muuttaa pyörän kallistuskulmaa pienemmäksi --> mahdollista teoriassa suuremman kaarrenopeuden?

... tänä kesänä kaikki ne 25-35 hlöä jotka ovat uskoneet ajoasennon perusteiden osalta minua eivät ole kaataneet mopoaan.
Kerkiitkö sä ajaa ollenkaan niillä ratapäivillä? Kierrät äijältä toiselle kertomassa mikä on oikea ajoasento ettei vedä nutulleen, ja sitten itse lähdet radalle konttaamaan? Ja syytät siitä ajolinjoja näyttänyttä liivimiestä?
biggrin.gif

Etkö todellakaan huomaa touhusi koomisuutta? Onko tää juttu nyt ihan tosielämästä vai joku lavastettu komedia? Löytyiskö ratapäiviltä vielä ajoasentoa näyttävän liivimiehen paikkaa?

Josta päästäänkin taas kehän alkuun eli: Oikealla ajoasennolla nopeus voi olla huomattavasti suurempi. Eli ratkaiseva tekijä ei ole nopeus vaan ajoasento, jos vastakkain pistetään ainoastaan nuo kaksi asiaa.
No mikä on se "oikea" ajoasento? Roikkua mahdollisimman paljon?

Noh, ehkä haet sitä teoriaa, että roikkumalla painopiste pyritään samaan mahd. alas joka taas muuttaa pyörän kallistuskulmaa pienemmäksi --> mahdollista teoriassa suuremman kaarrenopeuden?
Eipä siinä teoriassa mitään uutta ole. Toimii se käytännössäkin.
http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=6&id=26595
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=59603
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....67;st=0

Samaisen kuvan nähnyt muillakin foorumeilla kun ollaan keskusteltu ajoasennoista. Voisinpa veikata että tuosta mutkasta ei olla tultu omin avuin ulos...
tounge.gif

Ja tämähän ei taaskaan liittynyt aiheeseen mitenkään. Jatkakaa...

Edit: siis tätä kuvaa tarkoitin...

Kerkiitkö sä ajaa ollenkaan niillä ratapäivillä?
Kierrät äijältä toiselle kertomassa mikä on oikea ajoasento ettei vedä nutulleen,
ja sitten itse lähdet radalle konttaamaan?
Ja syytät siitä ajolinjoja näyttänyttä liivimiestä?
biggrin.gif

Etkö todellakaan huomaa touhusi koomisuutta?
Onko tää juttu nyt ihan tosielämästä
vai joku lavastettu komedia?
Löytyiskö ratapäiviltä vielä ajoasentoa näyttävän liivimiehen paikkaa?
Kyllä, niin paljon kuin jaksan.
Max yks per setti. Settien välissä on 40min aikaa, kyl siit voi 5-10min uhrata.
En.
En.
smile_org.gif

En?  
wink.gif

On.
Ei.
Vielä...?

Samaisen kuvan nähnyt muillakin foorumeilla kun ollaan keskusteltu ajoasennoista. Voisinpa veikata että tuosta mutkasta ei olla tultu omin avuin ulos...  
tounge.gif

Ja tämähän ei taaskaan liittynyt aiheeseen mitenkään. Jatkakaa...

Edit: siis tätä kuvaa tarkoitin...
Voi olla että tossa kuvassa ollaan menossa nurin, mutta olen kyllä nähnyt lähes yhtä "pahoja" kanttauksia joissa ei ole pito karannut. Siis sellaisia kanttauksia, joissa kaveri/jalka ei yksinkertaisesti mahdu sinne pyörän ja asfaltin väliin. Ilmeisesti tuolainen tyyli on sitten kuitenkin nopeampi kun pyörän saa huimasti enemmän kantilleen kuin "polvi maassa" tyylillä (Ja tämähän pätee siis vain jos pito riittää tuohon maksimikallistukseen, eli käytänössä vain SM hommissa).
Itselläni alkoi olla pe**e kovilla kun yritin tuollain oikein kunnolla karting radalla kanttailla, jostain syystä pyörä tahtoi livetä aina alta...

Mun pointti tähän oli se, että maksimaalinen "roikotustyyli" ei välttämättä ole aina se nopein tapa, vaikka teoriassa se mahdollistaa pyörän kulkemisen pystymmässä ja siten suuremman mutkanopeuden.
Näkee sitä MotoGP:ssäkin joskus, hitaissa mutkissa ei paljon roikuta kun pyörä on niin hiton kallellaan... kuskilla on silloin kyynärpää lähes maassa.

Mun pointti tähän oli se, että maksimaalinen "roikotustyyli" ei välttämättä ole aina se nopein tapa, vaikka teoriassa se mahdollistaa pyörän kulkemisen pystymmässä ja siten suuremman mutkanopeuden.

Näkee sitä MotoGP:ssäkin joskus, hitaissa mutkissa ei paljon roikuta kun pyörä on niin hiton kallellaan... kuskilla on silloin kyynärpää lähes maassa.
Kyllä se vaan (RR:ssä) on. Tosin se "maksimaalinen" on suhteellinen käsite.

Mitä enemmän kuski roikkuu, sitä lähempänä maata kyynerpää on.
Ihan sama onko kyseessä nopea vai hidas mutka, ei se mopon+kuskin suurin mahdollinen kallistuskulma siitä muutu.

No sen mitä sivusta olen seurannut Scuuban touhuja, niin kyllä hän ihan hyvää duunia tekee. Ihan mukava, että joku viitsii hidasryhmäläisten touhuja seurata ja auttaa. Kyllä se asennon korjaus auttaa, jos hardpartsit alkaa ottaan maapallon pintaan.

Scuuballe pari kysymystä:

1) Kumpi oikein olet: Newbie vai niin edistynyt että voit toisia neuvoa?

2) Jos osaat toisia neuvoa ajoasennon suhteen niin miksi itse kaaduit siitä johtuen? (vai oliko se Jyrki Kataisen, Koululaitoksen, Yhteiskunnan vai liivimiehen vika?)

Scuuballe pari kysymystä:
1) Kumpi oikein olet: Newbie vai niin edistynyt että voit toisia neuvoa?
2) Jos osaat toisia neuvoa ajoasennon suhteen niin miksi itse kaaduit siitä johtuen? (vai oliko se Jyrki Kataisen, Koululaitoksen, Yhteiskunnan vai liivimiehen vika?)
2007 alottanu newbie, joka sillon omaa tyhmyyttään/osaamattomuuttaan kuunteli&seuras "kokeneempia" liian sinisilmäisesti, ja lippas, ja sen jälkeen opetteli perusasiat.
Nyt kun on peruasiat hallussa niin pari pientä kysymystä

1, mihin aikaan kierräs vaikkapa kemoran kierroksen?
2. paljonkin ratakilometrejä takana?

Monesti olen kuunnellut vetomiesten opetuksia ja aina kuitenkin kaatunut vain omasta syystä..mitä tein siis väärin?

scuuba paukuttaa kyl siihen malliin henkseleitä et ihan omanikin itsetunto nousee. Lähdenpä tästä näyttämään Ron Jeremylle miten nussitaan ja näytän samalla oikeat "ajo" asennot.

Back