• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
osaakos muuten kukaan kertoa sillai seikkaperäisesti miten kuuluis se pääsuoran shikaania edeltävä jyrkkä oikee ajaa? Mulla tulee yleensäkin suurin aikahäviö tuon sokeen mutkan ja pääsuoran shikaanin välisellä osuudella, mutta tuo oikea on mun mielestä vaikein kaikista tuolla radalla. Siis Motoparkista nyt kyse.

Miten tärkeitä rengaspaineet on ajamisen kannalta? Tarkotan, nyt tämmöstä meikäläisen tasosta kuskia, joka blaktoneläin-Rossi-asteikolla sijoittuu jonnekki sinne koiran ja kumisaappaan väliin.

Oon ymmärtäny että pienemmillä rengaspaineilla saadaan juosittamattonta massa pikkusen enemmän liikkeelle ja toisaalta ilmeisesti enemmän kumia rataa vasten ja näiden yhteissummana pitoakin pitäisi olla pikkusen enemmän.

Aikasemmilla reissuilla en oo lähteny ilmaa ottamaan pois niistä kumeista vaan huristellu ihan normaaleilla paineilla ja kun alussa on kerrottu että olis hyvä justeerata paineita niin välillä on käyny mielessä, että mahtaako pitoa riittää.

edit: siis vaikka mitään merkkejä pidon häviämisestä ei oo. Mielessä vaan, että karkaako se kumi alta sitetn ihan noin vaan sen kummemmin varoittamatta.

Miten tärkeitä rengaspaineet on ajamisen kannalta? Tarkotan, nyt tämmöstä meikäläisen tasosta kuskia, joka blaktoneläin-Rossi-asteikolla sijoittuu jonnekki sinne koiran ja kumisaappaan väliin.

Oon ymmärtäny että pienemmillä rengaspaineilla saadaan juosittamattonta massa pikkusen enemmän liikkeelle ja toisaalta ilmeisesti enemmän kumia rataa vasten ja näiden yhteissummana pitoakin pitäisi olla pikkusen enemmän.

Aikasemmilla reissuilla en oo lähteny ilmaa ottamaan pois niistä kumeista vaan huristellu ihan normaaleilla paineilla ja kun alussa on kerrottu että olis hyvä justeerata paineita niin välillä on käyny mielessä, että mahtaako pitoa riittää.

edit: siis vaikka mitään merkkejä pidon häviämisestä ei oo. Mielessä vaan, että karkaako se kumi alta sitetn ihan noin vaan sen kummemmin varoittamatta.
Kumia tulee hieman enemmän rataa vasten pienemmillä paineilla. Lisäksi rengas periaatteessa lämpenee enemmän mitä matalammilla paineilla ajetaan, ratarenkaissa (Pilot Race, Supercorsa SC) toimintalämpötila on tärkeää.

Sporttisissa katurenkaissa (Pilot Power, Diablo Corsa) on laajempi alue minkä lämpöisenä ne pitävät parhaiten ja paineet eivät ole ihan niin tärkeät kuin ratarenkaissa.

Ehkä laskisin hieman paineita ajettaessa sporttisella katurenkaalla, mutta en kuitenkaan niin alas kuin jossain ratarenkaissa voidaan laittaa.

Jos paineet ovat liian alhaiset, runko pääsee elämään liikaa ja se aiheuttanee ongelmia.

Koskas johtaja meinaat laittaa mulle postissa sen XT:n download modulin?  
wink.gif

-Teemu
Ouch!! Kysy muistinko, että oltiin sovittu noin. Se on ollut nyt jonkin aikaa tallilla.

Koskas johtaja meinaat laittaa mulle postissa sen XT:n download modulin?
wink.gif

-Teemu
Ouch!! Kysy muistinko, että oltiin sovittu noin. Se on ollut nyt jonkin aikaa tallilla.
No problem. Jos se on sulla tallilla niin voisin tulla joku viikonloppu hakeen sen pois. Soittelen muutaman viikon sisällä koska olisit paikalla, itse luultavimmin reissussa tämän ja seuraavan viikonlopun.

Kyllä ainakin täälläpäin porukka tuntuu kovasti treenailevan rata-ajon oloisesti noilla mutkateillä...
lookaround_orig.gif
033102bebe_1_prv.gif

Kadulla pystyy treenaamaan joitakin asioita, mitä radalla ei kerkee miettiä, kun taas radalla pystyy treenaa asioita mitä kadulla ei uskalla/tai on vaarallista.

Kyllä esim. treenaan eri ajoasentoja, välikaasua, ja treenasinhan tuon käänteisen vaihdejärjestyksen sekä raakana vaihtamisen. Mutta kadulla se on melkeen ihan eri maailma kuin radalla. Radalla luotan pitoon, kun taas kadulla en uskalla kantata yhtään.

Kadulla pystyy treenaamaan joitakin asioita, mitä radalla ei kerkee miettiä, kun taas radalla pystyy treenaa asioita mitä kadulla ei uskalla/tai on vaarallista.

Kyllä esim. treenaan eri ajoasentoja, välikaasua, ja treenasinhan tuon käänteisen vaihdejärjestyksen sekä raakana vaihtamisen. Mutta kadulla se on melkeen ihan eri maailma kuin radalla. Radalla luotan pitoon, kun taas kadulla en uskalla kantata yhtään.
Jep, sitä just meinasin, että kadulla voi reenata monia asioita rataakin ajatellen. Vauhtia vaan ei kannata missään nimessä pitää samalla tavalla. Toki joidenkin mutkatievauhti on kovempaa kun jonkun toisen ratavauhti, mutta kuitenkin, jätetään ne kovat mutkanopeudet radalle.

Katu tai rata, siinä on edelleen sama ukko saman pyörän selässä asfaltilla. Kun pitää järjen päässä, kadullakin voi oppia vaikka mitä melko turvallisestikin. Ajoasennot, mutkiin sisääntulot, jarrutukset, ajolinjat yms..

Kai tääkin on jonkun mielestä provo, anteeksi siitä.

Katu tai rata, siinä on edelleen sama ukko saman pyörän selässä asfaltilla. Kun pitää järjen päässä, kadullakin voi oppia vaikka mitä melko turvallisestikin. Ajoasennot, mutkiin sisääntulot, jarrutukset, ajolinjat yms..
Itsellä ainakin on radalla ihan eri ajolinjat (=radan käyttö), kurviin sisääntulot (esim. Kemora) sekä jarrutukset kuin kadulla.
Kadulla vaikeaa treenata riittävällä nopeudella kovia jarrutuksia ja jarrulla kurviin sisääntuloja sekä riittävää radan hyväksi käyttöä, jo pelkästään renkaiden lämpenemisen ja pidon takia saati sitten muun liikenteen ja tiellä mahdollisesti olevien epäpuhtauksien takia.
Huomannut vuosien varrella että ajat paranee vasta kun ajaa riittävän lujaa (=lähellä omaa maksimia), ei puolella vauhdilla sekä riittävällä toistolla.
Toki kadulla perusasioita voi harjoitella ja vetomies enemmänkin mutta silti mielestäni, määrätyn tason ajossa saavutettuaan, radalla vasta ajotaito kasvaa.

Itsellä ainakin on radalla ihan eri ajolinjat (=radan käyttö), kurviin sisääntulot (esim. Kemora) sekä jarrutukset kuin kadulla.
Kadulla vaikeaa treenata riittävällä nopeudella kovia jarrutuksia ja jarrulla kurviin sisääntuloja sekä riittävää radan hyväksi käyttöä, jo pelkästään renkaiden lämpenemisen ja pidon takia saati sitten muun liikenteen ja tiellä mahdollisesti olevien epäpuhtauksien takia.
Huomannut vuosien varrella että ajat paranee vasta kun ajaa riittävän lujaa (=lähellä omaa maksimia), ei puolella vauhdilla sekä riittävällä toistolla.
Toki kadulla perusasioita voi harjoitella ja vetomies enemmänkin mutta silti mielestäni, määrätyn tason ajossa saavutettuaan, radalla vasta ajotaito kasvaa.
Näin on, tuossa annoinkin ohjeita sellaiselle, joka on käynyt 3 kertaa radalla. Perusasioita voi reenata kadulla ihan hyvin, ja nostaa sitten radalla vauhtia.

Ajolinjojakin oppii, kun niitä miettii jatkuvasti kun tuolla ajelee. Eli miten mikäkin mutka tulisi ottaa, jos se haluaa päästä sujuvasti ja kovaa läpi. Ei tartte tosiaan sinne aurauskeppeihin vetää. Tällöin ne löytyy radallakin aika helposti ja nopeasti, kun ajolinjat erilaisiin mutkiin on ns. selkärangassa.

Hommia kun voi reenailla muutenkin kuin ihan äärirajoilla. Vertaa esim radan kiertäminen ilman jarruja, sitä pidetään yleisesti hyödyllisenä hommana. Ihan vastaavasti kadullakin voi oppia vaikka mitä ja turvallisesti, kun tekee hommat ajatuksella ja järki päässä.

Kadulla voi kuitenkin ajaa melko turvallisesti sitä vauhtia, että takarengas tulee kantattua ihan reunalleen. Moni ajaa niin. Tuokin vauhti on jo sellaista, että aloittelijalle riittää. Monella aloittelijalla kun on pieni (joskus vähän isompikin) pussy-stripe jopa rata-ajon jälkeen takarenkaassa.

Olen samaa mieltä, että kun aletaan tosissaan aikoja pudottamaan ja kun vauhti alkaa olemaan kohdallaan, rata on ainoa oikea paikka reenata. Muuten vauhdit karkaa aivan liian koviksi kadulle. Aloittelijat voivat kuitenkin ihan hyvin reenata kuitenkin perusjuttuja kadullakin.

Aloittelijat voivat kuitenkin ihan hyvin reenata kuitenkin perusjuttuja kadullakin.
Joo, ymmärsin kyllä. Aloittelijat kyllä tottakai voi perusasioita.
Mutta tämän jutun aloittajaa ei ainakaan voi verrata vasta-alkajaan jo mainitsemansa kierrosajan perusteella ja mitä olen ollut huomannut, kun oon ollut samaan aikaa radalla.
Toisaalta ei se nyt välttämättä tähän liity mitenkään, kai?

Aloittelijat voivat kuitenkin ihan hyvin reenata kuitenkin perusjuttuja kadullakin.
Joo, ymmärsin kyllä. Aloittelijat kyllä tottakai voi perusasioita.
Mutta tämän jutun aloittajaa ei ainakaan voi verrata vasta-alkajaan jo mainitsemansa kierrosajan perusteella ja mitä olen ollut huomannut, kun oon ollut samaan aikaa radalla.
Toisaalta ei se nyt välttämättä tähän liity mitenkään, kai?
Ei liity joo.. Kirjoittelin turboJR:lle tuossa, joka on muutaman kerran käynyt radalla. Ja olen hänen kanssaan ollut tuolla mutkateillä ajelemassakin.

Etkai vain anna välikaasua kun vaihdat alaspäin?
Se sotkee luistokytkimen toiminnan ja aiheuttaa helposti jarrupaineen vaihtelua.

Se sotkee luistokytkimen toiminnan ja aiheuttaa helposti jarrupaineen vaihtelua.
omg.gif
Mulla kun lukittuu toi takarengas aina kun vaihdan pienemmälle niin oon saanu vinkkiä, että välikaasu auttaa siihen.
crazy.gif
Tai tarkotan tolla välikaasulla sitä, että blippaan aina kaasua kun vaihan pienemmälle kytkimen kanssa.

omg.gif
Mulla kun lukittuu toi takarengas aina kun vaihdan pienemmälle niin oon saanu vinkkiä, että välikaasu auttaa siihen.
crazy.gif
Tai tarkotan tolla välikaasulla sitä, että blippaan aina kaasua kun vaihan pienemmälle kytkimen kanssa.
Onko sun mopossa sitten luistokytkintä? Jos ei niin se välikaasun antaminen on välttämätöntä.

Ny olen päässyt kahta eri pyörää ajamaan missä on luistokytkin. Hieno keksintö ja olisi kiva päästä koittamaan oikeaa STM:n luistokytkintä. Vaikka nyt tuon Yamahan omistanki, niin pakko myöntää että Kawasakissa se toimi paremmin. Lähtee pehmeämmin luistamaan. Yamahassa joutuu kyllä antaa vähä välikaasua jos joutuu kallellaan vaihtaa, varsinki kun vaihtaa kolmoselta kakkoselle. Ja siis Kawa oli -04 ZX6RR ja Yamaha -06 R6R.

Pyörät sinällään on varsin erillaisia mutta molemmat kovin helppoja ajaa. Molemmilla ajoin saman ajan pitkällä 20 kierroksen totuttelulla.

On luistokytkin pyörässäni, mutta liukuu perä kuitenkin. Pyöränä on R6R ja GSX-R K6, kummassakin liukuu perä vaikka on luistokytkin. Muitten mukaan tämä ois normaalia. Sladit on varmaankin helpommin hallittavia kuin pyörät jossa ei oo luistokytkintä. Mulla kun ei ole kokemuksia 4T pyöristä jossa ei oo luistokytkintä, tai päässy siis kokeilemaan miten moinen käyttäytyy.

Mitens muuten te SM-tason ihmiset kehitätte teidän ajoja/parannatte kierrosaikoja? Mietittekö tarkkaan vai tuleeko suurinosa ajamalla? Minkälaisiin seikkoihin kiinitätte huomionne?

Lähinnä ajamalla. Kun rutiini on kunnossa, kokeillaan uusia säätöjä, välityksiä, ajolinjoja. Miettimiselläkin on osuutensa, mutta kyllä ne aivoitukset täytyy testatakin.

Säätämisessä pyörän kokonaisajettavuus on pääosassa. Täytyy vaan löytää sopiva kompromissi kääntyvyyden, jarru- ja avauspidon välillä. Kaikkea ei voi saada. Itse olen aina panostanut liikaa kääntyvyyteen ja mutkanopeuteen. Sitä usein yllättyy kuinka nopea stabiilimpi pyörä voi olla. Se tuntuu hitaalta, mutta kierrosajassa ajat voivat olla selvästi nopeampia. Tämä pätee varsinkin Superbikeen

Esim. yksi SM-tason kärkipaikoista taistellut kaverini säätää pyörän aina jarru- ja avauspitoa silmällä pitäen. Säädöt tuntuvat pahoilta ajaa, mutta kello kertoo ihan muuta. Kun sitä lähtee yksin muuttamaan, panostaa taas liikaa mutkanopeuteen, ja ajat usein huononevat. Mutkavauhti apeksissa on takuulla parempi, mutta pyörä luikertelee jarruissa ja keulii tai luistaa avauksissa.

Kuitenkin, nopeamman perässä ajaminen on edelleen se paras tapa oppia. Näkee missä erot syntyvät ja missä kuskin/pyörän täytyisi olla parempi.

Back