• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
omg.gif
Mulla kun lukittuu toi takarengas aina kun vaihdan pienemmälle niin oon saanu vinkkiä, että välikaasu auttaa siihen.
crazy.gif
Tai tarkotan tolla välikaasulla sitä, että blippaan aina kaasua kun vaihan pienemmälle kytkimen kanssa.
Voisko joku yst. kertoa, miten tuo välikaasu annetaan ja miksi se estää lukittumisen?
withstupid.gif
Onko niin, että kierrokset eivät välikaasun jälkeen ehdi kokonaan pudota, jolloin moottori ei jarruta täysillä kytkintä vapautettaessa?

omg.gif
Mulla kun lukittuu toi takarengas aina kun vaihdan pienemmälle niin oon saanu vinkkiä, että välikaasu auttaa siihen.
crazy.gif
Tai tarkotan tolla välikaasulla sitä, että blippaan aina kaasua kun vaihan pienemmälle kytkimen kanssa.
Voisko joku yst. kertoa, miten tuo välikaasu annetaan ja miksi se estää lukittumisen?
withstupid.gif
Onko niin, että kierrokset eivät välikaasun jälkeen ehdi kokonaan pudota, jolloin moottori ei jarruta täysillä kytkintä vapautettaessa?
Jep, siinä on idea nostaa laatikon kierrokset lähemmäs takarenkaan pyörimisnopeutta, jolloin moottori ei aiheuta liikaa jarrutusta takarenkaalle.. Muutenhan se alkaa lukkiutumaan ja pompottamaan yms ikävää..

Mikä on muuten tuon idea, kun pitää katsoa mahdollisimman pitkälle. Sain tokalla(periaatteessa ekalla) ratakäynnillä rataketun järjestämässä tilaisuudessaan neuvoa, että radalla pitää katsoa mahdollisimman pitkälle. Onko tässä jokin idea, vai minkä takia yleensäkkin siirretään katsetta tosi pitkälle?

Mikä on muuten tuon idea, kun pitää katsoa mahdollisimman pitkälle. Sain tokalla(periaatteessa ekalla) ratakäynnillä rataketun järjestämässä tilaisuudessaan neuvoa, että radalla pitää katsoa mahdollisimman pitkälle. Onko tässä jokin idea, vai minkä takia yleensäkkin siirretään katsetta tosi pitkälle?
Se katse kun tuppaa ohjaamaan sitä pyörää.

Mitens ootte kattonu teidän maksimi kanttauskulmat? Ajatteko niinku lähellä pitojen rajaa vai mitens? En oikein osaa tunnistaa sitä että missä menee renkaiden raja..

Muuten, eikai siitä oo haittaa jos edessä on kovempi seos kuin takana?

Se katse kun tuppaa ohjaamaan sitä pyörää.
Ei kannata todellakaan liian pitkälle koittaa katsoa... Se nyt on ero rata ja maatieajossa. Radalla katse saattaa olla melko lähellekkin suunattuna. Riippuen kaarteesta joko silleen että kolmella kiintopisteellä tai sitten kahdella .... Jos lähdet kääntämään sen katseen liiaksi niin saattaa ajolinja vain mennä pepulleen

Mihinkäs sitä painoa olis hyvä saada kun koittaa epätoivosesti roikkua siellä sivulla? Tietty painopisteen siirtäminen alas ja eteen, mut pidetäänkö oma paino, perseellä, ulommalla jalalla, sisemmällä jalalla, maha tankille vai jotain näiden epämääräsiä yhdistelmiä?

Mihinkäs sitä painoa olis hyvä saada kun koittaa epätoivosesti roikkua siellä sivulla? Tietty painopisteen siirtäminen alas ja eteen, mut pidetäänkö oma paino, perseellä, ulommalla jalalla, sisemmällä jalalla, maha tankille vai jotain näiden epämääräsiä yhdistelmiä?
Itse ainakin siirrän persettäni ja annan sen painon olla perseellään plus sisäpuolen jalalla. Nojaan aika paljon eteen etukropalla ja nimenomaan sinne sisäkurviin. Koitan aina hahmotella ammattilaisten ajoasentoa katsoessa MotoGP kisoja sekä nuita kuvia, joita intternetistä löytyy. Mut ei kait semmoista oikeaa ajoasentoa olekkaan, kun varmaan riippuu vähän henkilöstä. Eikä kait missään ole tarkkaa opusta ajoasennolle.

Itse pyrin mahdollisimman rentoon ajoasentoon. Eli paino mahdollisimman miellyttävästi jakautuneena ja kädet madollisimman rentoina. Itselläni maha ei ota tankkiin, mutta ulkokaarteen kyynerpää on siinä tukevasti kiinni. Suurin vaikeus on ollut siinä, että oma mielikuva asennosta ja totuus eivät aina kohtaa. Kannattaa tutkia itsestä radalla otettuja valokuvia tarkkaan.

Tulipa sitten nämäkin vihdoin tilattua. Ensin mainittu on kourassa jo lueskeltuna. Hyvin toimitettu ja mukavaa luettavaa mutta ei voi suositella rata-ajo mielessä. Tuon jälkimäisen tuliskin sitten olla pelkkää asiaa, mutta eiköhän näitä molempia kevättä odotellessa lueskele vielä monta kertaa vieläpä ihan mielellään.  
biggrin.gif

Edit: Kolahti postista sitten juuri tämä toinenkin! Ei voi väittää että pelkästään lukemalla ajamaan oppis mutta en usko että juuri lähemmäs enää kirjan muodossa asiaan pääse! Suosittelen vaikka pukinkonttiin!
smile_org.gif

Edit: Lisätäänpä nämä ISBN:t jos joku niitä haeskelee:
Sport Riding Techniques  ISBN-13: 978-1893618077
Performance Riding Techniques ISBN-13: 978-1844253432

Edit: Tämä seuraava näyttäisi aika lupaavalle jos on kiinnostunut MotoGp tekniikasta: MotoGP Technology ISBN: 978-1893618794

Kadulla pystyy treenaamaan joitakin asioita, mitä radalla ei kerkee miettiä, kun taas radalla pystyy treenaa asioita mitä kadulla ei uskalla/tai on vaarallista.

Kyllä esim. treenaan eri ajoasentoja, välikaasua, ja treenasinhan tuon käänteisen vaihdejärjestyksen sekä raakana vaihtamisen. Mutta kadulla se on melkeen ihan eri maailma kuin radalla. Radalla luotan pitoon, kun taas kadulla en uskalla kantata yhtään.
Etkai vain anna välikaasua kun vaihdat alaspäin?
Se sotkee luistokytkimen toiminnan ja aiheuttaa helposti jarrupaineen vaihtelua.
omg.gif
crazy.gif
voihan sinne kurviin tulla ihan hyvin kytkin pohjassakin, Bayleys sen todisti viimises MotoGP kisassa ;) ja voitti vielä...eli nopeemmin sinne pääsee kytkin pohjassa ...
biggrin.gif

Ei kannata todellakaan liian pitkälle koittaa katsoa... Se nyt on ero rata ja maatieajossa.
Yritin juuri miettiä, että mikä tuo ero voisi olla, mutta en hoksannut. Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen tai näen väitettävän, että katse pitäisi tuoda lähelle (mikä on lähellä?). Sen ymmärrän, että tien pintaa on hyvä tsekkailla, mutta alle sekunnin etäisyyksillä siitäkään ei ole hyötyä kun ajolinjaa ei ennättäisi kuitenkaan muuttamaan, hyvä jos kahdenkaan. Ajolinjan toteutumisen kannalta esim. 5 sekunnin ennakot katseen käytössä alkaa mun mielestä olemaan jo alueella, ja maantieajossa ennakointi tuo asiaan omat juttunsa, joita ei radalla tarvita. Rata- ja maantieajolla on paljon yhteistä ajotekniikan kannalta, ja katseen käyttö kuuluu alan perusasioina nimenomaan siihen yhteiseen pakettiin.

Jos on eriäviä mielipiteitä, niin laittakaa perusteluja ja konkretiaa mukaan ettei juttelu mene akateemiseksi närppimiseksi.

Ei kannata todellakaan liian pitkälle koittaa katsoa... Se nyt on ero rata ja maatieajossa.
Yritin juuri miettiä, että mikä tuo ero voisi olla, mutta en hoksannut. Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen tai näen väitettävän, että katse pitäisi tuoda lähelle (mikä on lähellä?). Sen ymmärrän, että tien pintaa on hyvä tsekkailla, mutta alle sekunnin etäisyyksillä siitäkään ei ole hyötyä kun ajolinjaa ei ennättäisi kuitenkaan muuttamaan, hyvä jos kahdenkaan. Ajolinjan toteutumisen kannalta esim. 5 sekunnin ennakot katseen käytössä alkaa mun mielestä olemaan jo alueella, ja maantieajossa ennakointi tuo asiaan omat juttunsa, joita ei radalla tarvita. Rata- ja maantieajolla on paljon yhteistä ajotekniikan kannalta, ja katseen käyttö kuuluu alan perusasioina nimenomaan siihen yhteiseen pakettiin.

Jos on eriäviä mielipiteitä, niin laittakaa perusteluja ja konkretiaa mukaan ettei juttelu mene akateemiseksi närppimiseksi.
No mulla ainakin on ideana se että tuijotan kauemmaksi, eli joku 15 - 20 metriä moposta eteenpäin tai jos mahdollista niin mutkan exitiä. Toikin riippuu mutkasta ja paikasta sekä vauhdista.

Tuossa on yksi kuva missä on hiukan tuo ajoasento sinnepäin ja katsekin jossain siellä missä sen kuuluisi olla. Aika itserakastahan se on omia kuviaan linkittää, mutta sponsorit tykkää kun he näkyvät.  
wink.gif
Tämä siis Kemoralta ja karusellin ylämäki oikea. Kuva linkkinä ku oli niin iso

Ja toinen kuva missä katse on sinnepäin minne pitäis sujahtaa. Kuva on otettu Motoparkin shikaanin jarrusta.
virtasalmi_vexi_3.jpg

Onkohan noista kenellekään mitään tajua?

..vastaohjauksella näytetään menevän....
Ei, kyllä sinne mennään ihan luistokytkimen avustuksella. Ei noin rajua vastaohjausta muutoin tartte.
Hmm... oiskohan tos mun tapaukses näin, et vaihan liian aikasin pienemmälle, et tyyliin heti ku alan jarruttaa nii alan nostelee pykälää alaspäin...
confused_orig.gif
Vois kokeilla ens kaudella jarruttaa eka vähäse ja sit vast vaihtaa.

btw. Oon huomannu et radalla kun roikkuu nii ei tarvii ees painottaa mitää vastaohjausta - pyörä vaan menee mihin haluaa, ku pienillä liikkeillä ja painon siirroilla kääntyy. Toisaalta taitaa toi kääntyminen sisältää kuitenkin vastaohjausta, mutta sitä ei vaa huomaa.

..vastaohjauksella näytetään menevän....
Ei, kyllä sinne mennään ihan luistokytkimen avustuksella. Ei noin rajua vastaohjausta muutoin tartte.
Hmm... oiskohan tos mun tapaukses näin, et vaihan liian aikasin pienemmälle, et tyyliin heti ku alan jarruttaa nii alan nostelee pykälää alaspäin...
confused_orig.gif
Vois kokeilla ens kaudella jarruttaa eka vähäse ja sit vast vaihtaa.

btw. Oon huomannu et radalla kun roikkuu nii ei tarvii ees painottaa mitää vastaohjausta - pyörä vaan menee mihin haluaa, ku pienillä liikkeillä ja painon siirroilla kääntyy. Toisaalta taitaa toi kääntyminen sisältää kuitenkin vastaohjausta, mutta sitä ei vaa huomaa.
Itse teen niin että jos on esim. kolme vaihdetta vaihdettava pienemmälle (6 -> 3) niin vaihdan kaksi ekaa nopeasti ja viimeisen hetken päästä (eli 'pam''pam' lasken yhteen ja 'pam').

Toi vaihtotyylikin vaihtelee paikoittain, sillä kaikkiin paikkoihin tuollainen tyyli ei vaan sovi. Opettelua, opettelua ja opettelua.

Radalla vastaohjaus tulee hiukan itsestään, kun alat roikkumaan niin ulkomutkan käsi vetää vaistomaisesti tankoa väärään suuntaan ja tekee ns. vastaohjauksen. Se tulee ihan luonnostaan, ei siihen tarvitse keskittyä sen kummemmin.

Teorioita, syitä ja seurauksia on järkevää kerätä ja pohtia,mutta kannattaa myös muistaa että liika on liikaa. Tarvitsee myös testata ja opetella noita omia ajatuksia sekä kuulemia asioita. Ennenkaikkea kannattaa _aina_ kyseenalaistaa jonkun antamat neuvot. Jaa miksi? No miksi mennä kuin pässi narussa, tehdä ja toteuttaa ymmärtämättä miksi toinen jotain neuvoo? Onhan se hiukan fiksumpaa perustella itselleen miksi mitäkin tekee ja kun sen ymmärtää niin on helpompi myös opetella käytännössä noita asioita ja mahdollisesti sitä kautta myös välttää isot lipat ja tuhot.

...ootko jani huomannu öljyn määrän vaikuttavan tuon kytkimen toimintaan? Täytyykin duunata "tarkkapurkki" öljyt+ suodatin vaihtoon, toi tikku on mielestäni aika hankala kontrolli.

Onkohan noista kenellekään mitään tajua?
On niillä sen verran hajua, että jokaisella on oikean merkkinen peli
biggrin.gif

Se alaspäin vaihtamisen nopeus on sovitettava tapauskohtaisesti. Jos se menee nappiin omalle ajotyylille, se auttaa mutkaan menoa melkoisesti. Jos taas vaan lappaa vaihteet alaspäin miten sattuu ilman ajatusta, ei sinne mutkaan ole koskaan helppo mennä.

Eli niin kuin Jani sanoi, kannattaa miettiä omia tekemisiään.

Back