• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten huollat ketjusi ja miten usein sen vaihdat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BemariVaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten huollat ketjusi ja miten usein sen vaihdat? -

• 5-10 tuhatta km

Ääniä: 0 0,0%
  • 11-20 tuhatta km

• 21-30 tuhatta km

Ääniä: 2 100,0%
  • 31-40 tuhatta km

• 41-50 tuhatta km

• 51-60 tuhatta km

• 61-70 tuhatta km

• 71-80 tuhatta km

• Ääniä yhteensä
    2
Vaikka itellä on keppiveto (kuten kohta itelläkin), kaveripappa pyysi kysymään aiheesta alan foorumin mielipiteitä. Hänellä kun mopo vetää ketjulla niin maan perusteellisesti.
Pyöräni huoltaja (mielestäni pätevä korjaamo-yrittäjä) kertoi parhaimmillaan ajavansa jopa 80 tuhatta kilsaa ketjulla (O-rengas) kun malttaa huoltaa vaan sen oikein, eli pensselillä silloin tällöin joko normaalia moottori- tai lootaöljyä pintaan ja menox.

Eipä tietoa paljon vanhoilla ketjuilla oli ajettu.. voi olla mitä vaan 20tkm ja 44tkm väliltä. Ilmeistyi yksi jäykkä lenkki niin laitoin vaihtoon.

Ketjun peseminen on imo turhaa, notkeaa öljyä (ei siis mitään paskavahoja) käyttämällä ketju pysyy puhtaana ja toimii liukkaasti.

200km välein hieman ketjurasvaa. Voisi kyllä usemminkin vaihtaa noi ketjut ja rattaa ku pukkaa lopussa olemaan aikamoiset-
omg.gif

Nyt on keppiveto, mutta sitä ennen oli 7 kpl ketjuvetoisia. Parhaiten kesti CBR 1000 F ensiasennusketjut, 73 tkm. Yleensä olivat vaihtokunnossa 30-40 tkm välillä. Rasvaus riippuu niin kelistä: jos kuiva keli 500-1000 km samalla rasvauksella helposti, sadekelillä sitten saa olla yhtämittaa rasvaamassa. Muutenkin sanoisin että juuri tuo sadekeli tai sorateillä ajo ratkaisee paljolti ketjujen kestävyyden.
sport05.gif

Muutenkin sanoisin että juuri tuo sadekeli tai sorateillä ajo ratkaisee paljolti ketjujen kestävyyden.
sport05.gif
Tuo on kyllä totta. Aikoinaan kun jouduin ajamaan joka päivä soratietä niin ketjut kestivät maksimissaan 20-25 tkm, nykyisin tuohon kilometrimäärään sisältyy pari säätökertaa.
Niin ja öljynä Motorexin vihreä eikä mitään ketjunpesua.

Missä vaihtoehto alle 3000 ? Ja rasvaus settien välissä.

erittäin huono vitsi ja iso humala anteeksi siitä.

Toisessa mopossa keppi ja toisella olen ajanut noin 17tkm noilla ketjuilla, mitkä siinä oli kun sen ostin. Ei tietoa onko originaalit, vai vaihdettu jo jossain vaiheessa. Mopolla ajettu n. 40tkm. Kertaakaan en ole vielä joutunut kiristämään noita, rasvaan aina jos olen ajanut sateessa tai pessyt kunnolla lotraten pyörän. Normaalia ketjurasvaa olen käyttänyt. Muuten (jos ei ole ollut pesuja tai sateita siis) rasvailen noita noin 500-1000km välein. Työlästä ja tylsää hommaa + bonuksena takavanteen puhtaanapito yms. Ajattelin kyllä siirtyä vallan keppivetoisiin, mutta katotaan nyt. Soralla ajoa pyrin välttämään.

Ketjujen peseminen on mun mielestä aivan turhaa, ellei siitä sitten saa harrastukseensa kukin täytytettä...
wink.gif

Riittää, kun ketjut on koko ajan öljyttynä, edes vähäsen. Ne ei saa alkaa kitisemään tai rahisemaan, muutoin ne kuluu nopeasti. Itse öljyän ne vähintään joka tankillisen jälkeen, kun ajan illalla pihaan. Siitä alkaa jo muodostua tapa...

Kaipa se paras öljy on ohutta, jota levitetään hyvin usein. Se menee minne sen pitääkin, eli voitelemaan ketjun niveliä. Ne kaikki tarramaiset tökötit vaan sotkee fillarin ja kerääntyy rataskoteloon saakelinmoiseksi klöntiksi.

Ketjut vaihdetaan sitten, kun ne on loppu, rattaat samassa tietenkin. Yleensä n. +30 tkm

-M

Ketjujen peseminen on mun mielestä aivan turhaa, ellei siitä sitten saa harrastukseensa kukin täytytettä...
wink.gif

Riittää, kun ketjut on koko ajan öljyttynä, edes vähäsen. Ne ei saa alkaa kitisemään tai rahisemaan, muutoin ne kuluu nopeasti. Itse öljyän ne vähintään joka tankillisen jälkeen, kun ajan illalla pihaan. Siitä alkaa jo muodostua tapa...
samaan tyyliin paljolti. pensselillä sipaisen näkyvälle osalle teollisuusvaihteistoöljyä ja joskus tuuppailen pyörää muutaman kerran jotta tulee sipaistavaa ketjua näkyviin lisää. toisinaan laitan vaseliinia tai peräprutkuöljyä. nyt on mennyt n. vuosi ilman ketjun kiristelyjä ja reilut 20 tkm.

Vaikka itellä on keppiveto (kuten kohta itelläkin), kaveripappa pyysi kysymään aiheesta alan foorumin mielipiteitä. Hänellä kun mopo vetää ketjulla niin maan perusteellisesti.
Pyöräni huoltaja (mielestäni pätevä korjaamo-yrittäjä) kertoi parhaimmillaan ajavansa jopa 80 tuhatta kilsaa ketjulla (O-rengas) kun malttaa huoltaa vaan sen oikein, eli pensselillä silloin tällöin joko normaalia moottori- tai lootaöljyä pintaan ja menox.
Taitaa meillä olla sama huoltomies, kun ohjeet kuullostaa niin tutuilta  
smile_org.gif

XX:n alkuperäisillä tuli ajettua ~36 tkm, ennenkuin meni vaihtoon. Jatkossa rasvataan annettujen ohjeiden mukaan...

En mä tiedä kauanko kestää kun ei ole vielä tarvinnut kuin rasvata silloin tällöin. Tavoite on 40tkm.

Ei taida 30k kestää ketjut...
Hyvä jos 20k.

80-90w ölpällä rasvataan tarvittaessa, eli usein , mutta tuo kaikenlainen kura ja hiekka tekee silti pahojaan ketjuille ja rattaille.

Ja tietenkin tuon ison singlen repivä teho...
tounge.gif

Käyn rasvailemassa,castrolin ketjusprayta, satunnaisesti ilman mitään km määriä,sateella useammin. Luonteeni mukaan en jaksa olla huolissani ketjuista/rattaista sen enempää. Ostetaan uusi paketti vanhan tilalle, jos paskaks menee...

Ei näytä olevan vaihtoehtoa 1500 km tai alle.

Pesen ketjut joka ajopäivän jälkeen ja joskus mekaanikko nysvää ne puhtaaksi jopa aika-ajojen välillä. Itse käytän muoviosien pesuun tarkoitettua rasvaisempaa 'liukkaria' ja mekaanikko Castrolin Chain Cleaneria varikko-oloissa.

Rasvana käytän Castrolin Chain Spray-Or:ia ja sitäkin niin että ruiskitaan se sinne ketjun sisäpinnalle, ei päälle.

Toi ketjujen vaihtoväli riippuu kovin paljon pyörän käyttätarkoituksesta sekä kelistä millä mopoa kuskataan.

Bandiitin orkkisketjulla meni vain 22 tkm. Huoltona 200-300 km välein tätä nykyä Silkonene Chain Lube ja 1000-2000 km välein hammasharjalla (medium) Mobilube HD 80W-90 vaihteistoöljyä. 5000 km välein jälkimmäisellä pesu (ketjut kiinni) plus rättisulkeiset. Ketjun pesuvauhdista vastaa mopon oma kone (pitää muistaa, että kadonneiden sormien tilalle ei kasva uusia -*Virallinen E-hyväksytty Varoitus*)

-hh-

Käyn rasvailemassa,castrolin ketjusprayta, satunnaisesti ilman mitään km määriä,sateella useammin. Luonteeni mukaan en jaksa olla huolissani ketjuista/rattaista sen enempää. Ostetaan uusi paketti vanhan tilalle, jos paskaks menee...
Juurikin näin mennään täälläkin. Rasvataan kun jaksetaan. Suurimmaksi osaksi käytän Shellin kejtuvahaa ja silloin tällöin Valvolinen ketjuöljyä.

Kyllä kai noi tulee talvisin vaihdettua. Kohtuu rajuun käyttöön joutuvat näet. Nyt jos katupyörän ratakäyttö alkaa olemaan ainoastaan possujonoilua, ei varmaan ihan niin usein tartte vaihtaa.

Tankillisen välein rasvaan, silloin tällöin pesen. Yleensä myös ennen ratapäivää pesu+rasvaus

Pesu dieselillä kun tarpeen eli yleensä n. 1000 km välein, se ylimääräinen paska pinnassa kun aiheuttaa lämpöä ja sitä kautta kulumista. Sitten uutta rasvaa, Motorexin 522 oon käyttänyt. Lähtee muuten dieselillä ihan nätisti lika, joku sanoo polttoöljyn olevan parempaa mutta dieselin saa samalla kun tankkaa auton. Eikä syö kumia niinkuin jotkut liuottimet.

34thk ajanu ny samoilla ketjuilla/rattailla..en ole nähny aiheelliseksi vielä vaihtaa.
rasvaa tarpeen mukaan..jos alkaa näyttään vähänkin että olisi järkevää rasvata.sateella ajon jäljiltä enemmän.

Back