• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä turvaväliä pyrit käyttämään maantieajossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rumpali
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mitä turvaväliä pyrit käyttämään maantieajossa? -

• 1 2m

Ääniä: 0 0,0%
  • 2 5m

• 3 10m

• 4 15m

• 5 20m

Ääniä: 1 16,7%
  • 6 30m

Ääniä: 2 33,3%
  • 7 oma vastaus

Ääniä: 3 50,0%

• Ääniä yhteensä
    6
Valotolppien verran , joskus tullu opittua joku sopiva väli joka on enemmän kun muilla tielläliikkujilla keskimäärin niin eipä tota oo tullu sen enempää huomioitua.

Tänään ongelmaksi koitui rataharjoitteluajossa se kun piti pitää etäisyyttä seuraavaan vain 3-5m joka itseä ainakin kauhistutti.

Eli terveellä pohjalla pitäisi oma turvallisuusväli olla.

Sen verran tulee jätettyä tilaa, ettei edellä ajavasta lennä kaikki kivet ja paskat syliin maantiellä.

Edessä oleva ohittaa esim nopeuskyltin niin ajattelen: ajanko liian lähellä. Jos näen kyltin on etäisyys kunnossa, mikäli se jäi taakse, olin liian lähellä. Kokeilkaa.
smile_org.gif

Ohittaminen kannattaa aina!

Turvavälin miettiminen on ihan turhaa kun kaikki eteentuleva pitää (ja kannattaa!) ohittaa. Sillä idealla liikkuminen on tietysti kaikkein turvallisinta.

oikeesti...miksi joka asiaan yritetään keksiä sellainen yksi ainoa totuus konsti..yleispätevä ohje kaikille?

turvaväli on aina yksilöllinen..riippuu kelistä, vauhdista ja lukemattomista muista tekijöistä.

erittäin vaikea sanoa mitä sen pitää olla minimissään..

voisiko sen vain pitää riittävänä?

jokainen itse kantaisi vastuun siitä ettei täräytä toisen perään tai joudu tekemään sellaista jarrutusta jotta itse joutuu tuupatuksi.

tosta normaalinäöstä...kaikillahan on sellainen...harvemmin kuulee jonkun sanovan..mun pitää hankkia lasit.

Eihän näitä metreinä mitata vaan sekunneissa siellä tien päällä. Riippuu vauhdista mutta 2-3 sekunttia yleensä. Letka-ajossa joskus vähemmän, ei kannattaisi mutta joskus "muodostelma-ajo" on hauskaa.

Selvästi enemmän kuin autolla jolla silläkin jätän varsin kunnollisen välin. Monessa muussa asiassa tulee kyllä "joustettua", mutta jostain syystä alkaa ahdistaa jos ei ole tilaa tehdä omia päätöksiä vaan vedetään sillä mitä kaveri päättää.

Joskus opetettiin, että jos näet lukea edellä menevän ajoneuvon rekisterikilven, niin turvaväli on kunnossa. Nykyään ei vaan nää puhdasta kilpeä lukea edes muutaman metrin päästä.

Käytännössä suomen nopeuksissa kaksi sähköpylvästä taitaa olla suositus. Enemmänkin saa olla.

Kerran metsään ajaneena tiedän, että sitten kun tapahtuu sekuntti on pitkä aika. Kaiken mitä teet onnettomuuden sattuessa teet vaistolla. Mitään muuta ei sitten ehdi tehdäkään.

Eikä edes elämä juokse silmien edessä, ei ainakaan mulla ehtinyt. Onneksi jäin eloon ja olen kunnossa. Pyöräily jatkuu edelleen.

Hups meni vähän ohi aiheesta.

Muutama sekunti. Jos pidempää väliä tekee, niin eikös joku urpo tunge siihen väliin samantien jostain risteyksestä / takaa.

Lyhyttä, aivan liian lyhyttä, mutta toistaiseksi onnella hyvin seilattu ja luotettu salamannopeisiin reflekseihin sekä varauduttu optimaaliseen jarrutus/väistöliikkeeseen
nixweiss.gif

Jos kukin ajoneuvo vie turvaväleineen 10m, niin kilometrin matkalle mahtuu kaistalle 100 autoa, eikä tule ruuhkaa. Jos pidetään 300m turvaväliä, niin samalle matkalle mahtuu kolme.
Kannattaa siis ajaa mahdollisimman lähellä edelläajavaa.
cool.gif

Juuri tuota ajanko-liian-lähellä -tarkistusta tulee sillointällöin tehtyä, kotilolla väli voi olla välillä pienempikin, mutta prätkällä pidän paremmin väliä.

oikeesti...miksi joka asiaan yritetään keksiä sellainen yksi ainoa totuus konsti..yleispätevä ohje kaikille?

turvaväli on aina yksilöllinen..riippuu kelistä, vauhdista ja lukemattomista muista tekijöistä.

erittäin vaikea sanoa mitä sen pitää olla minimissään..

voisiko sen vain pitää riittävänä?

jokainen itse kantaisi vastuun siitä ettei täräytä toisen perään tai joudu tekemään sellaista jarrutusta jotta itse joutuu tuupatuksi.

tosta normaalinäöstä...kaikillahan on sellainen...harvemmin kuulee jonkun sanovan..mun pitää hankkia lasit.
Just näin.

Itse olen maantiellä kuitenkin pyrkinyt siihen, että se väli olisi noin valotolppien väli. Nyt kuitenkin liikenneturva hehkuttaa, että sen pitäisi olla 2 sekuntia...

Absoluuttista totuutta ei ole tässä asiassa. Turvallinen väli on se, joka estää joutumasta onnettomuuteen, joten tarkkoja arvoja ei todellakaan ole.

062802moto_prv.gif
_ _ _ _ _ 2 s ? _ _ _ _ _  
062802moto_prv.gif

?

-M

Pyrin jättämään senverran turvaväliä metreinä kun on nopeus rajotus. Mutta harvoin onnistuu ku joku kotilo siihen jo tunkee p.....kele
033102ass_1_prv.gif

Turvaväli on huippu keksintö
062802jumpie_prv.gif
Vielä kun suurin osa tienkäyttäjistä ymmärtäisi pitää sitä vi*un turvaväliä
mad.gif

4 sekuntia. 5 alkaa tuntua jotenkin liiottelulta. On muuten huomattavan paljon lepposempaa ajella, kun on riittävä turvaväli.
Huomaa monta kertaa ajellessa, että edessä ajavan jarruvalo on vilkkunut 20 kertaa, kun itse on tarvinnut koskea jarruun vain kerran. Taakse seuraa vähemmän nykivä tasainen liikennevirta.
Tällöin myös yleensä riittää kaasun keventäminen, kun joku kääntyy edestä pikkutielle. Ei tarvitse jarruttaa ja roikkua ja tuskailla sen kääntyvän auton takapuskurissa kiinni.

Back