• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä teette, kun kohtaatte road ragea?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hesekie1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sellaiset kotona tossun alle liiskaantuneet, mutta aina ratin taakse päästyään itsestään kovasti liikoja luulevat pikku mitättömyydet on pahimpia euroopanomistajia ja raivopäitä tuolla tien päällä.

Ei kannata vajota samalle tasolle, piste. Joskus se vaatii helvetin pitkää pinnaa, että ei provosoidu. Pidän vaikka tupakkitauon, vaikka en edes polta, ja annan pikkumulkeron painua matkoihinsa.
Hyvää harjoitusta maltin kehittämiseenhän tuo kyllä monesti on...  
biggrin.gif
+1 Tälle! Ja tohon mitä Haamu aiemmin kirjoitti Turun motarin ajotyylistä täytyy sanoa että joka puolella PK.seudulla ruuhka-aikaan näitä "sankareita" näyttää löytyvän. Jos ei pinna kestä ruuhkassa ajamista vaan täytyy agressioita purkaa toisiin liikkujiin niin kannattaisi vakavasti harkita julkisia. "Ylempänä" Suomessa en ole moista käytöstä läheskään yhtä paljon huomannut, no eipä siellä ruuhkiakaan ole, oikeastaan itä Suomen pikkuteillä motolla ajellessa jos joku liimautuu takarenkaaseen niin ratin takaa lähes poikkeuksetta löytyy "teinituningtero" lippalakki päässä. Niille voi antaa hyvän mielen antamalla mennä ohi ja jatkaa omaa ajelua kaikessa rauhassa.

Aika usein autoilijan (etenkin jos takaluukusta pilkistää jotain V6 tms. mystisiä kotilo-uskovaisten symboleja) provosoimiseen riittää, etenkin kaupunkiliikenteessä, ihan vaan se että sattuu ajamaan jonossa hänen perässään. Johan alkaa katuhornulassa kumi vinkumaan liikennevaloista "lähetettäessä".
Jos se olen minä kuka lähtee valoista tuommoisella mystisin merkein varustetulla kotilolla, niin tuskinpa olen provosoitunut kenestäkään ympärillä olevasta. Saa sitä yrittää pitää hauskaa autollakin..

Kaikki kunnioitus ketjun aloittajalle, se on hyvä että hermot kestää. Joskus nuorempana tuli ajettua kolmion takaa kiilaajan perässä sen kotipihaan asti kertomaan mitä se kolmio siellä risteyksessä tarkoittaa, mut enpä tekis tuota enää, aina siinä on riskinsä että vastassa on joku oikeesti hullu.

Loppujen lopuksi vedin tien sivuun ja otin rekisterin ylös. Kun olin vähän rauhoittunut, soitin sille kaverille, että ensinnäkin olin pahoillani, jos ohitus aiheutti pahaa mieltä ja toivottavasti hän ei jatkossa vastaavasti provosoidu. Ohituksen syyksi sanoin, että nopeusrajoitus +10 kmh mittarissa- nopeudella saavutin hänet ja auton perässä on hiton epämiellyttävää ajaa turbulenssissa. Ohitus oli siis ainoa järkevä ratkaisu. Toivoin ettei muut motoristit joudu kokemaan samaa takapyörän hivontaa. En tiedä miten vaikutti, tuskin mitenkään. Otti tiukille puhua normaalisti, kun oli niin raivo pinnassa. Se asia on kuitenkin loppuun käsitelty.
Miksi alkaa nössöileen ja soitteleen perään? Koko tilanne oli turha ja sun mokahan toi oli, jos ajaa ohi ni turhaa jää siihen eteen hidasteleen ja vittuileen. Toinen vaihtoehto o tietysti pysähtyy ja antaa auton mennä menojaan jos ei o munaa jättää siihen kunnolla välii ohituksen jälkeen, kuten tässä tapauksessa ei selvästikään ollut.

ps. Toi turbulenssi oli vitun hyvä veto, mahtoi kotilokuski saada hyvät naurut!

Joskus joku uusio bemaristi rupesi jahtaamaan mua, niin siinä sitten tuli menetettyä hermot, joten päätin tehdä hajurakoa kyseiseen autoon/henkilöön. Loppumatkan sain sitten ajella ihan rauhassa..
Loppujen lopuksi oikea vaihto-ehto olisi ollut pysähtyä, päästää auto ohi ja vähän aikaa mietiskellä filosofisesti maailman menoa..
Harvemmin on ollut ongelmaa takarenkaassa ajavista autoista.

Alkukesästä poistuin takakumissa roikkujan tieltä. Se maksoi rapiat 600e...

Eli kannattaa vaikka päästää ne kuumakallet ohi mieluummin.

En ole vielä törmännyt tuohon road rage- ilmiöön, mutta olenkin ajanut autoa vasta 27 vuotta ja mp:llä 7 kautta. Tai sit olen vaan tyhmä ja on tuo jäänyt huomaamatta, tai dementikko ja tapaukset ovat unohtuneet.

Aika monta kertaa on käynyt vastaavasti mullekin.

- Yleensä vähät välitän perässä roikkujasta ja ajelen sitä + 10 km/h ylinopeutta edelleen. Jos haluaa mennä ohi, niin siitä vaan.

- On myös vähän mielialasta, olosuhteista kiinni ja myös siitä miten tuttu tie on. Joskus tulee näytettyä autoilijalle närhin munat ja otan kunnon hajuraon. Mutta jos homma menee urheilun puolelle, niin osaan kyllä hellittääkin.

- Kolmantena vaihtoehtona päästän auton ohi ja jos alkaa näyttää ajamisen mallia, alan itse roikkua persauksissa kiinni. Kyllä se hiillostus onnistuu toisinkin päin. Toki tässäkin tapauksessa täytyy olla järki päässä ja riskirajoille ei kannata mennä.

- Mahdollinen ja aika ikävä vaihtoehto on se, että perässä roikkuja onkin poliisi.. Ja vielä mallia se, joka oikein provosoi nostamaan nopeutta ja odottaa sitä pahinta ylinopeuspiikkiä. Tällanen sattu autolla pari vuotta sitten, mutta se onkin jo toinen juttu..

Provosoiminen ylinopeuksien ajamiseen siviilijepareiden toimesta menee kyllä täysin yli käsityskykyni. Siinä ei liikenneturvallisuutta paranneta yhtään millään lailla, pikemmin päinvastoin. Sekä tietysti kerätään valtion kirstuun varoja varsin törkeällä tavalla. Ei paranna poliisin kuvaa kansalaisten silmissä.

Road rageen, kuten niin moneen muuhunkin ongelmaan löytyy ratkaisu nyrkistä, nimittäin nyrkin sisältä. Siellä olevasta kahvasta vääntämällä sopivasti vaihteita käyttämällä voi suorittaa turvallisen ohituksen käyttämällä noin 100 km/h nopeuseroa, jolloin mahdollisen rage-potilaan edesottamukset eivät oleellisesti vaikuta ohituksen kestoon. Kun vielä ohituksen jälkeen muistaa mahdollisimman ripeästi laittaa 5-8 km turvavälin kuntoon, on varsin epätodennäköistä, että ongelmia kyseisen autoilijan kanssa syntyy.
biggrin.gif

Kyllähän se näin on.
Kyllä.
Joissain tapauksissa taasen, jos ei jaksa kaahata, niin vinkkaan road ragella varustetulle kuskille ohitusmerkin, että menee edelle. Sitten vastaavasti jätän itse hajuraon enkä roiku puskurissa... Monesti on autoilijoilla mennyt pakka sekaisin, kun ei ole saanutkaan provosoitua moottoripyörää "kisailuun" mukaan, vaan on joutunut itse edelle vetomieheksi. Yleensä ne kaaharikuskitkin kummasti rauhoittuu kun pääsee ohi
biggrin.gif
.

Loppujen lopuksi vedin tien sivuun ja otin rekisterin ylös. Kun olin vähän rauhoittunut, soitin sille kaverille, että ensinnäkin olin pahoillani, jos ohitus aiheutti pahaa mieltä ja toivottavasti hän ei jatkossa vastaavasti provosoidu. Ohituksen syyksi sanoin, että nopeusrajoitus +10 kmh mittarissa- nopeudella saavutin hänet ja auton perässä on hiton epämiellyttävää ajaa turbulenssissa. Ohitus oli siis ainoa järkevä ratkaisu. Toivoin ettei muut motoristit joudu kokemaan samaa takapyörän hivontaa. En tiedä miten vaikutti, tuskin mitenkään. Otti tiukille puhua normaalisti, kun oli niin raivo pinnassa. Se asia on kuitenkin loppuun käsitelty.
Miksi alkaa nössöileen ja soitteleen perään? Koko tilanne oli turha ja sun mokahan toi oli, jos ajaa ohi ni turhaa jää siihen eteen hidasteleen ja vittuileen. Toinen vaihtoehto o tietysti pysähtyy ja antaa auton mennä menojaan jos ei o munaa jättää siihen kunnolla välii ohituksen jälkeen, kuten tässä tapauksessa ei selvästikään ollut.

ps. Toi turbulenssi oli vitun hyvä veto, mahtoi kotilokuski saada hyvät naurut!
Täkyjä kannattaa aina heittää, aina ne ei tärppää, heh.

Päästän ohi tai tarvittaessa itse pysähdyn. Vähemmän vaaraa niistä edellä on.

Niijoo, ja oon paska tappeleen.

Vastaavaa taannoin lukeneena osui silmääm harrikkamimmien keino. Laittoivat bensa-asemalla taskuunsa pikkukiviä, joita sitten voi heitellä tielle takarenkaassa hiilostavien silmille.
tounge.gif

En ole kokeillut, enkä edes suosittele, mutta auttaa varmaan.

062802moto_prv.gif

Itse jättäisin rakoa, tai kääntyisin sivutielle kuselle. Sais hoidettua kaksi asiaa pois päiväjärjestyksestä ja stressit ois poissa.

Vastaavaa taannoin lukeneena osui silmääm harrikkamimmien keino. Laittoivat bensa-asemalla taskuunsa pikkukiviä, joita sitten voi heitellä tielle takarenkaassa hiilostavien silmille.  
tounge.gif

062802moto_prv.gif
Mulle taas sattui alkukesän aikaisena aamuna niin, että yksi musta audi-merkkinen kotilo liimantui rekisterikilpeen ja ihan siis taajamassa katuliikenteessä. Väläytin jarruvaloja ja siitäkös se hermostui. Samassa se ajoi mun eteen, jarrutti, mutkitteli, jarrutti jne... Vastaanlaisia tilanteita varten harkitsen vakavasti niitä kiviä... Kädet tärisi vielä töissäkin, sen verran paljon säikähdin  
omg.gif

tounge.gif

062802moto_prv.gif
Mulle taas sattui alkukesän aikaisena aamuna niin, että yksi musta audi-merkkinen kotilo liimantui rekisterikilpeen ja ihan siis taajamassa katuliikenteessä. Väläytin jarruvaloja ja siitäkös se hermostui. Samassa se ajoi mun eteen, jarrutti, mutkitteli, jarrutti jne... Vastaanlaisia tilanteita varten harkitsen vakavasti niitä kiviä... Kädet tärisi vielä töissäkin, sen verran paljon säikähdin  
omg.gif
No tuommoiselle sekopäälle jo soittaisin ihan uteliaisuudesta. Eli jos joutuu jarruttelua ja mutkittelua katselemaan niin painuuhan se rekkarikin jo helposti mieleen. Sitten vaan tekstaria jossain sopivassa vaiheessa samana päivänä. Ois tuolle mulgerolle voinut esim. tulla yllärinä se että naista tuolla tavalla kohteli... ja vieläpä sexyä prätkämimmiä - mikähän siis lienee äijän naismaku...;) Siis jostain syystä pidän itsestäänselvänä että Audisti-autisti oli miespuolinen (ainakin joiltain sekundäärisiltä sukupuoliominaisuuksiltaan... ai niin ja ehkä siellä joku 7 cm roikkuu komeuden jatkona..)

hullut kannattaa pitää edellä eli päästää ohi. Veto bussipysäkille ja kiihdytys perään yleensä katkaisee perstuntumassa liikkuneen viimeisenkin verisuonen ja se alkaa ajamaan kuin kaheli. Sitä ajoa voikin turvallisesti seurata valitsemansa välimatkan päästä. Paljon fiksumpaa ja hauskempaa kuin vääntää kahvasta ja ajaa mutkan taakse fööniin kunnon lukemat tai savipaakuista ihtensä pihalle, vain jonkun älyvapaan autoilijan takia :-)

Back