• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä on kansien porttaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja desmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä ovat virittäjät mieltä MototuneUsan high velocity porttaus tekniikasta? Ilmeisesti homma toimii aika monen neliventtiilikannen kohdalla. Jäin miettimään imuventtiilien ohjurien päiden hiomista kanavan tasoon. Haluaisin jättää ohjurien päät kanaviin, mutta muotoilla ne. Mikä olisi paras tapa muotoilla ohjurien päät?
Olisko tästä tosiaan ammattilaisilla mielipiteitä. Tuo mototuneusa on melkoisen "räikeä" sivusto kyllä, mutta onko perää näissä jutuissa? Muutaman tarinan olen lukenut, ihan kuvien kanssa, kun esimerkiksi 10R:ään tehtiin tuohon tyyliin porttaaminen. Vaikea vain hahmottaa pelkän porttauksen vaikutusta, koska pyörä muuttui muutenkin niin paljon jutussa.

Tuossa kyllä saatiin tosiaan alas ja keskelle todella hyvin vääntöä ja myös toppipuoli nousi, ei varmastikaan niin kuin perinteisesti tekemällä, mutta nousi kuitenkin.

Tuo mototunen kaveri väittää että varsinkin vuosituhannen vaihteen pyörissä toimisi hyvin. Esim. Kawan kutoset ja ysit.

Olisi siinäkin mielessä helppo tehdä, että kanavat olis kohtuu helposti palautettavissa, jos tulos ei miellytä.

- P
Kyllä se taitaa olla ihan kannesta riippuvainen, että tarvitseeko se kavennusta/pienennystä (kuten 9R) vai avaamista (kuten esim. Gixxer).

Yleispätevää ohjetta kaikille kansille tuskin löytyy, eli ihan tapauskohtaisesti pitää tehdä. Virtauspenkki lienee melko ehdoton apuväline tähän (ja sitä pitää osata käyttää), muuten saattaa vaan virtaukset tippua, jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee.

Jampan juttuja kuunnellessa olen tullut siihen tulokseen, ettei oikotietä tuossa hommassa ole. Vaatii pitkän kokemuksen, syvällistä tietoa ja lukemattomia kokeiluja, jotta saadaan kannesta aina kunnon virtaukset irti.

On kai sitä monta "ammattimiesten" tekemää kanttakin nähty, joissa virtaukset ovat heikommat kuin vakiossa..
Kyllä juurikin näin, penkki olis kiva ja sitten mittaukset eri nostoille jne.

Tuo olis vaan pirun paljon helpompi "kotisäätäjänkin" tehdä, jos vain sais tiedon jostakin että esim. ysiärrään on tehty tuolla 65% säännöllä (choke-point) tuo kanavan lattian nostaminen.

Yhdellä Kawapalstalla oli juttua, ja ihan milleissä annettu minkä verran kanavaa pitää nostaa jne. mutta ikävä kyllä se tärkein, eli faktatieto tuoltakin puuttui. yhden käyttäjän persdynokokemuksia siis, joten painoarvo aika mitätön. Meinasi kyllä, että koko alueella positiivista muutosta ja varsinkin keskialue oli muuttunut vallan hyväksi. Kadullahan tuo olis kiva, kun harvemmin tulee mentyä 12000+ kiekoilla.

Jampan kanssa pieni sananvaihto käytiin tuosta metodista ja ysipärrään jamppa suositteli kovaa muokkausta mm. noihin kanavaparin välisiin seiniin ja ei suositellut kuristamaan kanavaa ollenkaan, koska ahdistaa ylemmillä kiekoilla sitten. Sehän vaikuttaa myös pirun paljon, ollaanko pyörää rakentamassa lentokentälle vai tuonne normiliikenteeseen toimimaan. Mä en olis etsimässä top-endiä niinkään, vaan alas ja keskelle olis kaikki jerkku tervetullutta.

Mahdan kuitenkin mennä tosiaan nyt niin, että imukaulat sovitetaan kohdilleen ja hemmetinmoiset valujämät kanavista pois. Lisäksi tuota short-side-radiusta vois vähän pehmentää, koska nuo seetirenkaat on aika rumasti tuohon ympätty ja pykälä on paikoin aika jyrkkä. Palotilat ja pakoset oon kiilloitellut ja vielä olis tarkoitus hieman koloja täytellä kitillä tuolta. Noilla tuskin kantta pilaan ja eiköhän se vähän paremmin virtaakin vakioon nähden. Männätkin tuli eilen kiilloiteltua päältä ja ihan hyvältä näyttivät.

- P

Eräs kansiguru, joka tekee mun ducatiin kannet mainitsi tuosta 9R kawan kannesta, että se tykkäisi kovasti pakopuolen avartamisesta. Imupuoli ei kuulemma ole se josta ekana kannattaisi lähteä liikkeelle, jos ei isoa rojektia viitsi tehdä.

Eräs kansiguru, joka tekee mun ducatiin kannet mainitsi tuosta 9R kawan kannesta, että se tykkäisi kovasti pakopuolen avartamisesta.  Imupuoli ei kuulemma ole se josta ekana kannattaisi lähteä liikkeelle, jos ei isoa rojektia viitsi tehdä.
Hyviä vinkkejä, mutta kotikokki ei uskalla tähän ryhtyä. Pakosista lähti hieman tavaraa väkisilläkin, kun kivellä pyyhin karstat pois, tuohan avartaa jo huimasti
wink.gif

Tuossa kun lähtee kohta ryhmä hoonattavaksi ja samalla kannen suoruus tarkistetaan, niin ajattelin kuitenkin käskeä poikien plaanata ihan pikkuisen kantta. Tyyliin 0,1 - 0,2 mm, tuskin rupeaa tuolla "laskulla" männät lähentelemään liikaa venttiileitä koneen kuumuessa ja etäisyyksien pienentyessä? En ole nimittäin ihan varma onko tuo kansi suora vai oliko vika kannentiivisteessä mutta loppusyksystä pulputteli hieman paisarissa, joten jonnekin tuonne nuo mun ykkösen paineet on osittain hävinneet. Veikkasin itse männänrenkaita, mutta renkaat oli hyvässä kunnossa eivätkä olleet jumineet.

- P

Tervehdys, tässä pyöritellyt tuota ysin kantta ja suunnitellut aloittavani pienimuotoista kanavien korjailua.

Tuli aika jännä juttu vastaan heti tuota imupuolta tutkiessa (Katso kuva). Eli kahdessa kanavaparissa on reikä kanavien välillä, mikähän idea tuossa on? Tasata jotain paine-eroja kanavien välillä. Eli tuossa kuvassa näkyvä alempi reikä on läpi asti, tuo ylempi taas löytyy jokaisesta kanavasta ja ei ole läpi asti, tuommoinen aika iso monttu vain kanavassa. Nuo ylemmät ainakin meinaan täyttää, sillä ei voi tehdä kovin hyvää virtaukselle tai sen nopeudelle. Noista alemmista taas en oikein tiedä, josko sotkee jotain jos vetää umpeen. Osaisko joku sanoa enemmän noista? Lisäksi kahdessa pakokanavassa on aika isot reiät / kolot tuota Kleeniä varten, eli näistä pusketaan sitä puhdasta ilmaa tuonne pakosarjaan jotta palaisi putkessa paukkuvat puhtaammin. Nämä on jo ylhäältä tukittu, eli kanavat ovat periaatteessa nyt täysin turhat, joten nämäkin voisi täyttää samalla.

Mikä olis sopivaa täyteainetta tuonne kanaviin, tuossa ollut aiemmin mainintaa, että esim. US-parts myy jotain ja Jamppa tilaa jostain Jenkkilästä, olisko muita vastaavia joita sais esim. ihan normikaupoista, ettei menis tilaushommiksi?

img1736398.jpg
Hmm.. onko toi 9R kawan kansi ?
Noilla reikäsillä/koloilla ei oo mitään vaikutusta virtauksiin käytännössä.
Mikäli ton kannen aikoo saada toimimaan kunnolla niin vaatii reilun porttauksen väliseinään. Väliseinän lyhennys noin 35mm ja reipas kavennus lopulle osalle. Voip olla että kotiporttarilta loppuu usko kesken....

Tota pro täyteainetta voin myydä halukkaille, käyttöohjeineen.
Eikä oo kallista, alk 10e
Panenpa tuohon pari kuvaa BMW:n vakiokanavista. Antaa ehkä mielikuvaa, millaiset kanavat ovat tehtaalta lähtiessä suht uudessa mopossa. Muissa tehokkaissa mopoissa kanavat lienevät aika lailla samantasoiset. Ainakaan minun mielestäni noihin ei paljon kannata mennä koskemaan. Ehkä kiilloitusta, ehkä ei.

Muistelen jonkin moottoritehtaan perustelleen kanavien kiilloittamattomuutta myös sillä, että polttoaine ei pisaroituisi kanavien pintaan, koska pinnan lähelle tulee hienoista pyörteilyä. Pitäneekö paikkaansa tämän päivän moottoreissa, joissa on suhteellisen suorat kanavat.

imukanava1.jpg

imukanava2.jpg

t. Repa

Lisätäänpä vielä kommentti tuosta puristussuhteen nostosta.

Nykyisiin uusiin tehokkaisiin mopoihin on puristukset vedetty jo aika äärimmilleen:

Esim
ZZR1400 1:12.5
Busa 1:12.7
BMW 1:13.0

(Heitin puristukset ulkomuistista, en tarkistanut)

Laskinpa, että milli pois kannesta esim BMW:ssä nostaisi puristukset 1:16.1 tasolle. Eli jo kymppien ottaminen pois, vaikka vain ohuemmalla tiivisteellä nostaa jo yllättävän paljon puristuksia. Vanhemmissa moottoreissa on tietty matalemmat puristukset vakiona ja pelivaraa palotilan pienentämiseen on enemmän. Kannattaa kuitenkin tarkistaa pienellä laskutoimituksella paljonko kantta voi laskea, ennen kuin alkaa kantta höyläämään.

t. Repa

Muzzyn pahvilla sais muutamn millin kymmenyksen pois. Ei tarttis alkaa kantta tärväämään, ja sen toimivuudesta olis hyviä kokemuksia. Yoshillakin taitaa olla noita ohuempia pahveja.

Muzzyn pahvilla sais muutamn millin kymmenyksen pois.  Ei tarttis alkaa kantta tärväämään, ja sen toimivuudesta olis hyviä kokemuksia.  Yoshillakin taitaa olla noita ohuempia pahveja.
Muzzyltä ei löydy ysiärrään pahvia, Cometicsilta löytyis, mutta suomalainen jälleenmyyjä informoi, että menee kuukausi, pari että saa suomeen näitä. Otin vielä yhteyttä suoraan Cometicsiin, mutta valmiit pahvit laskisi jo liikaakin kantta, tekevät kyllä myös asiakkaan vaatimusten mukaan mutta hintaa en tuolle tiedä.

Noh, jos kansi on vähänkään kiero (mikä selviää vähän myöhemmin) niin silloinhan on pakko hieman tasoittaa.

Imukanavia ei luonnollisestikaan kovin hienoksi vedetä / en ole vetämässä. Valujämät pois (niitä on ysin kannessa paljon) ja tämä ei voi viedä kuin positiiviseen suuntaan tuota virtausta eikä vaikuta tuohon bensan tippumiseen "lattialle" jos ei pintaa peiliksi vedetä. Pieni turbulenssi / oma "flownsa" kanavan pinnalla on vain positiivista just tuon takia, että bensasumu on ilmaa painavampaa ja jos ilman seisoo kanavan pinnalla (ei "mikro"turbulenssia) niin alkaa valumaan bensat seoksesta tuonne kanavan lattialle ja sieltä sitten saattaa tippua palotilaan tippoina ja sotkea seoksia hetkellisesti jne. Tuonpa vuoksi nuo pinnat pidetään imupuolella hieman karheampina, paitsi ilmeisesti uusissa Ducateissa, kuten Partanen tässäkin ketjussa muistaakseni mainitsi.

Tuotahan voi hyvin testata käytännössä, kun tiputtaa vesipisaran hiekkapaperin päälle ja puhaltaa (vesi etenee kivasti) ja sama lasipinnalla, niin ei enää toimikaan. Tämän takia ilmeisesti lentokoneen siivetkään eivät ole peilipinnalla vaan vähän karhea pinta.. pieni turbulenssi siiven pinnalla edesauttaa ilman siirtymistä siiven yli ja taakse aiheuttaen sitten muotoilulla nostetta. Voin olla ihan väärässäkin, mutta näin olen suur.piirt. antanut itseni ymmärtää.

- P

Taitaa se lasikuulaus olla paras viimeistely kanaviin.  Tulee samettinen ja sileä pinta.  Toimii sekä pako että imukanavissa.

Olisiko se jopa niin, että imukanavien suorilla osuuksilla
paremmin toimii sileä pintainen ja mutkissa karkeampi
pintainen kanava.
Taitaapi pikemminkin liittyä siihen että mitä tiukempi mutka kanavassa sitä pienempi sen optimihalkaisija suhteessa venttiiliin on maksimivirtauksen kannalta. Eli kun perinteinen kanava on ollut liian suuri niin se on antanut paremmat tulokset karkealla pinnalla kuin kiiltävällä, parhaiten toimiva kanava olisi silti saattanut olla halkaisijaltaan pienempi kiiltäväpintainen..... Ainakin mitä itse olen nähnyt kuvia isolla rahalla tehtyjen kisaluokkien koneiden imukanavista niin en niiden pintaa sanoisi samettiseksi.....

Yleispätevää ohjetta kaikille kansille tuskin löytyy, eli ihan tapauskohtaisesti pitää tehdä. Virtauspenkki lienee melko ehdoton apuväline tähän (ja sitä pitää osata käyttää), muuten saattaa vaan virtaukset tippua, jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee.
Jonkinlainen yleispätevä ohje imupuolella voisi olla mahdollisimman suora ja tasaisesti supistuva kanava. Olisi kiva kuulla pro tunereiden kommentti tähän. Miten "yleispäteviä" ohjeita sovelletaan onkin taas tapauskohtaista. Vakio imukanavien suoristumista on selkeästi havaittavissa, mitä uudempi sitä suorempi.

Jonkinlainen yleispätevä ohje imupuolella voisi olla mahdollisimman suora ja tasaisesti supistuva kanava. Olisi kiva kuulla pro tunereiden kommentti tähän. Miten "yleispäteviä" ohjeita sovelletaan onkin taas tapauskohtaista. Vakio imukanavien suoristumista on selkeästi havaittavissa, mitä uudempi sitä suorempi.
Kyllähän se tuntuu tuossa olevan aika pitkälti totuus, ainakin siinä mielessä mitä olen tavannut tähän liittyviä juttuja viimeiset 3kk. Suora, sopivasti supistuva (venttiilin halkaisijaan nähden) kanava tuntuisi toimivan. Tuntuu olevan vallalla tuo ajattelu jo monissa foorumeissa, että nopeammin virtaava saattaa toimia jopa paremmin, kuin se perinteinen "penkitetty" joka hohkasee hirveen määrän tavaraa läpi. Tuon kun saisi johonkin järkevään optimiin eli virtauksen määrä ei laskisi kovin paljoa tai pysyisi edes samana ja samalla saadaan nostettua virtauksen nopeutta ylöspäin, jopa radikaalisti, niin juttujen mukaan antaisi just venojen avautumisvaiheessa / sulkeutumisvaiheessa kovemman nopeuden ja paineen vuoksi paremman täytön. Tuossa vaan pitäisi olla tarkkana, ettei kuitenkaan tukehduta määrää liikaa nopeutta hakemalla, löytää siis joku optimi.

Tiedä sitten mikä on se totuus, on niin pyöräkohtaista, mihin konetta ollaan tekemässä (kovat huiput vaiko enemmän jerkkua keskellä esim.) ja luonnollisesti itse welhot eivät hirveästi taikatempuistaan lavertele. Aihe on oikeasti sellainen, että joka puolella (täällä ja ulkomaanvoorumeilla) tietämättömät arvailee ja huhuilee ja itse pro:t ovat hiljaa.. tämä on kyllä vallan ymmärrettävää, jos leivät on kiinni hommassa, jonka pystyisi periaatteessa tekemään myös hieman tumpelompi jos vain tietoa olisi tarpeeksi saatavilla.

Lisäksi nämä kaverit tekevät näitä kisavehkeitä jne. joten kilpailu on varmasti kovaa myös ammattilaisten välillä ja jos joku keksii jotain uutta ja hienoa tiettyyn kanteen, niin aika hiljaista että paljastaisi miten tietty kansi pistetään viim. päälle kuosiin.

- P

No, helpointahan se on kun panee föönin mopoon puhaltelemaan. Ei tartte miettiä kanavien suoruutta eikä modausta, vääntöä tulee lähes koko alueelle 50%...100% lisää niin kuin tehoakin ja tuntuu hyvältä. Eikä tarvitse poiketa alkuperäisistä tehdaspalikoista vielä juuri mitenkään. Voipi unohtaa nuo porttaukset, joilla toki saadaan/tavoitellaan suuria tehoja menettäen samalla ajettavuuden alakierroksilla. Tuolla föönillä kun saaadaan samalla kertaa kaikki, ilman kansi/venttiili/nokka/mäntätöitä.

t. Repa

No, helpointahan se on kun panee föönin mopoon puhaltelemaan. Ei tartte miettiä kanavien suoruutta eikä modausta, vääntöä tulee lähes koko alueelle 50%...100% lisää niin kuin tehoakin ja tuntuu hyvältä. Eikä tarvitse poiketa alkuperäisistä tehdaspalikoista vielä juuri mitenkään. Voipi unohtaa nuo porttaukset, joilla toki saadaan/tavoitellaan suuria tehoja menettäen samalla ajettavuuden alakierroksilla. Tuolla föönillä kun saaadaan samalla kertaa kaikki, ilman kansi/venttiili/nokka/mäntätöitä.

t. Repa
Föönaus on kieltämättä hieno laji, mutta meikäläisen rahavarantojen ulkopuolella. Lisäksi kun sanotaan, että ysiä ei kannata föönata, niin kyllähän tuolta keskustelupalstoilta löytyy tuo yksi (olikohan se ranskalainen kaveri) joka on kohtuu näppärästi ysin turbottanut.. youtubesta löytyy tämä pärrä ja silloin tällöin päivittää moponsa tilannetta / muutoksia tuonne palstoille.

Vaparina omani pysyy ja tosiaan alkaa oma projekti olla kohta valmis itse kannen osalta. Menin "tumpelon" tietä ja tosiaan, kuten aiemmin jo mainittua, imupuolen siistin (kohtuu paljon alumiinia lähti) ja palotilojen kiilloittelua, pakopuolta avarsin hieman ja kiilloittelin jne. Saa nähdä miten äijän käy, mutta usko ja luotto on kova  
tounge.gif

Seetirenkaita edeltävä alue sai pako- ja imupuolella kohtuu paljon käsittelyä, koska hirveät kynnykset tuolla oli. Toivottavasti suunta oli oikea.. keväämmällähän tuo selviää.

- P

Edit: ja kiitoksia YV:n / muuta kautta saaduista vinkeistä. Tieto on ns. ristiriitaista, mutta kyllä tuolta saa hyvin tiedon jyväsiä ja niitä sopivasti yhdistelemällä saadaan = pilattu kansi  
tounge.gif
noeivaan, kiitoksia oikeasti!

Jos nämä säädöt osoittautuvat toimiviksi, niin lupaan laittaa tähän ketjuun kuvan pyörän sivukatteesta, hommaa havainnollistamaan..

t. Repa
Mutta eikös repa kuitenkin pärrisäkin pidä turbottaessa ottaa huomioon noi puristukset vai meneekö vakiovermeillä ilman kansipahvien jne. korkkaamisia? Siis tarkoitan pienillä / järkevillä ahdoilla tehtynä?

Ja eikös kannen hengittävyys auta myös garretin kanssa, ainakin periaatteessa? Tuo ysi jonka mainitisin, niin turbon lisäksi kansi on pistetty virtaamaan huomattavasti vakiota paremmin.. mutta puristuksia oltiin jopa vähennetty, jos en ihan väärin taas kerran muista.

- P

[ Aihe on oikeasti sellainen, että joka puolella (täällä ja ulkomaanvoorumeilla) tietämättömät arvailee ja huhuilee ja itse pro:t ovat hiljaa.. tämä on kyllä vallan ymmärrettävää, jos leivät on kiinni hommassa, jonka pystyisi periaatteessa tekemään myös hieman tumpelompi jos vain tietoa olisi tarpeeksi saatavilla.

Lisäksi nämä kaverit tekevät näitä kisavehkeitä jne. joten kilpailu on varmasti kovaa myös ammattilaisten välillä ja jos joku keksii jotain uutta ja hienoa tiettyyn kanteen, niin aika hiljaista että paljastaisi miten tietty kansi pistetään viim. päälle kuosiin.

- P
Hmm.. minun pajalla ei mitään salailla kansiviritysten suhteen. Harrastelijoille ja asiasta kiinnostuneille tehdään mallikanavat mikäli haluaa itse koittaa. Toki yllättävän moni tekee yhden kanavaparin kutakuinkin kohilleen, mutta monistaminen onkin sitten toinen juttu...
Muutamia hauskoja tapauksiakin on ollut, asiakas on hieronut kanavia noin kuukauden  vapaa ajalla ja kun virtaus mittauksessa tulos ei oo ollu vakioo kummempi niin ekana on kyseenalaistettu virtauspenkki.
No muutaman kerran oon tehnyt pikaisen muutoksen yhteen kanava pariin pikaisesti ja mittaus heti uudelleen. Ja hienoja ilmeitä on asiakkailta uusinta mittauksessa löytynyt. Yleisin lausahdus on ollut "ei voi olla totta, mutta kun on itse nähnyt niin pakko uskoa "
biggrin.gif

Tän jälkeen olen sanonut että' tossapa on malli, teet vain muutkin kanavat samaan malliin niin hyvä tulee.
Yllättäen olenkin saanut kannen viimmeisteltäväks muidenkin kanavien osalta....

[ Aihe on oikeasti sellainen, että joka puolella (täällä ja ulkomaanvoorumeilla) tietämättömät arvailee ja huhuilee ja itse pro:t ovat hiljaa.. tämä on kyllä vallan ymmärrettävää, jos leivät on kiinni hommassa, jonka pystyisi periaatteessa tekemään myös hieman tumpelompi jos vain tietoa olisi tarpeeksi saatavilla.

- P
Hmm.. minun pajalla ei mitään salailla kansiviritysten suhteen. Harrastelijoille ja asiasta kiinnostuneille tehdään mallikanavat mikäli haluaa itse koittaa. Toki yllättävän moni tekee yhden kanavaparin kutakuinkin kohilleen, mutta monistaminen onkin sitten toinen juttu...
Muutamia hauskoja tapauksiakin on ollut, asiakas on hieronut kanavia noin kuukauden  vapaa ajalla ja kun virtaus mittauksessa tulos ei oo ollu vakioo kummempi niin ekana on kyseenalaistettu virtauspenkki.
No muutaman kerran oon tehnyt pikaisen muutoksen yhteen kanava pariin pikaisesti ja mittaus heti uudelleen. Ja hienoja ilmeitä on asiakkailta uusinta mittauksessa löytynyt. Yleisin lausahdus on ollut "ei voi olla totta, mutta kun on itse nähnyt niin pakko uskoa "
biggrin.gif

Tän jälkeen olen sanonut että' tossapa on malli, teet vain muutkin kanavat samaan malliin niin hyvä tulee.
Yllättäen olenkin saanut kannen viimmeisteltäväks muidenkin kanavien osalta....
Tuossapa se suurin haaste melkeinpä on.. en sanoisi, että olen tehnyt esim. omalta kohdaltani kovin päin persettä teoreettisesti kanavat, mutta se mitä mainitsit, eli kohtuullisen identtiset kanavat virtauksiltaan, muodoiltaan jne. ovat kotikoheltajan saavuttamattomissa. Tuota en kyseenalaista missään nimessä.

Toisaalta uskon ja toivon, että sievästi tehtynä ja kun ei tosiaan liian isoa palaa lähde haukkaamaan, niin on mahdollista saada kanavat kohtuu lähelle toisiaan ja jos tosiaan ei hirveästi tavaraa poisteta, niin hyvinkin mahdollista?

Kyllähän se vinku kädessä tärisee ja eroja kanavaparien välillä varmasti tulee, mutta jos pitää edes hieman kohtuutta tuossa poistettavan alumiinin määrässä, niin ainakin pilatun kannen mahdollisuus pienenee ja hyvällä tuurilla saattaa virrata myös paremmin.

Juttuja joissa on ollut lähtökohtana / periaatteena "keep it simple, stupid" on ollut mukava lukea.. koska näissä on oikeasti, varsinkin näissä vanhemmissa vehkeissä, saatu ihan positiivisiakin tuloksia.

Hyvän kannen tekeminen vaatii kokemusta, taitoa, oikeat vehkeet (virtauspenkit, seetien kulmien työstämiseen, venttiilien työstämiseen laitteet jne. jne. jne. lista on varmasti pitkä, niin pitkä ettei meikäläinen tajua). Tuosta on varmasti jokainen samaa mieltä! Mutta en usko, etteikö vähänkään osaavampi pysty tuommoista valujätettä täynnä olevaa kantta hieman parantamaan? Tuskin ne tehtaalla kuitenkaan ovat noita kanavia tuon näköisiksi jättäneet virtausta parantamaan?

Tuo ylläoleva ei ollut Jampalle vaan ihan kaikille kirjoitettu. Mukava näitä on pohtia ja toivottavasti auttaa joskus tulevaisuudessa niitä ihmisiä jotka miettivät tuota, että riittääkö taidot edes perussiistimiseen vai viedäkkö suoraan pajalle? Itse arvoston ihan hemmetisti niitä ihmisiä jotka ammatikseen esim. kansihommia tekevät, käsityöperinne saa tuossa periaatteessa jonkinlaista jatkumoa, mutta silti arvostan myös niitä kavereita jotka tykkäävät jonkin muun leipätyön ohella, harrastuspohjalta, tutkia asioita ja ehkä uskaltavat jopa kokeilla teoriaa käytännössä. Varsinkin jos loppupeleissä kansi päätyy pajalle korjattavaksi, niin kotiporttaaja oppi, ettei kannata omilla taidoilla hommaa vastaisuudessa tehdä ja ammattilainen sai lisää hommia, kun korjailee kannen kuntoon
tounge.gif

- P

Edit: heh, äijät varmaan nauraa partaansa kaikille näille mun sepustuksille, mutta mun mielestä keskustelu asioista on aina positiivista ja mun (takuuvarmasti) väärät kommentit saa ja pitääkin korjata! Näin sitä kuitenkin opitaan, kun asioista keskustellaan.. nii kerta, ja nyt lisää
033102beer_1_prv.gif

Miksi väliseinää pitäis lyhentää, ja vielä noin paljon!
Hieman perusteluita kaivattaisiin, kun noita kansiasioita pikkasen tulee tutkittua itsekkin.
Vähän dataa kiitos lyhennetystä väliseinästä, miten kanavanopeus pysyy ja miten on pienten nostojen virtaukset.

Vähän tähän tyyliin, tämäkin mitattu ihan suomessa  
wink.gif

Omassa Busan kannessa kaikki mahdollinen väliseinä kadotettu
wink.gif

siinäpä miettimistä.....

kansiollinen kuvia osista, kannesta yms

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/GSX%201700R%20moottori%20projekti/

Tulos/perustelu: vaparikone ahdetun tehoilla 261hp/208Nm

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Dyno+tuloksia/21012009083.jpg

Miksi väliseinää pitäis lyhentää, ja vielä noin paljon!
Hieman perusteluita kaivattaisiin, kun noita kansiasioita pikkasen tulee tutkittua itsekkin.
Vähän dataa kiitos lyhennetystä väliseinästä, miten kanavanopeus pysyy ja miten on pienten nostojen virtaukset.

Vähän tähän tyyliin, tämäkin mitattu ihan suomessa  
wink.gif

wink.gif

siinäpä miettimistä.....

kansiollinen kuvia osista, kannesta yms

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/GSX%201700R%20moottori%20projekti/

Tulos/perustelu: vaparikone ahdetun tehoilla 261hp/208Nm

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/Dyno+tuloksia/21012009083.jpg
Mites muuten tuo väliseinän kadottaminen käytännössä? Milli pois ja mittaus -> suunta oikeaan / huonompaan? Jos huonompaan, miten jatko? Eli tarkoitan sitä että ensin poistat hieman ja saattaisiko jopa huonontua, poistat lisää ja paranee? Jos huononee, niin miten uskaltaa ammattilainen jatkaa poistamista.. varmaan kokemuksen pohjalta mutta kuitenkin.. Montako kantta menee treenatessa?
tounge.gif
joke joke, mutta jostakinhan se taito on kartutettava ja harjoiteltava.. joistakin muutoksista kun on vaan niin pirun vaikea palata takaisin lähtökohtaa päin.

- P

wink.gif

siinäpä miettimistä.....
Joo mutta onko sille väliseinän kadottamiselle joku perustelukin? Ihan pienillä kansimuutoksilla ei varmaan kyllä kannata tuosta 9r:n kannesta väliseinää poistaa, kasvaa muutenkin suurehko kanava vain suuremmaksi ja jos kanavat on suunniteltu ohjaamaan virtaukset väliseinän kanssa niin seinän poistamisella saa kanavia muotoilla uusiksi oikein huolella.

Back