• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä bensiiniä tankkaat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeTi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mitä bensiiniä tankkaat? -

• 95

Ääniä: 1 11,1%
  • 98

Ääniä: 7 77,8%
  • V-Power

Ääniä: 1 11,1%

• Ääniä yhteensä
    9
98 tankkaan aina kun sitä on saatavilla. Tuolla euroopassa on kelvannut myös 95 eikä ongelmia ole ollut. Käsittääkseni 98:lla kulutus on pienempi eikä moottori nakuta.

jos pärrälle kelpaa 95 niin miksi käyttää kalliimpaa 98:a?
Kun on liikaa rahaa  
buttrock.gif
Miksi ostaa kurria kun maitoakin on saatavilla
tounge.gif

95E:tä tuo pyytää ja sitä on annettu. Joskus kokeilin piruuttani tankin 98E, mutta en huomannut mitään eroa.

Kuinkahan moni säästää ostamalla halvempaa öljyä (D... joka on jopa parempaa kuin öljyt joissa on mottoripyrän kuva purkin kyljessä), mutta tankkaa kuitenkin kalliimpaa V- Poweria.
tounge.gif

Jenkkilän RON 85 ja vanhan mantereen 95E bensiinin tulisi täyttää AKI91 puristuskestävyysvaade. Nesteen kura vaan ei täytä. Tästä syystä monien ulkomaankielinen manuaali sanoo 95E ja suomen kielinen 98E. Vajaa kesto voi aikaansaada yläkierrosdetonaatiota joka rikkoo männät, jos puristekesto on hilkulla. Muualla tuo myytäisiin 92E polttoaineena mikä meillä myydään 95E:nä, onneks se on edes kallista ja tuokin jo nyt viinalla blandattua ja huonosti säilyvää.

NESTE:en 95-oktaanisen bensiinin tyypillinen RON-lukema on 95,4 ja tyypillinen MON-lukema 85,2 (lähde: NESTEEN 95-tuotetiedote). Lukemien keskiarvosta muodostuva AKI-lukema on 90,3 ja laaturajalla jopa vain 90,0. Kuitenkin yleisesti Euroopassa pidetään 95E:n laaturajana AKI91 ja 98E:n rajana AKI93, Nesteen 98E täyttää vaateen talouskura ei. Onneks tätä ei tartte enää ensvuonna edes pohtia ku talouskurassa alkaa olla 10% viinaa joka jo riittävä syy sen välttämiseen(syövyttävää evästä).

Mopo/vene 98E/V-Power, kotelo tupaöljyllä ja kakkoskotelo syö vaikka RE85:ttä.

Jaksaako kukaan hakea montako aanestysta ja vaittelya loytyy korkean oktaanin ihmeita tekevasta ja kuolleetkin herattavasta tehosta?

Veikkaan etta viisitoista.
thumbs-up.gif

95 :sta tankkaan omaan Kawaan (6r -96) ja hyvin on menty. Autoon sit tankkaan mieluusti 98 :a tai V-Poweria. Perusteluksi: autossa on elektroninen moottorinohjausjärjestelmä, joka sisältää mm. nakutustunnistimen (oikeestaan 2 kpl). Järjestelmä tunnistaa nakutustunnistimen avulla korkeampioktaanisen polttoaineen juuri syttymisherkkyyden (oktaaniluku) perusteella, jolloin on mahdollista myöhäistää sytytystapahtumaa. Tästä seurauksena parempi teho ja pienempi kulutus, jonka olen käytännössäki huomannu.

Omassa mopossa ei oo vastaavaa moottorinohjausjärjestelmää, joten 95 rulettaa. Uusimmissa vois 98 jopa toimia  
buttrock.gif
Toi on kyllä mielenkiintonen toi Ma^ko :n heitto Nesteen bensasta. Tiiä sitte.

Diiseli on muuten se köyhien polttoaine, ei 95  
cool.gif

Jäi vielä. Tuo teoria Nesteen bensan oktaaniluvusta. Jos toi pitää täysin paikkansa, nii meidän iäkkäämpien mopojen (mopot ovat niitä iäkkäämpiä) omistajien pitää ilmeisesti alkaa säästää koneremppaa varten. Ainaki ärräläisten...

98 voi kuitenki olla ihan oikeutettu soppa myös vanhempiin myllyihin.

Toi Nesteen ysivitosen huono todellinen detonaatiokestävyys muualla ysivitosena myytäviin verrattuna on ihan fakta. Se onko sillä merkitystä riippuu siitä onko ysivitosen puristuskesto hilkulla laitteessa vai ei. Mulla ei ole, mutta ilmajäähyhäksättämeeni tankkaan silti ysikasia, mielenrauhaa halvalla hintaero 3senttiä/litra keskimäärin eli mun mopon kulutuksella ja mun ajoilla alle kakskymppiä varmasti, ehkä jopa alle kympin per kaus, ei tunnu missään tuo hinnanero.

Diisseli ei ole köyhien polttoaine, se on työkoneiden käyttövoima ja tupien lämmitystuote... autossaan jos sitä polttaa niin ei voi olla köyhän valinta koska jos ajaa vähän tulee bensamallia kalliimmaks ja eihän köyhäl voi olla varaa ajaa paljon...

Ai niin, BTW eli osta tie tai jotain... se parempi puristuskesto mahdollistaa sytytyshetken aikaistamisen paremman hyötysuhteen/tehon saamiseksi eikä myöhäistämistä.

Toi Nesteen ysivitosen huono todellinen detonaatiokestävyys muualla ysivitosena myytäviin verrattuna on ihan fakta. Se onko sillä merkitystä riippuu siitä onko ysivitosen puristuskesto hilkulla laitteessa vai ei. Mulla ei ole, mutta ilmajäähyhäksättämeeni tankkaan silti ysikasia, mielenrauhaa halvalla hintaero 3senttiä/litra keskimäärin eli mun mopon kulutuksella ja mun ajoilla alle kakskymppiä varmasti, ehkä jopa alle kympin per kaus, ei tunnu missään tuo hinnanero.

Diisseli ei ole köyhien polttoaine, se on työkoneiden käyttövoima ja tupien lämmitystuote... autossaan jos sitä polttaa niin ei voi olla köyhän valinta koska jos ajaa vähän tulee bensamallia kalliimmaks ja eihän köyhäl voi olla varaa ajaa paljon...

Ai niin, BTW eli osta tie tai jotain... se parempi puristuskesto mahdollistaa sytytyshetken aikaistamisen paremman hyötysuhteen/tehon saamiseksi eikä myöhäistämistä.
Hei! Elä ny keuhkoo siitä diiselistä. Eikös se sanonta mee ihan oikeesti just sillai ko mä sanoin
smile_org.gif
. Se kait vaan on taas kateellisten keksimää.

Lueppa muuten toi mun editointi (muut myös).

Joo. Ootko muuten oikeessa. Aikaistamisestahan se on kyse. Taitaa vaan sulla olla huono päivä tai jotain. Lämmitähän sauna, osta emännälle pari siiderii, vie makkariin ja viettäkää vähän laatuaikaa, niin poristaan huomenna vähän rennommin
wink.gif
.

98 / "vormulapensaa (shell), laitoin tossa jotenkin ruottinmaalla vahingossa (en kyllä ymmärrä MITEN) e85. ja johan tuli moposta ovela. Tehot totta katos mutta kun ajoi "täysillä" ja ei pysähtynyt niin jotenkin toimi mutta kun n.70-90km/h niin aika kenguru oli. Onnex ei tullu sundsvallissa poliisit vastaan, ei ois hyppiny enää kyllä metriäkään! Ps. 95e. ei ole bensaa!

V-poweria jos löytyy, 98 sit, muutaman kerran piti laittaa 95:sta kesällä eurooppa turneella ku muuta ei ollu saatavilla..

Jos koneesta pitäisi ottaa jatkuvasti tienpintaan edes 50% tehoista saattaisi pikkaisen kiinnostaakkin, jokin ihmeen varmuuden maksimointi kaikessa. Menneenä kesänä tankattu Ukrainassa, Moldovassa, Romaniassa luoja ties mitä tankkiin, ei ongelmia.
Ohjekirja sanoo että 95 riittää, sillä menty ongelmitta 60 tonnia, tulevan kesän litkut lorahtaa samalla tavalla tankkiin jos en innostu tuosta RE 85 ja paineista...

R lisätty

Muutan mieleni ja alan tankkaamaan 98:a sillä Kawasaki ei suosittele uutta E10 käytettäväksi mihinkään malliinsa. Ens kesän murhe kyllä vasta, mutta kai se pitää alkaa reenaamaan että osaa sitten jatkossa valita sen 98 entisen 95 ja tulevan E10 sijasta
033102bebe_1_prv.gif

Joo. Ootko muuten oikeessa. Aikaistamisestahan se on kyse. Taitaa vaan sulla olla huono päivä tai jotain. Lämmitähän sauna, osta emännälle pari siiderii, vie makkariin ja viettäkää vähän laatuaikaa, niin poristaan huomenna vähän rennommin  
wink.gif
.
Ei mul mitenkään erityisen huono päivä ole... ja vanhastaanhan sanotaan ettei herrat hehkuta... mut mul o se tilanne et ajan riisselillä joka on mun metreil kiitos riisseliveron kalliimpaa ku vastaava bensa... köyhäki olen ni jos maksan lisää riisselil ajost kiitos riisseliveron ni ei se voi olla köyhälle oikee.

Back