• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä autoilija tällä tarkoittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TommoKe sanoi:
Mullehan on ihan sama mitä vauhtia muut menee, jos ei minusta pääse ohi kun ajan max.sallittua nopeutta, niin ajakoot takana. Muitten nopeuksiin en käsittääkseni muuten ole ottanut kantaa?
Lueppas nyt vielä kerran uusiksi, mieluusti ihan ajatuksella ja sisäistäen vain se mitä tekstissä lukee, ei lisäten omia mielikuviasi...

Otetaan nyt ensin se mihin kiinnitin huomiota:

TommoKe sanoi:
Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.

Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.

Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä. :grin:

On omaa sooloiluasi ja oma sääntösi, että et väistä ohitustilanteessa. Siihen otin kantaa ja siihen on myös laissa selkeä kanta. Muuta minun ei tarvitse lukea eikä lisätä omiin sanomisiisi yhtään mitään, asenteesi on selvä.

Aikamoinen polemiikki aiheesta. Totta puhuen en olisi uskonut noin paljon negatiivista. Itse olen autolla liikkuessa maantiellä väistänyt oikealle kun on tullut pyörä takapuskuriin kiinni ja hyvä ohituspaikka tulee hollille. Ilman sulkuviivaa, eli laillisesti ja ei vastaantulevia. Monesti peilissä näkyy varsin lähelle tulevan pyörä kiinni ja pumppaavan reilusti väliä edestakaisin. Kehäykkösellä olen usein pistänyt reilusti toiseen laitaan jos on splittaaja tulossa. Sen verran selkeästi, että on joku joskus siinä kiittänytkin jopa.

Maantiellä oma ajatukseni autolla väistäessä on tosiaan ollut se, että mun kotteron(286hp@6,4s)ohi hätäinen mopo pääsee samantien ekassa paikassa ja selkeästi ennakoiden sen vapaan ohituspaikan. Näkee pitkälle eteenpäin ja edessä on hyvä suora ilman ohituskieltoviivoja.

Mutta täytyy tosiaan jatkossa pitää tuo selkeä keskilinja, niin ei aiheuta ihmetystä eikä pahoita kenenkään mieltä. Tämä oli hyvä tieto. Jotenkin en olisi uskonut herättävän näin paljoa hämmennystä skarpeissa mp -kuskeissa. Itekin manaan niitä pahimpia tientukkoja, joita sitten riittää joka tiellä.

Heti ihmiset kiukuttelemassa foorumeilla, ku vähän ilmat huononee :)

Itse annan autolla tietä mopoille silloin tällöin laittamalla oikeat renkaat valkoisen viivan päälle. Jos joku toimii vastaavasti kun olen mopon selässä, arvioin tilanteen huolellisesti ja sitten splittaan/ohitan moikaten. :thumbup:

Mä annan kaikille kiireisille tilaa autolla ja pyörällä, minun ei ole pakko ajaa sen toisen edellä, nykyään kun kaikilla on kiire kiire kiire kiire:blink:......

TommoKe sanoi:
Mä en ainakaan väistä ketään, joka roikkuu mun ruosteisen pakun takapuskurissa. Jos ei osaa mennä ohi, nii nauttikoon mun 350tkm ajetun vanhan diisselilouskun katkusta. :D Ja jos ajaa perään, niin saanpahan uudemmat takaovet vanhojen ja ruosteenraiskaamien tilalle. Minun osuudekseni tieliikenteen sujuvuudesta riittää se, että ajan ennakoitavaa omaa ajoa. Joku vetää taas herneet nenään tästäkin, mutta senkun. Liikenteessä ei tarvitse, eikä kuulukkaan ajaa toisen puolesta.

Ihan parasta olisi kun kaikki keskittyisivät ensisijaisesti siihen omaan ajosuoritukseensa...

Koheltaja sanoi:
Ei sinänsä liity ostikkoon mutta...

Mitä tahtoo autoilija kerto kun vilkuttaa pitkiä valoja?

No sitä että sinä pässi moottoripyöräilijä ajat pitkät päällä keskellä päivää ja sun pitää vaihtaa valot lyhkäsille, vtun URPO:hanuria:

Käykö sinulle useinkin niin, että autoilijat joutuvat muistuttamaan unohtuneista pitkistä?

Moni mopoilija pitää keskellä kirkasta päivää pitkiä päällä, että erottuisivat paremmin taustasta, enkä vielä ole kenenkään kotilokuskin nähnyt sen takia menettävän hermojaan. Toisinsanoen ei ne pitkät päivällä juurikaan kerätään häikäise, ellei ole jotkut superlaittomat kiinazenonit.

Kyllä minun kokemusten mukaan pitkiä väläyttelevä ajoneuvo yrittä varoittaa vastaantulijoita edessä odottavasta vaarasta.

Yleensä siellä on ratsia, onnettomuus, lapsia tai eläimiä nähty ajoradalla. Ja, välillä siellä kurvin takan voi odottaa jotain puolielotontakin, kuten viljaa tai kuormasta pudonnut halko. Joten kannattaa nyt kuitenkin ihan varmuudeksi ottaa kymppi-pari pois nopeutta ennemminkin kuin tarkistaa onko pitkät päällä.

Noista pitkistä, miksi autoiliat itkevät kun prätkät pitää pitkiä, no perkele mites sitten autoliat....
Onko niin sokea ettei tajua että se pitkien merkkivalo palaa ja ei ymmärrä sen tarkoitusta

Tuo valojen väläyttäminen on tietysti merkki siitä, että joko tiellä on jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai sitten että sinun valosi häikäisevät. Häikäisy taas on yksilöllinen asia, eli eri ihmiset kokevat sen eri tavalla häiritseväksi. Ehkä sinua itseäsi moposi pitkät valot ei häikäise, mutta jotain toista ne voi häikäistä. Eikait me mopoilijatkaan tykättäis, jos autoilijat alkais pitämään pitkiä valoja päällä keskellä päivää ihan vaan erottuakseen paremmin taustasta. Tähän erottumiseen on pitkiä valoja parempi keino esim. led-huomiovalot. Eivät häikäise mutta näkyvät erittäin hyvin.

Kuten täällä jo aiemminkin on todettu, tuo pitkin polttaminen päivällä ei ole pahinta vastaantulijalle, vaan sille joka ajaa edessäsi. Hän ei nimittäin näe peilistään mitään muuta kuin sen häikäisevän valon ja sehän se pientä ihmistä ketuttaa.

Itse en aja pitkät päällä päivällä mopolla enkä autollakaan. Mutta jos vastaantulijan valot minua häikäisee niin vilautan merkiksi pitkiä että vastaantulija tajuaisi että hänen valoissaan on jotain pielessä.

Autoilijan valojen väläytys tarkoittaa yleensä:

1: Sinulla ei valot toimi
2: Pitkät häikäisee
3: Poliisit jossain väijyssä
4: Kesällä hirviä, peuroja etc.

Harvoin kukaan vittuilee.

NOx sanoi:
Otetaan nyt ensin se mihin kiinnitin huomiota:

On omaa sooloiluasi ja oma sääntösi, että et väistä ohitustilanteessa. Siihen otin kantaa ja siihen on myös laissa selkeä kanta. Muuta minun ei tarvitse lukea eikä lisätä omiin sanomisiisi yhtään mitään, asenteesi on selvä.

Vähän ot, mut tän kaverin allekirjoitus paljastaa aika paljon; "- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -".. Taitaa olla aika vanha kaveri kyseessä :)-

froid sanoi:
Tuo valojen väläyttäminen on tietysti merkki siitä, että joko tiellä on jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai sitten että sinun valosi häikäisevät. Häikäisy taas on yksilöllinen asia, eli eri ihmiset kokevat sen eri tavalla häiritseväksi. Ehkä sinua itseäsi moposi pitkät valot ei häikäise, mutta jotain toista ne voi häikäistä. Eikait me mopoilijatkaan tykättäis, jos autoilijat alkais pitämään pitkiä valoja päällä keskellä päivää ihan vaan erottuakseen paremmin taustasta. Tähän erottumiseen on pitkiä valoja parempi keino esim. led-huomiovalot. Eivät häikäise mutta näkyvät erittäin hyvin.

Tämä pitkien päällä pito taajaman ulkopuolella yksin ajaessa on 40 vuotta vanha kikka, jota suosittaa myös useampi ammatikseen motoristeja kouluttava heppu. Ei siis ole tarkoituksenmukaista roikkua kenenkään puskurissa kiinni pitkät päällä, vaan parantaa omaa havaittavuutta silloin kun ajetaan yksikseen. Näitä hienoja led-huomiovaloja on ollut vasta nelisen vuotta tarjolla. Joten tässä nyt tovi vielä kuluu ennen kuin nämä pitkiä käyttämään tottuneet lahjakorttilaiset kuolee sukupuuttoon. Sitä ennen täytyy tablettisukupolven pilttien käydä essolta hakemassa rautalankaraybanit nenälle, ni loppuu häikiminen keskellä päivää.

Pers mutulla sanon, että joka toisessa tapauksessa jossa auto tulee kolmion takaa motoristin eteen. Kertoo kuski myöhemmin ettei havainnut ollenkaan lähestyvää motoristia. Itse en vielä ole käyttänyt tätä maailman edullisinta henkivakuutusta, mutta jatkossa on kyllä tarkoitus kun olen yksin liikkeellä. Tuli meinaan ostettua tuohon bemuun Würthin h4 polttimo ja se vastaa valaistusteholtaan lähinnä hautausmaan kynttilälyhtyä. Autotallin kynnykseltä valoteho riittää hikisesti peräseinään.

Lahjakortilla mennään, mutta en mä käytä pitkiä päivällä, en ees tiä mistä pitkät laitetaan, ja toimiiko, kunnen aja yöllä kun ei tässä iässä enää oo ku 10% pimeänäöstä jäljellä.
Vois kai sitä virittää pimeänäkökiikarit kypärään niin näkis ajaa pimeellä...

Ei silloin lahjakortin kanssa opetettu käyttämään pitkiä valoja päivällä, ei autolla eikä taidettu mainita moottoripyörääkään. Pitkien käyttö päivällä on perseestä:hanuria:

Etäisyyden arviointi pitkillä tulevaan moottoripyörään on käytännössä täysin mahdotonta, joten sillä suorastaan kerjää jotakuta ajamaan kolmion takaa alle tai vastaantulijaa lähtemään ohitukseen "päin" pyörää. Jos kokee pakottavaa tarvetta parantaa omaa näkyvyyttään, niin ostaa sitten vaikka neonvärisen kypärän tms...

wanico sanoi:
Tämä pitkien päällä pito taajaman ulkopuolella yksin ajaessa on 40 vuotta vanha kikka, jota suosittaa myös useampi ammatikseen motoristeja kouluttava heppu.

40 vuotta sitten mopoissa oli nippa nappa 12 voltin sähkövehkeet ja suorastaan onneton hehkulamppu ajovalona. Tuo pitkillä ajamisen ohje olisi pitänyt kuopata jo 15-25 vuotta sitten, mutta vanhat jääräthän tekee asiat edelleen samoin, koska aina on tehty niin. Jos ei muuten ymmärrä tuota valojen kehittymistä niin laittakaapa vierekkäin parkkiin mopo 80-, 90-,2000 ja 2010 -luvuilta. Tuoreessa prätkässä suurinpiirtein parkitkin on tehokkaammat kuin 80- lukulaisessa pitkät. Jos verrokiksi otetaan 70-luvun tai sitä vanhemmat mopot, on nykyiset AA-paristoilla toimivat taskulamput tehokkaampia kuin ko. kamppeiden ajovalot.

Modernilla mopolla pitkät päällä ajaminen päiväsaikaan on ihan yhtä kusipäistä kuin autolla pitkien päällä pitäminen. Häikäisy tekee täysin mahdottomaksi etäisyyden ja nopeuden arvioinnin ja valopallo peittää pahimmillaan myös taustan tapahtumia (kevyttä liikennettä yms.).

sami1024 sanoi:
Etäisyyden arviointi pitkillä tulevaan moottoripyörään on käytännössä täysin mahdotonta, joten sillä suorastaan kerjää jotakuta ajamaan kolmion takaa alle tai vastaantulijaa lähtemään ohitukseen "päin" pyörää. ...

Pidot sen kun paranee kun tietoa lähtee jakamaan Suami 24...

Tässä legendaarisessa skodamies tapauksessa olisi auttanut ihan helvetisti, jos museoprätkässä olisi ollut pitkät päällä.

On aivan totta, että etäisyyden arviointi voi olla hankalaa, mutta aina se pitkien käyttö on kymmenen kertaa parempi vaihtoehto kuin se ettei kotilokuski ole havainnut päätietä huristelevaa motoristia ollenkaan. Niin kuin kolmion takaa eteen pöllähtänyt autokuski lähes poikkeuksetta ilmoittaa.

Se nyt kuitenin on aika fakta, ettei nää kuuskytluvun jäärät rupea rakentamaan seitkytluvun museopyöristään mitään vidun ledijoulukuusia.

wanico sanoi:
Se nyt kuitenin on aika fakta, ettei nää kuuskytluvun jäärät rupea rakentamaan seitkytluvun museopyöristään mitään vidun ledijoulukuusia.

Teoriassa voi vanhaan pyöreään umpioon laittaa lähivalopolttimon tilalle ledin, jolloin se vaivainenkin laturi riittää tuottamaan valoa sen verran, että pyörä erottuu taustasta. Viritys on lievästi asetusten vastainen, mutta toimiva, eikä oikein asennettuna/mitoitettuna häikäise vastaantulijoita.

Back