• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä autoilija tällä tarkoittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
NOx sanoi:
Onneksi olkoon. Olet juuri keksinyt moittimasi oman säännön.

Tieliikennelaki 2. Luku 19 §:

"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."

Tämä pätee riippumatta siitä ajatko itse rajoituksen mukaan vai et. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.

Oikea ongelma ovat ne kuljettajat, jotka tien päällä viimeiseen asti haluavat kouluttaa muita tavoille. Täällä foorumilla voidaan vääntää peistä, mutta ei kiitos liikenteessä.

Mahdatko nyt lukea tekstini uusiksi ja kertoa minkä säännön olen keksinyt? Minähän ajan eteenpäin tasaisella nopeudella ajoradan oikeaa reunaa ja maksimi sallitulla nopeudella, koska sama lähteesi ohjeistaa minut niin tekemään muutenkin. Kappaletta ja lukua en jaksa etsiä.

Väännä väännä, mutta laitonta et tekemästäni tässä kirjoituksessa löydä. :häähää:

Nitrous sanoi:
Ja laki sanoo, että sinun on väistettävä jos joku sinusta ohi lähtee. Teidän tekopyhien kotipoliisien edesottamuksia on aina hauska seurata tien päällä. Ollaan muka niin noudattavinaan lakia, mutta luetaan sieltä vain ne itselle mieluiset kohdat.

Mihinkä mä väistän? Ojaanko mun pitää siitä edestä tien oikeasta laidasta koukata, kun herra sattuu mun takaoviin kiinni?

McStadey sanoi:
Mites suoralla tiellä ollaan max kallistuksessa? Onhan se hyvä pystyä pienet esteet kiertämään, mulla ei oo vaan niissä tilanteissa jalkatapit osunu asfalttiin :;):
:thumbsup:

No kai siihenki joku kikkaexpertti pystyy. :D Tuon vastauksen sain kun joskus polamkin liikenne-expertiltä kysäisin asiaa.

Ei kannata ohitella tai antaa latua. Aivan liian vaarallista ja vaikeaa suoraselkäiselle suomaiselle.
Peilit on kuitenkin hyvät niin näkee takaa tulevat törppöilijät ajoissa ja kerkeää blokata ne ennen kuin kaikki kuolee.

TommoKe sanoi:
Mihinkä mä väistän? Ojaanko mun pitää siitä edestä tien oikeasta laidasta koukata, kun herra sattuu mun takaoviin kiinni?

Suosittelen julkisia tai taxia. Hankalammat hommat on aina hyvä jättää ammattilaisten käsiin. :D

JeTi sanoi:
No kai siihenki joku kikkaexpertti pystyy. :D Tuon vastauksen sain kun joskus polamkin liikenne-expertiltä kysäisin asiaa.

Mutkat suoriks ja suorat mutkiks. :crash: :p

Pitäsköhän ottaa mallia Bemaristista ja laittaa mopo suosiolla talliin. Kuitenkin ajattaa jonkun edellä ajavan ojaan tai hajoan itse, kun en saa latua.. :no:

jaulis sanoi:
Suosittelen julkisia tai taxia. Hankalammat hommat on aina hyvä jättää ammattilaisten käsiin. :D

Muuten tota bussia käyttäisinkin enempi, mutta kun se on vähän turhan tilaa vievä tuolla prisman tai sittarin parkkiksella. Taas rupeaa kanssaihmiset katsomaan pahalla ja neuvomaan kuinka Minun pitäisi ajaa.

Ajan itse ammatikseni k-autoa, bongasin kaksi motoristia ohittavan moottoritiellä matelevan letkan piennarta käyttäen. Älkää koskaan ohittako piennarta käyttäen, voitte menettää jopa kortin,
keskiviivaan tuntumassa saa ohittaa samaa kaistaa käyttäen,mutta jos jatkuvasti vaihdat kaistoja, se menee pujotteluksi ja on taas laitonta. Aja ruuhkassa keskeltä ohi, varovaisuutta noudattaen, kaksipyöräisenkin saa ohittaa autolla vaikka keltaisella sulkuviivan alueella, kunhan ei ylitä sulkuviivaa!

Toivottavasti autoilijat ajavat suoraan keskellä omaa kaistaansa tasaisesti eteenpäin. En millään viitsisi ottaa näiden "kohteliaiden autoilijoiden" pientareelta lennättämiä paskoja silmilleni vähän väliä. Pääsen kyllä ohi sitten, kun sen aika on.

edit: ja pidän huolen, että sekä edessä että takana on riittävästi tilaa. En jurnuta kenenkään perälaudassa.

Viimeksi muokattu:
TommoKe sanoi:
Mahdatko nyt lukea tekstini uusiksi ja kertoa minkä säännön olen keksinyt? Minähän ajan eteenpäin tasaisella nopeudella ajoradan oikeaa reunaa ja maksimi sallitulla nopeudella, koska sama lähteesi ohjeistaa minut niin tekemään muutenkin. Kappaletta ja lukua en jaksa etsiä.

Väännä väännä, mutta laitonta et tekemästäni tässä kirjoituksessa löydä. :häähää:

Kirjoitit melko selvästi, että et väistä. Ajakoot perässä, jotka eivät pääse pakusta ohi jne. Minä ymmärrän tuon sillä tavalla, että sinä et väistä etkä anna tietä. En huomannut sinun jo ajavan pitkin oikeata reunaa. Ehkä mainitsit sen tai sitten et.

Vetoat kovasti siihen, että SINÄ olet oikeassa ajaessasi nopeusrajoituksen mukaan. Se kertoo kaiken oleellisen asenteestasi.

hra1150 sanoi:
Toivottavasti autoilijat ajavat suoraan keskellä omaa kaistaansa tasaisesti eteenpäin. En millään viitsisi ottaa näiden "kohteliaiden autoilijoiden" pientareelta lennättämiä paskoja silmilleni vähän väliä. Pääsen kyllä ohi sitten, kun sen aika on.

edit: ja pidän huolen, että sekä edessä että takana on riittävästi tilaa. En jurnuta kenenkään perälaudassa.

No nyt tuli asiaa.
Juuri näin.

hra1150 sanoi:

Voi sitä tilaa antaa ajamatta hiekoille asti.

Eikös se ole parasta liikenneturvallisuuden varmistamista, että ei OLETA mitään muiden tekemisten perusteella, vaan tekee päätökset omien havaintojen kautta? Itse autolla ajaessa annan tietä vilkulla osoittaen, riippumatta siitä onko takana mopo vai kotilo. Samaan logiikkaan perustan omat ohitukseni + se, että haluan nähdä mitä siellä edessä on. Ikinä en ohita sokkona, vaikka edessä ajava tekis minkä tahansa laisia moovseja.

Slerba sanoi:
Niin... Tämä on se suomalaisen toppahousunaapurikyylän perusluonne, että painetaan menemään lakikirja takataskussa ja sdp: puoluekirja toisessa ja aina pitää olla valmiina näyttämään paremmuutensa ja päästä holhoamaan/ohjeistamaan muita. Tässä tapauksessa valoja vilkuttamalla kerrotaan, että MINÄ olen oikeassa, sinä rikot lakia...

Itselle vilkutellaan jatkuvasti vaikka en pitkät päällä ajakaan ja se on todella ärsyttävää. Olen päätellyt, että se johtuu siitä kun tuossa rytkösessä on tuplaumpiot lyhkäsissä ja CorollaJorma ne nähdessään laskee 1+1, että kaks valoa palaa, AHAA se ajaa pitkät päällä, vilkautetaanpa sille pitkiä... Ja näin on taas saanu Jorma sisältöä päiväänsä ja pullotuksen housuihinsa, kun pääsi ohjeistamaan...

Tämä :D

Itse väittäisin että ...

A) Moottoripyörän valot ovat korkeammalla kuin corollan keulalla olevat valot --> häikäisevät helpommin autoa, joten kuvittelevat että ajat pitkät päällä.

B) A + olet lihonnut 20 kg ja olet jättänyt valojen säädön väliin uusilla läskeilläsi, joten nämä korkealla olevat valot sojottavat taivaalle, joten ne riittävät häikäisemään ja luomaan "ajat pitkät päällä efektin".

Itselläni on tapana vastata aina näille pitkillä vilkuttelijoille väläyttämällä myös itse pitkiä.:grin: On kivaa kun saa ajatella ähäkuti ja osoittaa, että olet itse väärässä ja tietysti tästä syystä m*lkkuni pitenee aina sillä hetkellä 2 cm:p

NOx sanoi:
Kirjoitit melko selvästi, että et väistä. Ajakoot perässä, jotka eivät pääse pakusta ohi jne. Minä ymmärrän tuon sillä tavalla, että sinä et väistä etkä anna tietä. En huomannut sinun jo ajavan pitkin oikeata reunaa. Ehkä mainitsit sen tai sitten et.

Vetoat kovasti siihen, että SINÄ olet oikeassa ajaessasi nopeusrajoituksen mukaan. Se kertoo kaiken oleellisen asenteestasi.

Mullehan on ihan sama mitä vauhtia muut menee, jos ei minusta pääse ohi kun ajan max.sallittua nopeutta, niin ajakoot takana. Muitten nopeuksiin en käsittääkseni muuten ole ottanut kantaa?
Lueppas nyt vielä kerran uusiksi, mieluusti ihan ajatuksella ja sisäistäen vain se mitä tekstissä lukee, ei lisäten omia mielikuviasi...

suzuki1250fa sanoi:
Aja ruuhkassa keskeltä ohi, varovaisuutta noudattaen, kaksipyöräisenkin saa ohittaa autolla vaikka keltaisella sulkuviivan alueella, kunhan ei ylitä sulkuviivaa!

Joo autolla saa, mutta prätkälläpä ei saa.. Jääny tommonen kiva muinaismuisto tuonne suomen lakiin, ajalta jolloin ajettiin kesät talvet sukset jalassa prätkällä risusavottaan :D

jummijammi sanoi:
Joo autolla saa, mutta prätkälläpä ei saa.. Jääny tommonen kiva muinaismuisto tuonne suomen lakiin, ajalta jolloin ajettiin kesät talvet sukset jalassa prätkällä risusavottaan :D

Kyllä saa prätkälläkin, jos paikalla vain sulkuviiva.

Sitten vasta tilanne on eri, jos kohdalla on erikseen liikennemerkillä osoitettu ohituskielto. Tällöin autolla saa ohittaa kaksipyöräisen keskiviivaa ylittämättä, mutta kaksipyöräisellä ei saa ohittaa autoa, vaikka keskiviivaa ei ylittäisikään. Suomen lainsäädäntö <3

villho sanoi:
Kyllä saa prätkälläkin, jos paikalla vain sulkuviiva.

Sitten vasta tilanne on eri, jos kohdalla on erikseen liikennemerkillä osoitettu ohituskielto. Tällöin autolla saa ohittaa kaksipyöräisen keskiviivaa ylittämättä, mutta kaksipyöräisellä ei saa ohittaa autoa, vaikka keskiviivaa ei ylittäisikään. Suomen lainsäädäntö <3

Ok, noh sittenhän se on vain entistä sekavampaa :)

Back