• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä autoilija tällä tarkoittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PrivateeR

MotOrg ry jäsen
Mitä autoilija tällä tarkoittaa?

Nyt on niin monta kymmentä kertaa jo käynyt sama että pakko kysyä täältä.

Eli moottoripyörällä ajaessani valtatietä/maantietä/moottoritietä, niin olen huomannut että kun syntyy autojonoja ja ajan siinä jonossa henkilöauton takana, niin yhtäkkiä edessäni oleva auto siirtyy kohti reunaviivaa, ja ajaa siellä melkoisen pitkään. Jos olen samassa tilanteessa henkilöautolla, en ole kertaakaan törmännyt vastaavaan ilmiöön, että joku edessäni siirtyisi reunaviivaan kiinni.

Yrittääkö autoilija päästää minut prätkällä ohi keskiviivan puolelta? Vai siirtyykö autoilija reunaan nähdäkseni minut sivupeilistä? Vai mikä tässä on oikein kyseessä? En ole koskaan uskaltanut noissa tilanteissa lähteä ohittamaan sitä autoa, koska sit voi käydä huonosti jos se autoilija ei yrittänytkään päästää ohi.

Onko täällä autonomistajia jotka tietäis tähä vastausta? Itse en autoa ajaessani ole noin kertaakaan tehnyt.

A) Ruotsalainen ajokulttuuri on siirtymässä Suomeen, eli oletettavasti nopeammin ajavalle annetaan tietä. Itse harastan tätä toisinaan, jos näen, että jollakin on kiireempi kuin minulla.

B) Ajat liian lähellä edellä ajavaa.
(Itse kyllä vilkuttelen jarruvaloa. Suurin syy on se, että näillä teillä on niin perkeleesti peuroja, ja jos teen hätäjarrutuksen/-väistön on se valtatiellä 10 metrin päässä ajava ihan varmasti samassa nipussa joko minun tai peuran kanssa).

Ei sinänsä liity ostikkoon mutta...

Mitä tahtoo autoilija kerto kun vilkuttaa pitkiä valoja?

No sitä että sinä pässi moottoripyöräilijä ajat pitkät päällä keskellä päivää ja sun pitää vaihtaa valot lyhkäsille, vtun URPO:hanuria:

Nomad sanoi:
A) Ruotsalainen ajokulttuuri on siirtymässä Suomeen, eli oletettavasti nopeammin ajavalle annetaan tietä. Itse harastan tätä toisinaan, jos näen, että jollakin on kiireempi kuin minulla.

B) Ajat liian lähellä edellä ajavaa.
(Itse kyllä vilkuttelen jarruvaloa. Suurin syy on se, että näillä teillä on niin perkeleesti peuroja, ja jos teen hätäjarrutuksen/-väistön on se valtatiellä 10 metrin päässä ajava ihan varmasti samassa nipussa joko minun tai peuran kanssa).
Tismalleen samaa mieltä.

Jos tilaa annetaan niin ei muuta kuin ohi vaan. Tietty voihan se olla joku psykopaattikin rakentamassa ansaa viattoman motoristin päänmenoksi.

Pakko kommentoida vaan sen verran, että auton paikkahan on muutenkin aina niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

Itse ainakin ajan autolla aina niin, että sivupeilistä auton kylkilinja on hyvin lähellä ajoradan valkoista viivaa peilistä katsottuna tai siitä max. 30 cm päässä, jottei ajaminen aivan viivan vahtimiseksi mene. :D

Ja kuten muut jo edellä todenneet, eiköhän se halua, että näkyvyyttä tulee sulle turvallista ohitusta varten paremmin ajamalla ajoradalla siellä, missä sen pitääkin.

Koheltaja sanoi:

Ennen se meni näin.
toisessa umpiossa pitkä ja toisessa lähivalo,35% vilautti valoja kun luuli että ajan parkit päällä.
nyt kun ajaa xenoneilla niin ei paljoo pitkiin tartte koskea :)

WKurki sanoi:
Itse ainakin ajan autolla aina niin, että sivupeilistä auton kylkilinja on hyvin lähellä ajoradan valkoista viivaa peilistä katsottuna tai siitä max. 30 cm päässä, jottei ajaminen aivan viivan vahtimiseksi mene. :D
Kannattaa sitten olla tarkkana, että itse näkee tarpeeksi pitkälle eteensä; siinä pientareella tai (kunnollisen pientareen puuttuessa) ajoradalla ajava polkupyöräilijä ilmestyy nimittäin todella äkkiä eteen vaikkapa täysperän takaa, jos väli edelläajavaan ei ole kunnossa kaistan reunaviivaa renkailla nuoleskellessa. Ensiksi ihmettelee, että miksikös se rekka ottaa tuollaisen ajolinjan ja seuraavaksi jo kopsahtaakin ja sitten tilataan paikalle Monosta.

Itse annan aina tietä, jos motoristilla on kiire. Jos näkyvyyttä on tarpeeksi, eikä pientareella ole ketään, ja vastaan tulee autoja, väistän tarvittaessa pientareelle, jotta pärrällä pääsee turvallisesti ohi.

Näin tehdessäni kumpikaan ei kärsi, ja liikenne sujuu. Yleensä tulee vielä moikkakiitokset perään motoristilta.

Tuli toki nuoruudessa asuttua muutama vuosi Ruåtsissa ja silloin ainakin oli tapana kiireisimpiä autojakin väistää samalla tyylillä.

PrivateeR sanoi:
Yrittääkö autoilija päästää minut prätkällä ohi keskiviivan puolelta?

Onko täällä autonomistajia jotka tietäis tähä vastausta? Itse en autoa ajaessani ole noin kertaakaan tehnyt.
Joo ohitse vain reippaasti normaalia valppautta noudattaen. Vastaavassa tilanteessa kotilokuskina tarpeen vaatiessa väistän myös.

Koheltaja sanoi:

No sitä että sinä pässi moottoripyöräilijä ajat pitkät päällä keskellä päivää ja sun pitää vaihtaa valot lyhkäsille, vtun URPO:hanuria:

Niin... Tämä on se suomalaisen toppahousunaapurikyylän perusluonne, että painetaan menemään lakikirja takataskussa ja sdp: puoluekirja toisessa ja aina pitää olla valmiina näyttämään paremmuutensa ja päästä holhoamaan/ohjeistamaan muita. Tässä tapauksessa valoja vilkuttamalla kerrotaan, että MINÄ olen oikeassa, sinä rikot lakia...

Itselle vilkutellaan jatkuvasti vaikka en pitkät päällä ajakaan ja se on todella ärsyttävää. Olen päätellyt, että se johtuu siitä kun tuossa rytkösessä on tuplaumpiot lyhkäsissä ja CorollaJorma ne nähdessään laskee 1+1, että kaks valoa palaa, AHAA se ajaa pitkät päällä, vilkautetaanpa sille pitkiä... Ja näin on taas saanu Jorma sisältöä päiväänsä ja pullotuksen housuihinsa, kun pääsi ohjeistamaan...

Kananpoika sanoi:
Se ryhmittäytyy ennenkuin kääntyy vasemmalle ilman vilkkua.

Tämä :D

Kananpoika sanoi:
Se ryhmittäytyy ennenkuin kääntyy vasemmalle ilman vilkkua.

Tämä pitää ottaa huomioon, mutta itse painelen omalla kaistalla autosta ohi ja nyökkään kiitokseksi.

Ja jos itellä autolla ajaessa on pyörä perässä annan myös aina tietä... jotenkin vaan aika harva motoristi ymmärtää mennä ohi vaikka joskus koittanu suorastaan penkalle mennä...

Murina sanoi:
Ja jos itellä autolla ajaessa on pyörä perässä annan myös aina tietä... jotenkin vaan aika harva motoristi ymmärtää mennä ohi vaikka joskus koittanu suorastaan penkalle mennä...

Oltiinpa taas, ties kuinka monetta kertaa auton ratissa välillä St Tropez - San Remo. Kaksipyöräisten määrä kun siellä ymmärrettävästi on potensiin sata meidän olosuhteisiin verraten, on aina yhtä hauska havaita kuinka pienikin auttava väistöliike ohittamisen tai splittaamisen helpottamiseksi kiitetään poikkeuksetta pienellä jalkamoikkauksella. Tuo splittikulttuuri on muutenkin sikäläisillä niin huimaa luokkaa ettei voi kun kadehtien ihmetellä. Ikään kuin olisi kaksi päällekkäistä liikennekulttuuria samaan aikaan, kaksi- ja nelipyöräinen sellainen. Kaikki sulassa sovussa, kukaan ei yritä vaikeuttaa toisen etenemistä eikä torvet soi tai keskisormet sojota. Hallittu kaaos, josta olisi paljon opittavaa tänne peräpohjolaan.

Slerba sanoi:
Tässä tapauksessa valoja vilkuttamalla kerrotaan, että MINÄ olen oikeassa, sinä rikot lakia...

Aika ruskeaa bullshittiä, valoja vilauta siksi kun vtuttaa nämä "mä ajan siksi pitkillä että porukat näkee mut", toinen syy on häikäistyminen kuten eilen tunnelissa kun jonkun pässin oli pakko ajaa pirun kirkkailla pitkillä valoilla keskellä päivää.

Myisi ne mustat ajokamppeet ja maalaisi pyöränsä joksikin muuksi kun mustaksi ja opettelisi ajamaan lyhkäsillä ettei vastaantulijat häikäisty pitkistä valoista. Mutta jos älykkyysosamäärä on sen verran olematon ettei ymmärrä koska on valoisaa ja koska pimeää, silloin on hyvä pitää pitkiä varmuuden vuoksi päällä jos sattuu pimeä yllättämään...

Itse koen että se vaarantaa enemmän liikennettä, kun autoilija painaa penkalle antamaan tietä, niin että kaikki pöly yms roskat vain sinkoilevat... useimmilla mopoilla pääsee autoista kuitenkin turvaliisesti ohi, ilman että auto poukkoilisi minne sattuu. Jos mopotin ei laillisilla nopeuksilla kiihdy autosta ohi, ei sen omistajalla voi ollakaan kiire, että tarvitsisi ohitaa ylipäätään.

noppis32 sanoi:
Jos mopotin ei laillisilla nopeuksilla kiihdy autosta ohi, ei sen omistajalla voi ollakaan kiire, että tarvitsisi ohitaa ylipäätään.

Ei ne ilmeisesti aina kiihdy, kun jäädään tuhkaluukkuun roikkumaan. Ja sitten itketään täällä, että tulee tupakantumpit silmille.:grin:

noppis32 sanoi:
Itse koen että se vaarantaa enemmän liikennettä, kun autoilija painaa penkalle antamaan tietä, niin että kaikki pöly yms roskat vain sinkoilevat... useimmilla mopoilla pääsee autoista kuitenkin turvaliisesti ohi, ilman että auto poukkoilisi minne sattuu. Jos mopotin ei laillisilla nopeuksilla kiihdy autosta ohi, ei sen omistajalla voi ollakaan kiire, että tarvitsisi ohitaa ylipäätään.

Olen samaa mieltä,usein se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla tai vastaan tulevan liikenteen aikana. Tekisi mieli kertoa niille että kyllä mä ohi pääsen silloin kun haluan!

Back