• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä Honda GN4-moottoriöljyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.

Ugh, olen puhunut.
Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.

Kaiketi mua sitten on vaan vedätetty, kun sieltä noin varmoja mielipiteitä lauotaan kokemuksen syvällä rintaäänellä
crazy.gif
Lieneekö ollut juurikin uusien luokkien mukainen kitkaa pienentävillä lisäaineilla varustettu öljy joita ei tosiaan mopoissa pitäisi käyttää?
Taitaa olla niin että niitä kitkanvähennysaineita on lähinnä 5w-40 täyssynteettisissä öljyissä. Tietysti jos kytkin on siinä rajoilla jo muutenkin niin varmaan jollain öljyillä vieltä toimii ja toisilla luistaa.

Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.

Ugh, olen puhunut.
Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.

Kaiketi mua sitten on vaan vedätetty, kun sieltä noin varmoja mielipiteitä lauotaan kokemuksen syvällä rintaäänellä
crazy.gif
Lieneekö ollut juurikin uusien luokkien mukainen kitkaa pienentävillä lisäaineilla varustettu öljy joita ei tosiaan mopoissa pitäisi käyttää?
Tabbi on juuri nyt asian ytimessä.
062802jumpie_prv.gif

Ps. tännekkin toppariin vain kaksi sanaa: Del vac

Lisäksi ketään ei tunnu kiinnostavan fakta tai edes haju siitä mitä millainenkin öljy tekee moottorille. Faktaa on se että synteettinen tai semisynteettinen on moottorille parempi kuin mineraali, moottorin kulumisen kannalta. Henk.koht ainakin kiinnostaa/kiinnostaisi se, että moottori kuluu mahd. vähän.
Niin laatikon kulumisellahan ei ole mitään merkitystä... kunhan  moottori on kunnossa  
033102bebe_1_prv.gif
. No joo mutta tässä vähän tietoa tuosta "synteettisyydestä"

http://www.hs.fi/autot....AL018gs
ja mainos vielä
http://www.roadmachine.fi/miksi.html

Tärkeäähän kulumisen estämiseksi on tuo öljyn "filminlujuus".
"Kitkanvähennysainetta" taitaa olla kaikissa autoihin tarkoitetuissa öljyissä.

Korjatkaa toki jos/kun olen väärässä...

Motul toimii omassa pelissa myös erinomaisesti ja jos sitä saa 25eeroo pönttö Motonetistä siirryn Motulin käyttäjäksi...
Tuota halpamarketin mineraaliöljyä en pyörääni kyllä laittaisi, mutta jokainen käyttäköön sitä mikä hyvältä tuntuu...    
wink.gif

...vi##u näitä kelejä.

Omani tankataan Motulin 7100 10W-40:llä. Hyvin toimii kytkyttimet ja vaihteet. Ei häviä myöskään vaihtojen välillä.
Mistä olet Motulia ostanut? Pitäisköhän kokeilla...
Rajatorpan Autohuolto Ky:stä Vantaan Variston Nesteeltä saa hintaan 54 Euroa / 4 litraa. Pitää tilata puhelimella tai käymällä paikalla etu käteen. Ei toi ihan halpaa ole, mutta esim. Mopo-Sportti myy samaa öljyä 68 Eurolla. Tuolta saa kaikki muutkin Motul-tuotteet kohtuu hintaan. Motulin ketjuöljy on osoittautunut omassa käytössä hyväksi.

Itellä oli hirveä pähkäily, kun valitsin uuteen mopoon öljytyypin. Tuli lueskeltua kaikki netistä irti lähtevä. Tosta Motulista yleensä ei lötynyt juurikaan pahaa sanottavaa.
Halusin täyssynteettisen Jaso MA öljyn 10W-30 tai 10W-40 viskositeetillä. Öljyt tulee vaihdeltua 6000km:n välein.

Varsinaista kitkaa vähentävää lisäainetta - siis vaikka molybdeenia - ei pitäisi olla synteettisissäkään 10W-40 -öljyissä. Se kuuluu kalliimman luokan synteettisiin, ja purnukan kyljessä on silloin se "Energy Conserving" -merkintä.

Autoöljyillä ei ole ongelmia itsellä ollut, siinä ne tuntuvat toimivan kuin mopoöljytkin. Mutta kun puhutaan vaikka siitä sikakalliista Hondan mineraaliöljystä, niin onko se oikeasti yhtään parempaa kuin vaikka Teboilin SF/SG -luokiteltu mineraali, jota löytää helposti alle 10€ per 4 litraa? Siinä ei ainakaan ole noita arveluttavia lisäaineita. Tosin mopoon sopivaa olisi niistä Teboileista ilmeisesti 15W-40, kun vaan kesällä ajelee.

Arvelen, että tuo on liian halpaa voidakseen toimia mopossa ;-) Vaikka ihan muutama vuosi sitten pyörien manuaalien mukaan olisi ihan ok, kun sitä JASO-vaatimusta ei vielä printattu näkyviin. Varmaan normaalit 6 tonnia kestää nuo mineraalitkin, synteettisten etunahan on vaan parempi viskositeetin ja muidenkin ominaisuuksien säilyvyys. Tuhansien kilometrien myötä.

Jep jep laita sitä GN4:sta vaan on hyvä öljy toimii Hondassa varmasti.
Omassa pyörässä ei esim. castrolin 10W40 MP öljy toiminut sitten ollenkaan, kytkin luisti laatikko rutisi vaihdettaessa ja venatkin rupes naputtaan.
Että silleen, mutta jokainen käyttäköön sitä öljyä mikä hyvältä tuntuu...  
cool.gif

vähän asian vierestä...
Sama homma oli mulla castrolin kans  
bawling.gif

GN4 toimii  
062802jumpie_prv.gif
sama homma
ja gn4 mennään

No mulla taas toi GN4 rupes ajoittain tekeen niin, että ykköseltä vaihdettaessa vaihde ei vaan suostunut menemään kakkoselle kuin "kivalla pikku runttauksella"
omg.gif
No nyt on uuden merkkistä öljyä sisässä ja eipä ole tuota enää esiintynyt. Joten ei aina kannata ostaa silmät ummessa sitä omaa merkkiöljyä, vaan testaamalla millä pyörä toimii parhaiten. Toki jos se omassa toimii niin mikäs siinä sitten
smile_org.gif

Mulle sitten taas sanottiin nyt keväällä raision bikeworldissä, että tuo GN4 on skootteri öljy ja nimenomaan kiellettiin pistämästä isompiin 2t pyöriin jne.

Johtopäätös: Honda myyjät ei itsekään siis tiedä mitä myyvät.

linkki

Mulle sitten taas sanottiin nyt keväällä raision bikeworldissä, että tuo GN4 on skootteri öljy ja nimenomaan kiellettiin pistämästä isompiin 2t pyöriin jne.

linkki
Kumma että ovat sitten mun fillariin samassa paikassa aina gn4 litkut laittanut sisään määraikaishuollossa. Eikä ole skootteri eikä kakstahti. Oletkohan ymmärtänyt ihan oikein?

linkki
Kumma että ovat sitten mun fillariin samassa paikassa aina gn4 litkut laittanut sisään määraikaishuollossa. Eikä ole skootteri eikä kakstahti. Oletkohan ymmärtänyt ihan oikein?
Samaa öljyä nuo kakstahtisen laatikot käyttävät. Tuorevoitelu sitten erikseen. Juu ja kyllä ihan kielsivät pistämästä GN4:sta muihin kuin skoottereihin, mutta kuten todettu eihän ne noissa liikkeissä ikinä tiedä mitä he myyvät.

Kawassa joskus kokeilin kun halvalla sai ( halpa ja hyvä ei tosiaan koskaan kulje käsikädessä ), mutta toistamiseen en enään laita ennen vaikka tosiaan delvacia se ainakin toimii.

Se on kumma juttu tuo merkkiuskollisuus... jos se on hondaöljy niin sen on aina oltava niin pirun hyvää. Sama kuin volvotulpat autoissa, vaikka ovat ihan samat kuin boschin, mutta niissä lukee sinisellä volvo niin niiden on oltava jotain aivan loistavaa ja mullistavaa.

Honda GN4 luokitus on API SJ. Minäkin käytän tuota öljyä cb:ssä, kevarissakin käytin. Paras minun mielestä.

Ennen cb:ssä oli castrollin osasynteettistä, toimi vaihteet huomattavasti huonommin kuin gn4:sella.

JKL bike forumilla sanoivat minulle että he laittavat gn4:sta kaikkiin hondan pyöriin. Ellei joku pyörä oikeasti vaadi synteettistä öljyä.

Omani tankataan Motulin 7100 10W-40:llä. Hyvin toimii kytkyttimet ja vaihteet. Ei häviä myöskään vaihtojen välillä.
Rajatorpan Autohuolto Ky:stä Vantaan Variston Nesteeltä saa hintaan 54 Euroa / 4 litraa. Pitää tilata puhelimella tai käymällä paikalla etu käteen. Ei toi ihan halpaa ole, mutta esim. Mopo-Sportti myy samaa öljyä 68 Eurolla. Tuolta saa kaikki muutkin Motul-tuotteet kohtuu hintaan. Motulin ketjuöljy on osoittautunut omassa käytössä hyväksi.

Itellä oli hirveä pähkäily, kun valitsin uuteen mopoon öljytyypin. Tuli lueskeltua kaikki netistä irti lähtevä. Tosta Motulista yleensä ei lötynyt juurikaan pahaa sanottavaa.
Halusin täyssynteettisen Jaso MA öljyn 10W-30 tai 10W-40 viskositeetillä. Öljyt tulee vaihdeltua 6000km:n välein.

Satunnaisesti myös Allrightin vieressä olevassa Puuilo-nimisessä myymälässä on ollut Motulia ja varsin edullisesti: 5100, sekä 10W-40 että 10W-50:senä hintaa oli viimeksi kesällä 29,50 euroa/ 4 litraa.

Tämä vihjeeksi.

J64

Vuosien ajan tuota hondan öljyä kehuttu joten tuskin ihan perättömiä puhuvat, omassakin nuo sisällä kun pyörän ostin ja hyvin toimii joten taidan pysyä tuossa gn4 öljyssä,myös kendalin victory 10w-40 oli tosi hyvän oloinen oljy ainakin intrussa,saatavuus vaan huono.

Satunnaisesti myös Allrightin vieressä olevassa Puuilo-nimisessä myymälässä on ollut Motulia ja varsin edullisesti: 5100, sekä 10W-40 että 10W-50:senä hintaa oli viimeksi kesällä 29,50 euroa/ 4 litraa.

Tämä vihjeeksi.

J64
Motonetissä näyttäis olevan Motulin 5100 15W-50 29,90 4 L.

Hintaero motulin ja gn4 välillä on täysin mitätön oisko jopa 3.1eur. Ei kovin edullista se motulikaan ole. Joten sen perusteella tuskin kannattaa öljyä valita.

linkki
Aika outo että sanottiin skootteri öljyksi koska ainakin oman 1000rr:n huoltokortissa lukee että pitää laittaa GN4?

Huoltoliikkeet käyttää ja markkinoi huolloissa tuota GN4 öljyä kaikkiin pyöriin siksi että se on perus mineraaliöljynä erittäin halpaa, varsinkin 200L tynnyreissä. 4L tönikän toki myyvät varaosahyllyn puolella huimaan 35e hintaan, jossa kate todellakin kohdallaan.

Luuletteko että huoltoliikkeet välittävät liiemmin siitä mikä on moottorille parasta -rahasta ja itselle jäävästä katteesta ne kyllä välittää.

Honda on itsekin brandännyt GN4 kevyen käytön skootteriöljyksi -ei se tosin liian huonoa öljyä ole koska toimii ilmeisen hyvin, mutta ei todellakaan mitään paremman luokan öljyä.

Back