• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mistä Honda GN4-moottoriöljyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kävin Tuupakassa hakemaa Hondaan öljyt keväällä ja oli kiva huomata että pönikkä oli gallonan verran & öljytilavuus oli 3,8 L. Ei varmaan jaappanilaiset ole laskeneet pyörän syövän öljyä. Ei se jaappanin pojan suunnittelema suomessa ollut ex-taxikaan syö öljyä.
062802jumpie_prv.gif

Taitaa tosiaan olla mineraaliöljyä tuo GN4. Muistelen Honkkarissa nähneeni Teboilin mineraaliöljyjä alle 10 euroa / 4 litraa (olivat 10W-30 tai 15W-40). Ja luokitus oli se API SF, jota mopoihin yleensä suositellaan ja tuskin on turhia kitkaavähentäviä lisäaineita mukana.

Voisi toimia ihan hyvin moottoripyörässäkin?

35 euroa on riistohinta Hondan mineraaliöljypönikästä kun asiallisia osasynteettisiä moottoripyöräöljyjä saa kymppiä halvemmallakin! Huimalla hintalapulla voi olla psykedeettinen vaikutus mopoilijan aivoihin: kytkin toimii pehmeämmin kuin ikinä, väljäkin moottori kehrää kuin kissa ;-)

Omassa "lussussa" 2005 GSX-R 750:ssä tuo kyseinen öljy on toiminut kaikista kokeilluista öljyistä parhaiten. Castrollin GPS ja R4:nen ei ollut lähelläkään GN4:sen toimivuutta. Molemmilla jo tonnin jälkeen vaihteet takkuili, mutta GN4:sella ajelin yli 6000km vain parilla välivapaalla ja nekin omia vaihtovikoja... Toimii ainaki tällaisissa pienempitehoisissa pyörissä loistavasti.

Ihan huvikseen katsoin Hornetin manuaaleista öljysuosituksia (Brandtin sivuilta). Vanhempaa Hornettiin saa laittaa öljyjä, jonka API-suositus on SG taikka korkeampi, kunhan ei ole ns. "Energy Saving" -öljyä.

Uusimman mallin manuaalissa sanotaan:
"Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian etiketissä API merkintä on ympyröity lisämerkinnällä energian häviämättömyydestä ''energy conserving''. Ne saattavat aiheuttaa voitelu tai kytkimen toimintahäiriöitä."

Minusta avainsana "JA" voisi tulkita niin, että esim. SL/SJ on ok kunhan ei ole tuota "Energy saving" -lisäaineistusta. Ja 10W-40:ssä tietääkseni EI KOSKAAN sitä ole!

Ja edelleen heti edellisen perään:
"SG tai korkeampi, paitsi öljyt joiden API merkintä on ympyröity merkinnällä energia häviämättömyydestä"

Toki kummankin mallin manuskoissa mainitaan myös JASO -standardit, mutta ei sanota onko sitä pakko käyttää vai todetaanko vain JASO-öljyn olevan automaattisesti noiden lainauksieni mukaista ainetta!

Itse en ole huolta asiasta kantanut, olen käytellyt myös tiettyjä puolisynteettisiä 10W-40 autoöljyjä ilman ongelmia. Hintaluokka silloin n. 15 euroa per 4L halpamarketissa. Mobil tai Teboil olleet valmistajia. (Pyörät tosin muita kuin Hornetteja)

Omani tankataan Motulin 7100 10W-40:llä. Hyvin toimii kytkyttimet ja vaihteet. Ei häviä myöskään vaihtojen välillä.
Mistä olet Motulia ostanut? Pitäisköhän kokeilla...
Motonetistä taitaa saada halvimmalla. Itse laitoin viimeksi Motul 5000 semisynteettistä ja hyvin pelaa. Neljän litran pönikkä n. 25€.
OK. Täytyykin käydä Motonetissä ryssien kanssa shoppailemassa!
biggrin.gif

Omassa "lussussa" 2005 GSX-R 750:ssä tuo kyseinen öljy on toiminut kaikista kokeilluista öljyistä parhaiten. Castrollin GPS ja R4:nen ei ollut lähelläkään GN4:sen toimivuutta. Molemmilla jo tonnin jälkeen vaihteet takkuili, mutta GN4:sella ajelin yli 6000km vain parilla välivapaalla ja nekin omia vaihtovikoja... Toimii ainaki tällaisissa pienempitehoisissa pyörissä loistavasti.
Kaikki aina vaan jauhaa vaihteiston ja kytkimen toimivuudesta. Mulla on sitten vissiin vaan niin hyviä yksilöitä ettei ole mitään kytkimen tarttumista ollut millään pyörällä eikä millään öljyllä. Nykyisessä Kawassa on pidetty ja vaihdettu Castrol GPS 15W-50 niin kauan kuin se mulla on ollut. Yhtäkään välivapaata ei ole ollut eikä mitään ongelmaa kytkimen kanssa vaikka pyörä on seissyt parhaimmillaan kolme viikkoa. Taitaa olla käyttäjästä kiinni nämä vaihteisto- ja kykäongelmat.

Lisäksi ketään ei tunnu kiinnostavan fakta tai edes haju siitä mitä millainenkin öljy tekee moottorille. Faktaa on se että synteettinen tai semisynteettinen on moottorille parempi kuin mineraali, moottorin kulumisen kannalta. Henk.koht ainakin kiinnostaa/kiinnostaisi se, että moottori kuluu mahd. vähän.

Lisäksi ketään ei tunnu kiinnostavan fakta tai edes haju siitä mitä millainenkin öljy tekee moottorille. Faktaa on se että synteettinen tai semisynteettinen on moottorille parempi kuin mineraali, moottorin kulumisen kannalta. Henk.koht ainakin kiinnostaa/kiinnostaisi se, että moottori kuluu mahd. vähän.
Kerroppa sitten faktaa moottorin kulumisesta ja eri öljyvaihtoehtojen vaikutuksesta kyseiseen asiaan.

Itselle tuo hinta on aivan sivuseikka, mutta itse käytän sitä öljyä minkä olen itse "kokenut" parhaaksi. En näe eroa öljyissä muutakuin juuri vaihteiden toimivuudessa. Öljypropun magneetissa ei ole metallihippuja sen enempää tai vähempää...

Kun kerran tuollaisia faktoja esität niin kerrohan mitä eroa on synteettisellä ja semisynteettisellä öljyllä?

Kaikki aina vaan jauhaa vaihteiston ja kytkimen toimivuudesta. Mulla on sitten vissiin vaan niin hyviä yksilöitä ettei ole mitään kytkimen tarttumista ollut millään pyörällä eikä millään öljyllä. Nykyisessä Kawassa on pidetty ja vaihdettu Castrol GPS 15W-50 niin kauan kuin se mulla on ollut. Yhtäkään välivapaata ei ole ollut eikä mitään ongelmaa kytkimen kanssa vaikka pyörä on seissyt parhaimmillaan kolme viikkoa. Taitaa olla käyttäjästä kiinni nämä vaihteisto- ja kykäongelmat.
Kovia väitteitä sulla kun vihjaat käyttäjiin noissa ongelmissa. Mulla pistettiin edelliseen pyörään (Fasu600) jotain Castrolin öljyy, ja muutaman sadan jälkeen rupesi loota urakalla takkuilee ja lopetti sen, kun öljy vaihdettiin muun merkkiseen. Tähän suitsaan jolla nyt pörrään, pistettiin viime huollossa GN:t sisään ja edellisiin öljyihin nähden ero laatikon toiminnassa on huomattava, toimii tosi herkästi. Ikinä ei ole ollut huolia millään öljyillä kytkimen luistamisen kanssa.

Se yleinen fakta lienee se, että hyvät mineraali- ja osa/täyssynteettiset öljyt on jokseenkin yhtä hyviä aluksi mutta tuhansien kilometrien kertyessä synteettispohjaiset säilyttää ominaisuutensa paremmin. Osin kyse on varmaan lisäaineden vaikutuksesta, osin viskositeetti muuttuu eri tavalla pidemmän päälle.

Täyssynteettisten öljyjen etu voi olla jokseenkin vähäinen, jos vaihtaa öljyt muutaman tuhannen km välein. Ja jotkut vaihtaa öljyjä pelkästään talvisäilytyksen ajaksi - siinä nyt ainakin synteettiset öljyt menee ihan hukkkaan.

Hyvä muistaa, että Hondaankin vaihtavat (ainakin vielä äskettäin) huolloissa niiden omia mineraaliöljyjä. Ja siitä huolimatta esmes. mun edellinen CB500 oli suunnilleen ikiliikkujana tunnettu vehje esim. Englannissa. Kesät talvet siellä lähetit pärräsi niillä, moottorin kesto ilman remontteja laskettiin suunnilleen sadoissa tuhansissa. Nimittäin maileina. Enkä ole juuri hajoamisista kuullut. Pyörän disaini oli 90-luvun alusta, eli ei nyt ihan antiikkinen.

Mopoöljyistä keskusteleminen säännöllisin väliajoin on muuten aika mielenkiintoinen ilmiö. Olen vuosien ajan netistä itsekin yrittänyt löytää oikeita faktoja öljyjen vaikutuksesta mopon käyttöikään. Ei niitä löydy. Öljy-yhtiöiden intressi on pelotella halvan autoöljyn käyttäjiä. Jos ei kytkimen luistamisella niin sitten kerrotaan, että hammasrattaat kuluu nopeasti, kun ei ole enää niin paljon sinkkiä tai magnesiumia tai fosforia tai kalsiumia jne. korvaamssa rattaiden kulumista näissä katalysaattoriautoon tarkoitetuissa SJ/SL ym. öljyissä. (Kyse on siis pienennetyistä pitoisuuksista, noita ei suinkaan kokonaan ole poistettu). Vanhemmat SF/SG:t voisi kelvatakin (siis manuaalien suosittelemat, ennenkuin JASO keksittiin) , mutta löytyy vain mineraalipohjaisina.

Sitten joku kertoo hyvällä autoöljyllä kytkimen luistaneen vanhassa pyörässä. Eikä kuulemma enää edes korjaantunut vaikka laitettiin kalliit mopoöljyt tilalle. Ja kuten täältäkin voi jatkuvasti lukea, niin oikeissa mopoöljyissäkin on eroja, jotka voi kytkimen tai vaihteiston toiminnassa havaita.

Ja aika moni moottoripyöräilija uskaltautuu sittenkin koettamaan noita autoöljyjä ilman havaittavaa eroa JASO-öljyihin verrattuna. Tässä kohtaa luulen, että parhaat vaihtoehdot löytyy puolisynteettisistä edullisen pään 10W-40 öljyistä, jotka eivät siis ole niitä energiaasäästäviä.

Enpä ihmettelisi, vaikka tavallisen maantiepyörän moottori pelaisi ihan nätisti Alepan tarjousrypsiöljyllä ;-)

Tuttu kokeili 2-mukisessa uudessa Bemarissa Mobil 1 5W-50 Rally Formulaa. Bemu päästi aikamoisen savupilven aina käynnistettäessä. Savutus loppu, kun vaihtoi MP-öljyt.

Eli varmimman päälle pelattaessa Jaso-luokiteltu mutta kokemuksen mukaan mikä tahansa luokitukset täyttävä öljy käy.

Ugh, olen puhunut.
Kummasti vaan mun ekassa 1000F:ssä kävi kytkin luistamaan kun siihen tunki auton 10W-40 öljyt koneeseen...
...ja lakkasi luistamasta kun Hondan huollossa laittoivat tota GN4ää...
Vielä sanoivat, että auton öljyjä ei mopoissa käytetä.

Kaiketi mua sitten on vaan vedätetty, kun sieltä noin varmoja mielipiteitä lauotaan kokemuksen syvällä rintaäänellä
crazy.gif
Lieneekö ollut juurikin uusien luokkien mukainen kitkaa pienentävillä lisäaineilla varustettu öljy joita ei tosiaan mopoissa pitäisi käyttää?

Mie oon käyttäny viifferissä ja veturissa gn4:ää, motulia, teboilin superbikee sekä castrolia ja täytyy sanoo, et noi GN4 ja Motul toimivat hyvin, noi muut ei toimi.

GN4:sta on yleensä aina saanut kaikissa Hondaa myyvistä merkkiliikkeistä ja halvinta mp öljyä yleensä aina ollu. Oulusta euromotorcrenteristä myös öljy filtterin on saanut aina kaupanpäälle kun on ostanut GN4 törpön. Suosittelen tätä liikettä.

Eteläsuomessa hinnat kalliimpia kuin Oulussa öljyn osalta. Tämä on ihme homma.

Back