• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä näistä ny ostais ekaks mopoks.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja thenuke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
jyväskylä
Ensimmäisenä haluan tervehtiä foorumin käyttäjiä uutena kirjoittelijana. Notta TERVE! :-)

16-Vuotiaana viimeksi olen prätkän omistanut ja nyt 28 vuoden iässä on viimeinkin mahdollisuus hankkia ensimmäinen isompi pyörä.

Pyörä sais sopia matka-ajoonkin.
Ekana koeajoin suzuki savagen.. iha lepposa customi mutta ei matka-ajoon.. Ja katse kohti tyystin eri sarjan pyöriä.

Sitten löyty GSX-600F -95 51tkm 2800e Tuontipyörä, myyjän mukaan toiminut luotettavasti, ei huoltokirjaa. Koeajossa en todennut mitn ongelmia. Etujarru jotenkin vähän tunnoton tai jotn.. Ominaisuus vai vika? Takajarrulevyyn sorvautunut ura, mistähän sekin voi johtua? Ulkopuoleisesti ei mikään kimpun kaunein ruusu. Ohituskiihtyvyyttä ~80-100km/h tienoilta ei löytynyt juuri yhtään ilman että polki vaihteita alas reilusti.. Onko nää muka tosiaan niin kierroskoneita vai onko väännön puutteelle joku ikävempi syy.

Seuraavaksi soittelin tämän perään. Honda CBR 600F -91 81tkm 3000e 80tkm huolto(1000e) tehty. Ens viikolla koeajo jolloin selviää enempi mutta pitäisi käydä ja kukkua nätisti. Kuitteja tehdyistä huolloista&osista löytyy. Muistaakseni nokkaketjua, etupään stefat, akku ja mitähän muuta vaihdettu..

Kolmas vaihtoehto, koeajo huomenna..
Honda CBR 600F -95 76tkm 3500e
"Uudet ketjut, rattaat, jakoketju + kiristin, akku, jarrupalat.. renkaat hyvät. Slipari, suutinsarja, sytytyspyörä, vapaavirtaussuodatin."
Myyjä ajanut 1500km ongelmitta, myy koska haluaa uudemman tilalle. Ei tietoa että onko 80tkm remonttia tehty. Kylmänä kuulemma röpöttelee, johtuen suutinsarjasta.
Onkohan näillä viripalikoilla sitten muuta vaikutusta pyörään? Myyjä ei osannut sanoa, koska ei vertailupohjaa.
Käsitin että tinkivaraa on mutta liekö kovin paljoa.

Sitten ois vielä Kawasaki ZZR 600.. muistaakseni -91 ja kilometrejä.. olikohan lähempänä 80tkm ja ZZR:n vakiviat korjattu, eli vaihdelaatikko&kansiremppa tehty.
Muutaman maltaisen juonut olin kun kävin tämän katsomassa jotenka kaasuttelin vasta vain pihassa. OK:lta kuullosti omaan korvaan eikä tullunna sinistä savua putkista. Jotain pientä piristystä tehty säätämällä.. kaasareita? vai mitähän lie.
Myyjän mukaan kuitenkin joku sivuääni kuuluu joka muistaakseni johtui jostain pienestä reiästä pakosarjassa? vai missä hitossa se oli
smile_org.gif
Luulis olevan helppoa hitsata umpeen. Mutta miten tommone reikä pääsee syntymään?
Hintaa 2200e.

Jonnin verranhan tässä pää meinaa pyörällä olla kun vihdoinkin pääsee toteuttamaan yhtä unelmaansa. Ja täytyys koittaa malttaa olla ostamatta ekaa prätkää minkä löytää
smile_org.gif

Jos laitettas rinnatusten nämä CBR:t..
Kannattaako maksaa ~500euroa enemmän tästä -95 mallista(F3) jossa muutamat viripalikat, mutta todnäk tätä jotain 80tkm huoltoa ei tehty.
Vai onko -91(F2) selvästi parempi valinta kun on tiedetysti kallis remonttikin vasta tehty?

vihtu kun ei satu kaukonäkö toimimaan ja röntgenkatse on korjaamolla niin on aika vaikeeta sanoa missä noista on vähiten ongemia tulevaisuudessa.
Jos et ite ymmärrä yhtään niiden päälle etkä satu saamaan ketään sellaista kuka nyt vähä ymmärtäis renkaita potkia niin osta vaikka kaikki
biggrin.gif

vihtu kun ei satu kaukonäkö toimimaan ja röntgenkatse on korjaamolla niin on aika vaikeeta sanoa missä noista on vähiten ongemia tulevaisuudessa.
Jos et ite ymmärrä yhtään niiden päälle etkä satu saamaan ketään sellaista kuka nyt vähä ymmärtäis renkaita potkia niin osta vaikka kaikki
biggrin.gif
.
Meinaatsä että sun pallos on sumee ja ei näy selvästi. Niin mullakin usein kun ihmiset soittelee ja kyselee että mikähän mahtaa autoa vaivata kun toi valo syttyi tai tuollainen ääni kuuluu. Joskus tekis mieli antaa jonkun ennustajan puhelinnumero eikä meidän korjaamon
biggrin.gif

No alkuperäiseen aiheeseen sen verran että paha noista on sanoa ja jokaisella on toi oma mielipidekin. Siitä tulikin mieleen että omasta mielesäni kaikki muut on hyviä, mutta jätä kawa sinne missä se on. ÄLÄ edes harkitse sitä. Kyllä mä itse varmaan jommankumman noista ysivitosista ottaisin. Ota Honda kun ei Yamahaa ollut listallasi nyt
biggrin.gif

Pitihän sitä ny tuuriansa kokeilla et josko joukostamme löytyisi selvännäkijöitä :,-)

Tai ehkä pidin mahdollisena jotain kommenttia siitä että josko ehdottomasti kannattaisi valita vaikkapa tuo uudemman mallinen CBR vanhemman sijaan ja sitä rataa.

Tietäsköhän joku kertoa tästä CBR:n 80tkm huollosta että mitä se pitää sisällään. Säästääkö biljardi euroa kun tekee itse. Jos en osaakkan niin kai voin opetella ;-) Ja saishan siihen varmasti sit apua jos ongelmia tulis.

Mä ite harkitsisin vielä esim Hondan VFR:ää..Saman ikäisiä ja hintaisia löytyy, mutta aivan eriluokkaa ajossa!

Vääntöä ihan erilailla ja muutenkin kestävämpiä nämä vfr:t.

Mutta nuista tuo vm.95 cbr...

Niin ja tervetuloa Jyväskylän motoristien joukkoon
smile_org.gif

kuule nuke mä luulen et meidän tsepel on paremmassa kunnossa kuin yksikään noista ja se on tehty joskus nuijasodan aikaan

Paha mennä näkemättä/kuulematta sanomaan, mutta ehka näistä on apua:

Kawa on hyvä vaihtoehto, jos kerran kansi ja laatikko on tehty uusiks, ja kulutusosat on hyvät. Hinta/laatusuhde kohdallaan.

3500€ on liikaa tosta -95 mallin ceparista. Jos saat kolmeen niin rupee olemaan hinta kohdillaan. Samoin 3k€ tosta -91 CBR:stä on aika kova pyyntö. Älyttöminä näyttää pysyvän hinnat vuodesta toiseen 15-20v vanhoissa pyörissä. Kawan hinta alkaa olemaan tontilla, tosta vähän tingit niin saat vielä omat takasin myydessä.

Suitsasta en hirveesti osaa sanoo. 6-sataset on aika kierroskoneita, mutta kyllä niillä ohi pitäs päästä räväkämmin kun autolla. Tietenkin kaasareiden synkronointi vaikuttaa paljon kaasuun vastaavuuteen. Tuo on toimenpide joka jää monelta tekemättä, vaikka ei liikkeessäkään maksa kuin 0,5-1 tunnin työn.

Kannattaa kysellä millasella öljynvaihto/huolto välillä pyöriä on nykyinen omistaja pitänyt. Esim. Kuinka konetta on käytetty kylmänä? Onko ajettu kunnon lämmitysajo vai suoraan täydet jengat? Rekisterinumeron perusteella pitäs saada tiedot edellisistä omistajista, joilta kannattaa myös kysellä pyörän historiaa.

Näkyy Karikolla Savonlinnassa olevan -02 GPZ500 hintan 3500. Siitä perusmopo kolmella laukulla alle. Takavetonenkin näkyy ilmon mukaan olevan  
thumbs-up.gif
Tinkasee vielä 500 hinnasta poijjes niin avot. Huonompiakin varmaan ois eikö  
nixweiss.gif

Pitihän sitä ny tuuriansa kokeilla et josko joukostamme löytyisi selvännäkijöitä :,-)

Tai ehkä pidin mahdollisena jotain kommenttia siitä että josko ehdottomasti kannattaisi valita vaikkapa tuo uudemman mallinen CBR vanhemman sijaan ja sitä rataa.

Tietäsköhän joku kertoa tästä CBR:n 80tkm huollosta että mitä se pitää sisällään. Säästääkö biljardi euroa kun tekee itse. Jos en osaakkan niin kai voin opetella ;-) Ja saishan siihen varmasti sit apua jos ongelmia tulis.
Itselläni oli tilanne, että 16-17 vuotiaana ajelin piikillä ja sitten 34v ikäisenä ostin ensimmäisen ison mp:n Honda CBR 600F:n (vm. 1999). Oli ainakin minulle todella sopiva ajopeli aloitella ajeluita. Ja pyörähän sopii alkuunsa joka tilanteeseen, niin matkaan, radalle kuin kaupunkiin. Kunhan alla on asfalttia. Voin suositella.

Hondan huoltokortteja ja käsikirjoja löytyy täältä --> --click--. Sieltä pääsee katsomaan mitä missäkin huollossa tehdään.

Älä liikaa panosta tähän pyörään, koska jos se kärpänen puraisee tähän hommaan, niin talvella/keväällä olet jo vaihtamassa uudempaan ja parempaan  
wink.gif

Tinkaa tuo -95 cebari 3000e, niin oiskohan se sitten siinä
062802moto_prv.gif

Edit: Jos 3500e lähtöhinta on ok, niin eikö joku tällainen olisi jo parempi --click-- ?

Kyllä minä kallistuisin kawan puolelle. sivuääni pakokäyrästön yhtymäkohdassa ei ole mahdottomuus ja mig-liimalla korjattu oli omassa ex zzr600:ssa.

Näkyy Karikolla Savonlinnassa olevan -02 GPZ500 hintan 3500. Siitä perusmopo kolmella laukulla alle. Takavetonenkin näkyy ilmon mukaan olevan  
thumbs-up.gif
Tinkasee vielä 500 hinnasta poijjes niin avot. Huonompiakin varmaan ois eikö  
nixweiss.gif
Toi vois olla aika varma(helppo) valinta ensimmäiseks mopoks. Helposti kuitenkin se vaihtohalu iskee ekan kesän jälkeen. Jos kolmeen tonniin saat, niin ota toi tälle kesällä ja ens kesälle sit enempi mieleistä/parempaa alle. Rahaa et tuossa juurikaan menetä, ja jää aikaa etsiä ja kokeilla useampia pyöriä ensi kesälle.

Kaveri ei kuulosta miltään tee se itse mieheltä et mun mielestä ei missään nimessä kawaa.
Milläs perusteella kawassa on enemmän huollettavaa kuin hondassa tai suzukissa? Kawan legendaarinen imuventtiili-ongelma on peräisin tuolta 80-90-lukujen taitteesta. Muuten ne ovat käsittääkseni ihan yhtä hyviä kuin muutkin pyörät?

Edit: Jos kawan kansi on tehty uusiks, on sinne asennettu paremmat venttiilit mitä alkuperäset oli, ja se kestää ihan yhtälailla kuin muutkin. Esim. Hondassahan saa vaihdella alvariinsa jakoketjunkiristäjää.

Ittellä oli juuri sama tilanne keväällä ikää 28 ja viimeksi omistanut kevarin 16 kesääsenä. Aattelin kanssa hommata kuussatasta, mutta päädyin Kawasaki 9r vm -94 omistajaksi. Ei ole kaduttanut hetkeäkään, että hommasin suoraa ysisatasen. Matka-ajossa mielestäni hyvä. Käväisin tuossa 2500km lenkillä Lapissa. Kovia laukkusatseja tuohon ei vain löydy mistään. Lisäksi noita vanhempia ysejä saa suht huokeaan hintaan. Kannattaa kokeilla!
062802moto_prv.gif

Kaveri ei kuulosta miltään tee se itse mieheltä et mun mielestä ei missään nimessä kawaa.
Milläs perusteella kawassa on enemmän huollettavaa kuin hondassa tai suzukissa? Kawan legendaarinen imuventtiili-ongelma on peräisin tuolta 80-90-lukujen taitteesta. Muuten ne ovat käsittääkseni ihan yhtä hyviä kuin muutkin pyörät?

Edit: Jos kawan kansi on tehty uusiks, on sinne asennettu paremmat venttiilit mitä alkuperäset oli, ja se kestää ihan yhtälailla kuin muutkin. Esim. Hondassahan saa vaihdella alvariinsa jakoketjunkiristäjää.
Mistä niitä tehtyjä korjauksia koskaan tietää jos ei itsellä ole minkään valtakunnan hajua asiasta myyjä voi puhua ihan mitä sylki suuhun tuo.
Toisekseen menetkö sinä irrottamaan sen pakoputken hitsausta varten jos ei mies ite tidä miten ne kuuluu kiristää lisäksi iän ikuisen happamat pakopultit kaikessa mukavuudessaan siihen päälle.

Ihan sama meno oli kun naapurin kakara osti pimppa korollan mihin oli pojan mukaan vedetty uusi hieno musta maali pintaan ja kuulemma 1000e peltiä pohjaan....katsoin alle korkeintaan eurolla oli tehty pohjaa.
Se niistä puheista ...kaikkea voi tehdä puheissa ja paperilla.

Mistä niitä tehtyjä korjauksia koskaan tietää jos ei itsellä ole minkään valtakunnan hajua asiasta myyjä voi puhua ihan mitä sylki suuhun tuo.
Toisekseen menetkö sinä irrottamaan sen pakoputken hitsausta varten jos ei mies ite tidä miten ne kuuluu kiristää lisäksi iän ikuisen happamat pakopultit kaikessa mukavuudessaan siihen päälle.

Ihan sama meno oli kun naapurin kakara osti pimppa korollan mihin oli pojan mukaan vedetty uusi hieno musta maali pintaan ja kuulemma 1000e peltiä pohjaan....katsoin alle korkeintaan eurolla oli tehty pohjaa.
Se niistä puheista ...kaikkea voi tehdä puheissa ja paperilla.
Ei se nyt kovin kummosta raketti-insinööriä vaadi, että osaa ruuvata pakoputken irti ja takas paikoilleen. Korkeintaan saattaa tarvita kaveria avuks pitämään putkistoo ylhäällä takapäästä kun asettelee pultit/mutterit kohilleen etupäästä.

Mistäs niitä hondaankaan tehtyjä korjauksia tietää? Voihan hondakuski olla yhtä epärehellinen.

17 vuotta vanha pyörä suoraan viimeiseltä omistajalta koko pyörän iän on kunnossa pidetty ja kohta saa museorekisteriin eikä maksa paljoooo.
biggrin.gif
naapurin muari mukaan mopokaupoille niin se keksii se hianoimman värin ja saattaa tulla samalla päivän parhaimmat kaupat
tounge.gif

Tinkaa tuo -95 cebari 3000e, niin oiskohan se sitten siinä
062802moto_prv.gif

Jos 3500e lähtöhinta on ok, niin eikö joku tällainen olisi jo parempi --click-- ?

Njoo :-) Oiskohan mun suunnitelma nyt sitten toistaseks se että jos se ZZR tuntuu hyvältä.. niin säästän mukavasti rahaa ja o sit helpompi vaihtaa vaikka uudempaan ens vuonna.
Jos sen omistaja päättää olla myymättä(arpoo hiukan..)

Niin tingin tuota -95 cebaria tuohon 3000euroon kenties vedoten siihen lappeenrannan pyörään.. jos ei taivu niin ens vkonloppuna junalla lappeenrantaan ja mopolla takasi
smile_org.gif

Kiitos kaikille muillekin keskusteluun osallistuneille

Back