Liputan vahvasti viissatasen puolesta. Itse istunut myös tonnisen kyydissä muutamia kesiä, ja tarve päästä itse ajamaan kasvoi yllättäen pian hallitsemattomaksi.
Tätä "nuorta" ikäluokkaa kun olen, niin A-kortin SAIN erikseen ajaa. En siis pidä sitä mitenkään joutumisena, vaan etuoikeutena, että sellainen nykyään ajellaan. Vaikka joutuuhan siitäkin vähän maksamaan..
Mielestäni ketjun aloittaja on fiksu jo siinä mielessä, että menee vapaaehtoisesti autokouluun ottamaan ajotunteja. Liian paljon on niitä "kyllähän mulla on kortti, ja olenhan mä 20 vuotta sitten ajanut kevarilla, ja istunut kyydissä, kyllä mä osaan" -tyyppejä. Kyydissä istumisella kun ei ole oikeastaan yhtään mitään tekemistä itse ajamisen kanssa..
Itse ajoin autokoulussa ekalla ajotunnilla jonkin pienoisen lenkin teitä pitkin kevarilla. Hallintalaitteiden käyttö kuitenkin oli suhtkoht hallussa, kun olen joskus aikoinaan ajellut mankilla.
Kesken ajotunnin opettaja sitten ilmoittikin, että mennään koululta hakemaan viissatanen ja jatketaan sillä loppuun. Vähän jännitti, mutta oikeasti kun sen ER 5:n sai liikkeelle, niin mielestäni se oli paljon mukavampi ja vakaampi kuin kevari. Sen reissun jälkeen en sitten kevarilla koulussa suostunutkaan ajamaan, vaikka opettaja ennen jokaista tuntia kysyi, millä ajetaan.
Itsekin olen "keskimittainen", 165 cm, ja nyt ER 5:n onnellisena omistajana voin sanoa, että se on ihan mukavankokoinen pyörä. Sen hallitseminen on suht' helppoa, eikä se painokaan pahalta tunnu, jos ei suuremmin päästä pyörää kallistumaan esim. peruutellessa. Kerran olen tässä jo omani meinannut peruuttaessa kaataa, kun jalka lipesi alta, mutta apinan raivolla kampesin sen takaisin ylös. Faktahan on, etten tuota varmaan nostaisi jos se maahan saakka kaatuisi, mutta ainahan on sitten niitä avuliaita kanssaihmisiä auttamaan.
Ehdottomasti siis suosittelen jotain 500-kuutioista, oma lehmä on ehkä ojassa, kun ER 5:sta.
Toinen mitä suosittelen, jos et vielä ole päässyt testaamaan, että käyt autokoulun ajotunneilla ajamassa läpi niitä käsittelykoeharjoituksia. Niissä saa ihan oikeasti käsitystä siitä, miten pyörän saa kääntymään pienessä tilassa, pysähtymään jne. Vaikka tehtävät tehdäänkin suht' pienessä nopeudessa, niin jonkinnäköistä osviittaa saa. Sitten kun on oma pyörä, voi harjoitella sillä vähän kovemmista vauhdeista.
Ja täällä meilläpäin autokoulun opettaja ainakin sanoi, että kun saan oman pyörän, niin ehdottomasti yhteydenottoa koululle päin, niin pääsen harjoittelemaan omalla pyörällä heidän kanssaan käsittelyä. Ilmaiseksi siis. Kannattaa kysellä senkin perään!
Itsekin kokeilin muuten tuota ER 6:sta, mutta tykkäsin enemmän viitosesta. Kutonen tuntui korkeammalta ja ajoasento "enemmän kyykyltä". Tyypiltä, jolta vitoseni ostin, oli myös uusi kuutonen, ja itsekään ei oikein tykännyt siitä, olisi myynyt mieluummin sen kuin viitosen. Mutta nämähän nyt sitten on jokaisen henkilökohtaisia mielipiteitä..