• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millaiset ovat hyvät ajokengät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SnaS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itse aloitin mp harrastuksen tänä keväänä ja tilasin netistä jotku edulliset kengät...en muista nyt edes merkkiä.olisko ollu probiker...
kaveri sitte kyseli että olenko tykännyt?pitääkö vettä yms....

pätevänä kehuin että ei ole sukat kastunut vaikka olen sateella ajanu :WAZAAP:

kaveri osti samanlaiset ja tehtiin tuossa viikon pyörä reissu....eka päivänä satoi vettä ja kaverin kengät niin märät että pystyi kaatamaan vedet kengästä...:O

tuli mulle sitte kiroilemaan että pitää vettä joo:rant:!!!!mun kengät oli aivan kuivat. mun pyörässä on kengät "suojassa" että ei vesi lennä kenkiin:paikallatuulee:....pyörä on gsx 600 f -00

no...kavereita ollaan edelleen :grin:

bere sanoi:
Sidin Vertigot tuli tilattua, kun pidemmän googlettelun jälkeen annoin kuitenkin enemmän painoarvoa jalan suojaukselle kuin sadekalvolle.

Goresukat sukkakaupasta sille varalle että satamaan alkaa.

Onko kellään kokemusta TCX - "Explorer" III Gore-Tex® ajokengistä?

MC-Scatterilla niitä saisi 165 euroon.

Messuilta lähti silloin matkaan tämmöiset http://www.mpt.fi/index.php?productID=40512 kengät ja olen ollut oikein tyytyväinen. Vertailukohteita ei ole mutta vetoketjut pysyy hyvin kiinni, kengillä on hyvä myös kävellä ja positiivinen yllätys oli, ettei pyörää ehkä vielä tarvitsekaan madaltaa kun näillä yltää jalat hyvin maahan :)

Takki ja hanskat löytyivät Sweepin mallistosta, kohtuullisessa vesisateessa tekstiilitakin hihoista meni vesi sisään. Housut, jotka ostin käytettynä ja jonka merkistä en saa mitään selvää, pettivät pahasti. Ne siis seuraavana hankintalistalla.

Aikaisemmin kyydissä istuskellessani napotin tavallinen nahkatakki päällä, farkut ja lenkkarit jalassa. Nyt kun alla on oma pyörä, ei vielä tulisi mieleenkään lähteä kurvailemaan ilman turvallisen tuntuisia ajokamppeitani. Tosin ajamaan lähtiessä lenkit ovatkin aina lähemmäs 100km, pelkkää kaupunkipärräilyä ei ole tullut harrastettua.

SnaS sanoi:
Messuilta lähti silloin matkaan tämmöiset http://www.mpt.fi/index.php?productID=40512 kengät ja olen ollut oikein tyytyväinen. Vertailukohteita ei ole mutta vetoketjut pysyy hyvin kiinni, kengillä on hyvä myös kävellä ja positiivinen yllätys oli, ettei pyörää ehkä vielä tarvitsekaan madaltaa kun näillä yltää jalat hyvin maahan :)

Takki ja hanskat löytyivät Sweepin mallistosta, kohtuullisessa vesisateessa tekstiilitakin hihoista meni vesi sisään. Housut, jotka ostin käytettynä ja jonka merkistä en saa mitään selvää, pettivät pahasti. Ne siis seuraavana hankintalistalla.

Aikaisemmin kyydissä istuskellessani napotin tavallinen nahkatakki päällä, farkut ja lenkkarit jalassa. Nyt kun alla on oma pyörä, ei vielä tulisi mieleenkään lähteä kurvailemaan ilman turvallisen tuntuisia ajokamppeitani. Tosin ajamaan lähtiessä lenkit ovatkin aina lähemmäs 100km, pelkkää kaupunkipärräilyä ei ole tullut harrastettua.

Noissa näkyisi olevan sama "vedenkestosuojaus" eli tuo "Drytex-vuori, kuin alla olevan linkin kengissä, mutta pitääkö ne vettä. Voisin ostaa tuolta tuollaiset saappaat kun ovat niin halvat, mutta kun ei tiedä mitenkä pitää vesisateessa.

Ja onko se niin että kun kenkä pitää hyvin vettä, se tarkoittaa myös sitä että jalkahiki pysyy myös sisällä :grin:.

http://www.24mx.fi/mp/p/mp-saapas-forma-sonic/28149/mp-saappaat/k291/

Tulipas todettua aamulla, että tälläisellä vetisellä kelillä mun ajokengät(richan kankaiset nilkkurit) vuotaa pahemmin ku seula. Eli tarvis työmatkoja varten ostaa jotkut saappaat jotka pitäis hieman paremmin vettä ulkopuolella. Halvalla pitäis saada ku tarkotus olis siis vaan vesikelillä pitää varrellista saapasta. Katoin et Motonetistä sais tollaset 70e:llä:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-23457

Kellään kokemuksia?

Itse itselleni vastaten... Tulipa todettua, ettei mun jalkaa saa menemään saapasmalliseen ajokenkään. Ei vaan nilkka mahdu taipuu. Tuli sit pistettyä Motonetistä tilaukseen sopivankokoiset Richa RXA Kartit eli lyhytvartiset nahkaiset ja jollain tapaa ainakin vedenpitävät kengät. Tosin saa nähdä tuleeko koskaan ku oli myyjä niin skeptinen turun varaston tilausinnosta...

Veden pitävät (ja kestävät) on varustettu GORE-TEX®-merkillä.:jpstyle:
Tuota kalvoa ei aivan jokainen saa käyttöönsä. Vaatii laadun tarkkailua.

Mulla on tällaiset Oxstarin Sunrayt, goretexilla. Niillä on nyt tämän kesän ajot tehty, kuivilla sukilla pääsee olipa satunnainen helle tai kaatosade. Hinta oli mopoliikkeen tarjouspäivillä 50-100 välillä. Vastaava miesten malli on isännällä, samanhintainen ja samat hyvät kokemukset.
Ihan ok kävellä abc:lle kahville. Ei siis koko matkaa vaan siitä mopolta. :;):

Sovittaminen kannattaa, noin 60e olisi maksanut MP-asun tms aika samanoloiset saappaat eikä ne vaan käyneet jalkaan mitenkään.
http://www.motorcyclegear.com/street/closeouts/last_chance_bargains/oxtar/ladies_sunray_gore_tex_motorcycle_boots.html

Viimeksi muokattu:
Muutaman kesän ajelin GoreTex kalvollisilla saappailla, mutta tälle kesälle tuli nuo.
http://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/ajosaappaat-ja-kengat/xpd/x-one-saappaat-mustat/
Lomareissulla otin vielä nuo vanhat saappaat ja se oli virhe. Ei hengitä jne, joten hajut sen mukaiset ja jalan suojaus/saappaan tukevuus selvästi heikompi, kuin Xpd:ssä.

Yllättävää on, että italialaiseksi saappaaksi on hyvä ja leveä lesti jalkaterälle, ei hankaa yhtään mm. pikkuvarpaissa oleviin vuosien myötä tulleisiin kovettumiin.
Nilkan tuenta ja koko kengän tuntuma jalassa on yllättävän hyvä ajatellen hintaakin.
Myös esim. vaihtaminen ja jarruttaminen on tunnokkaampaa, kuin kengässä jossa nilkan osuus ei jousta pätkääkään.
Seuraava jalkine ilman muuta nahkainen ja vastaava, ellei parempaa löydy.
Vettäkin ovat pitäneet niissä kotimaan sateissa, jotka kohdalle osuneet.

Ittellä joskus 2007 ostetut satasen MP-Asu -kengät. Ekalla reissulla Puolassa oli jalat ihan litimärät kun jouduin kunnon sateeseen, tuntui ettei jostakin kalvosta huolimatta pidä vettä. Sittemmin olen suihikinut jotain Gore-Tex -hoitoainetta niihin muutaman kerran vuodessa ja tuntuu niinkuin olisivat parantuneet. Sukat tuntuu aavistuksen kosteilta tuntikausien sadeajon jälkeen mutta olen olettanut sen johtuvan ihan omasta jalkojen hikoamisesta 100% kosteudessa. Ja ajohousujen lahkeet tulee laitetuksi myös tiiviisti kenkien ympärille.

Tällaisilla on tullut pari ajokautta ajeltua. Kulmilla pyörittelyä sekä Italian reissu. Sopii kuskille, joka ei kovin usein sateella ajele. Kunnollinen lankkaus ja rasvaus aika ajoin saa pienet ja vähän suuremmatkin vesikuurot pysymään kenkien ulkopuolella. Aamusta iltaan en ole sateessa ajanut ainakaan kymmeneen vuoteen enkä aivan pian usko ajavanikaan, joten vedenpitävyys ei ole minulle mikään ongelma.

Erinomaiset jalassa ja maihareina tietenkin toimivat käyttöjalkineina myös muulloinkin kuin pyörätouhuissa.

jamas sanoi:
Toinen mikä taitaa olla aika yleinen puute jota nyt ei näe, mutta taitaa puuttua aika monelta on selkäsuoja.
Ehkä se selkä ei ole niitä helpoimmin "kipeää ottavia", mutta sen kun ei tarvitse napsahtaa kun kerran niin se on sitten siinä.

Edit. napsahtaa = katketa

Tähän OT:hen jatkaen, että tutkmustenkin mukaan rintalastan vaurioituminen on yleisin syy vakaviin pitkäaikaisiin vammoihin, yhtään vähättelemättä selkää.
Kesäreissulla näin yhdellä kuskilla ajohaalarin alla näppärän oloisen suojavarusteen. Liivimallinen, jossa oli selkäsuojaa ja rintasuojaa, jotensakin levymäisiä paloja. Se oli asiallisen oloinen ja missään en ole härmässä vastaavaa nähnyt liikkeissä olevan myytävänä.

Motoristi1958 sanoi:
Kesäreissulla näin yhdellä kuskilla ajohaalarin alla näppärän oloisen suojavarusteen. Liivimallinen, jossa oli selkäsuojaa ja rintasuojaa, jotensakin levymäisiä paloja. Se oli asiallisen oloinen ja missään en ole härmässä vastaavaa nähnyt liikkeissä olevan myytävänä.

Täällähä on oma ketjukin noillle suojaliiveille, missä selkäsuoja ja rintasuoja.

Motoristi1958 sanoi:
Tähän OT:hen jatkaen, että tutkmustenkin mukaan rintalastan vaurioituminen on yleisin syy vakaviin pitkäaikaisiin vammoihin, yhtään vähättelemättä selkää.

Nuo suojaliivit ovat hyvinkin mukavia päällä ja suojat pysyvät selkeästi paremmin paikallaan kuin ne henkselikiinnitteiset, joita radallakin paljon näkee. Ja vaikka marketeissa ei noita juuri näekään, niin netistä voi tilata.

No millaset ajokengät sitten? Riippuu siitäkin missä/millä ajaa, mutta maantiellä(kin) kengät pitää olla jalan myötäiset, tukevat muttei kankeet, ja yleensä vedenpitävät. Variaatioita on paljon, myös hinnoissa. GTX-merkki nostaa hintaa, mutta kannattaa.

hidas57 sanoi:
Nuo suojaliivit ovat hyvinkin mukavia päällä ja suojat pysyvät selkeästi paremmin paikallaan kuin ne henkselikiinnitteiset, joita radallakin paljon näkee. Ja vaikka marketeissa ei noita juuri näekään, niin netistä voi tilata.

No mistä niitä sitten saa?

tatsga sanoi:
Tulipas todettua aamulla, että tälläisellä vetisellä kelillä mun ajokengät(richan kankaiset nilkkurit) vuotaa pahemmin ku seula. Eli tarvis työmatkoja varten ostaa jotkut saappaat jotka pitäis hieman paremmin vettä ulkopuolella. Halvalla pitäis saada ku tarkotus olis siis vaan vesikelillä pitää varrellista saapasta. Katoin et Motonetistä sais tollaset 70e:llä:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-23457

Kellään kokemuksia?

Itsellä ollut tuollaiset Richat 7 kesää ja olen tykännyt. Ei ole sukat kastuneet ja istuu jalkaan kuin sukat.

Mistä ootte hankkineet supermoto kulutuspaloja crossisaappaisiin? Ite en ole "normi"kaupoista löytäny.

Lainataampas vanhaa ketjua.

Eli hakusessa ois yleiskäyttöset sporttisaappaat, joilla pystyis myös kävellä ilman massiivista laskettelumono-fiilistä. Käyttö on pääasiassa matka-/kaupunkiajoa aruinkoisessa kelissä, mutta myös sillon tällön ratapäiviä.
Max ~200€

Ensinnäkin mikäs ihmisten mielipide on vedenpitäviin kenkiin, tuleeko mukana kuumuus? Eli kannattaako vedenpitävyydestä karsia, jotta mukavuus paranisi. Kuitenkin tarkotus on pyrkiä ajamaan vain hyvällä kelillä :jpstyle:

Alla muutama vaihtoehto yhden illan googlauksilla.

Sweep GP12 vedenpitävä racing - 199€ (- 15% kuponki) = 170€ +pk

Alpinestars-S-MX-5 188.88€ +pk

Alpinestars-S-MX-5 Waterproof 200€ +pk
S-MX 5:sta on kolme eri versiota - Normaali - ilmastoitu - vedenpitävä. Oisko jollain kokemuksia näiden eroista?

Toissijaisia vaihtoehtoja eli kenkiä jotka tuli vastaan.

Forma Mirage Dry Waterproof 179.00 € +pk
Joku muu Forma:n malli?

TCX SS Sport Boots 159,90€ +pk
Joku muu TCX:n malli?

Sidi Vertigo Blue 184.95€ +pk
Joku muu Sidin malli?

Kiitoksia vastauksista! :respect:

Back