• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä pesisin ketjuni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Herra XX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yleensä ajelen vahatuilla ketjuilla ja kun tuntuu et ovat pashkaset niin olen vaihtanut ketjuöljyyn muutaman tankillisen ajaksi. Puhdistuu ihan mukavasti
Moottoriöljyllä oon myös vahoja joskus pehmitellyt ja penslaillut.

Minä olen käyttänyt liuotinta ja painepesuria. Hyvin on niinkin puhdistunut. Älkää nyt sitten vaan kertoko että olen hyvää vauhtia pilaamassa ketjuja (?)
Ihme on jos o- tai x-rengasketju ei tuollä menetelmällä tuhoudu. Raportoihan ketjujen voinnista jatkossa tällekin foorumille. Jos kestävät, menee meinaan aika moni teoria täysin uusiksi
tounge.gif

-hh-

Velipoika käväisi tuossa varastolla ja sanoi ottaneensa yhden ketjuvahapurkin mukaansa. Siinä sitten laskin varastokirjanpidosta että taisi jätkä ottaa Brake and Chain Cleaner -purkin mukaansa.

Puolen tunnin päästä jätkä soittaa ja haukkuu isolla Fontilla että on sulla paskaa ketjuöljyä kun ei jäänyt kuin hemmetin iso pikiläjä autotallin seinää
smile_org.gif
) Oli pistänyt laitoksen käyntiin ja pyörittänyt ketjuja koneen voimalla. Ja tuli muuten puhtaat ketjut...
Ei perhana!
smile_org.gif
Kyllä irtos tosta mielikuvasta kunnon naurut.  
062802jumpie_prv.gif

Mutta ihan aiheeseen.. Tota lamppuöljy-löpö-diesel-linjaa itsekin suosittelen. Vanteesta olen monesti taas putsannut jälkiä crc:n 5-56:lla. Kuuma vesi luonnollisesti toimii huuhdellessa paremmin kuin kylmä.
smile_org.gif

Minä olen käyttänyt liuotinta ja painepesuria. Hyvin on niinkin puhdistunut. Älkää nyt sitten vaan kertoko että olen hyvää vauhtia pilaamassa ketjuja (?)
Ihme on jos o- tai x-rengasketju ei tuollä menetelmällä tuhoudu. Raportoihan ketjujen voinnista jatkossa tällekin foorumille. Jos kestävät, menee meinaan aika moni teoria täysin uusiksi
tounge.gif

-hh-
Onnex on uudehko mopo ja olen vasta pari kertaa pessy mainitsemallani tavalla.. Nyt vaihetaan diisseliin/lamppuöljyyn tms. + tietysti pehmeään hammasharjaan
033102bebe_1_prv.gif

Käyttää ketjun voiteluun vaikka 80w-90 peräoljyä niin ei tarvi murehtia ketjun pesusta!!
Käyttää pesuajankin vaikka
033102beer_1_prv.gif

Mä alan myös yhtymään tohon peräöljyyn, koska olen yhden kauden käytellyt Hondassa merkkivalmistajan omaa "ketjuspreitä". En tiedä, onko se vaha vai öljy, mutta aika ohkasta kamaa on. Ketjut on nyt sitten aika paskaset, kuiva ja tahmasen oloset vaikka ruikin sitä ketjuille muutaman sadan kilsan välein. Pitää putsata ketjut nyt sit petroolilla ja siirtyy takas öljyyn.
062802moto_prv.gif

Oliko alkuperäinen kysymys niin, että ketjut irroitetaan vai pidetään paikallaan?

Paikalllaan olevat ketjut mä olen puhdistanut sillä rasvalla, jolla mä ne myös ölyän. Kangasliinaan vaan reilusti öljyä ja pyyhkimispesu. Tällai tulee ihan riittävän puhdasta ja tulee samalla rasvattua kunnolla. Pyörää joutuu sivujallalla siirtämään kolme kertaa jompaan kumpaan suuntaan, jotta kaikki ketju tulee näkyville.

Irroitetussa ketjussa lienee kaikki jo sanottu tässä säikeessä.

Keskittyen ajeluun
062802moto_prv.gif
,

Pensselillä jotain moottori öljyä ja antaa vähän aikaa olla et vahat pehmenee... niin lähtee paska rätillä pyhkien....tai laittaa moottori öljyä ja käy ajelemassa ja pesee sitten ketjun öljyllä ja pensselillä voihan sitkeimmän kökön pyhkäistä vaikka teräsharjalla mäkeen....niin ja pesee sitten pyörän....normi ohut moottoriöljy lähtee aika kivuttomasti pesemällä pois....normi öljy ei vie rasvaa o-renkaiden välistä pois niin kuin joku ohkainen lamppu oljy tai nafta/PÖ voi viedä tiedä sitten...mut meikä on sen verran matkamotoristi et joskus joutuu kunnon sateeseen niin yleensä rasvat on ketjusta huuhtoutunut mäkeen...jos ei sitten ole ollut soratie reitit yleensä en ole joutunut muulloin peseen ketjuja kun Neste rallin jälkeisellä viikolla kun ovat hieman paskottuneet...niin kuin yleensä pyöräkin....

Täytyy itekin sitten koittaa vaikka moottoriöljyä... ostin purkin castrolin ketjun putsaus einettä eikä sillä lähtenyt nimeksikään vaikka 10e purkin pistin menemään...
sad_orig.gif

Valopetrooli on erinomainen ja halpa puhdistusaine kaikkeen mikä uudelleen voidellaan (esim. jotkut laakerit, ketjut, vaijerit, rattaat ym.)
Mitään liuottimia ei saa käyttää ja nämä perus-spray tuotteet kuten WD-40 ja CRC 5-56 ajan myötä vain lisäävät ongelmia.  Niissä on suurin osa haihtuvia aineita ja jäljelle jää kuivuessa vain vaikeasti irrotettava "mönjä".

Pro-Oileri ladattuna sitkostetulla teräketjuöljyllä.
Puhdistus pesun yhteydessä, pyyhkäisy pelkällä rätillä.

Autoglymin Intensive Tar Removeria johonkin astiaan ja pensselillä sutimaan. Vedellä huuhtelee ja lyö uudet rasvat pintaan kun on kuivatellut ketjut. Samalla aineella lähtee vanteista ja katteista rasva ,piki jne. muu ylimääräinen töhnä ilman hankaamista.

Suosittelen!!!

Intensive Tar Remover

Olen kokeillut jos jonkinlaisia sprei tököttimiä ja en niitä kauheasti suosi. Mutta kun käytän vaihteistoöljyttiä 300-400 kilsan välein niin kyllä pelittää. Ketjut pysyy siistinä ja ulimääräset roiskeet on helppo pestä pois. Tää tapaus tälläinen!!!

Diesel/löpö on parasta ainetta ketjujen puhdistukseen. Lamppuöljy on kuivaa ja saattaa myös pilata o-renkaat. Liuottimet on jo sitten täyttä hölmöyttä...

Teräketju öljyä tiputellaa ketjulle vanhasta aurinkorasva purkista(tietysti rengas on ilmassa ja pyöritetään KÄSIN rengasta),kun sitä on riittävästi otetaan rätti ja pyyhitään ketjut puhtaaksi ja VOLA ne on kuin uudet,vielä kun tekee tämän lämpöisille ketjuille heti ajon jälkeen,niin liuottimet haihtuu ja ei roiski niin paljon.

Polttoöljyl viimex pesin.

Sit vaa moottoriöljyä runsaasti päälle. Matkassa mukana kuitenki iha ketjusprayt

Back