Viimeksi kun vaihdoin XX:n bladeen (about vuosi sitten) siihen vaikutti pyörän tyyppi/malli, haussa oli joku pyöristä:
Blade, R1, GSXR-1000,
RSVMilleR, 998,996,VTR SP1/SP2
Eli olin noin 1000 CC rata-ajoon sopivaa prätkää.
Loppupeleissä 998,996 tippuivat pois, koska Hondan vaihto ducatiin oli käytännössä mahdotonta Ducatia myyvissä liikkeissä. Joko tarjottavat yksilöt eivät miellyttäneet ja/tai vaadittu väliraha hipoi pilviä tai Hondaa ei haluttu liikkeeseen.
Millen laatuun säikähdin kun näin Alastaron radalla Maanantaiyksilön pukkaavan öljyt pihalle kesken ajon. Joten jäljelle jäi nuo riisin polttajat.
VTR SPI/SP" kohdala sattui ikäviä, Muutama "huippu" yksilö oli kaupan eräässä suht tunnetussakin liikkeessä. viidakkorumpu kuitenkin tiedotti että joku yksilö olisi kolaripyöräkusetus ja soitto liikkeeseen antoi uuden lisänäkökulman, vuoden 01 pyörää myytiin 02:na. todella törkeä kusetusta. siihen liikkeeseen loppui minun asiointi jo ennen kuin se oli alkamassa. Näin tippuivat V-twinit yksitellen pois ja jäljelle jäi japanilaiset rivinelkut.
Etusijalla oli kilogixu, valitettavasti siitä saatu tarjous oli niin huono että päädyin nopeasti, ja melken sattuman kaupalla, Bladeen. Kaupat syntyivät muutamassa päivässäi.
Pyörän vaihtoon olen enemmän kuin tyytyväinen. Kunhan talven aikana saan ohjausiskunvaimentimen ja jalkatappien siirtosarjan niin pyörä on erinomainen kompromissi rata ja siviiliajoon. Matkantekokin onnistuu minulta (185 cm, about 100 kg). maksimi ajorupeama päivässä on ollut jotain 700 km, josta radalla 200 km. tosin, täytyy myöntää että tuon ajosession jälkeen oli lard-ass aika hyvin puuduksissa. Mutta liki 500 km pätkiä olen ajanut tänä kesänä lähemmäs tusinan verran. eihän se matka-ajoon sovellu samalla tavalla kuin joku Gold wing heh.
Moottorin vääntö ja teho-ominaisuudet eivät vastaa GSXR:n todella namua konetta, alustaltaan Blade on kohtuullinen, kovissa nopeuksissa tosin levoton. Ohjausiskunvaimentimella tuo lievä rauhattomuus hoitunee. alustan saan säädettyä itselleni sopivaksi sekä radalel että katuajoon. Teknisiltä ominaisuuksiltaan Bladen jarrut ovat huiput verrattuna esim kilogixeriin. NO ei ihme että gixerimiehet menevät radalla kahta puolta ohi kun niiden jarrut on niin onnettomat!
R1:seta minulla ei valitettavasti ole kunnon kokemusta joten en pysty siihen vertaamaan.
Eli pitkän sepustuksen loppuksi yhteenveto. Halusin rata-ajoon soveltuvan 1000 cc "kyykyn" ja lopullinen ratkaisu perustui hintaan.