• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Millä aloitit tämän upean harrastuksen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hans_81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Millä aloitit tämän upean harrastuksen - mopolla vai suoraan isommalla?

• Mopolla ajoin eka kertaa.

Ääniä: 154 76,6%
  • Kevarilla.

Ääniä: 13 6,5%
  • Jollain isommalla, kerro millä.

Ääniä: 34 16,9%

• Ääniä yhteensä
    201
Kaverin mopolla joskus kauan sitten...eka oma peli oli Aprilia rs 125
buttrock.gif

Tais olla kuuspuolikas savage, vaikka kun rupesin miettimään, niin taisin kyllä mopollakin muutaman kerran huristella.

Meikäpojan ensimmäinen pyörä oli 1992 mallin Kawa ZZR 1100.

Koeajoin kyllä Suzukin pienempää versiota, mutta Kawa ja Yoshimuran putket veivät voiton.

Vanha sanonta :
Älytönhän kulkee, kun sitä polkee, mutta miehellä on äly.

smile_org.gif

Ekat kosketukset moottoripyöräilyn ihmeelliseen maailmaan tuli 14-vuotiaana -94 kavereitten pikkumopoilla. Toisella oli monkey ja toisella pv, monkeyn ajoin ojaan ja pv sammu 10 metrin matkan jälkeen.
tounge.gif

Sitte viime kesänä ajelin pikkusisarusten Aprilian skootterilla, kun oltiin kesälomalla porukoitten luona. Mahto olla huvittavan näköstä; mies ajo takana cbr:n kans ja mä prutkuttelin edellä skootterilla!
cool.gif

Ja nyt tänä perjantaina, kun käytiin miehen kans ajelulla, mentiin ison liikkeen pihaan ja kuivaharjoteltiin meijän kuussatkulla. Mä istuin jalat tapeilla ja jarruttelin, ja mies työnsi!
biggrin.gif
Sitte pantiin mopo käyntiin ja harjottelin liikkeelle lähtemistä ja jarruttamista...Siihen asti se meniki hienosti, kunnes vauhti hidastu kurvissa liikaa, ja se kaatu!
eek.gif
Onneksi kaatu putkettomalle puolelle ja niin hiljaa, ja pidin kiinni tangosta niin kauan että oltiin melkein molemmat kylellään, mä ja mopo. Mutta se kannatti vaikka olkapää vähän venähtiki, prätkälle ei käyny kuinkaan! Mutta harjoittelut teen seuraavan kerran vasta semmosella pyörällä, millä ei oo niin väliä vaikka käviski kuppeellaan!
lookaround_orig.gif

Oiskohan eka kokemus ollu kaverin monkeyllä n. 13 vuotiaana, sitten olikin oma Tunturi -merkkinen mopeti, jota ajeltiin 14-vuotiaasta varsin ahkerasti aina piikki-ikään asti..
Sitten hetken aikaa oli myös piikki, ennen 'oikeaa' mopotinta.

Mulla kävi tän vuoden kesällä niinkin onnettomasti, että kämppis osti ittelleen Kawasakin 6R:n. Sitä ennen en ollut ikinä ollut edes tsygän kyydissä (ellei nyt jotain skoottereita lasketa), enkä ollut koskaan edes harkinnut asiaa. Pari päivää myöhemmin löysin itseni autokoulusta A-kortin teoriatunneilta, ja minimitunneilla meni läpi (okei, ehkä pientä treeniä kaverin tsygällä siinä välissä).

Täksi kaudeksi en kyllä viitti enää pyörää ostaa, ei viittis turhaan maksaa seisontaa talven ajaksi, mutta kattoo nyt sitten kun kevätaurinko alkaa lämmittää ja niinpoispäin. Kyllä toi homma sen verran hienolta tuntuu, että pakkohan se on nuo kaksi rengasta hankkia alle!

(Tällä hetkellä onkin sitten vaikeinta keksiä että mitä kuolaisi, kun kiinnostavia pyöriä on ihan liikaa!)
biggrin.gif

Isi ja äiti oli aina sitämieltä etten mopoa saa, joten se jäi väliin.. Tämä lienee jäänyt myös kytemään alitajuntaan, että prkl kun en saanut mopoa..

Sama homma kevarin kanssa, joten jäi sekin välistä..

Suoraan iso fillari heti kun ikää riitti ajaa iso A kortti, ja -00 Thundercat alle..

Sittemmin isompaan vaihtanut..

Mua ei skidinä mopot lainkaan puhutellut... tosin varmaankin senkin takia että pituutta oli jo 13-vuotiaana pitkälti yli 170 (onneksi tupakka sittemmin hillitsi tuota kasvua), joten joku perusmopo olisi ollut aika villi näky mun alla. Skootteria tuli testattua sen verran että en oikein innostunut, vaikka ihan vinkeä tapahan sekin oli liikkua joskus 15-vuotiaana. Piikki oli kiinnostava jossain vaiheessa yhden kevään ajan, mutta faijalta tuli ehdoton Ei. No nytpä faijalla ei tietenkään ole enää paljoa sananvaltaa, eikä se toisaalta ollutkaan enää moksiskaan kun kerroin kortin ajaneeni
smile_org.gif

Ja tietenkin se iiiso aaa
biggrin.gif

Hieman pappatuntsaa sulavampi(ja vanhempi) Victoria-mopo (about vuodelta -65, ehkä vanhempikin) oli ihan eka, mutta siitä sain kohtalaisesti kuittailuja että kohtapian oli vaihdettava uudempaan.

Se uudempi oli Helkama MiniGT, vuosimalli jotain 68-70...

Tällä jo pääsikin ohi kevari-iän, kun tuli se ajokorttiuudistus.
veryangry.gif

Ajoin kortin(ABC) vasta 18-ikäisenä vuonna -76, ja hankin eka mp:n, Suzuki T250 -72.

Juniorina ajelin wanhalla automaattimopedilla sekä isukin pappatunturilla. Nyttemmin kymmenen vuoden tauon jälkeen suoraan 'isoon' pyörään.

Itse jätin turhat välivaiheet kokonaan pois ja näin ollen alla on ensimmäinen moottoroitu kaksipyöräiseni, eli 800 Marauder.

On kyllä tässä tullut mietittyä, että jos isi ja äiti ois silloin antaneet hommata mopon nuorempana, niin olisikohan tältä kaikelta "vältytty"  
nixweiss.gif

Ajoin ekakertaa sellasella "jytäjammulla" 18v ikäsenä. Eka omapyörä oli FZR1000 jaammaha 24 ikäsenä. Nyt on BMW R1100S.

12 vuotiaana pääsin eka kertaa kokeilleen Jawaa ja sehän kulki kokemattoman natiaisen mielestä aivan ....leesti. Siihen jäin koukkuun ja mopot jäi välistä kokonaan.

"kevari" venäläinen tappajakapistus Minsk 125 vm. 79 oli eka mopo. Sillä kun säilyi hengissä, niin hyvä oli!

seuraava oli z500f, sitten gpz550 ja nyt K75 buimeri.

En laittanu mopoa ekaks vaikka sillä parikymmentä metriä tuli teininä ajeltua
smile_org.gif

Moottoripyöräkoulussa oli Honda cb 500, jolla tuli ajeltua hiukkasen. Nyt alla toista päivää Kawa ER5 jolla tulee ajeltua varmasti paljon!
smile_org.gif

sport05.gif

Mulla oli ekaa kertaa alla 600 CBR ja sitten treenailin Hornetilla, ennen ison A:n ajoa (sellanen oli kyllä koulullakin)
smile_org.gif

Back