• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi rengas kuluu toispuoleisesti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lasse849
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voi hyvinkin olla, että vasemmalle kaartaminen tuntuu helpommalle. Sama juttu on lentämisessä, vasemmalle menee paljon helpommin kuin oikealle. Kätisyyden merkityksestä asiaan voisi joku kertoa.
Kyllä se näin vasenkätisenä on paljon helpompi kääntyä oikealle.. tiedä mikä siinäkin sitten on
nixweiss.gif

Voi hyvinkin olla, että vasemmalle kaartaminen tuntuu helpommalle. Sama juttu on lentämisessä, vasemmalle menee paljon helpommin kuin oikealle. Kätisyyden merkityksestä asiaan voisi joku kertoa.
Kyllä se näin vasenkätisenä on paljon helpompi kääntyä oikealle.. tiedä mikä siinäkin sitten on
nixweiss.gif
Luulenpa, että kätisyyttä enemmän tässä vaikuttaa se, että oletko esim. lätkässä lefti vai rightti. Itse olen lefti ja kyllä se vasemmalle on ehkä hieman luonnollisempaa nojata myös pyörän kanssa. Tämä nyt ei ollut sitten mikään tieteellinen fakta, vaan ihan puhdasta mutua.
baaa.gif

Jostain tekniikkapuolelta täytyy vika löytyä.
- swingi laakereineen
- jousi, iskari
- ketjujen kiristysmerkit
- rengaspaine
- itse levypyörä
 tai sitten mysteeri.

Minä on olen itse päärynyt samaan kuin Wasser... eli tiedostamatta ajaa oikeapuoleisen uran vasemmalla sivulla ja sen vuoksi rengas kuluu vasemmalta enemmän. Tie on kalteva oikealle, mutta ei kai niin paljon että näkyis renkaassa oin paljon.
sport05.gif

Oikeanpuoleisessa liikenteessä myös kurvit vasemmalle ovat pidempiä ja koska säde on suurempi, niitä tulee ajettua kovempaa - eli vasemmalle käännyttäessä kumi on kovemmalla rasituksella. Itsellä meni kanssa toispuoleisesti vasemmalta. Kun lautalle oli vielä matkaa ja kumi lopussa, niin tuli vähän roikuttua toisella sivulla, että pääsisi perille.

Tulin just ajolenkiltä ja ajoin toisen prätkän perässä. Tätä topiccia muistaen yritin katsella tuota ajoasentoa. Ja eräs uusi havainto: oikea käsi on hieman enemmän koukussa ainakin kaupunkiajossa johtuen kaasukäden asennosta. Sitä vääntää kahvaa alas, mikä laskee oikeaa olkapäätä. Jos siis on tuppi nurin, niin painopiste hivenen menee vasemmalle. Matka-ajossa kädet ovat samassa linjassa, kun sitä vaistomaisesti siirtää oikean käden otteen samaan rannekulmaan.

Luulenpa, että kätisyyttä enemmän tässä vaikuttaa se, että oletko esim. lätkässä lefti vai rightti. Itse olen lefti ja kyllä se vasemmalle on ehkä hieman luonnollisempaa nojata myös pyörän kanssa.
Kakkapuhetta, koska right/left lätkämailailuun tuntuu vaikuttavan eniten se kumman kätinen maila on sattunut pentuna ensimmäiseksi käteen reenailuun. Meillä asui pentuna naapurissa lätkänpelaaja jolta sai ilmaiseksi kulahtaneita right-mailoja -> yllättäin myös meikäläinen pelaa right, mutta kirjoittaa oikealla ja vasemmalle kaatuminen & kaartaminen tuntuu luonnollisemmalta.

Tässä se syy, ei tarvitse olla edes uria mutta ne voimistaa toispuoleista kulumista jos tykkää ajaa lähellä keskiviivaa kuten allekirjoittanut.

rengas_kuluu.JPG

Tässä se syy, ei tarvitse olla edes uria mutta ne voimistaa toispuoleista kulumista jos tykkää ajaa lähellä keskiviivaa kuten allekirjoittanut.
Riippuu siitä, millaisilla teillä ajelee. Ei kaikki tiet ole noin urautuneita eikä kaikki motoristit ajele tommoisia teitä ja tossa kohtaa. Itse yritän ajaa keskellä tai hieman keskiviivan vasemmalla tai oikealla puolella (riippuen ajanko letkassa). Mutta en missään nimessä uran vasemmassa reunassa. Kaupunkiajossa joutuu ajamaan koko ajan urien yli.

sanoi:
Ei kaikki tiet ole noin urautuneita eikä kaikki motoristit ajele tommoisia teitä ja tossa kohtaa

ei kaikilla ole edes moottoripyörää... joka tapauksessa maantiet on rakennettu kaltevaksi kuvan mukaan joskin kuva on vähän karrikoitu. vaikka uria ei ole on kaltevuus voimakasta penkan suuntaan jotta sadevesi valuu pois. Vatupassi mukaan ja tutkimaan ken ei usko.

Zuha puhuu vähän, mutta asiaa.
Todellakin SUomessa teiden kaltevuus on laskettu niin jyrkäksi oikealle, ettei sadevesi pääsis jäämään tielle lillumaan. Ajat keskellä, urassa tai miten vaan omalla kaistalla, tie viettää selkeästi oikealle->rengas kuluu enemmän vasemmalta.

Ja kääntymisen helpoutta suuntaansa ei voi verrata, kumpi kätinen mp-kuski on.. toisilla vain kääntyy helpommin toiseen suuntaan.. johtuu kenties siitä, että oikealle käännyttäessä kytkin käsi "karkaa" kauemmaksi ja saattaa tehdä ns. turvattomuuden tunteen kytkimen käytössä...

äh... no mistäs mä mitään tietäisin.... arvailen vain
withstupid.gif

Aika moni yllä esitetty asia nimenomaan kuluttaa renkaan vasenta puolta. Taitaapa vain olla niin, että noita vasempaa puolta kuluttavia tekijöitä on enemmän kuin oikeaa puolta. Jollekin niitä vaan sitten kertyy enemmän kuin toisille.
baaa.gif

Kyllä se johtuu teiden voimakkaista kaltevuuksista, sekä siitä, että millä kohta uraa sattuu vetämään.

Tuo ylläoleva kuva havainnollistaa varsin hyvin tilannetta. Ja jos sattuu jostain suomesta löytämään vähemmän uraisen tien, niin on se siltikin kallistettu enemmän tai vähemmän oikealle.

Vaikuttas että sulla on runko kiero. En oo kenelläkään nähnyt vielä noin pahasti toispuoleista rengasta vaikka on kiertäneet liikenneympyrää viikon. Ei muuta kun pyöräkauppaan uutta hakemaan
062802moto_prv.gif

Onko mulla silmissä vikaa, vai missä mättää.
Eihän toi rengas oo kulunut vielä oikein miltään puolelta.
Vasemmalla mikä on harmaa on vielä "karvatkin" jäljellä.

Luulenpa, että kätisyyttä enemmän tässä vaikuttaa se, että oletko esim. lätkässä lefti vai rightti. Itse olen lefti ja kyllä se vasemmalle on ehkä hieman luonnollisempaa nojata myös pyörän kanssa. Tämä nyt ei ollut sitten mikään tieteellinen fakta, vaan ihan puhdasta mutua.  
baaa.gif
Pistetään tästä vielä yksi asiaan (nojailuun) vaikuttava teoria.

Itse olin juuri viikon lumilautailemassa ja sen jälkeen kun lähti ajeleen, niin kallistukset vasemmalle tuntuivat paljon luonnollisemmilta kuin oikealle. Oikealle tapahtuvat kallistukset tuntuivat kuin olisi laskenut laudalla takaperin (ammattisanaston mukaan switchilla).  Eli regularit nojailee mieluummin vasemmalle ja goofyt oikealle.
cool.gif

Jospa toi renkaassa näkyvä harmaa väri on tullu siitä, ku sun pihas on ollu tosi pölyinen ja se viimeinen kurvaus, eli pihaan kurvaus on tapahtunu just vasemmalle puolelle, siitä toi pölyn väri kumissa.
tounge.gif

Ja kääntymisen helpoutta suuntaansa ei voi verrata, kumpi kätinen mp-kuski on.. toisilla vain kääntyy helpommin toiseen suuntaan.. johtuu kenties siitä, että oikealle käännyttäessä kytkin käsi "karkaa" kauemmaksi ja saattaa tehdä ns. turvattomuuden tunteen kytkimen käytössä...
Ja vasemmalle käännyttäessä jarrukahva karkaa niin kauas, ettää on pakko pitää suurempaa vauhtia... rengas kovemmalla kuormalla??
idea3.gif

Back