• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi porukka ostaa tehoputkia/pönttöjä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Radalla oli helpompi ajaa sen jälkeen, kun tehoputki oli asennettu. Kuuli moottorin kierrokset paremmin, kun jarrutuksessa alaspäin vaihtaessa annoin "välikaasua".

Ihan vaan sen takia että katu uskottavuus nousee jopon lailla  
buttrock.gif
....

Käsittääkseni ajetaan Ronin kanssa molemmat L-mallin Kawa ZXR:llä. Mun pyörästä löytyy Hurricin Bolt-on jonka tilasin motowelhojen kautta. Hintaa oli 199€ ja sillä rahamäärällä pääsi eroon siitä 10kg painavasta 3-kammio-orkkisrautapöntöstä-joka-ei-tunne-sanaa-virtaus. Suurin vaikutus oli kuitenkin äänet; nyt ei enää mummot tai muut keikarit puskekaan suojatielle eteen viime hetkellä. Ja mikä tärkeintä, pikkulapset itkee kun pistän pyörän käyntiin!!!
062802jumpie_prv.gif

Ja jos Ron kävisit kerran kääntämässä kahvaa mun pyörällä niin juoksisit heti kauppaan ostamaan suorempaa ja vähemmän vaimentavaa tuubia...
Joo kyllä kokeneemmat kuskit tietää. Eihän sitä tiedä vaikka talvella uhraisi muutaman satkun johonkin melupönttöön. Kieltämättä mulla aika kesyt soundit. Kait se on orkkispönttö, sellainen kromin kiiltävä jossa joku outo stanssaus.
confused_orig.gif

Oliks toi bolt on helppo laittaa kiinni ja tarvitsiko mitää säädellä?

Heh, lähes kaikki ostaa viripöntöt äänen takia? Eikös ääniä saa vakiopönttöönkin lisää kun repii huilut hemmettiin tai vähentää villoja..

IMO, paaaaljon pelottavampi ja kunnioitettavampi on sellainen prätkä / auto joka LÄHTEE kuin sika makuulta mutta hiljaa! Eleettömästi lujaa kiihtyvässä ajoneuvossa on jotain "respectiä" , se on kuin jostain scifileffasta
smile_org.gif
Repivä kiihdyttäminen kauheilla äänillä ja vaihteiden paukkeella on vähän noloa, äänet on kokeneet inflaation teiniputkivirityksien myötä.

Suorat putket oli meillä junnuvuosina muotia mopoissa, vedettiin rälläkällä halki änkkäreitä ja poistettiin huilut jotta saatiin paremmat soundit -> hitsattiin takas kiinni
smile_org.gif
Kyllä kelpas ajella kun kakstahdin pörinä herätti koko kylän... Mulla jäi äänifetissit noihin vuosiin, jotenkin vaan enemmän tulee kiksejä kun näkee sleeper -tyyppisiä perheautoja / tavallisia prätkiä missä on oikeasti tehoja ilman saakelinmoisia pärinöitä...

Mutta jokaisella meistä on makunsa, kuten koiralla joka . . . =)

Vakuutusyhtiö maksoi Yoshin TRS:n gixun kylkeen. Oli halvempi kuin Suitsan originaali.

Kiitos hyvistä soundeista ja kohentuneesta ulkonäöstä Teille, jotka maksatte yhdessä minun kanssani kohoavia vakuutusmaksuja...
tounge.gif
Niin ja sitten sä v%tun hinaaja vielä keulitkin......meidän kaikkien pitäisi lähettää sulle vitosen lasku vuodessa!!!!!!!
sad_orig.gif
omg.gif
mad.gif

....niin ja mitä tähän putken virittelyyn. Täällä nyt immeiset jotka ostelevat ekaa pyöräänsä ilmoittelevat mikä on oikein ja mikä väärin........mitä vatun väliä sillä on mitä sakki mopoonsa laittaa......vaikka katiskan jos haluaa....ei mua ainakaan kiinnos.
033102beer_1_prv.gif

....niin ja ne saundithan se syy siihen putken laittoon on......vai kuinka moni meistä rehellisesti haluaa uuteen tonniseen vielä lisää tehoja.....ihan kuin sitä ei olisi tarpeeksi vaikea pitää radalla hanskassa sellaisenaan......tämä toki muuttuu kun aletaan leikkiä ruiskun kanssa ja tehdää kaasusta kivampaa
tounge.gif

....niin ja ne saundithan se syy siihen putken laittoon on......
Ööh, not. Äänettömästi/ilmeettomästi pirusti lähtevä on paljon enempi cool. Tuurilla sattui tälläinen tehoputki mopooni, joku Kemoran varikolla kommentoi että ompas siistin hillityt äänet litraisessa vaikka on kokoputki kiinni.
sanoi:
vai kuinka moni meistä rehellisesti haluaa uuteen tonniseen vielä lisää tehoja.....
Minä halusin ja noin 10 heppaa sain.

tämä toki muuttuu kun aletaan leikkiä ruiskun kanssa ja tehdää kaasusta kivampaa
Juuri näin, parantunut kaasun käytös n:n PCIII:n säätöön käytetyn penkkitunnin jälkeen oli putkiprojektin suurin plussa.
Auttaa huomattavasti pitämään radallakin mopon lapasessa, 160 hepan nurkilla pehmeä on/off kaasulla on aika kiva keksintö. Ulkonäkö, painonsäästö ja lisäteho/vääntö tuli sitten ikäänkuin kaupan päälle.

Käsittääkseni ajetaan Ronin kanssa molemmat L-mallin Kawa ZXR:llä. Mun pyörästä löytyy Hurricin Bolt-on jonka tilasin motowelhojen kautta. Hintaa oli 199€ ja sillä rahamäärällä pääsi eroon siitä 10kg painavasta 3-kammio-orkkisrautapöntöstä-joka-ei-tunne-sanaa-virtaus. Suurin vaikutus oli kuitenkin äänet; nyt ei enää mummot tai muut keikarit puskekaan suojatielle eteen viime hetkellä. Ja mikä tärkeintä, pikkulapset itkee kun pistän pyörän käyntiin!!!
062802jumpie_prv.gif

Ja jos Ron kävisit kerran kääntämässä kahvaa mun pyörällä niin juoksisit heti kauppaan ostamaan suorempaa ja vähemmän vaimentavaa tuubia...
Joo kyllä kokeneemmat kuskit tietää. Eihän sitä tiedä vaikka talvella uhraisi muutaman satkun johonkin melupönttöön. Kieltämättä mulla aika kesyt soundit. Kait se on orkkispönttö, sellainen kromin kiiltävä jossa joku outo stanssaus.
confused_orig.gif

Oliks toi bolt on helppo laittaa kiinni ja tarvitsiko mitää säädellä?
Neljän mutterin ja 10 min. takana tuo bolt-onin vaihto ZXR:ään. Kyllähän se tahtoo laihalle mennä jos pelkän pöntön vaihdat....mulla itellä dynon suutinsarja ja K&N vapaavirt.suodatin kaverina ja kyllähän tuo paremmin kulkee nyt kuin vakiona....vieläkun sais säädätettyä ihan kohdalleen penkissä...
wink.gif

Ja jos tosiaan rupeat sitä pönttöä vaihtaan niin suosittelen tuota Hurricin halvinta (199€) bolt-onia....saman hyödyn saat siitä kuin jostain 500-1000€ "merkki"-pöntöstä...

Kyllä ne on ne ÄÄNET  
buttrock.gif

Eilen ku pitkästä aikaa aurinko paisto, oltiin kaverin kanssa ajelulla, niin hirvihän sieltä meinas tulla eteen. Kaveri ajeli edellä (ilman tehoputkia) ja hirvi ei ollu moksiskaan. Minä tulin kohille (mulla tietysti tehoputket), niin hirvi pysähty ja katteli peloissaan ja ryntäs takas metsään... Kyllä se on äänet mitkä pelastaa ja kääntää päät  
biggrin.gif

ÄÄNET! Tosin nykyisessäni sitä ei vielä ole mutta eiköhän se vielä paikkansa löydä kun tuo budjetti antaa periksi
tounge.gif

tounge.gif
Pakko se on kai oma kommentti antaa... Ensiksiksikin alkaa vaikuttaa siltä, että noiden kapistusten maahantuonti ei ole huonoa bisnestä  
033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

1. Kun ajaa niinkin hyvällä pyörällä kun toi 6R on, niin kaikkihan sellaisen haluaa. Ja hankkii! Niin onhan se kiva että omansa tuntee. Ja jos joku väittää, että -03 6R musta on paremman näköinen orkkis vaimentimella kuin Acran hiilikuitu sliparilla?  
033102ass_1_prv.gif
sille sitten vaan....
2. Äänet.  
bowdown.gif

Mutta kaikki voi pitää mopojensa perässä vaikka v**** kyntöauransa ja  orkkis vilkkunsa nurkkia koristamassa! 
033102ass_1_prv.gif

Minä en  
033102bebe_1_prv.gif
Ja mun ei ainakaan tarvi yksin olla asiani kanssa.  
buttrock.gif
buttrock.gif

Kukin tekee mitä tekee pääasia että liikkuu  
062802moto_prv.gif

Kyllähän se on niin että kun on kunnon saundit niin ajaessa on kokoajan heppi pystyssä
bowdown.gif
! Se on vaan niin et jos ei sitä käsitä niin sit vaan ei
tounge.gif

JOVAIN MÄ !
sport05.gif

....ainakin ostin mun mutterpyörät ihan vaan äänie takia:
-K 1200 LT + K-100 RT

Ei ole noista upeampaa ääntä ku METABO-porakoneen sirinä juu...
buttrock.gif

Painonsäästön ja paremman virtaavuuden toivossa itse ostelen, ja ulkonäkö kohenee noilla yleensä myös. Äänillä ei niin väliä, ostan mieluiten sen hiljaisimman vaihtoehdon.

sv 650:een tuli putkiston vaihdolla 4000-6500rpm:n n.8hp lisää,eli tuntuu mukavasti ajossa,kun normaali maantieajoon saa 10% lisää tehoa,ja vääntöäkin muutama nm lisää.huipputehoahan tuo ei lisännyt kuin 1.8hp,tämän lisäksi tietty äänet paranivat mukavasti.

Onko kellään tietoa tehonlisäyksestä jos kattivaimentajat korvataan katittomilla vaimentajilla? Ja siten, että pyörään ei tehdä mitään muita muutoksia.

Itse kaipaan pyörään hieman mehevämpää ääntä
ghostface.gif
Nykyiset rivinelosethan käyvät jo kuin sähkömoottorit vakio vaimentajilla
wink.gif

Ennen pidettiin H-D:tä maailman kalleimpana puolivalmisteena, yksikään omistaja ei ollut tyytyväinen tehtaan ratkaisuihin!
Ei taida H-D enää kantaa sitäkään titteliä.

Ei se pointti ehkä olekaan ne 'pari' lisäheppaa, vaan parempi kokonaisuus. Tasaisempi tehontuotto ja vääntö, parempi ajettavuus ym. ym. Lisäks vielä ne äänet (ainakin V2 koneissa) ja tuloksena on kertakaikkiaan parempi kokonaisuus. Ja yleensä tuo perusvirittäminen ei jää tohon pelkkään putken vaihtoon, vaan tulee PC:tä sun muuta, jotka melkein vaativat vähintään pöntön vaihtamisen.

Vaimentimet sen takia, että tulee hienot äänet, ulkonäkö paranee, kallistusvara paranee. Näistä tärkein on kallistusvara ja heti perässä äänet. Ei se ss900ff tukaati ihan sähkömopolta kuullosta vakiopöntöillä, mutta kun ne osuu maahan radalla niin ei niillä voi ajaa.

Sliparit saisi kuulua pyöräkauppaan jo nykyisin uuttakin ostettaessa. Kyllä pyörässä pitää olla ääntä. HD:t ja Ducatit mölisee hienosti, vaikka ei edes konetta huudattaisi. Ei ne muutkaan twinit huonoja ole ja rivikoneetkin voi kuulostaa siedettävältä, jos niihin vaihtaa pöntöt.

Eikä edes Remuksen putket ole kalliita, kun ostaa ne syksyllä ebayn kautta.

Pienet pojat panee räpättimiä pinnojen väliin fillareissaan, isot pojat...
tounge.gif

Mökäpöntöt antaa kuvitteellista lisätehoa ainakin 100hv.

Back