• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi pitää saada tehokkaampia alle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Allekirjoittanut vaihtaa seuraavaksi pienempään pyörään. Vähempikin riittää.

Ai mut mie taidan olla väärää sukupuolta ja siksi eri mieltä.
cool.gif

2005 ostin toiseksi pyöräksi z 1300 - 83 MÖHKÖN.  120 hv/ 118 nm. Voihan siitä kehitellä järkisyitäkin. Kuten arvon säilyminen jne...mutta lähinnä ostin kutosen miehekkään murinan tähden. heheheh. Tosi paljon pyörästä ollaan kiinnostuneita. Mutta ennenkaikkea sillä tosi nastaa kurvailla, ajella välillä selkä suorana. Sopiva peli mulle. Kunnes puolesta kesästä vaihtuu RX alle. Koska on sekin mukava kasaripeli.
Miltäs tuntu möhkö verrattuna gpz:taan? Ihan mielenkiinnosta vaan... vaikka tehot on aika samat ni taitaa möhkö vääntää vähän miehekkäämmin alhaalta. Ja on siinä mörinät kohallaan
smile_org.gif

Niin, kyllähän iso jalkovälissä tuntuu mielekkäältä ja mitä isompi, sen suurempi haaste hallita vehjes.

cool.gif

No jumankauta onhan se palajon mukavempoo ajella kunnon tehokkaalla vehkeellä eikä millään tehottomalla luuskalla. Johan sen nyt järki sanoo. Ei tarvitse kokoajan vaihteitten kanssa näprätä ja miettiä että uskaltaakohan tuon seuraavan mutkan ajella tällä vaihteella vai stumppaako kone. Ja tuohon ihmeelliseen olettamukseen, että "käyttääkö pyörän kaikkia tehoja vai ei ja kannattaako sellaisella pyörällä ajaa jonka kaikkea tehoa ei taito riitä käyttämään" niin olen aivan samaa mieltä tylyttäjän kanssa siitä, että kokoajanhan se teho on käytössä ajaessa. Käykäähän vetämässä pikkunen koeajo lenkki jollain kevarilla... Kyllä se on hirveää kun se kone on mikä on.

2005 ostin toiseksi pyöräksi z 1300 - 83 MÖHKÖN.  120 hv/ 118 nm. Voihan siitä kehitellä järkisyitäkin. Kuten arvon säilyminen jne...mutta lähinnä ostin kutosen miehekkään murinan tähden. heheheh. Tosi paljon pyörästä ollaan kiinnostuneita. Mutta ennenkaikkea sillä tosi nastaa kurvailla, ajella välillä selkä suorana. Sopiva peli mulle. Kunnes puolesta kesästä vaihtuu RX alle. Koska on sekin mukava kasaripeli.
Miltäs tuntu möhkö verrattuna gpz:taan? Ihan mielenkiinnosta vaan... vaikka tehot on aika samat ni taitaa möhkö vääntää vähän miehekkäämmin alhaalta. Ja on siinä mörinät kohallaan  
smile_org.gif
Kyllä Rx vähän kiukkusemmin paikoiltaan lähtee. Ero tasoittuu kun päästään vauhtiin. Isoimmalla vaihteella kiihdytys rekan takaa pykältämättä on möhkön vahva laji 100 nm/4500 r vastaan räksän 100 nm/8500 r. Mutkateilläkin möhkö on yllättävän nopea, sanoisin että räksän tasoa, osatekijä siinäkin on möhkön väännön tasainen ja kuopaton kuminauhaluonne. Mun takamatkustaja voi vahvistaa asian ja muutama takavaloja ihmettelemään jäänyt kyykkykuski,hehhehe

Suoraan se menee kuin juna. Motarilla oon ajellut yhdellä kädellä vaivatta. Onnistuu varmaan joka mopolla. Ja kiinostusta pyörää kohtaan löytyy aivan mielettömästi. Jopa kaduilla huudellaan perään, And this is TRUE:
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Ne kyykkykuskit jotka jäivät tutkimaan takavaloasi eivät välttämättä osanneet oikein lähettää. Tai halunneet.
Pääasia, että jollain on hyvä mieli ja usko omaan pyöräänsä.

Itselläni kierroskone joka alkaa toimia vasta 8000-9000 jälkeen. Se sopii parhaiten tähän kroppaan. Joskus vanhana kun vaihtaminen ja moottorin vinkuminen kyllästyttää, niin saatan ostaa pyörän jossa on 400Nm vääntöä. Sitten vaan 6-vaihde simmuun ja illalla pois.

Hauskaa kesää!

Oma pyörä ei käytännössä lähde mihinkään alle 6000 kierroksen ja kierrosaluekkin loppuu jo siinä 9500 paikkeilla ja silloinkin saadaan maksimissaan se 45kw irti, mistä niistäkin polleista on jo muutamat varmasti lähteneet eläkkeelle
cool.gif

Tosiasia kuitenkin on, että voisin väittää osaavani ja myös pystyväni käyttämään omani pyörän voimavaroja paljon tehokkaammin hyväksi kuin suurin osa uusiomotoristeista joilla on joku tonnikyykky alla.

Jos kerran tällä mun virvelillä tuntuu sakkoraja tulevan koko ajan vastaan tiellä kuin tiellä laukut lastissa, niin mitä se olis sit sellasella vehkeellä missä on triplasti tehoja
lookaround_orig.gif

Oma pyörä ei käytännössä lähde mihinkään alle 6000 kierroksen ja kierrosaluekkin loppuu jo siinä 9500 paikkeilla ja silloinkin saadaan maksimissaan se 45kw irti, mistä niistäkin polleista on jo muutamat varmasti lähteneet eläkkeelle  
cool.gif

Tosiasia kuitenkin on, että voisin väittää osaavani ja myös pystyväni käyttämään omani pyörän voimavaroja paljon tehokkaammin hyväksi kuin suurin osa uusiomotoristeista joilla on joku tonnikyykky alla.

Jos kerran tällä mun virvelillä tuntuu sakkoraja tulevan koko ajan vastaan tiellä kuin tiellä laukut lastissa, niin mitä se olis sit sellasella vehkeellä missä on triplasti tehoja  
lookaround_orig.gif
Sellasessa missä on triplasti tehoja, se rajoitus paukkuu samantien. Mutta kuskista riippuen se joko on elämää suurempi asia tai sitten ei
omg.gif

Hauskempaa sillä on joka tapauksessa
wink.gif

Meinaatko sillä, että pystyt käyttämään voimavaroja tehokkaammin sitä, että se tonnisen kyykyn kuski käyttää harvemmin sen 45kW? Vai että se kyykkykuski käyttää harvemmin esim 130kw?

Kyllä mä äkkiseltään sanoisin, että se kyykkykuski käyttää paljon useammin sen 45kW kuin sinä tosimotoristi Diversionillasi, koska potkua on niin paljon enemmän tarjolla.. Eli käyttää tehokkaammin voimavaroja hyväksi
tounge.gif

Joo, jos pienen pyörän kaikkien resurssien hyödyntämisen osaaminen olisi ainoa tapa saada lupa vaihtaa isompaan, niin tuskinpa täällä mopoa/piikkiä isommalla monikaan ajelisi. Viime kesänä pääsin kokeilemaan 70-kuutioista Metrakittiä kartingradalla, ja todellakaan en osannut hyödyntää kaikkia 16:tta heppaa, koska paria tuhatta alle huippukierrosten ei ollut MITÄÄN.

se on luonnonvarojen tuhlausta polttaa bensaa alitehoisissa vehkeissä!
biggrin.gif
saman ne vie kumminkin.

Eipä noi tehot ole ainakaan mulle ratkaisevassa osassa. Nytkin vaihdoin pyörän ja saman tehoinen on tää uusikin, toisin painoa jonkin verran enempi joten pikkasen laiskempikin tosin.

Kuutiotilavuudellakaan ei ole merkitystä. Ainoa mikä ratkaisee on se että se tuntuu hyvälle.

Meinaatko sillä, että pystyt käyttämään voimavaroja tehokkaammin sitä, että se tonnisen kyykyn kuski käyttää harvemmin sen 45kW? Vai että se kyykkykuski käyttää harvemmin esim 130kw?

Kyllä mä äkkiseltään sanoisin, että se kyykkykuski käyttää paljon useammin sen 45kW kuin sinä tosimotoristi Diversionillasi, koska potkua on niin paljon enemmän tarjolla.. Eli käyttää tehokkaammin voimavaroja hyväksi
tounge.gif
Tarkoitin just sitä, että suhteessa pystyn käyttämään tehokkaammin pyörän voimavaroja, vaikka niitä onkin vähemmän.
Eli kyykkykuski harvemmin käyttää sitä 130kw kuin mää sen 45kw.

Tuntuu, että jotkut eivät näe metsää puilta.. Vaikka ajaisi 60km/h niin kai se matka on hienompaa taittaa amg-mersulla kuin skoda fabialla. Jo se tieto siitä että jos tuosta oikeassa kämmenessä lepäävästä kahvasta vähän kääntää niin on parempi pitää kiinni tangosta on niin upea tunne että sen saisi jokainen kokea.

Njaa, minä se en kyllä kauheesti noita lukemia ole katellu. Lähinnä tärkeintä itselleni on se, että MP näyttää myös hyvälle = siinä on fiilis kohdillaan. Mua ei säväytä nykyset muoviluodit/skootterit vaikka siellä olis 200 hummaa piilossa katteiden alla. Jo pelkästään toi kattaminen tekee sen, että mallia uusittaessa edelliset versiot näyttää aina sit samantien vanhahtaville vaikka teknisesti päivityksiä ei olisi paljon tullutkaan.
confused_orig.gif

Lähinnä tässä nyt kuolaan tuota Yammun MT-01.stä ihan samoista syistä, jos joskus on pakko siihen vaihtaa niin tehot tippuu roimasti mut munaa tulee vekottimeen taas vastaavasti saman verran lisää. Olen siis vissiin jonkilainen "esteetikko"?
omg.gif

tounge.gif
Tarkoitin just sitä, että suhteessa pystyn käyttämään tehokkaammin pyörän voimavaroja, vaikka niitä onkin vähemmän.
Eli kyykkykuski harvemmin käyttää sitä 130kw kuin mää sen 45kw.
Mutta käytännössä kyykkykuski hyödyntää enemmän tehoja
wink.gif

Lisäks sellanen pikku pointti, että tuntuu pikkasen hauskemmalta hyödyntää välillä se 130kw kuin 45kw... Ei se rajoituksen ylittäminen maailmaa kaada, kunhan paikka ja aika ovat sopivat.

Suhteessa skootterikuski hyödyntää sua paremmin tehojaan; naru kireällä koko ajan!

Njaa, minä se en kyllä kauheesti noita lukemia ole katellu. Lähinnä tärkeintä itselleni on se, että MP näyttää myös hyvälle = siinä on fiilis kohdillaan. Mua ei säväytä nykyset muoviluodit/skootterit vaikka siellä olis 200 hummaa piilossa katteiden alla. Jo pelkästään toi kattaminen tekee sen, että mallia uusittaessa edelliset versiot näyttää aina sit samantien vanhahtaville vaikka teknisesti päivityksiä ei olisi paljon tullutkaan.  
confused_orig.gif

Lähinnä tässä nyt kuolaan tuota Yammun MT-01.stä ihan samoista syistä, jos joskus on pakko siihen vaihtaa niin tehot tippuu roimasti mut munaa tulee vekottimeen taas vastaavasti saman verran lisää. Olen siis vissiin jonkilainen "esteetikko"?  
omg.gif
Käy koklaa huvikseen. Luulen, että koeajon jälkeen mielipide muuttuu, eli kummasti saattaa se teho säväyttää kuitenkin
wink.gif

Tuntuu, että jotkut eivät näe metsää puilta.. Vaikka ajaisi 60km/h niin kai se matka on hienompaa taittaa amg-mersulla kuin skoda fabialla. Jo se tieto siitä että jos tuosta oikeassa kämmenessä lepäävästä kahvasta vähän kääntää niin on parempi pitää kiinni tangosta on niin upea tunne että sen saisi jokainen kokea.
Ite en saa ainakaan mitään kiksejä tiedosta että koneessa on helvetisti tehoja joita ei kuitenkaan tuu käytettyä. Tuntuu vähän että porukalla ainoo hupi mopoilussa on just se että edes joskus saa ajaa niin saatanan kovaa. Kaikki muu on jonninjoutavaa köröttelyä. Itse tykkään mopoilusta jo ihan vaan sen takia että saa ajaa moottoripyörällä. Kaksipyöräisellä siis. Ei kotiloon ahtautuneena. Rentouttavaa, ja helvetin hauskaa, vaikkakin vain muun liikenteen mukana
thumbs-up.gif

Ite en saa ainakaan mitään kiksejä tiedosta että koneessa on helvetisti tehoja joita ei kuitenkaan tuu käytettyä. Tuntuu vähän että porukalla ainoo hupi mopoilussa on just se että edes joskus saa ajaa niin saatanan kovaa. Kaikki muu on jonninjoutavaa köröttelyä. Itse tykkään mopoilusta jo ihan vaan sen takia että saa ajaa moottoripyörällä. Kaksipyöräisellä siis. Ei kotiloon ahtautuneena. Rentouttavaa, ja helvetin hauskaa, vaikkakin vain muun liikenteen mukana  
thumbs-up.gif
Tehon ja väännön kyllä tuntee koko ajan ajossa.. Alhaalta vääntävä kone juuri on normi-ajelussa erityisen hauska.

Tietenkään kaikki eivät ole tuosta kulkupuolesta kiinnostuneita, ja laskevat tyytyväisenä vaikkapa 250 Viragolla. Eipä siinä mitään, jos siitä saa kicksinsä! Voisi olettaa heidänkin ymmärtävän, että jotkut tykkää vähän tehokkaammista mopedeista.

Mutta käytännössä kyykkykuski hyödyntää enemmän tehoja
wink.gif

Lisäks sellanen pikku pointti, että tuntuu pikkasen hauskemmalta hyödyntää välillä se 130kw kuin 45kw... Ei se rajoituksen ylittäminen maailmaa kaada, kunhan paikka ja aika ovat sopivat.

Suhteessa skootterikuski hyödyntää sua paremmin tehojaan; naru kireällä koko ajan!
Käytännössä enemmän tehoja, mutta myös sitten kalliimmalla hinnalla.
Ja skootterilla ei pääse kuin ehkä parhaimmillaan 70km/h ja jos ajattelee jotain kevariakin, niin sillä taas ei pysty tekemään "turvallisia" ohituksia tavaralastissa. Ja kyllä se rajotuksen ylittäminen voi maailman kaataa jos lähtee kortti kuivumaan puoleksi vuodeksi ja tarvitsee sitä töissään.

En sitä sano etteikö iso osa motoristeista käyttäisi vaikka 100kw pyörästään, mutta niitäkin kyllä varmasti on paljon, joilla on 20ke tonnikyykky alla ja ajelevat vain pääasiassa kaupungissa ja ruuhkissa, ehkä joskus hieman avataan kurkkuja jossain motarin alussa, se on minusta moottoripyörän väärinkäyttöä.. mutta omapa on ongelmansa. Kyllähän minä kuitenkin nämä yli tonniset pyörät ymmärrän, ajoinhan sellaisella korttinikin ( Thunderace ) ja voi olla hyvin että sellaisen seuraavaksi hankinkin, mutta siitä turhasta tehosta mitä voi näytellä vain paperilla en ala maksaan senttiäkään, vaan tehoa vain sitä varten, että matkanteko sujuu joutuisasti.

Back