• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi pitää ajaa jos on kuuma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja minä org
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ok ymmärrän kesän ja mopon  
cool.gif
itselläni on takana näitä kesiä jo 31 kpl.  
buttrock.gif
mutta aina nämä kesä hemmot saa  
veryangry.gif
ehkä pitäisi ihan oikeasti kertoa mitä pitää olla päällä kun ajelee  
sport05.gif

mutta katso linkki niin jymmärrät mitä tarkoitan  
crazy.gif

kyllä se asfaltti ihottuma tekee kauniiksi

vai olenko vain
withstupid.gif

Minäkin voin olla muuten tyhmä, mutta en ajele t-paidassa ja shortseissa. Kyllä nuo kuvat ovat joskus tehneet vaan niin lähtemättömän vaikutuksen.

Kiitos linkistä, kattelin sivun/kuvat läpi ja tuli vain mieleen kun ekoja ajokamoja olen hommaamassa että ehkä en niistä koita säästää sitä paria sataa eeroo ostamalla halvimpia/puutteellisia
033102beer_1_prv.gif

aika synkkiä kuvia
ghostface.gif

TOIVOTTAVASTI joku ees ajattelee, kun lähtee ensi kerran ajelemaan.. ja ajelemaan mieluummin ne varusteet päällä.

itse kestän kyllä kuumuuden..

ja malttia liikenteeseen
sport05.gif

Hyi helkutti mitä kuvia! Ei taida lohduttaa jos voi sanoa, että minä olin oikeassa? Ajokamojen lisäksi pitäisi voida ostaa oikeaa asennetta.

Olin just lähdössä ajelemaan, hyvä ilma ajattelin, että t-paita ja shortsit.. noo alko sataa, tuulipuku, hanskat yms.. noo katoin ton linkin --> nahkat.

Itellä ajossa päällä vähintään ajotakki+farkut (yleensä koko puku) helteelläkin mutta eikös se ole jokaisen motoristin omalla kohdallaan suoritettava riski arviointia sen suhteen mitä päälleen pukee? Totta kai kaikki tietävät riskin mikä liittyy t-paita päällä ajeluun ja jos sen hyväksyvät niin miksi siitä pitäisi jeesustella?

Mun vanha motto, että "Ensin ostetaan hyvät ajokamat ja loppurahoilla prätkä" ei taida olla yhtään huono?
baaa.gif

No juu pitäähän kunnon vermeiden kanssa olla myös aimo annos nöyryyttä mukana koska aina, kun osuu niin olet haviäjä. Tämän kauden kaikki hellekelitkin olen ajanut nahat päällä ja selkäsuojan kera. Sortseilla ja t-paidalla & paljain käsin prätkällä liikenteeseen? Ei koskaan!

mutta eikös se ole jokaisen motoristin omalla kohdallaan suoritettava riski arviointia sen suhteen mitä päälleen pukee? Totta kai kaikki tietävät riskin mikä liittyy t-paita päällä ajeluun ja jos sen hyväksyvät niin miksi siitä pitäisi  jeesustella?
miten se olikaan autolla ??

pitkän seurannan jälkeen tuli voimaan Kuljettalle turvavyöpakko ja joitakin vuosia sen jälkeen piti köyttää jo anoppikin kiinni
biggrin.gif

joten en rupea maalailemaan pirua seinille mutta voipi olla
cool.gif
ajopuku tulee myös jossakin vaihessa pakolliseksi samoin kuin tuli KYPÄRÄ!!

joten en halua, että laki sanelee minulle miten minun pitää pukeutua
sport05.gif
vaan oma järki. jos nyt sitä minulla on
cool.gif

Itse ajan aina kaikki ajokamat päällä ja kattelen kun muut ajaa missä haluaa. Ei oo multa pois. Tulipa toissapäivänä vastaan äijä jollain isolla kustom pärrällä vastaan leveä hymy naamallaan ja kypärä köytettynä takapenkkiin kiinni
biggrin.gif

On tää silti vaan niin ihanaa holhousta... Kukahan tulis keittään mulle kahvit jos siinä vaikka teloo ittensä?

Apua kunnon varusteista on paljonkin mutta niinkuin joku fiksu aiemmin kommentoi niin pitäisi voida ostaa oikeeta asennetta+pari suojelus enkeliä hartioille
wink.gif

No elämä on valintoja täynnä...

Elämä on laiffii...

cool.gif

joten en halua, että laki sanelee minulle miten minun pitää pukeutua
sport05.gif
vaan oma järki. jos nyt sitä minulla on
cool.gif
Mikäli puku määrätään pakollisiksi,mikä muuttuisi?

-Sortsit ja t-paidat tehtäisiin lain mukaiseksi,eikä turvallisuus kasvaisi kuin teoriassa. (Täysin mahdotonta erotella lailliset ja laittomat kankaat toisistaan ilman jotain fi-merkintää ja sellaisen lapun liittäminen vaikkapa vanhoihin varusteisiin olisi helppoa)
-Liikennevakuutus korvaisi myös vaatetuksen,koska se olisi pakollista.

Niin kauan kuin joki asia ei ole pakollinen on se siis vapaaehtoista ja oman harkinnanvarasita. On ihan turha jeesustella että kaikkien pitäisi ajovarusteita käyttää kun se on jokaisen ihan oma asia. Kypärä toki on se pakollinen.

Itse ajelen shorsteilla ja t-paidalla kun lämpötila hipoo 30 astetta, tiedän toki kaikki riskit ja päätös on siis yksinomaan minun. Toki silloin myös ajelee huomattavasti varovaisemmin kuin kaikki vermeet niskassa mutta kuka tahansa tuolla liikenteessä saattaa töpätä. Jos on sattuakseen niin sitten sattuu, kadutaan sitten sairaalassa ja nautitaan tasan siihen saakka.

Laajennetaan ajatusta ajovarusteiden ulkopuolelle...

Aikoinaan kouluissa kävi esitelmöimässä väkivallan vaaroista joku heppuheppunen. Kuvamateriaalista osa taisi olla aika inhorealistista. Hammashoitajat käyttivät samaa taktiikkaa.

Ideaa voisi käyttää autokouluissa vaikka tämän linkitetyn kuvamateriaalin kanssa. Varsinkin M-luokan korttiin voisi liittää pari "teoriatuntia" näiden opetuskuvien muodossa.

Niin ei mulla mitään järkevää kirjotettavaa ollu. Haukkukaa vaikka vapahtajatelijaksi
crazy.gif

Itellä ajossa päällä vähintään ajotakki+farkut (yleensä koko puku) helteelläkin mutta eikös se ole jokaisen motoristin omalla kohdallaan suoritettava riski arviointia sen suhteen mitä päälleen pukee? Totta kai kaikki tietävät riskin mikä liittyy t-paita päällä ajeluun ja jos sen hyväksyvät niin miksi siitä pitäisi jeesustella?
Vaan eipä tule monelle mieleen millasta jälkeä siitä oikeasti tulee. Mutjoo eipä ole miun keho, tosin on kyllä myös miun vakuutusmaksut.

Niin miksihän pidän aina siis aina nahkapukua ajaessa!!
+1 Mielummin kärsin kuumuudesta kun kasvatan jo muutenkin riskialttiin harrastuksen riskejä.

Kyllä ne meikäläiselle ainakin a1 kortin teoriassa vuonna 2000 näyttivät joitain pelottelukuvia. Kaikestahan noita pelotuskuvia saadaan, mitään ei kannattaisi tehdä kun aina voi sattua.

Vaan eipä tule monelle mieleen millasta jälkeä siitä oikeasti tulee. Mutjoo eipä ole miun keho, tosin on kyllä myös miun vakuutusmaksut.

Niin miksihän pidän aina siis aina nahkapukua ajaessa!!
+1 Mielummin kärsin kuumuudesta kun kasvatan jo muutenkin riskialttiin harrastuksen riskejä.
Tuo on sinun päätöksesi ja olet varmasti paremmilla vesillä turvallisuuden kannalta kuin me t-paita cruisaajat. Itse en nauti niagaranputous niskasta persvakoon ajaessani ja nautinkin lämpimällä ajosta siis vähemmissä vaatteissa. Kaikki hauska tällä pallolla on vähintään vitun vaarallista joten sen kanssa nyt vaan on mentävä. Veneilen usein myös ilman pelastusliivejä joten olen varmasti tuhoon tuomittu yksilö.

pitkän seurannan jälkeen tuli voimaan Kuljettalle turvavyöpakko ja joitakin vuosia sen jälkeen piti köyttää jo anoppikin kiinni
biggrin.gif

cool.gif
Jotenkin en jaksa uskoa, että ajopuku tulisi pakolliseksi. Tähän en jaksa uskoa sen takia, että ensin pitäisi viranomaisten kyetä määrittämään minkälainen ajopuku on riittävä ja miten ajovarusteet laitetaan eri kategorioihin.

Jos vaaditaan ajopuku, niin pitääkö sisällä olla suojukset?
Jos pitää olla suojukset niin pitääkö olla selkäpanssari?
Entäpä hanskat ja kengät?
Pitääkö riittävässä ajosaappaassa olla kärkivahvistukset yms....

Eli noissa kypärän ulkopuolisissa varusteissa on niin paljon vaihtoehtoja ja erilaista laatua että ensin pitäisi saada luokiteltua ne ja sen jälkeen määrittää minimitaso. Toki tätä varten pitäisi perustee joku valtion instanssi jonka tehtävänä on testata ja luokitella ajovarusteet...

Oman monimutkaisuuden asiaan tekisi myös se, että koskisiko tuo varustemääräys myös mopoja ja skoottereita.

Back