• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi mollaat BMW:tä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jappi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kai mä sitten oon vähän vajakki mutta uus HP2 on mielestäni tosi makee. Hinta on tosin aika yläkantissa, alkaa olee kovassa luokassa kilpailijoita. Tuleva S1000RR on jo tosi hieno. Olkoonkin kovan hintaisia mutta BMW on tulossa uusille markkinoille eikä mitenkään huonolla setillä.

Karavaani se kulkee vaikka koirat haukkuu
smile_org.gif
Hinta on ihan sopiva HP2 Sportissa. Eipähän tule joka nurkalla vastaan. Yhden brittikilvissä olevan olen nähnyt. Itse asiassa mopossa on oikeasti niin hienoa palikkaa ja viimeistely on viimeisen päälle, että hinta on ihan ok. Eilen hain mopon 10tkm huollosta ja tänään tuli vähän päristeltyä. On kyllä tosi mahtava peli. Konekin on tosi äkänen verrattuna muihin boksereihin.

Tuo kilonen tulee olemaan sitten halvempi. Jos japsit vielä kallistuu ensi vuoteen mennessä, niin toi tullee olemaan aika samoissa hinnoissa.

Hinta on ihan sopiva HP2 Sportissa. Eipähän tule joka nurkalla vastaan. Yhden brittikilvissä olevan olen nähnyt. Itse asiassa mopossa on oikeasti niin hienoa palikkaa ja viimeistely on viimeisen päälle, että hinta on ihan ok. Eilen hain mopon 10tkm huollosta ja tänään tuli vähän päristeltyä. On kyllä tosi mahtava peli. Konekin on tosi äkänen verrattuna muihin boksereihin.

Tuo kilonen tulee olemaan sitten halvempi. Jos japsit vielä kallistuu ensi vuoteen mennessä, niin toi tullee olemaan aika samoissa hinnoissa.
Ulkonäön lisäksi ostin RC8:ssa hyvän ajoasennon, hyvistä osista tehdyn pyörän eikä haittaa että ei tuu koko ajan samanlaisia vastaan. Sen jälkeen on tullut vastaan se HP2 ja nyt messuilla CB1000RR joka on kans tosi hieno. Sen 200hv vois olla vaan aika turhaa mulle. Silti nuo molemmat olis voineet ratkaista ostopäätöksen toisin.

Uus Fireblade näyttää olevan abseilla 22,5t, taitaa olla nostetta tulossa hintoihin. Sitä ei voi enää sanoa halvaksi.

Topicciin viitaten koko väittely on minusta täysin turha. Mä toivon että naapureiden ja tuttujen neuvoista huolimatta ihmiset päätyis vain ja ainoastaan ratkaisuun joka heitä itseään miellyttää. Olkoon se syy siihen mielihaluun ihan mikä tahansa, kunhan maksaja itse vaan on tyytyväinen. Ostakoot muut mitä tahtovat sitten.

Eikun kolmosta tupaan ja kohti auringon laskua  
062802moto_prv.gif

Eikös toi ole aika symbolinen tuollainen "ajonesto", minkä voi ohittaa helposti heittämällä yhteen töpseliin pari hyppylankaa?

Yleiselektroniikasta ostaa plugeja pussillisen niin voi pölliä vastaavan määrän bemareita vieläkin helpommin, kun voi nyhertää hyppylangatkin kotona omassa rauhassa valmiiksi.
Jokaisen ajoneston pystyy ohittamaan "helposti" kunhan vaan tuntee sen kytkenät.... Kuka sitten tuntee?

Jokaisen ajoneston pystyy ohittamaan "helposti" kunhan vaan tuntee sen kytkenät.... Kuka sitten tuntee?
Noi yhden töpselin hälyt/ajonestot kuulostaa tosi köykäisiltä virityksiltä. Kytkennät tuntee kai jokainen joka on joskus nähnyt sen alkuperäisen hyppylankaplugin joka liittimessä on ollut ennen hälyn asennusta? -> Nettiaikakaudella tuskin isokaan salaisuus.

ECU:n kanssa paritettu radioavain (="oikea" ajonesto) pitäisi olla hyppylankamiehille mahdoton rasti? Tai ainakin tässä käsityksessä olen ollut. En oo asiantuntija.

Noi yhden töpselin hälyt/ajonestot kuulostaa tosi köykäisiltä virityksiltä. Kytkennät tuntee kai jokainen joka on joskus nähnyt sen alkuperäisen hyppylankaplugin joka liittimessä on ollut ennen hälyn asennusta? -> Nettiaikakaudella tuskin isokaan salaisuus.

ECU:n kanssa paritettu radioavain (="oikea" ajonesto) pitäisi olla hyppylankamiehille mahdoton rasti? Tai ainakin tässä käsityksessä olen ollut. En oo asiantuntija.
Paitsi, ettet pääse noihin ruuveihin edes käsiksi ilman pyörän avaimia. Ellet riko laukkuja.

Ja kaikenhan voi ohittaa kun tietää, miten... Mutta jos se olisi ECUn kanssa paritettu, niin sittenhän se toimisi niin kuin pitäisi. Sitten se olisi lähes satavarma.

Mutta kuinkas tuo pyörä sitten varastetaan, jos on tuollainen ajonesto? Pannaan pyörä kirveellä palasiksi, ruuvataan laukku ja satula veks ja pannaan jumpperilankoja liittimiin. Jokainen varashan tuon oitis tekee tienvarressa tai parkkipaikalla? Ai niin, tarvii siihen kuitenkin avaimet, että saa ohjauslukon pois päältä.

Tai sitten tuo ajonesto hoitaa hommansa ihan hyvin. Veikkaan, että aika moni on pyöränsä korjaamolle kuljetuttanut tuon kyseisen vian vuoksi. Jo sen vuoksi sen täytyy olla aika hyvä
smile_org.gif

t. Repa

Se, että Repa kuvaili tuon LT:n ajoneston ohituksen ikäänkuin pikkuhommana ei suinkaan tarkoita sitä, että se onnistuisi hämärämieheltä yhtä helposti.
Kapine on takalaukun alla ja takalaukun alle ei pääse kuin laukku väkisin avaamalla (vaatii aika raskaat työkalut) ja laukun sisäpohjan alta löytyvät kuusiokoloruuvit avaamalla. Siihen mennessä tuon ajoneston yhteyteen rakennettu hälytin on kerinnyt laueta jo noin kymmeneen kertaan, joten aika kovahermoinen ja hyvin pyörän tunteva pitkäkyntinen saa olla asialla. Ja sitä paitsi, LoTjaa ei kyllä varasta kukaan muutenkaan. Vähän liian iso rohjo äkkivarkaalle ja tilausvarkaalle se taas ei kelpaa kun ei ole jälkimarkkinoita...

Ainakin omani on saanut olla rauhassa niin Tallinnan kuin Riikankin keskustassa...

t. pozo

062802moto_prv.gif

No vissiin, juu, tätä se uni tiesi. Kävin tänään hakemassa etupyörän Repalta ja samalla tutkiskelin kyseistä laitetta (G450X).

Takahaarukka on "laakeroitu vetoakseliin". Vetoakseli on ontto ja takahaarukan akseli menee siitä läpi. Takarattaan vaihdossa irroitetaan tuo sivulevy, vedetään keskimmäinen akseli ulos, joku kumipusla (tms.) otetaan pois , takahaarukka putoaa alas ja eturatas vaihdetaa kaksi 6-koloruuvia avaamalla. Ei kuulemma kovin extremeä.

Reijo M. kertoi, että parannus on olennainen. Mikään aikaisemmin ajamansa ei ole ollut samanlainen. Kaasukahvan ja takapyörän yhteys on "suora". Ketjut on koko ajan optimitiukkuudessa ja kaasukahvasta voi välittömästä laittaa vetoa tai jarrua välittömästi tilanteesta riippuen. Vastaus tulee heti. Tehoa käppyröiden mukaan pakoputkiviristä pannusta lähti kauniina lähes suorana käyränä ainakin muistaakseni jotain 45-50 takaselta.
millään konstilla. Matka loppuu sitten jo muustakin syystä.
Kaikesta huolimatta perinteisen eturattaan vaihtaa 1/10 ajassa. Ainakin ekalla kerralla meni tunnin verran nysvätessä. Se swingi on laakeroitu sen levyn alle. Eli svingin akseli tulee vetoakselin läpi.
Nyt on aika ärhäkkä peli, akra kiinni ja välit 13/48. Takapyörällä +50hp. Hauska kampe funduroon. Ei hyydy vanajanselällä 15cm lumeen edes vitosella kun on pitkät välit (15/48).

Ja kaikenhan voi ohittaa kun tietää, miten... Mutta jos se olisi ECUn kanssa paritettu, niin sittenhän se toimisi niin kuin pitäisi.  Sitten se olisi lähes satavarma.
Miten niin olisi? Eikös Honda Ignition Security System ole toteutettu juuri noin?

Valmistajalle on paljon kätevämpää toteuttaa valmiiksi käynnistyksenestolla varustettu ohjausboksi kuin rakentaa ensin valmis moottorinohjausjärjestelmä johon sitten lisätään erillinen lisäpurkki.

Hondan tapaan OTP prommilla (arvaus?) toteutettuna viidennestä avaimesta vaan tulee aika kallis sitten kun neljä ensimmäistä on katkaistu tai hukattu.

Joo, noinhan ne oikeat käynnistyksenestot toimii.

Epäilisin että Bemarin tapauksessa ei ole haettu valmistuksen helppoutta, vaan enemmänkin lisälaskutuksen helppoutta.

Kun homma on toteutettu kevyemmän kaavan mukaan yhden töpselin lisäkikkareena niin voidaan nyhtää ostajalta lisäkäteistä hänen raksittuaan käynnistykseneston lisävarustelistalta.

Hondan ja muiden oikeiden käynnistyksenestojen tapauksessa esto tulee kaikille ikäänkuin kaupan päälle.

Kun homma on toteutettu kevyemmän kaavan mukaan yhden töpselin lisäkikkareena niin voidaan nyhtää ostajalta lisäkäteistä hänen raksittuaan käynnistykseneston lisävarustelistalta.

Hondan ja muiden oikeiden käynnistyksenestojen tapauksessa esto tulee kaikille ikäänkuin kaupan päälle.
Vanhemmissa Bemareissa ajonestolaite ja hälytin taitavat olla yhtenä, erillisenä laitteena. Uudemmissa ajonestolaite on minun käsittääkseni vakiona, osa pyörää (tai tulee siis "kaupan päälle"). Siitähän juuri oli kyse näiden uudempien pyörien EWS-ongelmissa.

Uusiin Bemareihin varashälyttimen saa halutessaan, lisävarusteena, ja se integroituu pyörään ilmeisesti paremmin kuin aikaisemmin myyty erillinen hälytin (mulla on kokemusta vain tästä uudesta). Ihan jokaisessa japsissakaan ei taida hälytintä olla vakiovarusteena...?

Bemarin ajonesto toimii niin, että pyörän saa käyntiin vain silloin, kun virtalukossa on avain, jossa on oikea koodi. EWS-viassa taas oli kyse virtalukkoa ympäröivän ns. rengasantennin rikkoutumisesta, jolloin pyörää ei saanut käyntiin edes oikean koodin sisältävällä avaimella.

Tuon ajoneston pitäisi olla aikamoisen vahva kaikenlaista hakkerointia vastaan. Kadunvarteen pysäköityä mopoa ei kyllä kukaan ajamalla vie, vaikka kuinka ahertaisi. Pakettiauto on sitten eri juttu. Jos kansainvälisillä autovarasliigoilla on high tech -pajoillaan spesialisteja, jotka pystyvät hakkeroimaan autojen ajonestolaitteet, saattaa vastaavaa osaamista löytyä myös mp-puolelta. Ei ole vielä osunut sellaisista kertovaa uutista kohdalle.

Arkipäivää nuo koodatut avaimet on näissä euron corolloissakin nykyään. Ei tee kuitenkaan vielä bemaria huonoksi.  
tounge.gif

Jopa Ducatissakin on sellainen, ainakin vielä jopa vilkkuu. Sammut-
taa viiveellä ajovalotkin ihan kuin mamman mersussa. Kyllä ne osaa.

Vanhemmissa Bemareissa ajonestolaite ja hälytin taitavat olla yhtenä, erillisenä laitteena. Uudemmissa ajonestolaite on minun käsittääkseni vakiona, osa pyörää (tai tulee siis "kaupan päälle").
Eikös tässä ollutkin kyse LT:sta joka on vanhempaa tekniikkaa? Juuri LT:n ja Wingin tapaiset moottoripyörän sähköjärjestelmän äärimmilleen venyttäneet monsterit piti lähes väistämättä tehdä, ja lähes yhtä väistämättä kun ne oli tehty, alkoi jollain raksuttaa, että tässä on vähän liian paljon elektroniikkapurkkeja, kuparia ja liittimiä. Täältä löytyy paitsi integroidun ajoneston, myös CAN-väylän looginen perustelu.

Suuri integrointiaste ei suinkaan merkitse automaattisesti sitä, että koko pitkän myyntiesitteen kaikki toiminnat osaava elektroniikka olisi jokaisessa tehtaalta lähtevässä yksilössä konffattu myös tarjoamaan nuo täydet palvelut. On aivan hyvin mahdollista kääntää päälle vain ne toiminnot, joista asiakas on maksanut.

Se että ajonesto tulee kaupan päälle ei ole tekninen pakko, vaan BMW:n tuoteprofilointia, josta asiakaskin hyötyy paremmin tallessa pysyvän mopon vuoksi.

Minä olen kyllä ollut tähän asti sitä mieltä, että en tarvitse pyörääni minkään sortin ajonestoa tai varashälytintä.

Kotitallista pyörän varastaminen on aika epätodennäköistä ja jos sen taas joku reissun päällä vie, niin vakuutus on sitä varten.

Kyse kun ei ainakaan Bmw:n kohdalla ole mistään kovin tunnearvoa sisältävästä kapineesta...

Minä olen kyllä ollut tähän asti sitä mieltä, että en tarvitse pyörääni minkään sortin ajonestoa tai varashälytintä.

Kotitallista pyörän varastaminen on aika epätodennäköistä ja jos sen taas joku reissun päällä vie, niin vakuutus on sitä varten.
Huomioitko reissut Baltiassa ja muissa entisissä Itäblokin maissa?
Taitaapa olla niin, että monissa vakuutusehdoissa vaaditaan vat-hyväksytty ajonesto / hälytin, jos meinaa vakuutuksen korvaavan mitään..
Lisäksi vakuutuksessa saattaa olla maininta tuplalukosta ja vartioidusta parkkipaikasta. Ja vaikka nämä ehdot täyttysivätkin, niin omavastuu saattaa olla silti isompi kuin kotimaassa.

Ja meneehän mopon kadotessa vähintäänkin reissu pilalle. Siksi yritänkin aina ulkomailla reissatessa saada pyörän suojaiseen paikkaan. Vaan kukin tekee kuten parhaaksi katsoo..

Huomioitko reissut Baltiassa ja muissa entisissä Itäblokin maissa?
Taitaapa olla niin, että monissa vakuutusehdoissa vaaditaan vat-hyväksytty ajonesto / hälytin, jos meinaa vakuutuksen korvaavan mitään..
Lisäksi vakuutuksessa saattaa olla maininta tuplalukosta ja vartioidusta parkkipaikasta. Ja vaikka nämä ehdot täyttysivätkin, niin omavastuu saattaa olla silti isompi kuin kotimaassa.

Ja meneehän mopon kadotessa vähintäänkin reissu pilalle. Siksi yritänkin aina ulkomailla reissatessa saada pyörän suojaiseen paikkaan. Vaan kukin tekee kuten parhaaksi katsoo..
Ei ole Baltian maat toistaiseksi kuuluneet matkakohteisiin mp-reissuilla.

En ole ihan niin tarkkaan katsonut, mutta tietääkseni Touring Finlandian kautta hankitussa kaskovakuutuksessa omavastuu on sama myös mainitsemissasi maissa ihan sillä samalla omavastuulla, kuin muuallakin Euroopassa.

Yöpymispaikka on yleensä valittu sen mukaan, että pyörän saa joko talliin tai sitten kunnollisella portilla varustettuun pihaan yöksi.

Ei se minun matka siitä nyt aivan pilalle menisi, jos pyörä häviäisi, kun kyseessä on kuitenkin tuollaiset 2 viikon reissut. Matkan luonne toki varmaan muuttuu, jos pyörä häviää.

Näitä yleisiä vehkeitä kuitenkin saa vielä ihan kaupasta uusia.

Kyse kun ei ainakaan Bmw:n kohdalla ole mistään kovin tunnearvoa sisältävästä kapineesta...
No minä taas olen sitä mieltä, että niin ajonestolaite kuin myös hälytin ovat molemmat hyödyllisiä. Kuulun siihen moottoripyöräilijöiden enemmistöön, jolla ei ole kotitallia, jossa pyörää voisi säilyttää. Asun kaupungissa kerrostalossa. Tällä vuosituhannella on naapuri kahdesti peruuttanut pyöräni kumoon, kerran sama on tehty työpaikan edessä ja kerran kaadettu muuten vain kun se oli Helsingin keskustassa parkissa. Tällaisissa tapauksissa hälytin on hyvinkin hyödyllinen. Se parantaa mahdollisuuksia saada korvaus vahingon aiheuttajalta, koska kaadon aiheuttama hälytys kiinnittää tapahtumaan enemmän sivullisten huomiota.

Kerrostalon pihasta on minulta myös kerran varastettu ja kerran yritetty varastaa moottoripyörä, ihan täällä turvallisessa koto-Suomessa. Toisellakin kerralla pyörä olisi varmasti lähtenyt, ellei olisi naapuri tullut kapakasta kotiin ja huomannut talon edessä kahta heppua ahertamassa pyörän ohjauslukkoa rikki. Ruuvarin olivat jo ehtineet iskeä virtalukkoon. Pyörässä ei ollut hälytintä saatikka ajonestolaitetta. Vahingosta viisastuu.

Ajattelen myös niin, että hälytin auttaa turvaamaan pyörässä kiinni olevaa omaisuuttani, jos esim. joku yrittää irrottaa telineeseensä lukittua navigaattoria tai murtaa sivulaukkuja auki. Ei se tietenkään sataprosenttista suojaa anna, mutta jotain on parempi kuin ei mitään, ehkäpä jopa paljon parempi. Ainakaan ei tarvi irrottaa navia pyörästä joka kerta kun menee maksamaan bensat tai pistäytyy huoltsikan baarin puolelle syömään sämpylän.

Epäilemättä vakuutus auttaa korvaamaan suurimman osan taloudellisista vahingoista varkaustapauksessa. Tuskin kuitenkaan kaikkea. Ja kuten yllä jo vihjattiinkin, maailmassa on myös muita maita kuin "turvallisia" länsimaita, ja vakuutusyhtiöiden antama turva näihin maihin on joko rajoitettu tai olematon.

Se mitä kasko ei korvaa, on esim. pilalle mennyt lomareissu. Jotkut meistä kun suhtautuvat tunteella, paitsi tunnearvottomaan pyöräänsä, myös omaan elämäänsä ja kaikenlaiseen siihen liittyvään. "Don't worry, be happy" kun ei vaan toimi kaikenluonteisille ihmisille. Onnekas olet sinä.

Joka tapauksessa, pyörä on suurimmassa vaarassa joutua rikoksen kohteeksi siellä, missä se suurimman osan aikaa on. Suomalaiselle pyörälle se siis tarkoittaa, että Suomessa.

Jatka vain rohkeasti valitsemallasi linjalla. Ehkä tämä kuitenkin vähän laajentaa maailmankuvaasi ja kykenet nyt ymmärtämään, että se mikä riittää sinulle ei välttämättä ole ratkaisu kaikille. Mutta jos ei se sitä tee, niin ei se mitään. Don't worry, be happy!

Back