• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi mollaat BMW:tä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jappi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli tuosta goldwingistä mieleen kun tuossa pari kesää taaksepäin pysähdyttiin silloisella LT:llä tankilla ja huomattiin siinä pihalla melekosen levällään oleva GW1800.

Oli ruuvia,mutteria ja katteen palasia piha täys ja mentiin kyseleen miten se wingi nyt noin hajosi
tounge.gif

Noh, kaveri sanoi jotta oli yhtäkkii sammunut tankkauksen jälkeen eikä startti pyörittänyt enään.
Tutki kuumeisesti sähkövikaa joistain ihme bokseista.
Siinä ohimennen sanoin jotta oliskohan tuo vaan pelkkä akku menny.
Kaveri meinas että tuskin se noin vaan akku menee.
Jos nyt kuitenki kokeiltas apuvirralla ja niin sitä soitettiin yhdelle mun tutulle Pulkkilassa.
Autosta virtaa ja kas, sehän starttas laakista ja pikkusen aikaa kun lataili siinä rinnalla virtaa rupes käymään jo omalla akullakin.
Parit kirosanat siinä tuli kun ehti purkaa puoli pyörää pelkän akun takkii
biggrin.gif

Eli jättää se wingikin joskus tielle mutta ei siittä voi mennä muuta kuin akku
tounge.gif

Huonompi puoli taas mun mielestä on se, että huonoista ratkaisuista pidetään kynsin hampain kiinni (servojarrut)...
Servojarrut pudotettiin pois vuosimallista '07 alkaen.
vaikka olivatkin mukavat käyttää.
On ne kivat siihen asti kunnes menevät vikatilaan sellaisessa paikassa, kun jarruja ihan oikeasti tarvitsisi...

Nojoo, sattuuhan virheitä kyllä ihan kaikille... tiesittehän varmaan, että ekojen vuosimallien GL1800:sta on myös mittailtu ja jopa vaihdettu runkoja, jos poikkeavuuksia havaittiin? Samoin esim. 1300 Paneuropeania tuskin on voinut luonnehtia aivan viattomaksi.

Silti uskon, että jos olisi olemassa aineisto, minkä pohjalta tehdä tilasto: takuukorjausten määrä vs. myydyt kpl-määrät merkeittäin, niin se kertoisi aika karua kieltä.

Tosin tuollaisen aineiston kasaan saamisessa olisi pari hankaluutta. Ensinnäkin valmistajat haluavat pitää moiset ihan visusti omana tietonaan. Ja siinäkin tuntuu olevan eroja, miten yksittäiset maahantuojat suhtautuvat tyyppivioiksi väitettyihin vikoihin. Tehdäänkö niistä ihan oikea ´recall´ (ajoturvallisuuteen liittyvistä oikeista tyyppivioista, kuten esim. rikkoutuvista jarruputkista ainakin PITÄISI tehdä!) vai hoidetaanko viat määräaikaishuollon yhteydessä kuntoon ns. matalalla profiililla. Vai eikö tehdä mitään, korkeintaan syytellään omistajia vääränlaisesta käytöstä.

Asiassa on tietenkin sitten vielä myös sellainen puoli, että on paljonkin tapauksia, jotka asiakkaan mielestä kuuluisi korjata takuuseen, mutta ne johtuvat oikeasti käyttäjävirheestä, esimerkiksi huoltojen laiminlyömisestä. Tämä ilmiö on yleistynyt paljon 2000-luvulla, kun harrastuksen pariin on tullut runsaasti uusia vasta-alkajia.

Sitten kun on valjennut, että tuon saakin maksaa ihan omistaan, mennään sydämistyneenä nettiin ja avaudutaan siitä, miten paska kampe tuli ostettua. Sinne kerrotaan tietenkin vain se oma versio tapahtuneesta. Jos vielä sattuu löytymään kohtalotoveri taikka pari, niin simsalabim: on keksitty mallin X aivan uusi tyyppivika!

Toisin sanoen netistä saa lukea sellaisistakin vioista, mitkä hyvin todennäköisesti eivät tulisi osumaan omalle kohdalle, jos laitetta pidetään asianmukaisella tavalla. Netissä on paljon hyvää ja paikkansapitävääkin tietoa, mutta mielipiteitään ei kannata täältä luetun perusteella kokonaan muodostaa.

ps. Akku on vähän kuin renkaat sikäli, että tehdas ei sen valmistukseen juurikaan osallistu, korkeintaan valitsee soveliaan akkutyypin, ja tavarantoimittajan, jonka uskoo laadullisesti olevan riittävällä tasolla, sekä pitää huolen, että pyörän latausjärjestelmä on kykenevä pitämään akun kunnossa. Itseltänikin nyrjähti alle puoli vuotta vanhasta pyörästä Yuasan pomminvarmana pidetty akku. Vaihdon jälkeen kaikki toimi taas täysin normaalisti, eli akku itse oli viallinen.

Noh, selailin muutaman sivun BMW talkkia taakseppäin ja suurimmat arvostelut ja krittikit tuli itse BMW:n omistajilta tai joskus sellaisen omistaneen krjoituksista (siis esim tuohon perä juttuun).
crazy.gif

Itse olin jo lähellä hankkia biimerin mutta hinta ja laatu ei ihan kohdannut (mut niinhän joku jo aiemmin sanoi, että ne ajelee bemarilla jolla on siihen varaa).
Se on ihan oikein tuo, mielenkiinnolla olen seurannut tämänkin rönsyilyä...

Toivottavasti edes joku on herännyt siihen, että takana ovat nuo bmw:n *laadut*, nykyisin saa vain ylihintaista p**kaa, jossa perät ei kestä, jarrut ja elektroniikka pettää eikä maahantuoja ei vastaa mistään.

Itse valitettavasti sorruin tähän bmw sontaan ja olen kyllä katunut sitä syvästi. Kuvittelin sentään vielä silloin hankkineeni pelin jota kardaanin voimalla ei tarvitse matkalla siirtyä pajan puolelle korjaamaan, vaan sillä tehtäisiin kevyesti Euroopan valloitus. Toisin kävi...

Ja lauantaina GW kauppaa hieromaan! Sen verran kypsä jo tähän peliin, ei viitsi seisoa ensi kesän reissulla enää pajalla odottamassa matkan jatkumista.

Piste.
Minulla taas ei ole ollut mitään ongelmia perän, jarrujen, elektroniikan yms. kanssa huollosta puhumattakaan. Ajonestolaitetta lukuunottamatta. Se kun kerran päätti että estää omistajaansa ajamasta. Mutta siitäkion selviää parilla jumpperilangalla helposti kunhan on kuusiokoloavain matkassa. Eli tien poskeen ei ole tarvinnut jäädä BMW:n kanssa.

Toisin sanoen usko BMW:n laatuun ja toimivuuteen on vielä korkealla. Eipä ollut Wingissäkään valittamista, mutta LT:llä on ollut ehkä hitusen mukavampi ajaa. No nämähän ovat sinänsä makuasioita.

Tosin nuo LT:n huippuhyvät tehostetut servojarrut kyllä peittoavat GW:n jarrut mennen tullen. Aivan upea keksintö.

t. Repa
t. Repa

No voihan hemmetti jos sitä syynäiski ensin läpi kaiken mualiman vikatilastot ja raportit löytyykö tulevasta moposta vikoja ennen ostoa
biggrin.gif

Ei kiitos, tunteella ja rakkauvella tätä lajia kohtaan tässä edetään, hajotkoon prkle vaikka mikä mopo, korjataan taikka vaihretaan toiseen
wink.gif

Itse olin jo lähellä hankkia biimerin mutta hinta ja laatu ei ihan kohdannut (mut niinhän joku jo aiemmin sanoi, että ne ajelee bemarilla jolla on siihen varaa).

Sain 10.000 euroa halvemmalla pyörän jossa ehkä ei ole esaa ja vesaa ja ei kardaania eikä ajotietokonetta mutta rumuutta varmasti saman verran jollei enemmän  
tounge.gif
Eikös se niin ole, että rumassakin repussa voipi olla hyvät eväät?
wink.gif
SILLÄ MENNÄÄN...
062802moto_prv.gif

wink.gif
SILLÄ MENNÄÄN...  
062802moto_prv.gif
Tarkoititko tuota K1200R:ää?

t. Repa
Eiköhän tämä kasku käy lähes jokaiseen BMW:n malliin...  
tounge.gif

Mutta niin vaan toi rumuus jollain tapaa viehättää. Kauniimpi osapuoli ihastui messuilla tähän uuteen F800R malliin. Saas nähdä mitä tapahtuu kun pitää keväällä se lähteä koeajamaan... Saattaa olla että taloon tulee toinen susiruma BMW.
wink.gif

wink.gif
SILLÄ MENNÄÄN...  
062802moto_prv.gif
Tarkoititko tuota K1200R:ää?

t. Repa
Eiköhän tämä kasku käy lähes jokaiseen BMW:n malliin...  
tounge.gif
No ei nyt sentään, vaikka kyllä bemarin kohdalla taitaa keskimääräistä useammin pitää paikkansa. Kaikesta huolimatta.

t. Repa

Ajonestolaitetta lukuunottamatta. Se kun kerran päätti että estää omistajaansa ajamasta. Mutta siitäkion selviää parilla jumpperilangalla helposti kunhan on kuusiokoloavain matkassa.
En ole tuollaisesta ajonestolaitteen korjauksesta koskaan kuullutkaan. Kerro ihmeessä lisää! Ja missä vaiheessa rengas-antennin kiinnitys on muutettu kuusiokoloille. Eikös se alunperin ole niitattu? Niin ainakin mun pyörässä oli. Onkos tää joku mallikohtainen juttu, miten se on kiinnitetty?

Tuli tuossa tehtyä -08 GS Adventurelle oma kestotesti. Ei ihan niin pitkä kuin TM:ssä. Yhden kuskin voimin kilsoja kertyi ajokauden aikana reilut 32 tuhatta. Kävin mm. Länsi-Saharassa kääntymässä.

Ajonestolaitteen antenni jouduttiin vaihtamaan 8965 km kohdalla. Muuta ajamisen estävää vikaa ei pyörässä ilmennyt koko kauden aikana. Matkustajan satulan lukitus oli jo uutena viallinen. Se korjattiin, kun olin siitä pari kertaa valittanut. Pyörä oli välillä kovassakin maastokäytössä. Kotimaassa ajoin sillä esim. hiekkakuopalla ja krossiradalla, Marokossa melkoisen vaativilla sorateillä ja maastoreiteillä.

GS on loistava pyörä, kuten tälläkin foorumilla on useaan kertaan todettu. Pyörän laatuun ja kestävyyteen olen tyytyväinen. Rengasantennin ja jarruputkien vaihdon jälkeen pitäisi tyyppiviat olla hoidettu. Innokkaasti ja positiivisin mielin odotan tulevia kilometrejä. Oman kokemukseni perusteella, jos jokin pilaa BMW:n, se on BMW Suomi, eli maahantuoja, joka kuvittelee, että se voi ikuisesti ratsastaa laatumerkin vanhalla maineella ja rahastaa asiakkaitaan antamatta mitään. Omasta mielestäni maahantuojan toiminta on vaihdellut kehnon ja ala-arvoisen välillä koko sen seitsemän vuoden ajan, kun minulla on BMW-merkkinen pyörä ollut.

Kotimaassa ajoin sillä esim. hiekkakuopalla ja krossiradalla, Marokossa melkoisen vaativilla sorateillä ja maastoreiteillä.
Nyt heräsi uteliaisuus isolla uulla. Miltä tuntui GSA krossaillessa? Olen itse käynyt pari kertaa hiukan kevyemmällä matkamöhköllä radalla, ja täytyy sanoa että aika tukkapystytouhua on suhteessa oikeaan krossiin tai enskaan. Kokeilitko edes jonkinlaisessa lastissa vai pyörä tyhjänä?

Bemaria on kiva haukkua, kun sillä on tunnistettavuutta ja luonnetta. Tosin, juuri sitä varten japsimerkit tekevät näitä erottuvia pyöriä. On se ihan eri asia ajaa jollain pikkufasulla kun veemaksin aura hehkuu ympärillä.

Perinteinen bemarilinja ei ehkä miellytä kaikkia. Useimmat sapiensit katsovat siinä vaiheessa muualle jos kehityksen anaalivaihe on ohitettu.

Nyt heräsi uteliaisuus isolla uulla. Miltä tuntui GSA krossaillessa? Olen itse käynyt pari kertaa hiukan kevyemmällä matkamöhköllä radalla, ja täytyy sanoa että aika tukkapystytouhua on suhteessa oikeaan krossiin tai enskaan. Kokeilitko edes jonkinlaisessa lastissa vai pyörä tyhjänä?
Krossiradalla ajaminen gessulla pitää ottaa ihan omanlaisenaan hommana. Se on pyöränkäsittelytaidon treenaamista, ei niinkään vauhtiajoa. Pääsee ajamaan kaltevia mutkia, suditteleen kurveissa jne. En varsinaisesti hyppinyt, patikot menin pyörän massan ehdoilla (=hitaasti). Oma haasteensa on kumminkin viedä 260-kiloista pyörää kuluneella krossiradalla, vaikkei vauhdin puolesta pärjääkään krossipyörille. Mukavaa se mielestäni on, ei noussut tukka pystyyn. Meinaan mennä myös ens kesänä, ja useammin kuin viime kesänä.

Krossiradalla ei ollut laukkuja kiinni. Viime kesän ajoissa jätin pleksin paikalleen, mutta sitä sai  jatkuvasti varoa, kun keula meni ylös alas. Pleksin yläreuna kun meinaa mun mittaista lyödä just nenänvarteen, jos ei pidä varaansa. Varmaan ens kesänä senkin irrotan, niin saapi ajaa huolettomammin.

Kokeilin myös vähän erilaisia alustan säätöjä, ESA:n kanssa kun se kävi näppärästi. Hyvin nopeasti totesin, että ainoa asetus, jolla kannattaa mennä radalle oli enduro-ESA:n kuoppaisempi asetus ja vaimennus "Hard".

Hiekkakuopalla oli laukut paikallaan ja jonkin verran myös kuormaa niissä. Pehmeässä hiekassa meno oli paljon vaikeampaa kuin krossiradalla ajaminen. Mutta rinteitä oli pahuksen hauska ajaa ylös. Muutaman kerran tosin tuli pakkopysähdys sellaiseen kohtaan, että oli pieni tenkkapoo, miten saan pyörän sieltä pois. Kannattaakin olla kaveri mukana, jos meinaa vaikeita paikkoja kokeilla.

No voihan hemmetti jos sitä syynäiski ensin läpi kaiken mualiman vikatilastot ja raportit löytyykö tulevasta moposta vikoja ennen ostoa
biggrin.gif

Ei kiitos, tunteella ja rakkauvella tätä lajia kohtaan tässä edetään, hajotkoon prkle vaikka mikä mopo, korjataan taikka vaihretaan toiseen
wink.gif
No näin se kyllä menee
062802jumpie_prv.gif

Liian pitkä kevät, siitä nää turhat jorinat alkaa
biggrin.gif

Ajonestolaitetta lukuunottamatta. Se kun kerran päätti että estää omistajaansa ajamasta. Mutta siitäkion selviää parilla jumpperilangalla helposti kunhan on kuusiokoloavain matkassa.
En ole tuollaisesta ajonestolaitteen korjauksesta koskaan kuullutkaan. Kerro ihmeessä lisää! Ja missä vaiheessa rengas-antennin kiinnitys on muutettu kuusiokoloille. Eikös se alunperin ole niitattu? Niin ainakin mun pyörässä oli. Onkos tää joku mallikohtainen juttu, miten se on kiinnitetty?

Tuli tuossa tehtyä -08 GS Adventurelle oma kestotesti. Ei ihan niin pitkä kuin TM:ssä. Yhden kuskin voimin kilsoja kertyi ajokauden aikana reilut 32 tuhatta. Kävin mm. Länsi-Saharassa kääntymässä.

Ajonestolaitteen antenni jouduttiin vaihtamaan 8965 km kohdalla. Muuta ajamisen estävää vikaa ei pyörässä ilmennyt koko kauden aikana. Matkustajan satulan lukitus oli jo uutena viallinen. Se korjattiin, kun olin siitä pari kertaa valittanut. Pyörä oli välillä kovassakin maastokäytössä. Kotimaassa ajoin sillä esim. hiekkakuopalla ja krossiradalla, Marokossa melkoisen vaativilla sorateillä ja maastoreiteillä.

GS on loistava pyörä, kuten tälläkin foorumilla on useaan kertaan todettu. Pyörän laatuun ja kestävyyteen olen tyytyväinen. Rengasantennin ja jarruputkien vaihdon jälkeen pitäisi tyyppiviat olla hoidettu. Innokkaasti ja positiivisin mielin odotan tulevia kilometrejä. Oman kokemukseni perusteella, jos jokin pilaa BMW:n, se on BMW Suomi, eli maahantuoja, joka kuvittelee, että se voi ikuisesti ratsastaa laatumerkin vanhalla maineella ja rahastaa asiakkaitaan antamatta mitään. Omasta mielestäni maahantuojan toiminta on vaihdellut kehnon ja ala-arvoisen välillä koko sen seitsemän vuoden ajan, kun minulla on BMW-merkkinen pyörä ollut.
Kuusiokoloavaimia tarvitsin LT:n takapenkin ja takalaukun irroittamiseen. Yhteensä 6 ruuvia avattava.
Sen jälkeen hälytin on hyvin käsillä. Hälytinhän katkaisee starttatessa starttireleelle menevän virtapiirin. Pistokkeet irti ja pistokkeeseen jumpperilangalla virta starttireleelle niin kuin se olisi ilman hälytintäkin. Ja mopo toimii normaalisti. Tosin hälytin on sitten mykkänä kun pistokkeet ovat irti. Mutta mopolla voi ajaa.

En muista suoraan, mitkä piuhat pitää kytkeä. Yhteensä 5 pinniä saa uuden kytkennän eli tarvitaan 3 jumpperilankaa.

t. Repa

Eikös toi ole aika symbolinen tuollainen "ajonesto", minkä voi ohittaa helposti heittämällä yhteen töpseliin pari hyppylankaa?

Yleiselektroniikasta ostaa plugeja pussillisen niin voi pölliä vastaavan määrän bemareita vieläkin helpommin, kun voi nyhertää hyppylangatkin kotona omassa rauhassa valmiiksi.

Eikös toi ole aika symbolinen tuollainen "ajonesto", minkä voi ohittaa helposti heittämällä yhteen töpseliin pari hyppylankaa?

Yleiselektroniikasta ostaa plugeja pussillisen niin voi pölliä vastaavan määrän bemareita vieläkin helpommin, kun voi nyhertää hyppylangatkin kotona omassa rauhassa valmiiksi.
Ei niitä kukaan pölli, niin ovat paskoja.

Kai mä sitten oon vähän vajakki mutta uus HP2 on mielestäni tosi makee. Hinta on tosin aika yläkantissa, alkaa olee kovassa luokassa kilpailijoita. Tuleva S1000RR on jo tosi hieno. Olkoonkin kovan hintaisia mutta BMW on tulossa uusille markkinoille eikä mitenkään huonolla setillä.

Karavaani se kulkee vaikka koirat haukkuu
smile_org.gif

Back