• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi ei käytä vilkkua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Streethawk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siis onko tieliikennelaissa ihan määritelty tuollainen ennustajan lahjojen pakollinen omaaminen jotta saa tehdä laillisia ohituksia  
confused_orig.gif
Lyhyesti: on. Mutta eipä anna aihetta enempään: ohittele juuri niinkuin olet ennenkin tehnyt, muista jättää vilkku käyttämättä ja jos hyvä tuuri käy ja seuraus pitkällä ajolla on vain sakkoja silloin tällöin, muista valittaa poliisin mielivallasta ja jos huonommin käy, niin ei muuta kuin kyynel
tounge.gif
. Äläkä unohda moittia autoilijaa, joka onnettomuuden oikeasti mielestäsi aiheutti (jos jäät henkiin)
Kovasti olen koittanut täällä sanoa sitä etten ala itkemään, jos itse sääntöjä rikon ja sitten kolahtaa. Poikkeuksena se jos toinen osapuoli tekee sen minulle tahallaan. Ja yleensä käytän vilkkua ohituksissa. Joskus on tilanteita jossa ohitus on niin "nopea" etten vilkkua ala räpeltään vaan keskityn vain ohitukseen. Joo ja se on silloin liian tiukka ohitus ja poliisilla täysi oikeus muistaa minua silloin päiväsakoilla, jos sattuu paikalla olemaan. Ymmärrän hyvin mihin vilkkua käytetään ja mikä sen merkitys on. Autolla käytän vilkkua aina.

Mutta jään odottelemaan ensimmäistä sakkolappuani, johon poliisisetä on kirjoittanut syyksi "Kuljettaja ei selvästi osoittanut muulle liikenteelle ennen ohitukseen lähtöä mihin väliin hän aikoo palata jonossa. Hän ei myöskään kykene näkemään tulevaisuuteen eikä siten tiennyt ohituksen alkaessa, että silloin vielä näkymättömissä oleva auto tulee kuljettajan näkyviin kesken ohituksen ja täten kuljettaja joutui palamaan jonoon käyttäen vain tilannekohtaista harkintaa."  
wink.gif

Aivan hullua menoa nykyään moottoriteillä kun autot ei näytä vilkkua kaistanvaihdoissa tai sitten väläyttävät sitä kerran kun tien keskiviiva on jo keskellä autoa! Miten tommosten toimia voi yhtään yritttää ennakoida ja varoa?!?

Ei se kukka siitä sinne hattuun ilmesty vaikka vilkkua käyttäiskin ihan oikeaoppisesti ja kertoo näin muille tienkäyttäjille aikeistaan. Pikkupomot ostelee kalliita vehekeitä ja sitten ne luulee että saavat ajaa miten huvittaa. Mua ainakin kyrsii tommonen. Ajellaan reippaasti kuten ennenkin, mutta näytetään edes me sitä esimerkkiä muille että miten se vilkku välähtää esim. kolme kertaa ennen kuin aletaan kääntämään kulkupeliä mihinkään suuntaan.

Jonosta ilman vilkkua ohittamaan lähtevän eteen on muuten harvinaisen kiva kiilata. Oma vilkku vaan päälle ja eteen, eihän sitä voi tietää että toinen haluaa ohittaa jos se ei käytä vilkkua. Tieliikennelakikin sanoo että ohittamaan ei saa lähteä silloin jos takaa tuleva ajoneuvo on VILKULLAAN ilmaisuut aikeensa lähteä ohittamaan.
sport05.gif

Kappas, avautumiseni toisessa topicissa poiki tämän hienon ketjun
062802jumpie_prv.gif

Jos "ei ehdi vilkuttelemaan, kun on niin hasardi ohitus, että pitää keskittyä pysymään hengissä", kuten tuolla useampi mainitsee, on se eri asia kuin mistä alunperin pulttasin. Olen samaa mieltä noiden edellisten kommentoijien kanssa, että jos ohituksesta tulee noin suisidaalinen, niin silloin jo on jotakin perusteellisesti pielessä ohituksen alkaessa, olipa liikkeellä pyörällä tai autolla. Tietysti jos joku ihan tarkoituksella haluaa edetä autojen seassa tuolla tavalla paikasta A paikkaan B, niin minkäs sille mahtaa. Omapa on asiansa.

Jos moottoripyorällä ei kuitenkaan viitsi/jaksa/osaa käyttää vilkkunappia sinänsä suht rauhallisissa ohituksissa autoletkojen välissä, kun oma matkanopeus on esim. luokkaa +10-20 km/h verrattuna autoletkaan, on se mun mielestä ihan silkkaa typeryyttä. Ei se kotilokuski voi arvata, mitä peilissä näkyvä pyörä suunnittelee tekevänsä. Sitten kun jossakin vaiheessa kuitenkin kolahtaa tai vähintäänkin tulee paniikkitilanteita edessä olevan auton lähtiessä samaan aikaan ohittamaan, niin vika löytyy kyllä ihan sieltä omasta peilistä, ei auton ratin takaa.

PPK

Tutulta Taksisuharilta sain aika kuvaavan kommentin asiasta keskusteltuamme:" Onnistunut kaistanvaihto suurhelsingin alueella perustuu yllätykseen". Valitettavasti pitää aika hyvin kutinsa.
blush.gif
Kuulostaa kovasti siltä, että herra tai rouva Taksisuhari olisi kotoisin Turusta. Kyllä Helsingissä, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella, saa vilkulla hyvin tilaa. Tai ainakin paremmin kuin Turussa tai Oulussa.

Kovasti olen koittanut täällä sanoa sitä etten ala itkemään, jos itse sääntöjä rikon ja sitten kolahtaa. Poikkeuksena se jos toinen osapuoli tekee sen minulle tahallaan. Ja yleensä käytän vilkkua ohituksissa. Joskus on tilanteita jossa ohitus on niin "nopea" etten vilkkua ala räpeltään vaan keskityn vain ohitukseen.
Vielä hiukan väännän ilman sarvia ja hampaita.
Se voi olla että sinä et itke, mutta entäpä se vastapuoli?
Entä jos kolari on niin paha, että auto lennähtää metsikon puolelle ja siinä on lapsia kyydissä?
Noi on tietty kauhuskenaaroita, mutta koskas se kolarissa olis tuuri käyny.
Siks sanoisin, että mieti hieman, niin saatat säästyä suurelta surulta.
Ja sanon vielä minäkin saman kuin muutkin.
Jos ohitus on niin nopea ettei kerkiä vilkkua käyttämään, niin se on liian nopea...sellaisessa paikkaa ei pitäsi lähteä ohittamaan
*oikeastaan kukkahattu sopii hienosti silmien väriin*

Se on perseestä, kun liitytään isommalle tielle ja kärkytään sitä väliä, mihin sen kotilon/vast. voisi tunkea, mutta vilkku ei syty. Ei syty. En v*ttuillessanikaan vaihda oikealta kaistalta vasemmalle väistääkseni, koska ei ole minun tehtäväni arvailla, haluaako Tienkäyttäjä X kääntyä vai jatkaa suoraan. Tietysti jos liittymässä on loppuva kaista niin voi jo arvata että kaveri kääntyy ennemmin tai myöhemmin. Näitä "jatkuvia" liittymiä on esim. Kehä I:llä ja Tuusulanväylällä. Mitä hyötyä sitä vilkkua on näyttää silloin kun kaistanvaihto/ohitus on jo aloitettu? Ei sellaisesta ole kenellekään mitään hyötyä. Sama kun jättäisi vilkuttamatta.

Edit. Sen verran tarkennuksena että en minäkään itseäni varten vilkuta, jos ei ole ketään lähellä niin en vilkuta, usein vilkutan myös jalalla/jaloilla, kivaa.

Jonosta ilman vilkkua ohittamaan lähtevän eteen on muuten harvinaisen kiva kiilata. Oma vilkku vaan päälle ja eteen, eihän sitä voi tietää että toinen haluaa ohittaa jos se ei käytä vilkkua. Tieliikennelakikin sanoo että ohittamaan ei saa lähteä silloin jos takaa tuleva ajoneuvo on VILKULLAAN ilmaisuut aikeensa lähteä ohittamaan.  
sport05.gif
Siinä vaiheessa, kun tajuat että toinen on ohittamassa ilman vilkkua on se toinen jo ohittamassa ja silloin et todellakaan saa siihen eteen kiilata  
veryangry.gif
Ellet sinäkin olen joku meedio joka tietää jo etukäteen, koska joku on ohittamassa ja vielä ilman vilkkua.

Vielä hiukan väännän ilman sarvia ja hampaita.
Se voi olla että sinä et itke, mutta entäpä se vastapuoli?
Entä jos kolari on niin paha, että auto lennähtää metsikon puolelle ja siinä on lapsia kyydissä?
Noi on tietty kauhuskenaaroita, mutta koskas se kolarissa olis tuuri käyny.
Siks sanoisin, että mieti hieman, niin saatat säästyä suurelta surulta.
Ja sanon vielä minäkin saman kuin muutkin.
Jos ohitus on niin nopea ettei kerkiä vilkkua käyttämään, niin se on liian nopea...sellaisessa paikkaa ei pitäsi lähteä ohittamaan
*oikeastaan kukkahattu sopii hienosti silmien väriin*
Tuo muiden onnettomuuden osapuolien (autossa olevien) murehtiminen on kyllä sellainen asia, että rehellisesti sanoen mp:llä ajaessa sitä ei aina ajattele. Autolla ajaessa se on yleensä se ensimmäinen asia joka tulee mieleen. Tottahan tuo on, että onnettomuus sattuu juuri siksi, että monta asiaa menee pieleen, ei vain yksi. Ja pahimmillaan tilanne on sellainen, jossa oma typerä ohitus aiheuttaa vastaantulevan auton väistön suoraan pusikkoon. Itselleni ei käy mitään, mutta autossa 2+2 perhe josta kaikki kuolee ulosajossa
sad_orig.gif

En tosiaan ole mikään bomberi ja suhteellisen asiallinen kuski muutenkin. Kotona kaksi lasta odottaa, että isä tulee ajelulta myös kotiin. Otsikkokin oli vähän väärin valittu ja se olisi pitänyt olla "Missä tilanteessa ei käytä vilkkua?". Nyt otsikko viittaa siihen ettei käyttäisi vilkkua ollenkaan. Mutta joskus tulee kyllä tehtyä typeriä ohituksia ja joskus jää vilkkukin käyttämättä 
confused_orig.gif

En tosiaan ole mikään bomberi ja suhteellisen asiallinen kuski muutenkin.
Houp sou .. mutta sanoppas milloinka ihan oikeasti niin kiire olisi
ettei vilkkua ehtisi mukamas käyttää ja toisekseen kerropas miten
iso valtakunnan salaisuus se on minne oletkaan menossa? Mitä
ihmeen haittaa vilkunkäytöstä voisikaan olla? Toisekseen vilkkua
ei ihan oikeasti tarvitse räpelöidä .. siinä se on missä aina
ennenkin Olen aiemminkin jo todennut, että mikäli kaikki muut
noudattaisivat liikennesääntöjä tiukasti, niin minun kaahaamiseni
olisi todella helppoa, kun olisi todella helppoa ennakoida muiden
tekemiset .. MUTTA, kun kaikki muut ajavat kuten minä elikkä aivan
täysin miten sattuu että ei varmasti ole ennakolta tiedossa miten
kovaa ajan tai väistänkö ikinä vai pelkästään en koskaan, niin
seassa kaahaamisesta ei tule yhtikäs mitään. Mitä opimme tästä?
Emme tietenkään mitään .. miksi ihmeessä tästä oppia pitäisi?

En usko, että saat vilkuttamattomuudesta sakkoja (kovin helposti),
mutta veikkaanpa, että ylinopeussakot jonkun ohitustilanteen
yhteydessä on todennäköisempi. Jos ohitus edellyttää (edellyttäisi)
hetkenkään ylinopeutta, niin ohitukseen ryhtymiseen ei ole
perusteita. Topi ja Riitta Uosukainen (ed.kunnan puhemies .. oli)
olivat tulossa jostain Imatralta tjsp ja kas .. Topi ohitti rekan ja
sai sakot ylinopeudesta, niin siihen Riitta (oli mukana säätämässä
tätä lakia) totesi, että eihän rekasta voi mitenkään päästä ohitse
ajamatta hetkellisesti ylinopeutta. Tuostahan nousi aivan
hemmetillinen "mekkala" iltapäivälehdistössä ja lopputoteamuksena
oli, että mikäli ohittamiseen tarvitaan ylinopeutta niin ohittamiselle
ei ole perusteita.
Joten tämä on ihan Valtakunnan Tasolla todettu ...
tounge.gif

Saat ihan itse päättää miten menettelet ... kun/jos rahaa on ...

Lupaan, että hyvällä tuurilla voi keikkua pitkäänkin, mutta ei loputtomasti.
smile_org.gif

ennenkin
Koskaan ei ole ollut oikeasti, niin kiire minnekään. Ihan itse aiheutettu kiire yksittäisessä ohitustilanteessa, jossa heittää sen verran pienessä raossa edellä ajavasta ohi, että keskittyminen menee muuhun kuin vilkun käyttöön. Ehkä se on myös tuota kokemattomuutani mp:llä ajamisesta, kun ei kerkeä vilkkua näyttämään myös tiukemmassa ohituksessa
confused_orig.gif

Eipä nyt paljon muuta tule mieleen haittana kuin se, että joku lähtee sulkemaan tilan pelkästä kateudesta, kun vilkulla kerrot mihin väliin olet tulossa.
Ketjun avaamisessa olikin tarkoitus kuulla muilta motoristeilta, että missä tilanteessa vilkun käyttö voisi olla jopa haitaksi.

Ketjun avaamisessa olikin tarkoitus kuulla muilta motoristeilta, että missä tilanteessa vilkun käyttö voisi olla jopa haitaksi.
Hyvä, että otit asian esille .. ihan hienoa ...

mutta vilkkua kannattaapi käyttää ... ei se nyt niiiiiin iso juttu ole ..
bowdown.gif

Ihan oikeasti en ole enää aikoihin tavannut "tiensulkijoita" ..
Motoristeja on jo niiiiin paljon ja ihmiset viisastuvat vähitellen ..

Itse asiassa juuri tänään eräs ajeli perässä liian lähellä ja näytin
hänelle ihan asiallisesti, että jättää isomman raon ja sehän jätti ..
joten monet asiat toimivat ihan helposti .. ei ne kaikki ole ihan
niin tyhmiä kuin väitetään ja siksipätoisekseen ... lähes kaikki
motoristit ovat myös autoilijoita .. joten mitäpä niitä haukkumaankaan ..

ennenkin
Koskaan ei ole ollut oikeasti, niin kiire minnekään. Ihan itse aiheutettu kiire yksittäisessä ohitustilanteessa, jossa heittää sen verran pienessä raossa edellä ajavasta ohi, että keskittyminen menee muuhun kuin vilkun käyttöön. Ehkä se on myös tuota kokemattomuutani mp:llä ajamisesta, kun ei kerkeä vilkkua näyttämään myös tiukemmassa ohituksessa
confused_orig.gif

Eipä nyt paljon muuta tule mieleen haittana kuin se, että joku lähtee sulkemaan tilan pelkästä kateudesta, kun vilkulla kerrot mihin väliin olet tulossa.
Jos ei ole tarpeeksi kokemusta käyttää sitä vilkkunamikkaa samaan aikaan kun ohittaa, on parempi pysyä ihan sillä omalla kaistalla vaan, ja ajella kiltisti muiden perässä. Mitäpä muuten teet tällä hetkellä vasemman käden peukalolla kun lähdet ohittamaan? Kaikennäkösiä kädettömiä täällä onkin liikenteessä. Suosittelisin, että menet ihan kiltisti suljetulle alueelle harjoittelemaan vilkun käyttöä, ja palaat liikenteeseen vasta kun se rupee sujumaan kaikissa tilanteissa.

Tuo vilkun käyttämättömyys on suomalaisten perussynti liikenteessä, ja sit nää samat pellet itkee, kun kukaan ei anna tilaa kun yrittää vaihtaa kaistaa. Kyllä on ihmiset tolloja.

Tuo vilkun käyttämättömyys on suomalaisten perussynti liikenteessä, ja sit nää samat pellet itkee, kun kukaan ei anna tilaa kun yrittää vaihtaa kaistaa. Kyllä on ihmiset tolloja.
Näin se on. Itse vilkutan hyvissä ajoin ennen kaistan vaihtoa ja lähes aina tulee tilaa. Jos ei tule heti, niin sitten sitä tulee kohta. Jos on niin kiire, ettei ehdi käyttää vilkkua, niin seuraavalla kerralla kannattaa lähteä liikkeelle vähän aikaisemmin.

Yhteen asiaan johon naisena olen törmännyt teidän niin rakkaiden ja ihanien miesten kanssa, on se jos nainen lähtee miehistä ohi autolla tai mp:llä  vilkulla tai ilman vilkkua. Monesti olen saanut kokea, että tilaa muuten ei anneta. Parhaimmassa tapauksessa kiihdytettään vähän lisää, että ei muuten varmasti pääse ohi. Sitten lyödään ne liinat kiinni ja ajetaan alinopeutta. Nimimerkki muutaman kerran melkein joutunut näiden teidenritareiden takia vaara tilanteeseen. Imago kun ei kaikilla kestä moista kolausta. No elämä on ja sen kanssa pitää vaan oppia elämään.  
wink.gif

Ruuhkien aikaan kuitenkin yleensä annetaan kivasti tietä ainakin pääkaupunki seudulla. 
biggrin.gif

Ihme vääntöä taas päivän selvästä asiasta mutta kun tylsää on niin heitetään omakin lusikka soppaan
tounge.gif
.

En pysty kuvittelemaan tilannetta jossa ei ohittaessa ehtisi vilkkua käyttämään, muuten on niin tiukka rako ettei siinä ehdi ohittamaan mitenkään. Vilkun voi myös pistää päälle jo ennenkuin varsinainen ohitustilanne on päällä jolloin voi rutistaa koko kädellä kahvasta kun lähtee ohittamaan, samalla myös ilmaisee aikeensa ohittaa hyvissä ajoin eikä ohitusajasta kulu yhtään "turhaan" vilkun räpläämiseen. Kaistalle takaisin palaaminen voi olla tiukempi tilanne mutta kyllä siinäkin pitäisi hyvin olla aikaa käyttää vilkkua, varsinkin kun ei tarvitse puristaa kahvasta pysyäkseen kyydissä.

Ja jos tosiaan on noin tiukat ohitukset niin ei pitäis olla ongelmia mahduttaa sitä pyöräänsä siihen pieneenkin väliin, ajaa ensin edellä ajavan takakulmaan kiinni ja siitä rupee rakentamaan itselleen paikkaa, vilkun kanssa onnistuu tämäkin paremmin.

E: Ja kyllä sitä tulee itsekin välillä tehtyä hieman hätäisiä ohituksia ja muutenkin ajeltua ehkä hieman holtittomasti, pyrin kuitenkin ilmaisemaan aikeeni mahdollisimman hyvin myös tällöin.

Pakko vähän kommentoida.
Kuinka moni vannoutunut vilkun käyttäjä antaa vilkun vilahtaa enemmän kuin kerran kunnes lähtee ohi?
Ei siitä ole paljoakaan hyötyä jos se kerkeää vain kerran vilahtamaan, tai sitten on hyvä säkä että etummainen kulkuneuvo sattuu juuri samalla hetkellä katsomaan peileihin.
Se että se vilkku ehtii kerran vilahtamaan vasemmalle ja sitten kerran oikealle on melkein sama kuin ei käyttäisi ollenkaan.
Ja jos odotat ensin 3 vilahdusta vasempaan sitten lähdet ohi ja sitten ennenkuin palaat takaisin niin odotat sen 3 vilkautusta niin ohitus matka kasvaa aika pitkäksi.
Tällä foorumilla tuntuu olevan kovasti tarve tuomita toisia.
Ehkä te tuomitsijat vaan olette niin täydellisiä.
Kun olette monessakin asiassa pilkulleen lakia lukemassa niin voisitteko kuvitella missään tilanteessa joustaa liikenteessä vaikka laki kieltäisikin sen.

Tällä foorumilla tuntuu olevan kovasti tarve tuomita toisia.
Ehkä te tuomitsijat vaan olette niin täydellisiä.
Kun olette monessakin asiassa pilkulleen lakia lukemassa niin voisitteko kuvitella missään tilanteessa joustaa liikenteessä vaikka laki kieltäisikin sen.
Asia alkaa mennä vilosoohviseksi ... rock .. nyt pääsen minäkin vauhtiin ...

Kumpi on mielestäsi joustamista .. sekö, että ei noudateta
sääntöjä vai se, että antaa sen verran periksi, että noudattaa.
Oletko kenties ikinä tullut miettineeksi mitä tarkoituksia
ihan oikeasti on Tieliikennelailla. Otetaanpa vaikka esimerkiksi
väistämisvelvollisuudet. Ajatteletko, että väistämissäännöt
ovat syvältä vai voisiko olla niin, että väistämissäännöt
parantavat nimen omaan joustavuutta, ennakoitavuutta
ja ennen kaikea sujuvuuta. Siellä vielä kaiken kukkuraksi
sanotaan, että on ajoissa selvästi näytettävä, että
väistämisvelvollinen AIKOO noudattaa velvollisuuttaan.
Tämä vain yhtenä esimerkkinä .. kannattaisi pohdiskella ..
Käytännössä nimittäin ihan eniten kirotaan niitä, jotka
tulevat kolmioiden tai STOP-merkkien takaa pysähtymättä
koska silloin juuri on heidän vuoronsa .. vai miten se meni ..
biggrin.gif

Mitä enemmän Tieliikennelakia olen pohdiskellut sitä vakuuttunemmaksi
olen tullut, että se ei sittenkään ole ihan persiistä ..
Maanteillä se ei niinkään tule esiin, mutta kaupungeissa
kuten vaikka Helsingissä sen merkitys korostuu melkoisesti ..
Tieliikennelakia ei pidä ihan niin yksisilmäisesti tuijotella, että
se paska kieltää vaan kaiken hauskan kuten ylinopeus.
Itse asiassa ylinopeus on vain ja ainoastaan YKSI pikku juttu
kaiken sen muun rinnalla, mutta jostain kummalisesta syystä
juuri tuon yhden asian vuoksi kaikki muukin vedetään vessasta ..
Eihän se nyt ihan noin saisi olla ...
tounge.gif

Se että se vilkku ehtii kerran vilahtamaan vasemmalle ja sitten kerran oikealle on melkein sama kuin ei käyttäisi ollenkaan.
Ja jos odotat ensin 3 vilahdusta vasempaan sitten lähdet ohi ja sitten ennenkuin palaat takaisin niin odotat sen 3 vilkautusta niin ohitus matka kasvaa aika pitkäksi.
Ensimmänen virke täyttä totta. Toisessa ei mitään perää niin kauan kun samalla kohtaa on muitakin liikkujia kuin ohittaja ja ohitettava.

Jos laittaa vilkun päälle silloin kun aloittaa ohituksen suunnittelun eikä siloin kun aloittaa kääntämään ajoneuvoa niin kyllä se vilkku ehtii sen pari välähdystä antaa. Jos ympärillä on vielä paljon liikkujia, ohitukseen valmistatumiseen, kuolleen kulman tarkastamiseen, pienemmän vaihteen valitsemiseen ja kaistan reunaan siirtymiseen ym. menee kyllä sen verran aikaa että vilkku ehtii välähtää useammankin kerran jos vilkku on laitettu päälle heti ensimmäiseksi ja suorittaa em. toimenpiteet normaalilla rutinoituneella nopeudella.

Jos siitä vilkun käyttämisestä haluaa tehdä itselleen ongelman niin semmoinen siitä myös tulee. Jos viitsii vähänkään asiaa ajatella niin vilkkua kyllä pystyy käyttämään järkevästi (ja jopa melkein lain vaatimalla tavalla) vaikka ajelisikin reilummalla kaasukädellä.

Back