• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi aina sporttipyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samaa asiaa oon miettinyt ja ihmetellyt itsekin.

Mulkunjatkeita ja leluja nämä mopottimet Suomessa on. Lukuunottamatta tietenkin matkapyöriä, joita voi jollain lailla perustella normaaliin arkikäyttöön kesäisin.
Toisaalta, matkailuautollakin pääsee kiertelemään sitä Saimaata, ja sinne mahtuu kaikki romut telkkareista ja mikroista alkaen kyytiin.

Eipä ton matkafillarinkaan hankitaa pysty oikeen järkisyillä perustella. Ihan yhtä paljon siinä on pointtia kuin jossain streetfighterissä jonka ainoa käyttö on sitä että teinipoika keulii eestaas teollisuusalueen suoraa. Kummatkin varmaan hauskoja pelejä käyttäjilleen, mutta ilmankin tulisi oikeen hyvin toimeen.

Nää on näitä, että kukin tyylillään. Lelujahan noi kaikki on, lukuunottamatta sitten ihan puhtaasti työkäytössä olevia kaksipyöräisiä. Ja jokaisen tyylisuunnan pyörän saa perusteltua "täysin järjettömäksi", jos vain tahtoo. Joissain ruuhkakaupungeissa tietenkin toi ajansäästö yksi pointti liikkua mopolla. Mutta tällaisia suurkaupunkeja suomessa ei taida kauheesti olla... Vaikka on pyörä jo Helsinginkin kokoisessa paikassa ihan näppärä, säästää siinä vähän aikaa jos työmatka kulkee kaupungin läpi.

Mulkunjatkeita ja leluja nämä mopottimet Suomessa on. Lukuunottamatta tietenkin matkapyöriä, joita voi jollain lailla perustella normaaliin arkikäyttöön kesäisin.
Selitäppäs, magna, minulle tietämättömälle, että mitenkä se sun matkapyörä oikein määritellään? Onko minulla siis matkapyörä, kun useamman tuhatta kilometriä tulee veivattua kesässä ympäri kotomaata ja joskus käyty oikeen ulukomaellakin? Vai olisko tuo sittenkin semmonen tusinahomokyykky, kun tulee ajettua rataakin ympäri vähän perkeleesti? Kauheaa tämä epätietoisuus, olenko siis mies vaiko kyykkyhomo?
nixweiss.gif

br, Mikko

Taikka miksi se ylipäätään pitää prätkä olla kun muitakin vaihtoehtoja on
biggrin.gif
Bulgaria, Turkki, Thaimaa... ei tuolla paljoa prätkiä liikenteessä näe - enempi on tuo 2-pyöräily skootterimaisella pelillä päristelyä. Jonoissa kökkiminenkin muuttuu huomattavasti hermoja säästävämmäksi kun jää se ylimääräinen vaihteiden kanssa sählääminen pois. Puhumattakaan kuinka paljon lokoisampaa sitä on päästellä maxilla vain menox
thumbs-up.gif

Toihan on selvä asia kuin pläkki.

Kaappihomot ostelee noita viimeisen päälle kyykkyjä.

Suomessa on sitten vaan homoja suhteessa enemmän kuin Keski-Euroopassa.

Tässäkö nyt on sitä Magnamiehen peräänkuuluttamaa avarakatseisuutta?
tounge.gif

Jos suomessa on pirusti sportteja, joilla ei ole koskaan ajettu kovaa, niin on täällä myös pirusti matkapyöriä, jotka eivät ole koskaan käyneet kaukana.

Juu myönnetään: päiväunissa on jo pitkään vilahdellut gs:n ja 990adv:n kaltaisia turhakkeita.

Mietin tässä että Saksassa ihan fakta on noin että BMW matkaenska myy. Mites muualla Euroopassa:
- Englanti tuossa tuli ==> sporttipyörät on keulilla ?
Ei Briteissäkään podeta sakemannikammoa; laskentatavasta riippuen BMW R1200GS joko ykkösenä tai TOP5:ssä. Jos GS ja GS Adventure lasketaan samaksi malliksi (niinkuin ne nyt periaatteessa ovatkin), saadaan 2006 UK:n Bemu-myynniksi 2277 kpl (GS 1468 ja GSA 809). Listakakkosena tulee Hondan Fireblade 2067:llä myydyllä yksilöllä.

Selitäppäs, magna, minulle tietämättömälle, että mitenkä se sun matkapyörä oikein määritellään? Onko minulla siis matkapyörä, kun useamman tuhatta kilometriä tulee veivattua kesässä ympäri kotomaata ja joskus käyty oikeen ulukomaellakin? Vai olisko tuo sittenkin semmonen tusinahomokyykky, kun tulee ajettua rataakin ympäri vähän perkeleesti? Kauheaa tämä epätietoisuus, olenko siis mies vaiko kyykkyhomo?  
nixweiss.gif

br, Mikko
Helpotan tuskaasi kun kerran apua pyydät.

Homo olet, mutta kaapissa vielä
033102bebe_1_prv.gif

Toisaalta, matkailuautollakin pääsee kiertelemään sitä Saimaata, ja sinne mahtuu kaikki romut telkkareista ja mikroista alkaen kyytiin.
Ps. Mä puhuin motorismin sisäisestä asiasta.

Mulle, kyllä kelpaisi esim. supermoto tänne pääkaupunkimme liikenteessä pyörimiseen. Supermotojen hinnat eivät vaan mun mielestä kohtaa sitä mitä sillä saa. Eli ts. jos supermotot/enskat olisivat halvempia niin mikä ettei... Mutta samalla hinnalla saa hienoa tekniikkaa ja huippuhyvät ajo-ominaisuudet jollain uudehkolla kyykkypyörällä niin...panee se miettimään.

Luulisi täällä Suomessa, pitkien etäisyyksien maassa nimenomaan sport/touring- touring- ja matkaendurot olevan myydyimmät mallit sen verran mukavan suojan ne katteet antavat.

Itse muutaman kerran koeajolla kyykkypyöriä kokeilleena huomasin niiden katteiden olevan yhtä tyhjän kanssa mitä tulee kuskin suojautuvuuteen.

Ja onhan niihin laukkuihin mukava laittaa vaikkapa ruokaostoksetkin, eli jopa kateellisetkin ymmärtävät matkapyörän käytännöllisyyden.

Tietenkin kyykkypyörällä on mukava käydä radalla jos on sellaiseen hurahtanut jota en itse harrasta lainkaan.

Mietin tässä että Saksassa ihan fakta on noin että BMW matkaenska myy. Mites muualla Euroopassa:
- Englanti tuossa tuli ==> sporttipyörät on keulilla ?
- Ranskassa ainakin vielä 10 v. sitten omien kokemuksien perusteella ei ollut mitään enska-boomia
- Italia, Espanja ?

Itse olen myös sitä mieltä, että Saksassa asiaan eniten vaikuttaa BMW kotimaisena merkkinä ja boxerin myötä rakentunut kulttimaine. Ja Suomessa tätä samaiseen merkkiin liittyvää boomia hidastaa verotus ja sitä kautta korkea hintataso. BMW:n tavoite ei myöskään ole että joka kaveri ajaa Bemulla ==> pitäähän sitä nyt rahvaasta erottua !
2005 Oli ainakin Yamaha fz6s myydyin pyörämalli euroopassa..Jotain vanhaa viimevuotista bike tai mpmaailmalehteä lueskelin,jossa oli kyseisen pyörän koeajo ja mainittiin,että euroopassa myydään suhteessa vähemmän supersportteja,kuin suomessa.

Tuulipukukansa ehostaa sporttista imagoaan hankkimalla kyykyn kylillä pyörimiseen.

"Matkaenduro" on käsitteenä ristiriitainen (jos sillä viitataan gessuihin ja varateroihin). Puhutaan mieluummin vaikkapa allroad-pyöristä.

Briteissäkin on noussut GS-buumi. Tulee varmaan muutaman vuoden viiveellä meille kuten kitumaasturitkin. Tekee nääs varakkaan vaikutelman.
cool.gif

Täytyy kuitenkin tähän loppuun todeta että suurella todennäköisyydellä seuraava peli on Gessu.

Eikös hondamiehelle ainut oikea matkaenska olisi Varadero?  
wink.gif
Toi varateron kutsuminen matkaenduroksi on kyllä kusetusta
sad_orig.gif

Mitäs muita näitä on... versys, uusi tiger, v-strom...
Kaikkia näitä näkee kutsuttavan matkaenduroiksi.

Jotenkin itsellä on niin kuraiset lasit silmillä että noi laskee ihan vaan katupyöriksi
tounge.gif

Hondamies joutuu tyytymään afrikkalaiseen tai dominaattoriin ;-)

Jos olisin maajussi, valitsisin varmasti jonkun Africa Twini tyyppisen kokonaisratkaisun. Työ ja huvi siinä yhdistyisi, kun peltoja pitkin sais päästellä! Mutta kun oon tällänen tavallinen tallaaja, niin valintani on R1. Näin se mun maku vaan on tuohon sporttien suuntaan (niinku näköjään monilla muillakin), enkä oo kyllä miettiny mistä johtuu. Ehkä tuo huono seksielämä sitten syynä...???
tounge.gif

nixweiss.gif

br, Mikko
Helpotan tuskaasi kun kerran apua pyydät.

Homo olet, mutta kaapissa vielä
033102bebe_1_prv.gif
Ok, kiitos.

Mitä minun pitää nyt tehdä, joko A) päästäkseni ulos kaapista, tai B) parantuakseni tästä rutosta? Parannunko jos hankin jonkun ylipainoisen ja alitehoisen kaksipyöräisen taunuksen?

br, Mikko

Back