• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä uusi pyörä ensimmäiseksi "isoksi" pyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peke78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites Peke ootkos Trumppaa katellut. Ne on kohtuu hintasia, koneiltaan helppoja ajaa. Vääntöä löytyy laajalla alueella, ei ole niin vaiuhteen tarkkaa. Ominaisuudet piisaa 675 daytonassa aloittelusta ihan reiluun rata-ajoon. Käytetty SpeedTriple oiva laite kaupunkiympäristöön pystymmän ajoasennon myötä ja puhtia on kotitarpeiksi.

Koeajoja ja vertailua. Hyviä vaihtoehtoja piisaa kyllä. Siinä sitä piisaa kivaa tekemistä keväälle.

Joskus mietityttää, että minkälaisissa tilanteissa se 600cc (kyykky) potku loppuu tuolla poliiseja vilisevässä asvalttiviidakossa? Aina kun näitä "vääntöjä" lukee, niin esiin nousee 600cc pyörän huono alavääntö. Onko tuo ainoa syy, miksi siirrytään isompaan 1000cc pyörään eli että se vääntää paremmin?

Suurin osa kyykkykuskeista tykkää/nauttii ajella mutkapätkillä ym. enemmän kun kaupungilla/taajama-alueella. Ja tuolla mutkapätkillähän se 600cc vasta hauska peli onkin, saa huuattaa ja ajaa, ajoittaa vaihteiden vaihto oikeaan hetkeen ja mutkasta selvittyään saa taas räplätä oikeaa vaihdetta eli erittäin hauskaa ja aktiivista toimintaa koko ajan, siis ainakin minun mielestä. Ajaminen tuntuu oikeasti ajamiselta, kun saa säätää ja opetella koko ajan näitä ajamisen saloja.

Toisaalta ajamisesta menee ilo, jos ei saa ajella haluamallaan pyörällä, joten se siitä..
033102beer_1_prv.gif
Ei ainakaan itellä ole vielä potku loppunut..
smile_org.gif

Ennemminkin tuntuu olevan aina vain enemmän
asioita opittavana ja monesti tehoa on vähintäänkin riittävästi.

Hyvin tuolla kaupunkia ja muuta asfalttipätkää
etenee, mutta varmasti parempia pelejä on olemassa
liikennevaloissa seisomiseen..

Niitä Mutkapätkiä
sport05.gif

Höpön-löpö näille edellä mainituille ohjeille  
033102ass_1_prv.gif

Osta Rocketti ja tilaa turbo samaan huumaan,niin olet ISON jaTEHOKKAAN mopon puikoissa sillä silmäyksellä  
033102beer_1_prv.gif

Höpön-löpö näille edellä mainituille ohjeille  
033102ass_1_prv.gif

Osta Rocketti ja tilaa turbo samaan huumaan,niin olet ISON jaTEHOKKAAN mopon puikoissa sillä silmäyksellä  
033102beer_1_prv.gif
Nooh, mitä minä olen turbo pyörylöisillä ajellut, niin ne voi työntää hyvinkin pitkälle sinne missä ei päivä paista. Tehoa ja vääntöä riittää kun latikkaa antaa, siihen se hauskuus riittää, mutta missä on ajettavuus... Hilpati hipppaa... Niihin täytyy sit ihan oikeesti lyödä mynttiä kiinni jotta vois olettaa niiden edes jollain muotoa vapariin nähden olevan nätisti ajettavia. Joo, ja kuinkakohan moni turbohärbäkkeellä ajelee jokapäiväisesä ajossa pääkaupunkiseudulla ruuhkassa kysyn minä? Ei muuta kun käsiä pystyyn... Odottaa hän
biggrin.gif

Sullahan tuota kokemusta lähinnä max 15 hepan vehkeestä (muutamaa 600 kokeilua lukuun ottamatta) ja nyt kattelet tollaisia 150-200 hepan vehkeitä ja muoriskin vielä ajelis....

Mulla oli piikissä jotain 40HV luokkaa. ;)
Oli vielä vanhan ajan "täystehoinen" vähän viilattuna.
Nyt ku olen kysellyt tuttavapiiristä, niin sanoivat ettei ole mikään ihme, että muijakin ajaa isolla kyykyllä.
Tosiaan kaverin 130HV kyykyllä olen kans ajellu ja jokunen satunnainen kokeilu päälle. Kyykky se pyörä joka tapauksessa on, en usko että mikään koeajo sitä muuttaa. Ja nyt laitetaanpa tarkennusta tähän "kaupunkiajoon", asun siis lähellä Kehä III:sta eli ajan aina kotoa lähtiessäni jotain isoa väylää pitkin. Ihan Helsingin keskustassa ajelisin ani harvoin ja muutenkin ajelen paljon sellaisiin aikoihin(viikolla), että ruuhkia ei ole. Eli valoissa tulen viettämään aika vähän aikaa ajeluistani. Tämähän on vasta mietinnän alla, ensin täytyisi auto vaihtaa halvempaan ja sit on varaa ostaa pyörä. Keväällä pitää varmaan koeajella eri pyöriä, mutta 750cc Suzuki on nyt vahvimmilla, se varmaan soveltuisi mun(tai meidän) käyttöön parhaiten. Radallakin olis tarkoitus joskus käydä(kuhan se ei vaan jää toteuttamatta, niinku autolla on jäänyt). Mutta kiitoksia jo kommenteista, osasta on ollut jo paljonkin apua.

Noni.. Toi seiskapätkä Gixxeri alkaa kuulostamaa jo paremmalta.
thumbs-up.gif
Ite heti töihin päästyä ZXR750 projektiksi...
cool.gif
Koha rahoo tuloo tiskille.
tounge.gif

Hieno homma, ja turvallisia kilsoja teille.
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Sullahan tuota kokemusta lähinnä max 15 hepan vehkeestä (muutamaa 600 kokeilua lukuun ottamatta) ja nyt kattelet tollaisia 150-200 hepan vehkeitä ja muoriskin vielä ajelis....

Mulla oli piikissä jotain 40HV luokkaa. ;)
Oli vielä vanhan ajan "täystehoinen" vähän viilattuna.
Nyt ku olen kysellyt tuttavapiiristä, niin sanoivat ettei ole mikään ihme, että mujakin ajaa isolla kyykyllä.
Tosiaan kaverin 130HV kyykyllä on kans ajeltu ja jokunen satunnainen kokeilu päälle. Kyykky se pyörä joka tapauksessa on, en usko että mikään koeajo sitä muuttaa.
Ok, vedetäänpä asiaa yhteen..

1. Molemmilla ajokokemusta isoista pyöristä, jolloin harjoittelu voi alkaa sinänsä pyörästä riippumatta. Jos täysin kylmiltään lähtisi on tehokas pyörä riski ymmärtämättömälle. Jos siis ymmärsin oikein, että naisesikin on ajellut isoilla pyörillä??

2. Mallin tulee olla kyykky ja radallakin tulee käytyä. Kadulle tonninen on mukavampi vääntönsä ansiosta, mutta radalla selkeesti hankalampi ajaa kovaa ja ei ihan niin ketterä.

3. Katukäyttö ei ole keskustassa pörräämistä tai ruuhkissa matelemista. Välityksillä ei ole merkitystä.

Näiden perusteella ei kumpikaan kokoluokka sulje toistaan pois. Molemmat voi madaltaa tarvittaessa. Toisaalta monien mainitsema seiskapätkä voisi olla tuossa tilanteessa hyvä kompromissi.

2. Mallin tulee olla kyykky ja radallakin tulee käytyä. Kadulle tonninen on mukavampi vääntönsä ansiosta, mutta radalla selkeesti hankalampi ajaa kovaa ja ei ihan niin ketterä.

Tuosta olen hieman eri mieltä. Kokemus ja tilastot osoittavat että tonninen on keskivertokuskin käsissä nopeampi radalla. Johtunee juuri tuosta väännöstä.
Tilastoihin viitatessani ajattelin YCC-cupia eli Jokkista.
Siellä suurin osa ajaa tonnisilla ja yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta kärkimiehet ovat kisoissa olleet tonnisilla ajavia.

Tuosta olen hieman eri mieltä. Kokemus ja tilastot osoittavat että tonninen on keskivertokuskin käsissä nopeampi radalla. Johtunee juuri tuosta väännöstä.
Tilastoihin viitatessani ajattelin YCC-cupia eli Jokkista.
Siellä suurin osa ajaa tonnisilla ja yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta kärkimiehet ovat kisoissa olleet tonnisilla ajavia.
Joo, nopeampi varmasti, mutta vaikeampi hallita.
Tarkoitan lähinnä sitä, että kusiaisella uskaltaa tulla esim. mutkista ulos tasaisemmin kun tietää, ettei onnistu lipasemaan pitoa irti avatessa. Toisin sanoen oppii ajamaan tasaisemmin.
Tottahan väännöllä saa anteeksi radallakin, mutta...

Itse ajanut suurimman osan tonnisella, mutta vaimon kusiaisella tuntui, että hommaan pääsee nopeammin sinuiksi. Aion ens kesänä "lainata" 6r:ää enemmänkin..
inlove.gif

Ihan kivaa luettavaahan nämä keskustelut on, mutta mopoilu on kivaa melkein pelillä kuin pelillä. Osta ihan mikä vaan tuntuu itsestä nyt hyvältä. Jos se eka pyörä nyt sitten sattui ekan kesän jälkeen tuntuvan huonolta, niin paljon viisaampana osta parempi. Kaikilla mopoilla voi ajella kaupungissa, kaikissa riittää teho motareillekin; joissain paremmin ja joissain vielä paremmin. Suurin ja ratkaisevin ero on siinä haluatko poluille vai et. Jos et, niin osta se kyykky ihan rauhassa.

Mikäli nyt annat itsesi täällä "puhua ympäri", niin koko kesän mietit, että jos ny kuitenkin olisi se kyykky...

Hienoa kun pääset vielä harrastamaan naisen kanssa yhdessä
thumbs-up.gif

Pääsääntöisesti siis mä ajaisin pyörällä, mutta muijalla ois kova halu kans ajaa ja ei sitäkään tehokkaampikaan pyörä pelota.
wink.gif
 Ei sen takia viitti kahta pyörää ostaa ku kuitenkin hyvä autokin pitää olla alla. Ei rahat kaikkeen riitä.
sad_orig.gif

Kyllä kuussatanen rupee tuntuu kyl turhan pieneltä ku motareilla tulee paljon ajeltua. 750cc siis vähintään...esim. vaikka Suzuki. Jos taas päätyy tonniseen, sit valinta onkin vaikeampaa. Kertoisko joku muuten enemmän noista madaltavista koiranluista? Pystyykös (taka)jousitusta säätämään eli korkeutta tai jäykkyyttä? Sori tälläset kyselyt, mut moneen vuoteen en ole pyöriä seuraillut, lähinnä autot on vieny kaiken ajan...
Minkä verran noin yleisesti ottaen pyöriin saa tehoa näillä "pikku" muutoksilla(putkisto jne.)?
Ei 6 satkulla kyllä motarilla mitään tee : ei kulje kun jonkun verran yli 200 ja muutamassa sek. 0-100 !
biggrin.gif

(svahnmille korjaten; Muija ei ole ajanut isolla pyörällä laisinkaan)
Nyt toi 750cc alkaa tuntuu kokoajan paremmalta, vaikka sitä en ole vielä ajanutkaan.
biggrin.gif
Se vois oikeasti olla se järkevin vaihtoehto. Vastauksia en kuitenkan saanut tuohon tehopuolen parantamiseen, saako pyöriin todellakin jollain putken vaihdolla huomattavia tehonlisäyksiä?

Nyt toi 750cc alkaa tuntuu kokoajan paremmalta, vaikka sitä en ole vielä ajanutkaan.
biggrin.gif
Se vois oikeasti olla se järkevin vaihtoehto. Vastauksia en kuitenkan saanut tuohon tehopuolen parantamiseen, saako pyöriin todellakin jollain putken vaihdolla huomattavia tehonlisäyksiä?
Mulla taitaa olla tonninen kohta kaupan
smile_org.gif
Yamaha fz1 . Hyvä pyörä nurkkiin ja baanalle. Kyykystä kyllä tosi kaukana, mutta kulkee aloittelijallekin varmaan riittävästi
wink.gif
Parempikin puolisko viihtyy tarakalla, miksei sarvissakin, mutta on kohtuullisen korkea (oliko se nyt 82 cm istumakorkeudeltaan).

biggrin.gif
Kyllä virittäminen on halvinta vaihtamalla pyörää..
talktohand.gif

Ota se tonninen jos epäilet, että on tarvetta virittää.
tounge.gif

Pääset helpommalla eikä tule ongelmia päästä radalle kun melumääräykset tiukkenee.

Koeajoillahan nuo mieltymykset selviää.

Jos tulisi 400 - 500 cc nelarikyykkyjä, niin seuraavaksi varmaan semmoinen.
Cagivaltahan on tulossa se ~500-600 kuutioinen nelitahti ykspyttynen Mitoon perustuva kyykky. Apaut 60hv ja 130kg... Voi olla kokeilemisen arvoinen vehje ! Messuilla esittelijä arvioi hintaa kysyessäni että oisko joku 8000 tavoitehinta... Tiiä sit mikä se oikeesti tulee olemaan ?
Mitenkä mulla on sellanen hämärä muistikuva, että sille 525 Mitolle ois laitettu hintalappuun jotain, joka alko kutosella? Vai oliki tax free hinta? En ehtinyt esittelijän kanssa messuilla turisemaan, mutta tuo vois olla aika hauska aloittelijan ratapyöränä.

Onko tää siis todellakin tulossa tuotantoon? Kun joku vuos sitten luin jostain niiden haudanneen tämän projektin. No hyvä juttu, jos nuita alkaa tulla markkinoille
thumbs-up.gif
Netissä liikkuvasta väärästä tiedosta huolimatta uudessa 525 Mitossa on 125cc kone.

Uusi 500cc-650cc single ei ole vielä tuotannossa

ninja 250...
biggrin.gif

tai hussen wr125 täystehoiseksi muutettuna
tounge.gif

sit ku ajotaidot ylittää noiden pyörien nopeuden (ehkä kolmen kesän jälkeen) niin sit se kusiainen.

mulla 7,5 pärrä ekana pyöränä 'ikinä' ja jos nyt saisin pyörästäni tarpeeksi vaihdossa halvempaan niin ottaisin kakspuokin, oikeesti... iso pyörä on jännä mut pieni pyörä hauska... voi vitsi että kawan er-5:n valmistus loppui juuri kun mä tutustuin tähän lajiin.  kuudella tonnilla ihan oikee pyörä jolla kiertäis maailman, vaikka kakspäällä

ninja 250...
biggrin.gif

tai hussen wr125 täystehoiseksi muutettuna
tounge.gif

sit ku ajotaidot ylittää noiden pyörien nopeuden (ehkä kolmen kesän jälkeen) niin sit se kusiainen.

mulla 7,5 pärrä ekana pyöränä 'ikinä' ja jos nyt saisin pyörästäni tarpeeksi vaihdossa halvempaan niin ottaisin kakspuokin, oikeesti... iso pyörä on jännä mut pieni pyörä hauska... voi vitsi että kawan er-5:n valmistus loppui juuri kun mä tutustuin tähän lajiin. kuudella tonnilla ihan oikee pyörä jolla kiertäis maailman, vaikka kakspäällä

Ei ne vitos-erkit oo vielä mitään asfalttitantereilta kadonneita mammutinpoikasia. Vielä ei ole myöhäistä mettästää erkkiä talliin
wink.gif

Virittäminenkö kallista? Kaikki on suhteellista. Kaveri ku osti 600cc cebarin, niin samalla jo tilas putkiston siihen. Sit säätöön ja penkkiin...Ei tuo pahan hintaisena pitänyt muutokseen nähden.
wink.gif

mitähän tähänkin sanoisi. matala ja kaupunkialueelle ajoon. vn 900 kawa. sillä nainenkin pystyy ajamaan. sit munanpituudesta riippuen vaikka isoväinö, vn2000. mutta jos pitää olla kyykky, niin edellä niitä jo tulikin. 250 - 1300 cc. oikeasti joku pystyssä ajettava peruspyörä, naku tai pikkukatteella olisi aloittelijalle monipuolisin. joku enska tai smoto. tai er-6, fz-6 tai fz-1 tai z740 tai z1000 tai cbf600 tai vastaava. kuhan joku.

osta jaawa. sillä oppii alkeista hyvin. 350 cc jawa. ajaminen on halpaa ja oppii ropaamaan. pitää olla myös isot munat, että sillä ajaa julkisesti karkkipyörien sekaan. jawoja saa nykyään nelitahtisinakin, kone on rotaxin peruja. 650 cc. se kestääkin jo aika hyvin.

Back