• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä tuulilasi LT:hen?

Kaipaan kokemuksia ja mielipiteitä LT:n tuulilaseista. Vanha on naarmuinen ja menee joka tapauksessa vaihtoon, en vaan tiedä minkäkokoinen /-mallinen tulisi hankkia. Hankin pyörän vasta nyt ajokauden jälkeen joten omia kokemuksia ei asiasta vielä ole.

Kuskin pituus on 181 ja matkustajakin on aika usein mukana reissuissa.

Ja jos jollakin on ylimääräisiä laseja jemmassa niin niitäkin saa kehua ja tarjota  
tounge.gif

Scanian mallistosta saattaa löytyä hienoja vaihtoehtoja. Suojaa tosi kivasti tuulelta.
Sopiiko suoraan heittämällä pyörään vai tarvitseeko jonkinlaisen sovitteen. Hieno juttu, että täällä on asiantuntevaa ja fiksua väkeä hyviä ja käyttökelpoisia neuvoja ja ohjeita antamassa. Kuka noita myy ja ovatko hinnaltaan halvempia vai kalliimpia kuin Ceebailey´n lasit?

Aloitapa vaikka tuolla haulla...

HAKULINKKI

Jos tuolla ei tarpeeksi löydy, niin vaihda "pleksiin" tai "CeeBaileys"siin...
Kiitos näistä vinkeistä, löysin kyllä runsaasti juttuja plexeistä mutta suurin osa niistä on muita bemarin malleja koskevia. Ei taida paljon olla apua niistä.

Tiedän myös mistä uusia osia voi tilata ja ostaa, haluaisin vain ensin kuulla käyttäjien kommentteja eri mallien hyvistä ja huonoista puolista.

Ja toinen osa viestiä oli se, että jos jollakin on ylimääräisiä plexejä kotona niin voi tarjota.

No joo... Kolmen pisteen vihje joka vie BMW-kerhon LT-osioon ja tuulilasi-infoon.

LT Tuulilasi

Jos tuo ei vielä kerro tarpeeksi, niin pistä postia tälläkin foorumilla vaikuttavalle "pozo"lle tai minulle...

Olin kimpassa toissa kesänä Cee Baileyn laseja ostamassa.
Wingseillä ja lasin yläpokkauksella ehdottomasti, mutta
Pozon neuvosta otin tämän, mutta olisi saanut olla korkeampi, sillä lasin alitse tulee pyörteinen ilma ja vesi syliin (tosin vältän sateella ajamista) ja lasi ei saa olla liian korkea, koska
joskus on aivan pakko päästä näkemään reilusti yli ( räntäsade, äkillisen lasin huurtuminen, kova vesisade, jne.).
Itse katson lasin läpi ehkä n. 3-8cm lasin yläreunan alapuolelta.
Tosin tuo yläreunan pokkaus(siis hieman pystympään) aiheuttaa
ilmavirrassa suuren muutoksen ylöspäin niin, että lasin yli voit katsoa ilmavirran iskemättä kypärään. Myös takamatkustajani on varsin hyvin viimalta suojassa, kun katson ajaessa lasin läpi ja sitten on vielä nuo wingletit. Suosittelen ehdottomasti! Pozolta lisäinfoa. Yksi huono puoli: ko. muosi meni hetkessä naarmuille, ja puhdistaminen on tosi työlästä. Liekö tähän hyviä neuvoja kellään? t. muiden pyörien kypärämelusta nauttivia ihmettelevä  
biggrin.gif

Kiitokset näistä vastauksista ja mielipiteistä.

Yhteenvetona:
1. Bemarin omat lasit h**vetin kalliita eikä kukaan osta sellaisia.

2. CeeBaileys varma valinta ja suosituin (ja halvin), mulle sopiva ehkä CB2 - 4. Heikkoutena se, että materiaali on helposti naarmuuntuvaa(?) akryylia.

3. Z-Technikillä yhden koon polykarbonaatista (ei naarmuunnu helposti, mutta vaikea työstää jälkikäteen) valmistettu malli (Hinta puolet alkuperäislasin hinnasta ja löytyy Treen Heinon hyllystä (viime viikolla varastosaldo oli 5 kpl).

Eri laseja ja niiden pituuksia ei kannata vertailla suoraan keskenään, koska pituuden lisäksi toimintaan vaikuttaa lasin muoto, onko istuin matalammassa vai korkeammassa asennossa (ja vanhassa mallissa istuin korkeammalla kuin uudessa ?), selän pituus ja muut mieltymykset. Kaipa kypärän merkillä, mallilla ja ominaisuuksillakin on merkitystä, kuten kaikissa muissakin pyörissä.

Kaikkia laseja on eri keskustelupalstoilla sekä kehuttu että haukuttu, joten pitää vaan kokeilla eri vaihtoehtoja.

Kiitokset näistä vastauksista ja mielipiteistä.

Yhteenvetona:
1. Bemarin omat lasit h**vetin kalliita eikä kukaan osta sellaisia.
Moi!

Itse taidan sitten olla "ei kukaan".

Ostin alkuperäisen korkean plexin 2005 ja olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen. Suojaa hyvin, on äänetön, pyörteetön ja suojaa hyvin takana olevaakin. Ei ole näkyvästi naarmuuntunut tällä muutaman vuoden käytöllä. Eli pinnoite lienee aika kova. Saattaa olla myös yksi syy muita kovempaan hintaan.

Mielipiteitä kaikista plexeistä löytyy puolesta ja vastaan eli kyse on makuasioista. Ainoastaan omakohtainen kokeilu auttaa päätöksenteossa. Tietysti aina voi koeajaa muutaman LT:n joissa on erilaisia plexejä saadakseen tuntumaa siihen, mikä itseä miellyttää ettei tarvitse niitä kaikkia ostaa vain kokeilun vuoksi
biggrin.gif

t. Repa

Jep. Tuo Repan vinkki on hyvä. Muistaa myös kannattaa, että viime kädessä oman selän pituus ja kypärä vaikuttavat aika olennaisesti eri mittaisten pleksien sopivuuteen.

Täällä myös toinen ei kukaan, kokeilin menneenä kesänä tuota CB:n täällä niin paljon kehuttua pleksiä, mutta ei se vakuuttanut.

Hirveät pyörteilyt jotka loppui ainoastaan kun veti pleksin aivan ylös, jolloin tietysti kaiken maailman itikat kun on liiskaantuneet ruutuun niin näkyvyys onkin sitten aivan mitätön.

Eli originaalilla jatketaan, reilut 45000 mittarissa ja pleksi on vielä aivan hyvässä kunnossa, ei mitään syytä vaihtaa sen puolesta eli on kyllä kovaa kamaa.

Olin kimpassa toissa kesänä Cee Baileyn laseja ostamassa.
Wingseillä ja lasin yläpokkauksella ehdottomasti, mutta
Pozon neuvosta otin tämän, mutta olisi saanut olla korkeampi, sillä lasin alitse tulee pyörteinen ilma ja vesi syliin (tosin vältän sateella ajamista) ja lasi ei saa olla liian korkea, koska
joskus on aivan pakko päästä näkemään reilusti yli ( räntäsade, äkillisen lasin huurtuminen, kova vesisade, jne.).
Itse katson lasin läpi ehkä n. 3-8cm lasin yläreunan alapuolelta.
Tosin tuo yläreunan pokkaus(siis hieman pystympään) aiheuttaa
ilmavirrassa suuren muutoksen ylöspäin niin, että lasin yli voit katsoa ilmavirran iskemättä kypärään. Myös takamatkustajani on varsin hyvin viimalta suojassa, kun katson ajaessa lasin läpi ja sitten on vielä nuo wingletit. Suosittelen ehdottomasti! Pozolta lisäinfoa. Yksi huono puoli: ko. muosi meni hetkessä naarmuille, ja puhdistaminen on tosi työlästä. Liekö tähän hyviä neuvoja kellään? t. muiden pyörien kypärämelusta nauttivia ihmettelevä  
biggrin.gif
Moi, muutama kommentti kun tässä on näköjään päässyt "listoille"  
tounge.gif

Matkan varrella olen oppinut, että pitääkin olla hyvin varovainen ohjeita lasin korkeuksista annettaessa. mkk:lle vissiin suosittelin -4:n mittaista, joka nyt näyttäsi olevankin vähän lyhyt. Pomppe taas suositteli tämän ketjun aloittajalle myös -4 tuumaista ja kaveri on 181 cm mittainen. Itse olen noin sentin lyhyempi ja käytän -3 tuumaista, mutta jollei itselläni olisi tuota Russellin erikoispenkkiä ja siinä vielä sähkösäätöä, niin tuo olisi kyllä pikkuisen korkea meikäläiselle. Eli pelkkä kropan pituus ei ratkaise vaan selän pituus, ja sitten tietysti ajotottumukset, joku ei voi sietää ajamista lasin takana ja joku toinen taas ei juuri muuta teekään...

Eli riskittömintä olisi tietysti päästä vähintäänkin koeistumaan - jollei -ajamaan eri mittaisia laseja.

Hämmästelen hieman tuota akryylilasin nopeaa naarmuuntumista. Toki se on pehmeämpää kuin polykarbonaatti, mutta oikein hoidettuna toimii vuosia. Itselläni on kolmas CB menossa ja uudet on hankittu vain erilaisen mallin - ei vanhan naarmuntumisen -  takia. Kaikki edelliset lasit on myyty moottoripyöräkäyttöön eikä miksikään pallogrillin tuulensuojaksi eikä ostajien kanssa ole syntynyt mitään suurta otsaanlyöntikilpailua kauppatavaran surkean ulkonäön takia.
Itse pesen lasin tietysti runsaan veden kanssa ja reissun päälläkin pesen lasin mukana kulkevan juomapullon vedellä ja mikrokuituliinalla. Parin viikon välein hinkkaan lasiin Plexusta, joka on melkoinen ihmeaine pienten naarmujen häivyttämiseen. Sitä myy ainakin J. Lamminaho Baehrilta.
Niin, ja yksi perusjuttu vielä, jonka eräs kokeneempi motoristi opetti: tuulilasiahan ei saisi koskaan puhdistaa vaakasuuntaisin vedoin vain aina ylhäätä alas. Ne pienet vaakanaarmut on kaikkein pirullisimpia päin aurinkoa ajellessa...

Pelkkänä huhuna olen muuten kuullut, että Ceebailey olisi lopettanut noiden sivuwingeillä varustettujen lasien tuotannon. Se on suuri sääli, mikäli pitää paikkansa, itse en ole sitä tarkistanut.

T. pozo

062802moto_prv.gif

Lisäyksenä vielä, että kyllähän tuo Z-Techinkin lasi kannattaa käydä katsastamassa siellä Heinolla. Heillä on varmaan jokin vaihto-LT, johon sen kiinni ruuvaaminen käy kolmessa minuutissa. Varmaan antavat moiseen kokeiluun mahdollisuuden. Sittenpähän saat ainakin kylmät tyypit lasista. Jos kerran niitä on maassa, niin helpoimmasta päästä kannattaa tuo etsintä aloittaa...

T. pozo

062802moto_prv.gif

Sorry!

Ei ollut tarkoitus väheksyä kenenkään valintoja.
Törkeästi yleistämällä saa kuitenkin nopeasti keskustelua aikaiseksi ja runsaasti hyviä ja rakentavia mielipiteitä  
smile_org.gif

Taidanpa käydä Heinolla vilkaisemassa sitä Z-Technikiä. Valmistajan sivuilla olevan kuvan perusteella se näyttää edestä päin hyvin eri muotoiselta kuin CeeBaileysin tuotokset, eikä samasta kuvasta sitäpaitsi pysty päättelemään mitään plexin yläpokkauksesta.
(onkohan kellään valmistajalla sellaista plexia, joka edestä päin katsottuna muistuttaisi kaljapullon profiilia, sopisi paremmin yhteen oman profiilin kanssa?)

Sorry!

Ei ollut tarkoitus väheksyä kenenkään valintoja.
Törkeästi yleistämällä saa kuitenkin nopeasti keskustelua aikaiseksi ja runsaasti hyviä ja rakentavia mielipiteitä  
smile_org.gif
No problem! Ei näistä kukaan voi itseensä ottaa.

Aikaisemmista keskusteluista on käynyt ilmi, että makuja ja kokemuksia on monia. Minusta tuntuu, että kypärälläkin voi olla aika suuri merkitys, koska itselläni (183 cm, Navan kypärä) pyörä on äänetön tuolla korkealla plexillä, mutta kun kaverini (n. 178 cm, BMWn kypärä) ajoi sillä hän valitti selvästi kuuluvia ääniä. Kokeilin hänen kypäräänsä ja ero oli todella suuri. Ilman pyörteily ei kyllä tuntunut kummallakaan kypärällä.

t. Repa

Back