• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä syö eturenkaan V-mäiseksi?

///...joten olin todellä löysä..
Ei se mitään, sattuuhan tuota muillekin kerran 10 vuodessa....  
lookaround_orig.gif
biggrin.gif
tounge.gif
tounge.gif
!!

Mutua:
Eikös rengas joudu muuttamaan muotoaan aina kosketuskohdaltaan kahteen suuntaan kaarevasta tasoksi ja vastoinpäin. Tämä muodonmuutos aiheuttanee "rullaavaa" hiertämistä renkaan ja asfaltin välillä joka lienee voimakkainta kosketuskohdan reunalla.

Mä en tiedä, pitäiskö tämä taas esittää, tämä sama virsi...
wink.gif

RENGASPAINEET JA MATH RULES...
Muuten ihan hauskaa peruskemiaa, mutta kannattaisiko kuitenkin ottaa huomioon, että tosielämä on kaavoja ihmeellisempää? Oletko koskaan huomannut että rengas alkaa toimimaan erilailla kunhan pyörällä on ajanut muutamia kilometrejä? Tai että sadekelillä tämä saattaa kestää pitempään? Syksyllä liikkeelle lähtiessä rengas lipsuu, mutta kun olet ajanut esim. 5km niin rengas pitää? Mistäköhän tämä voisi johtua?

Aivan "rakas Watson". Renkaan lämpötila ei ole sama kuin ympäröivän ilman. Rengas lämpenee ajettaessa. Mitä tyhjempi rengas, sen suurempi muodonmuutos ja sitä suurempi lämmöntuotto ja nopeampi lämpeneminen.

Itse olen havainnut, että kuskin hermojen kuluminen joskus aiheuttaa sen että kuskista itsestään tulee veemäinen  
tounge.gif

Mulla korjaantu tuo ongelma alustan säädöillä.
Alusta oli aivan liian kova ja rengas otti vastaan kaiken kuormituksen.
En usko ettärengaspaineet vaikuttaisivat tuolla tavalla.
Rebound vaimennusta oli liikaa ja keula jäi pohjaan ja rengas kului juuri kuvailemallasi tavalla. Kun otin reboundia pienemmälle niin rengas alkoi kulumaan oikein.

Olipa tieteellisen tuntuinen tuo lontooksi kirjoitettu tutkimus. Ja kun sitä aikansa katseli, löysi kuvan jossa kerrottiin liian suuren paineen kuluttavan keskeltä ja liian pienen sivuilta. Täytyy lisätä Rockettiin paineita kun näyttää sivut olevan snadisti kuluneemmat.

Toisaalta onko tutkimus sittenkään oikeassa. Takarengas kuluu kiihdytyksissä ja keskeltä, kun taas eturengas jarruttaessa ja sivuilta. Pitäisikö tästä päätellä jotain? Luen vielä uudelleen ajatuksen kanssa tuon tutkimuksen...

Siitä reunoilta se rengas kuluu jos ajaa paljon mutkia. Ei se juuri suorassa ajossa edessä kulu kun siihen ei kohdistu mitään pinnan suuntaista voimaa. Jarrutuksetkin jää katuajossa niin vähiin että ne ei rengasta juuri kuluta.

Rengas kuluu ainakin itellä huomattavasti nopeammin keskiviivan puolelta ja se johtuu teiden kallistuksista.. Tien pinta on keskiviivan kohdalla korkeammalla kuin reunaviivan kohdalla.. Toki se yhdessä keturallaan olevien rengaspaineiden kanssa syö rengasta paljon.

Tuo edellä ollut kommentti että autoissa kovemmilla paineilla kuluu keskeltä ei vyörenkailla ole ikinä pitänyt paikkaansa (paitsi jos painetta on 4-5). Löydä rengas pullistuu keskeltä keskipakovoiman seurauksena, jolloin tiehen osuessaan muodostaa eteen "patin" ==>  jauhaa rengasta keskeltä. Enemmän painetta niin muodonmuutos on pienempi. Ajan autollakin 0.2 -0.3 ylipaineilla ja renkaat kestää selvästi paremmin. Juuri otin alta pois Contin kitkat ja kilometrejä oli ajettuna 115 tkm.
Noh, kumma juttu kun sattuu noista olemaan kokemusta, jotta se gummi kuluu liian kovilla paineilla keskeltä.

Back