• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä rengas XX:ään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaskax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kokemusta niin että PilotRoad2 takana ja PilotSport edessä?

Paljonkos TeroXX on jo ajanut ja mikä tilanne?

Mites ukoilla, onko kokemusta Dunlop SPmax 120/70ZR17 (58w) TL d220 ST A F kumista. Mulle paiskattiin sellainen tuohon mopoon (XX) eteen, ja siitä alkoi mukava voblaus 80-60 vauhdissa kun irroittaa kädet sarvista. Voiko olla niin ettei tuo saa****n rinkula sovi tuohon pyörään, on meinaan jo toinen menossa, 300 km ajettu yhteensä. Pyörässä ei ollut mitään oireita ennen renkaan vaihtoa, mutta nyt on...
veryangry.gif

Mites ukoilla, onko kokemusta Dunlop SPmax 120/70ZR17 (58w) TL d220 ST A F kumista. Mulle paiskattiin sellainen tuohon mopoon (XX) eteen, ja siitä alkoi mukava voblaus 80-60 vauhdissa kun irroittaa kädet sarvista. Voiko olla niin ettei tuo saa****n rinkula sovi tuohon pyörään, on meinaan jo toinen menossa, 300 km ajettu yhteensä. Pyörässä ei ollut mitään oireita ennen renkaan vaihtoa, mutta nyt on...
veryangry.gif
Tasapainotettiinkos rengasta? Joidenkin mielestä se on tarpeen, joidenkin mielestä ei.

Fiksummat .Orgilaiset toki voi kertoa, onko tämä mahdollinen syy woblaukseesi.

Tasapainotettiinkos rengasta? Joidenkin mielestä se on tarpeen, joidenkin mielestä ei.

Fiksummat .Orgilaiset toki voi kertoa, onko tämä mahdollinen syy woblaukseesi.
Kyllähän toki tasapainotettu on, eka rengas oli ihan mahdoton, ja tämä toinen oli aluksi melko oireeton, mutta tänään alkoi esiintymään myös aika rajusti.
Mopolla ajettu 32000, eikä tosiaan ollut tällaista ennen näitä Dunlopeja.

sanoi:
siitä alkoi mukava voblaus 80-60 vauhdissa kun irroittaa kädet sarvista

Saattaapi olla myös niin että ohjauslaakeri on löysällä/vaihtokunnossa ja ilmenee vain nyt tällä renkaalla (ei ehkä kaikkein jäykkärunkoisin) selvemmin?

Saattaapi olla myös niin että ohjauslaakeri on löysällä/vaihtokunnossa ja ilmenee vain nyt tällä renkaalla (ei ehkä kaikkein jäykkärunkoisin) selvemmin?
En ainakaan käsituntumalla löydä moposta "väljää", eikä myöskään renkaan myynyt kauppias löytänyt pyörästä klappia. Nyt alkaakin tulemaan sitten kyseeseen merkin (renkaan) vaihto, mutta jos sitten vieläkin woblaa niin sitten mulla taitaa olla 2 kpl 200 km ajettuja Dunlopeja tallissa ja sitten yks muun merkkinen rengas alla...
confused_orig.gif

http://teijoforsell.info/cbr1100xxdiary.htm
Tuolta sivulta lainattua...

9.8.2006

Dunlopin etusesta sen verran tietoa, että ilmeisesti johtuen sen keskiviivojen loivasta siksakmaisesta kuvioinnista, se aiheuttaa woblausta. Tämä on erittäin selvää, kun päästää vaikka 100 km/h irti stongasta ja antaa vauhdin hiipua, niin 80 km/h -> 60 km/h välillä tanko woblaa koko ajan melko nopeaan tahtiin. Sinänsä tämä ei haittaa mitään, mutta oli vain huomionarvoinen seikka. Tämä tuli esille välittömästi jo ensimmäisessä mutkassa renkaanvaihdon jälkeen, mutta nyt vasta muistin sen tänne kirjoittaa. (lisätty 24.7.2007: Myöhemmin olen kuullut eräältä pääkaupunkiseudulla vaikuttavalta moottoripyöräkorjaamolta, että D220F:n rungon kantavuus olisi hieman liian heikko XX:lle edessä. Lisäksi muistelen hänen sanoneen, että se olisi seuraavassa Dunlop-versiossa korjattu.)

Taitaa vaan olla sellainen rengas joka ei sovi Blackbirdiin, ja yllättäen mä menin sellaisen sitten ostamaan.
withstupid.gif

Noo ei oo varmaan ainoa rengas joka saa ohjaustankoon liikettä, mulla on edessä diablo jossa myös sahalaitakuvio keskellä, kädet kiinni sarvissa ei huomaa mitään mutta kun laskee irti niin kylläpä vaan väpättää..

Bläkkäri on tarkka renkaistaan!
Pistä sitä Metzeleriä alle vaan niin ei vapise a-ö:hön kuluessaan...ja kestää!
talktohand.gif

Minulla on nyt XX:ssä alla jo toinen setti BT021:stä, enkä edes kuvittele vaihtavani muuhun ihan helposti. On mm. sateella paljon parempi kun edeltäjä BT020, ja pitoa on sen verran että näilläkin touringrenkailla kanttaan renkaan reunoille asti myös maantieajossa. Edellinen 021-taka kesti noin 14tkm sekalaista ajoa, ja hieman yllättäen saman sarjan eturengas oli kulunut melkein samaan tahtiin, joka taas ei ole minun ajotavallani ihan normaalia (tosin vaihdan aina molemmat renkaat yhtä aikaa muutenkin). Sekarengastuksia pyrin välttämään.

Mitä tuon tangon voblaukseen tulee niin olen huomannut että kädet-irti-stongasta testissä ainakin seuraavat seikat vaikuttavat:

- eturenkaan kuluneisuus/ilmanpaine/tasapainotus
- pyörässä oleva kuorma (varsinkin paljon kuormaa takana/ylhäällä lisää voblausherkkyyttä)
- toisiovedon ketjun kireys (en oikein tiedä miksi tämä vaikuttaa, mutta niin se vaan tekee omien kokemusten mukaan, varsinkin vanha VFR:ni oli tämän suhteen herkkä)
- käytetty vaihde (5-6:lla harvemmin voblaa, mutta jos 3-4:lla päästää irti niin todnäk. voblaukselle on suurempi)
- ohjauslaakerin kunto (tietenkin)
- takajousituksen säädöt/keulaputkien mahd. nosto yläkolmiossa (jyrkempi keulan kulma -> herkempi voblaamaan, noin yleisesti ottaen runkogeometrian osalta, vaikka moni muukin asia vaikuttaa)

Minä en kovin paljon tuosta voblauksesta huolestuisi, jos sitä ei tapahdu kunhan edes toisesta kahvasta pitää kiinni, käsihän toimii ohjausvaimentimena. Kaikki minun pyöräni ovat joskus sitä tehneet, ja aina tietyissä tilanteissä jotka olen oppinut ylläolevan mukaan tunnistamaan. Jos kyseessä olisi joku putkirunkoinen 70-luvun Kawa Mach3 tms nykymittapuun mukaan olemattomilla ajo-ominaisuuksilla niin silloin sitä voblausta saisi ihan oikeasti pelätä, myös suoraan ajettaessa ja molemmin käsin stongasta kiinnipidettäessä...

/MarcusB

Minulla on nyt XX:ssä alla jo toinen setti BT021:stä, enkä edes kuvittele vaihtavani muuhun ihan helposti. On mm. sateella paljon parempi kun edeltäjä BT020, ja pitoa on sen verran että näilläkin touringrenkailla kanttaan renkaan reunoille asti myös maantieajossa. Edellinen 021-taka kesti noin 14tkm sekalaista ajoa, ja hieman yllättäen saman sarjan eturengas oli kulunut melkein samaan tahtiin, joka taas ei ole minun ajotavallani ihan normaalia  

/MarcusB
Samat huomiot ja kummeksunnat!!!
Olikos sulla se jäykempirunkoinen etunakki vaiko eikö?
Itsekkin pidän ko. renkaasta ja sen parannuksisita edelliseen 020 malliin...

Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten Continental Roadattacit xx,n alle ja ensimmäinen tuhat kilsaa meni mukavasti jonka jälkeen ei kärsi enää stongasta paljon löysätä. Alkaa nimittäin kunnon vemputus kuten joillakin muillakin birdin omistajilla edellä. Nyt on ajettu 5500km ja homma ei ole ainakaan parantunut. Olen ajanut ennen noita kumeja aina mezelerillä ja koskaan en ole niiden kanssa mokomaan törmännyt. Ts. Ei ROADATTACIA bläkkäriin.

Itsellä alla myös Contin Roadattacit, noin 1500km meni hyvin sitten ruperi wodlaa 60-80 km/h. Eli ei todella toimi XX:n alla!

Väänsin PR2:sen taakse ja hyvältä tuntuu.
Laadusta kertoo myös se että rengas oli ns. nollarengas eli täysin tasapainossa ja sitä maalitäplää ei luonnollisesti ollut.

Kokeilin vielä niin että painotin pelkän vanteen ensin, ja sitten kumi päälle. Pysyi painoissaan.

Vielä kun pääsisi uusimaan etusen.
sad_orig.gif

Kertokaa nyt toki onko woblaus lakannut kun on rekaat vaihtunut.
Ok, ei xx, mutta x-11, ostettaessa edessä oli jokin Maxxis, pintaa reilusti, kulutuspinta hampaalla jo. +100km/h alkoi täristämään, ja myös voblaamaan jos hölläsi otetta.
Tilalle vaihtui Mez Z6, kuten takanakin on.
Painoa vaati 10g ja nyt on kuin toinen pyörä ajaa, menee kuin juna ja mutkaakin on kiva ajaa.

Back