• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä pyörä kannattaisi hankkia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen aloittanut pyöräilyn tänä keväänä 20:n vuoden tauon jälkeen.
Hankin Honda Shadow VT 600 -94 jolla kilometrejä jo takana vajaat 3000 km.
Pyörään olen ollut tyytyväinen. Kaikki on toiminut ja on ollut nautinto ajella.
Suunnitelmissa olisi tehdä vähän pidempiä lenkkejä eikä vain kruisailla tässä lähistöllä. Esim. tankin koko asettaa rajoituksia.

Näin ollen kyselen teiltä alan ammattilaisilta millainen tai mikä pyörä kannattaisi vaihtaa tilalle.
Ns custom pyörä on minulle mieleen mutta onko se järkevä valinta pitkiä matkoja ajatellen.
Kruisailla haluan edelleekin kaupunkialueella joten ymmärtääkseni kyykkypyörä ei ole tähän paras vaihtoehto.

Heittäkää minulle vaihtoehtoja. Tämä pyörämaailma on hieman muuttunut 20 vuodessa joten vaihtoehtoja on aikas paljon.

Hintahaarukka pyörälle olisi tässä vaiheessa 5000-10000

Kiitos vinkeitä jo nyt näin etukäteen.  
sport05.gif

Terve vaan naapurikunnan mies!
honda 1100xx
Kawasaki ZZR 1200
BMW K1200S
Suzuki v-strom 1000
Ei itsellä kokemusta(kyykyllä ajan)
matkapyörä
lue tuolta lisää
edittiä lisätty malli

Kyllä customillakin matkaa taittaa....oon huomannut.
wink.gif
Mutta noilla vaatimuksilla joita esitit voisivat myös "nakupyörät" olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Eli Kawa ZRX(tietysti), Yammu XJR1300, Suzuki Bandit tai GSX1400. Ruutia ja voimaa noissa on isonkin lastin perille viemiseen ja ajoasento ei ole nöyrän kumara....
tounge.gif
Ajoasento ja pyörän kattamattomuus ei toisaalta puolla kovaa moottoritie vauhtia, mutta kyllä em. esimerkeillä silti Suomen kattonopeutta pystyy ajelemaan vaivatta. Customin jälkeen naku tuntuis muutenkin jotenkin loogiselta, tosin itse tein toistepäin....eikä kaduta pätkääkään.
cool.gif
smile_org.gif

Kyllä se kuule on ihan oman maun mukkaan parasta hommata. Ei sitä toinen pysty täältä adsl-linjan toisesta päästä sanomaan että mikä sulle sopii. Jokainen kuitenkin tuputtaa omien makujensa mukaan.

Käy liikkeissä istumassa ja kokeilemassa sellanen puolen tunnin lenkki vaikkapa. Sitten jos joku tuntuu toista paremmalta niin pyydät että saat heittää vielä vähän pidemmän lenkin että saat varmuuden. Vaihtoehtoja on maailma täynnä aina trumpasta kasawikaan.

Meinaan jos täältä haluat vastauksen niin sanon että Jawa. On meinaan nää uudet Jawat ihan eri laitteita kuin noi entissajan sauhuttajat.

Kyllä kyykkypyörälläkin kaupungilla kruisailee...oon huomannut.
wink.gif
Itse voisin suositella vaikka FZ:aa Bandittia, CBF:ää, ZRX:ää katteella varustettuna ym. vastaavanlaista. Ajoasento pysty ja varmasti helppo käsitellä ajossa, kuin ajossa.

Tai sit reilusti joku matkapyörä, niinku joku Pan European tai FJR...ehkä. > ovat kyllä varmaankin liian raskaita

Kokeile käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja.

Iso naku käy moneen ja on sinänsä näppärä käsitellä myös kaupungissa. Eli ostat minulta tuon sopivasti piristetyn xjr:n.
smile_org.gif

Jos olet nykyiseen pyörääsi tyytyväinen, niin miksi vaihtaa??

Pieni bensatankki. Okei, se on kiusa pidemmillä turneilla, mutta sen kanssa voi kai elää jos pyörä muuten on OK? Voiko pyörään vaihtaa isomman (tarvike-) tankin, matkailua varten lisäksi ehkä pleksi + laukut? Jos pyörätyyppi -customit- kuitenkin tuntuu sopivalta omaan käyttöön niin pidä siitä kiinni, isompitankkisia malleja on kyllä jos kuitenkin vaihtaa haluat.

Suhtaudu suurella epäluulolla lehdissä ja kirjallisuudessa esitettyihin väitteisiin etteikö kustomilla voisi matkailla tai että se on epämukavaa. Ne ovat kirjoittajan mielipiteitä, eivät absoluuttisia totuuksia. Varmastikkin suuret katetut laivat ovat mukavampia ja varmastikkaan kustomin ajoasento ei sovi kaikille. Mutta toisaalta monet heittävät pitkiäkin reissuja aika primitiivisellä kalustolla. Ja edelleen toisaalta on tyyppejä jotka ajelee homokyykyllä päivittäin kaupunkiliikenteessä ilman ongelmia.

Ööh.. Pointti on se, että jos et ole vielä testannut, miltä nykyinen pyöräsi tuntuu pidemmällä reissulla, niin kannattaa kokeilla ennenkuin menee turhaan vaihtamaan. Ottaa vaikka jonain lauantaina suunnan 300 km päähän, hotellissa yötä ja sunnaintaina takaisin. Jotain osviittaa saa kokeeko itse pyörätyypin hankalaksi. Kun loppujen lopuksi täältä netistä tahi lehdistä saa vain "keskiarvoneuvoja", sen joutuu itse kokeilemaan mikä sopii itselle.

Onko tuttu sivusto: Custom Union

Esim. tankin koko asettaa rajoituksia.
Pyörä kuin pyörä, niin parin, kolmen tunnin istumisen jälkeen on mukava jaloitella. No, jos tuossa on kymmenlitrainen (?) tankki niin kyllä sillä pari tuntia ajelee.

Itse siirryin nakun ja puolikyykyn jälkeen katteidn taakse piiloon, syynä lähinnä matkustusmukavuus pidemmillä matkoilla kelissä kuin kelissä. Koviin laukkuihin mahtuu emännänkin romut, eivätkä ole näpistelijöiden saatavilla.

Mutta joo, suosittelen tekemään sillä omalla pyörällä pidemmän reissun, ja sen jälkeen miettimään, mitä pyörältä haluaa. Jos tuntuu että täytyy vaihtaa, niin sitten vain kokeilemaan erilaisia malleja, jos ei suoraan osaa yhtään suosikkiaan mainita. Jokaisella mallilla on omat puolensa - jos vain ois aikaa ja rahaa, niin tallista löytyisi parikin "varapyörää".
Että tällasta liirumlaarumia.

Back