• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä on BMW:n paras "keksintö", josta...

Mutta lienemme jo taittaneet ko. aiheesta peistä aivan riittämiin, joten ainakin omasta puolestani kukin ajelkoon ihan juuri sellaisilla vilkuilla kuin itse sattuu tykkäämään.
Saatiinko me nyt sitten lopulta herran siunaus. Kiitos, kiitos, kiitos, kiitos...
Jääkäämme siis odottelemaan, valmistajaa, joka tuo ekana markkinoille mallin jossa on 6-vaihdepoljinta sekä molemmille etujarrulevyille oma jarrukahva.........

Baijeri hoi!  
wink.gif

Vai on Harrikassa jopa kallistustunnistinkin, se olis kyllä jotain, mutta ei vois kyllä enää kehittää ajankuluksi arviointikykyään risteyksiin tullessa.
Joo samassa tunnistimessa on kai hälläri ja sytytyksen katkaisu jos on kyljellään yli tietyn astemäärän ja tietyn ajan.
Kukaan ei kai oikein tiedä miten vilkunpalautus toimii mutta toimii kuitenkin hyvin
biggrin.gif
Tämä kun on tälläiseksi mielenkiintoiseksi vilkkukeskusteluksi muodostunut
smile_org.gif

Kyllä sen toiminnan tietää joku, ainakin tehtaan Service Manuaali on tietävinään seuraavaa:

Nopeusalueita on 4 ja niillä vilkku on päällä tietyn matkan ja ne ovat:
0-56 km/h 67 m
56-71 km/h 103 m
72-97 km/h 207 m
98+ km/h 323 m

Kallistusanturilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska se on sellainen mötikkä, jonka sisällä kuula liikkuu ja kun kuula on tarpeeksi pitkällä (pyörä kyljellään), kytkee tämä mötikkä ja sammuttaa sytytysvirran.

Noista nopeusalueista ja matkoista tulee sellainen mielenkiintoinen ilmiö, että joskus vilkku tuntuu sammuvan tosi nopeasti ja joskus pysyvän päällä ihmeen pitkään ja selitys löytyy siirtymisestä viereiselle nopeusalueelle.

(Edelliset siis koskevat varmuudella minun pyörieni ikäluokan vehkeitä, uusissa voi olla toisinkin.)

Asiaan tämä liittyi siten, että BMW:n vilkkuratkaisu on surkea ja olisikin ehkä parempi kyseisessä tapauksessa käyttää kädellä annettavia suuntamerkkejä! Olisi ainakin selkeästi yksi tehtävä kerrallaan / käsi.  
biggrin.gif

Juuri tuo Pechan mainitsema jarrun ja kaasun käyttö samalla kädellä kuin vilkun oli se seikka joka minua tuossa vilkkykytkimessä vaivasi.

Oppiihan sitä käyttämään mitä tahansa katkaisinta, eikä tuolla minun vanhassa RT:ssa niin suurta merkitystä ollut kun se ei kuitenkaan "mee mihkään", kuten termi kuuluu.

Mutta nykyisten K1300-sarjan nelikoiden suorituskyky on niin hyvä, että ohituksessa mieluummin hoidan noin vahvan moottorin kaasun annostelun yhdellä kädellä ja vilkut toisella.

J@ckin kanssa samaa mieltä siitä, että yksilöllisempi laite, olipa se sitten saksalainen, italialainen tai amerikkalainen ansaitsee pidemmän koeajon kuin UJM (Universal Japanese Motorcycle).
En huolella jaksanut lukea edeltävää, mutta milloin jarrua, kaasua ja vilkkua tarvitsee yhtä aikaa?
Kiitokset. Uudelleen harkittuna otan jarrun pois omalta listaltani. yksi lysti se kaupunkiajossa on käyttääkö vilkkua kytkin- vai jarrukädellä. Pääasia että käyttää.

Mutta jos koneessa on boforia kuten uudessa K-sarjassa, niin ohituksessa hoidan mieluummin vilkun vasemmalle-oikealle ja pois sillä kädellä joka ei käytä kaasua.

Minulle tämä ei ole pyörän valinnan peruste, mutta kun ajaa erilaisilla niin niistä huomaa eri asioita jotka on toisissa toteutettu paremmin kuin joissakin toisissa.

Back