• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä noita kotilokuskeja vaivaa näin kesällä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
... Ite koitan viimesee asti pysyä omalla kaistalla ja jos joku tulee vastaan jä näyttää et oon liian keskellä nii vaihtaa vaa ajolinjaa reunenpaa Mut noilla vauhdeilla mitä autot tuol menee nii ei tarviis oikoa...
Samaa mieltä, mielestäni on huonon kuljettajan merkki jos ei pysy omalla kaistalla normaalissa ajotilanteessa.

Kun pyrkii aina pysymään omalla kaistalla (ajoi sitten autolla tai mp:llä), ja kuitenkin varautuu varsinkin pimeissä mutkissa keskellä tietä vastaantuleviin, niin pääsee aika pitkälle.

Minulle on muutaman kerran vastaantuleva auto tehnyt oman tilani ajoradalla melko kapeaksi, mutta yksikin tapaus oli semmoinen, että mutkaisella asvalttitiellä, 80 alueella, oikealle kaartuvassa pimeässä kaarteessa näin kun vastapuolen reunassa käveli pari ihmistä. Niinpä ei ollut mikään yllätys, että kohtaava auto tuli vastaan keskellä tietä, kun ei se niiden kävelijöiden päällekkään voinut ajaa. Ja itselle jäi siihen auton ja tienreunan väliin mukavasti metrin verran tilaa johon hyvin kerkesin kääntämään.

Näitä sattuu, mutta mennään silmät auki...

Parin viimeisen kesän aikana tullut tilanne, että jos joittenkin liikkumisesta on tunnettava myötähäpeää niin yleensä osallisena on juuri moottoripyörä.

Olisiko peiliin katsomisen paikka?
Mahtaiskohan toi AKEn ajoneuvokantatilasto kertoa, miks näin on. Moottoripyöräilijöiden määrä on kasvanut sen verran rajusti, että mukaan mahtuu vaikka minkälaista säheltäjää.
ai..aika pientä osaa edustaa vieläkin moottoripyörät tiellä ajetuista kilometreistä verrattuna aiheutettuihin tilanteisiin.

sanoi:
Samaa mieltä, mielestäni on huonon kuljettajan merkki jos ei pysy omalla kaistalla normaalissa ajotilanteessa

sovellettasko samaa sääntöä sitten nois motskarionnettomuuksissa kun niissä tyypillisimmillään ei riitä edes ojienväli?
me ollaan vain niin yltiösolidaarista porukkaa että etsimme vikaa mielummin asfaltista,teknisistä vioista,ufoista,sosialismista yms kuin motoristista itsestään.

sanoi:
mukaan mahtuu vaikka minkälaista säheltäjää

aivan oikeassa olet JGo.

tässä taannoin asiaa kyseenalaistin ja yleinen mielipide oli et kaikkien pitää ja täytyykin saada olla motoristeja..
hieman edelleenkin erimieltä noin niinku harrastuksen kannalta.
voisihan osa vaikka kiinnostua kolopallosta
wink.gif

Tuollaisessa tilanteessa tulee sitten auto tai moottoripyörä vastaan on todella vähän tehtävissä ja vauhtia kun on kumminkin  80km/h, ja siinä ei auta vaikka on omalla kaistalla kun toinen ei ole.
Toivattavasti ois rekka täydes pokas mikä osuu kohalleen! Tänää tuli tommonen tilanne ku talille menos! no eipä toi mitää mulla 1,5m maaha matkaa ja perseen alla ruottin rautaa 20tkg!
biggrin.gif

sanoi:
Samaa mieltä, mielestäni on huonon kuljettajan merkki jos ei pysy omalla kaistalla normaalissa ajotilanteessa

sovellettasko samaa sääntöä sitten nois motskarionnettomuuksissa kun niissä tyypillisimmillään ei riitä edes ojienväli?
me ollaan vain niin yltiösolidaarista porukkaa että etsimme vikaa mielummin asfaltista,teknisistä vioista,ufoista,sosialismista yms kuin motoristista itsestään.
Eiköhän suurimmassa osassa mp-suistumisonnettomuuksissa ole ollut ylinopeus taustalla. Autot ei edes aja ylinopeutta, kun pitää oikoa.. Ja voihan se lipsahtaa jokaisella mutkassa, mutta aika huolestuttavaa jos oikominen johtuisi lipsahteluista, aika paljon on ajotaidoissa kehitettävää.

sanoi:

Eiköhän suurimmassa osassa mp-suistumisonnettomuuksissa ole ollut ylinopeus taustalla. Autot ei edes aja ylinopeutta, kun pitää oikoa.. Ja voihan se lipsahtaa jokaisella mutkassa, mutta aika huolestuttavaa jos oikominen johtuisi lipsahteluista, aika paljon on ajotaidoissa kehitettävää.
oukki
bowdown.gif
se olikin ylinopeus syynä noihin suistumisiin..ei kuskin taidot
062802jumpie_prv.gif

kuullostaa aivan hiihtoselitykseltä.lujempaakin olis voinut mennä mutku ei jaksanut
biggrin.gif

sanoi:

oukki
bowdown.gif
se olikin ylinopeus syynä noihin suistumisiin..ei kuskin taidot
062802jumpie_prv.gif

kuullostaa aivan hiihtoselitykseltä.lujempaakin olis voinut mennä mutku ei jaksanut
biggrin.gif
Siis, eihän nyt ole ollut puhe tässä keskustelussa motoristien ajotaidoista vaan siitä, että autoilijat oikoo ilman syytä!? Niinkuin tuossa minunkin kirjoituksessa sanoin..

niinhän se oli..mutta joskus pitää nostaa kissaa pöydälle hieman aiheen vierestäkin kun yleisemmin täällä keskustellaan muitten tienkäyttäjäryhmien tekemistä virheistä.

itse aiheeseen liittyen..olisko motoristin itsensä varauduttava myös kaikkeen tuollaiseen, jotta pystyisi jatkamaan harrastustaan myös tulevina kesinä?

muokx..pikkasen liippaa myös motoristin ajotaitoja mikäli moottoripyörällä liikuttaessa tuo oikominen muodostuu ongelmaksi.samate ne oikovat isompaakin vastaan tultaessa.valitettavasti.

hieman tuohon oikomiseen liittyy myös nämä motoristit jota tulevat tarkasti keskiviivaa nuollen unohtaen, että polven maata viistäessä oma nuppi on n.70 cm vastaan tulijan puolella?

itse aiheeseen liittyen..olisko motoristin itsensä varauduttava myös kaikkeen tuollaiseen, jotta pystyisi jatkamaan harrastustaan myös tulevina kesinä?
Kyllä olisi.
Kyllä tuolla itsekin kun mp.llä
062802moto_prv.gif
ajelen niin koitan katsella sillä silmällä liikenteessä että onko autoilija/maajussi nyt varmasti huomannut minut, vai väistänkö itse.
Kun kumminkin yleensä se mp kuski jää toiseksi kolari tilanteessa.

Mutta tuohon yllättäen mutkan takaa tulevaan autoon joka vielä on omalla kaistalla on aika vaikeaa varautua kunnolla, kun se sieltä tulee niin sinulla on vain todella pieni hetki aikaa miettiä mitä tehdä.

Mutta itse toivon omasta puolestani kaikille motoristeille turvallisia ajokilometrejä, taas kävin hetki sitten ajelemassa noita "mutkateitä".

Mutta tuohon yllättäen mutkan takaa tulevaan autoon joka vielä on omalla kaistalla on aika vaikeaa varautua kunnolla, kun se sieltä tulee niin sinulla on vain todella pieni hetki aikaa miettiä mitä tehdä.
Totta! Mutta yleensä siinä vaiheessa jo myöhäistä.

Tossa tulikin tärkeä pointti. Mitä tehdä.

Eräs juttu mikä saattaa säästää ne puuttuvat sentit olisi , että ei pyrittäisikään ajamaan noita pimeimpiä kurveja silleen pyöreästi läpitte..eli taitettaan mutkaan suhteellisen myöhään, jolla saatas hieman enempi näkyvyyttä etipäin.

Kyllä se kotilon oikominen loppuu kun pimeessä mutkassa tulee vastaan täysperävaunullinen rekka, puhumattakaan siitä, jos vastaan tuleekin puoltoista kaistaa vievä työkone
033102bebe_1_prv.gif

Sama juttu rampeilla, leikkaavat aina sisältä valkoisen viivan ylitse ja siksi on rampit täynnä hiekkaa.

On katsos niin urheiluautoa, niin urheilukuskia...

Caterpillar jos mulla ois...

Minä en IKINÄ mene pimeään kurviin vastakkaisella kaistalla.

Tuossa kerholle mennessä, on sorapätkää sellanen 25 km ja siinä muutama mukava mäki ja tiukka kurvi.
Siinä joutuu ottamaan huomioo tien kunnon (sateen tekemät urat varsinkin ylämäkeen), irtohiekan ja sen kurvin ja mahdollisen vastaantulijan.
Eli varmaan vaikein yhdistelmä noista pimeistä kurveista.
Ajan niin oikeassa laidassa, kuin se tien kunnon huomioon ottaen on mahdollista.
Ja jopa hitaasti, silloin kun tien kunto on huono.
Muutaman kerran olen siunannut omaa varovaisuutta.
Tie on yhdystie ja kun vastaantulija tulee...se tulee lujaa...joka aiheuttaa sen oikomisen siel kurvissa...
Ja vaikka se pysyis omalla puolella, niin lentävä sorakaan ei ole kiva...ei ainakaan, kun yrittää raskaalla pyörällä muutenkin ajaa kieli keskellä suuta
biggrin.gif

Kuka muu sen voi ennakoida kuin itse?

Minä en IKINÄ mene pimeään kurviin vastakkaisella kaistalla.

Tuossa kerholle mennessä, on sorapätkää sellanen 25 km ja siinä muutama mukava mäki ja tiukka kurvi.
Siinä joutuu ottamaan huomioo tien kunnon (sateen tekemät urat varsinkin ylämäkeen), irtohiekan ja sen kurvin ja mahdollisen vastaantulijan.
Eli varmaan vaikein yhdistelmä noista pimeistä kurveista.
Ajan niin oikeassa laidassa, kuin se tien kunnon huomioon ottaen on mahdollista.
Ja jopa hitaasti, silloin kun tien kunto on huono.
Muutaman kerran olen siunannut omaa varovaisuutta.
Tie on yhdystie ja kun vastaantulija tulee...se tulee lujaa...joka aiheuttaa sen oikomisen siel kurvissa...
Ja vaikka se pysyis omalla puolella, niin lentävä sorakaan ei ole kiva...ei ainakaan, kun yrittää raskaalla pyörällä muutenkin ajaa kieli keskellä suuta  
biggrin.gif

Kuka muu sen voi ennakoida kuin itse?
tietenkin omalla kaistalla on pysyttävä, mutta etenkin oikealle kaartuvis kurveis sisälinja veto aiheuttaa sen näkymä etiäpäin on lyhyempi.lisäksi mahdolliset pyöräilijät yms heidän takiaan joutuu päästään ajolinjaa ulommas ja uudestaan taittaa.

mun mielestä tollanen myöhäinen taittaminen pimeillä osuuksilla on parempi em. syistä. ja jos ajatellaan vastaantulijoita, mahdollisesti leveästikkin kulkevia onhan sitä helpompi tiukentaa omaa linjaansa..ei ihan limiitillä mennä kuiteskaan jotta pelivaraa on.

ps..uteliaana odottelen uutisia kontiosta..nm"tunninpääst päivystykseen" karmea kesäflunssa.

Joo tuohon mutkien leikkaamiseen autoilijat syyllistyy hiton usein itse tänäkesänä oon ajellut mutka pätkii ni kyllä joutuu himmailemaan nopeutta pimeisiin mutkiin ei uskalla mennä lujaa kun ei tiedä tuleeko ottaan ford vai saab paha tapa mistä pitäis päästä autoilijoiden eroon maaseudulla erittäin yleistä
nixweiss.gif

Niin ja mitä tulee pyörien ajokäyttäytymiseen niin en o törmänny törkeisiin ohitteluihin pyörillä vielä kertaakaan tän kesän aikana itse ohitan vain varmoissa paikoissa en tunge niihin kusirakoihin  tosin yleistä on että on rekka sen perässä siis perässä alle 15 metriä junnaa joku auto joka ei uskalla ohittaa sitten siihen jämähtää 3-4 autoa lisää ja ne ajaa ihan nipussa eli jos niitä pyörällä aikoo ohittaa niin on pakko työntää pieniin väleihin en tajuu miksi ei voi jättää sitä 20 metrin rakoo se helpottas kaikkien liikkumista.

Pohjois-Suomen ja Norjan kapeilla ja mutkaisilla teillä olen huomannut, että useimmin mutkia oikovat asuntoautot! Liekkö syynä lomalaisen tottumattomuus suuren ja oudon(vuokrattu?) auton käsittelyssä. Kyvyttömyys hahmottaa ison auton vaatimaa tilaa kaistalla vai mikä lienee syynä. Kapealla tiellä on väistämismahdollisuudet melko vähissä, jos toinen tulee omakotitalon kokoisella autolla vastaan keskellä tietä
nixweiss.gif

Pohjois-Suomen ja Norjan kapeilla ja mutkaisilla teillä olen huomannut, että useimmin mutkia oikovat asuntoautot! Liekkö syynä lomalaisen tottumattomuus suuren ja oudon(vuokrattu?) auton käsittelyssä. Kyvyttömyys hahmottaa ison auton vaatimaa tilaa kaistalla vai mikä lienee syynä. Kapealla tiellä on väistämismahdollisuudet melko vähissä, jos toinen tulee omakotitalon kokoisella autolla vastaan keskellä tietä
nixweiss.gif
Ne yrittävät vain pitää kahvikupit kaapissa.

Back