• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä näitä ***** huoltomiehiä oikein vaivaa

Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
033102ass_1_prv.gif
"Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että  kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.

Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
033102ass_1_prv.gif
"Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että  kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.
Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.

Minullakin oli ongelmia vajaa kuukausi sitten, kun vein pyöräni venttiilien säätöön paikalliselle pajalle, koska en silloin omistanut työkaluja kyseiseen hommaan. Noutaessani mopoa sain kuulla, että kaksi pakoventtiiliä ja yksi imuventtiili ovat liian tiukalla. Ei oltu säädetty, kun ei pidä ääntä. Kiroilin mielessäni ja maksoin tarkastuksesta.

Ajettuani kotiin huomasin, että alakate on irti ja pyörän vasen kylki takarengasta myöten öljyssä. Rauhoittelin itseäni viikonlopun, tilasin työkalut paininkuppien paineluun, kiinnitin osat, pesin ja tarkastin pyörän. Maanantaina soitin liikkeeseen ja annoin palautteen.

Olisihan sitä saattanut vaikka kuolla maantienopeudessa mikäli alakate olisi irronnut tai olisin kallistanut kunnolla öljyisellä renkaalla.

Ite maksoin kanssa 15% pyörän arvosta huoltoa viime kesänä... Eikä silti ollut kunnossa... Millään tavalla.
033102ass_1_prv.gif

12tkm huollossa kiristettiin ketjut pilalle... yksikään huoltomies ei koske enään mun pyörään ketjusäätöön piste...montakoa ketjua on kiristetty pilalle kysyn vaan?...

Juu..kyllä mieluummin vähän löysällä kuin vähän kireällä on ketjuille parempi, DR:ssä taas ainakin...kun on pitkähkö joustovara.

On siinäkin eroa kuinka kireyden katsoo, painoa päällä vai ilman...

Tai normaalisti eteenpäin parkkiin ajettuna verrattuna siihen että vaihde päällä tönäsee vähän taaksepäin niin jo näyttää kireäkin ketju todella löysältä..
wink.gif

033102ass_1_prv.gif

Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.
Monissa uudemmissa moottoreissa on kuitenkin öljysuuttimet jotka suihkuttavat öljyä männän alle...

Onneksi sain sovittua luottomekaanikoille pyöräni huollon
thumbs-up.gif
.

Kokemusta on kans monenlaista. Väliin tehdään töitä mitä ei tilattu tehtäväksi ja yritetään laskuttaa niistä. Väliin kootaan katteet väärin niin että ne irvistelee paikkapaikoin ja osa ruuveista melkein tippuu tielle ja toiset on liian kireällä. Paras oli kun musta/mattamusta pyörä oli huoltoon viedessä likainen ja se oli kiillotettu ihan läikikkääksi ja naarmuiseksi KUIVANA jollain hemmetin silikoni- tms. sprayllä
mad.gif
. Korjaamopäällikkö sai asiasta sellaisen palautteen, ettei pyörää kyllä "puhdistettu" huollossa sen jälkeen vaikka olisi kuinka p*skainen ollut sinne vietäessa.

Toissa kesänä kun hain pyörän huollosta, tuntui kytkin hiukan omituiselta. Siis vain aavistuksen verran. Ajattelin että se johtuu että on säädetty tms. Lähdimpä sitten ajelee seuraavana päivänä Affenistolle ja menomatkalla tuntuma vain varmistui että eipäs ole niin kuin ennen. Rataa en kiertänyt, onneksi. Katselin vain. Kotimatkalla moottoritiellä katosi kytkimen toiminta sitten aika pienen ajan sisällä. Kaasuttelin kotia kohti, ajattelin katsoa että kuin pitkälle näillä eväillä päästään. Matkan teko loppui moottoritielle suht pian. Syyksi selvisi kiristämätön ruuvi, nesteet valui pois.
Toinen kokemus kun huollon jälkeen lähdin Ruotsin turneelle viikoksi. No siellä sitten selvisi että takarengas aivan loppu eikä jarrupaloissa mitään pintaa. Tuon rengasjutun näin kyllä itsekin, mutta siitä ei huollon kaverit sanoneet mitään. Jarrupalat olisi kuitenkin pitänyt tarkistaa/vaihtaa. Nämä operaatiot tehtiin sitten reissussa ja päivän verra siinä meni kun oikeat paikat löytyi.
Uusintatarkistus huomautukseni jälkeen samassa liikkeessä ja luulen että eka huolto oli valohoitoa. Toisen jälkeen öljypinta ok, sivutuki rasvattu jne.

Juuri yllä kuvatunlaisten asioiden vuoksi kaikki huollot tulee tehtyä itse. Ei ole liian hankalaa uuteenkaan pyörään. Kannattaa hankkia tehtaan huoltomanuaali. Tulee samalla tekniikkakin tutuksi.

Varmaan rahassakin säästi jonkin verran, kun tilasi alkuperäiset huolto-osat Jenkeistä ja teki itse työt.
Itse tehdyt työt nykyiseen pyörään:
4 x huolto
3 x renkaan vaihdot

Huoltokirjakin on leimoilla, kun tekee huoltotyöt varsinaisen kaupallisen huollon tiloissa ja valvonnassa.

Sen ainoan kerran kun käytin mopoa ihan virallisessa huollossa unohdin sen huoltokirjan sinne... prkl

No joo, jarrunesteet olivat pitkin tankoa, koneen kylki öljyssä ja "tarkastetut" takajarrupalat oli nollissa kun pääsin huollosta kotiin(100km). Tiesin toki että ne on lopussa mutta ajattelin sitten katsoneeni väärin kun eivät mitään maininneet.

+ketju oli kirrattu silleensä että joikui ihan huolella moottoritienopeuksissa

Hajotan pyöräni mieluummin itse kuin vielä maksan siitä jollekkin
tounge.gif

edit: niin ja aikaa heillä oli tehdä tätä pikkuhuoltoa kolme kokonaista päivää

Varmasti asiansa osaaviakin huoltomiehiä on olemassa. Mutta jos asia miettii huoltoliikkeen kannalta niin kovin on lyhyt meidän sesonki, koko pitkä talvi menee miltei ilman työtilauksia ja sitten hetken aikaa on taas korkeapainetta huolloissa ja korjauksissa kesän kynnyksellä. Voiko palkkalistoilla sitten pitää näitä päteviä konkareita vuoden ympäri ja hoidetaanko hommat sitten pieteetillä kun ne huollon piinaviikot alkaa kevään tultua? Ja mistä ne huoltomiehet kerralla repäistään hoitamaan liki 200 tuhatta potentiaalista asiakaspyörää ;-)

Itse pidän minäkin huolta moposta, hyvän huoltomanuaalin avulla. Enkä ole toisaankaan mitenkään mekaanikkotyyppiä mutta ihmisten tekemiksi laitteiksi kaikki kolme mulla ollutta pyörää on osoittautuneet! Saa nähdä tuleeko nykyistä pyörää koskaan vietyä mihinkään viralliseen huoltoliikkeeseen, ainakin yksi valinnan kriteeri mulla oli luotettavuus ja simppelit huoltotoimet, joihin ei tarvita erikoiskaluja. Netin foorumeillahan noistakin asioista sai käsityksen etukäteen.

Tulipahan vaan mieleen kun yks kaveri vei auton huoltoon toinen ajovalo pimeänä, ja pois myös sama lyhty himmeänä. Ja eipä ollu huollon väelle tullut mieleen sitä vaihtaa/tarkastaa muitakaan pikku puutteita...kuten repaleista pyyhkijän sulkaa yms... Kallista vaan on se valo.

Koko autoilu-urallani olen kerran käyttänyt autoa huollossa, ja palasin hakemaan sitä hieman aikaisemmin kuin oli sovittu, ja hetken katseltuani hallinpuolelle kun huoltomies suihki crc:tä ovensaranoihin (kuin hidastetusta filmistä, eli ei niillä varmaan ruuhkaa ollut) päätin huoltaa autoni jatkossakin itse ja varastin töistä rasvapurkin.

Mopopuolella saattaa kesäajan ruuhkat tuoda oman kiusauksensa lyhentää huoltoaikoja lähinnä öljynvaihdoksi ja leimanlyömiseksi. Tosin näyttää tuo öljynvaihtokin olevan joillekin salatiedettä.

Itsetekemällä syyllinen on helppo löytää, tai voi viimekädessä syyttää jaappanin insinöörien ajatusmaailmaa.

itse en pyörääni kyllä antais millekkään "huoltofirmalle" tuhottavaksi se on varma! ja nämäkin aikasemmat jutut tällä palstalla jo kertoo miksi!

itselläni on huonoja kokemuksia lähinnä autopuolelta vaikka paljon itse teenkin (nykyään kaiken) niin aikanaan oli tilanne että vanhassa PÖSÖ 405ssä oli leima aika ja jarrut (känkkä) ei pitäny...

ajattelin että nyt ei ole aikaa ja paikkaa missä tehdä joten vein huoltoon!

sieltä sitten soitettiinkin hetken päästä että sulla on jarrupiirissä yksi putki risana!?!?!? mä siihen että kyllä se on tähän asti pitäny mutta vaihtakaa nyt sitte jos on kerran paskana!

no menin sitte muutaman päivän päästä hakemaan ja kävi ilmi että olivat vaihtaneet kaikki molempien jarrujärjästelmien putket uusiin ja lasku oli sen mukanen lisäksi kuulemma kaikki mekaniikka oli takajarruissa (rummut) pitäny vaihtaa koska ihan jumissa! (ei kyllä ollu aikasemmin ku ite olin nauhat viimeks vaihtanu ja vielä mekanismeja kuparispraylla suojannu)

lasku oli tosiaan ihan tähtitieteellinen siihen verrattuna mitä odotin ku niiden piti vaan känsseri herkistää!
shaun.gif

no sitte ei auttanu kun maksaa ja lähteä leimalle...

karmea totuus vaan paljastui kun ensinnäkin kässäri piti vielä huonommin kun viedessä joka tietysti näkyi hylkynä heti jarrudynossa mutta sit kun katsastusinssi nosti auton ylös niin huomattiin että ne uudet jarruputket roikku tulipellin reunasta takakontin pohjaan asti täysin vapaana (kiinnikkeisiin väärän paksusta kamaa tai väärät kiinnikkeet) ja lisäks vasemman takapyörän liitos vuosi niin että jarrunestettä oli 10km matkalla valunut pitkin taka akselistoa
shaun.gif

otin hatkat ja poistuin takas "huoltoon" avautumaan että mitä perkelettä!!! PÖSÖ otettiin uudestaan työlle ja anteeksi pyydeltiin ja tilanne vaikutti muutenkin siltä että ovat pahoillaan vaivasta ja luvattiin pikapikaa... lopulta kun auton hain niin sain leiman (kun jarrujärjestelmä piti tällä kertaa ja känsserikin oli kiristetty toleranssiin) ainoo vaan että se kässäri toimi tasan viikon ja sit pikkuhiljaa meni kahva kokoajan veltommaksi ja lopulta vaikka veti kahvan täysin ylös niin mitään ei tapahtunut!

siinä vaiheessa soitin taas sinne huoltoon ja haistatin pitkät vitut!

kun itse takarummut avasin niin huomasin että se käsijarrun automaattikiristys mekanismi oli ihan väärin kasattu ja vielä rikottu kun oli väkisin väärin tungettu!
shaun.gif

lopulta sain jarrut sellaseen happeen että kesti 2 vuotta kunnes toinen jarrupiiri rupes vuotamaan! syyksi huomasin sen että olivat siinä loistavassa huollossa ne uudet putket vääntäneet niin olivat vetäneet niin lähelle taka aksellistoa että olivat osuneet ja hankautuneet ajan myötä puhki!
kaboom.gif

tämän esimerkin takia en metriäkään uskaltaisi ajaa sellasella laitteella oli se nyt auto tai mopo tai ihan mikä vatkain vaan minkä on joku perkeleen "ammattitaitoinen huoltomies" duunannu!

kyllähän se jo noissa teknarin testeissä näkyy että mistä noi huollot on kotosin ku vikoja löydetään 3/10 ja vastaavaa vaikka ne on aina sellasia mitkä itsekkin pitäis tarkastaa joka kerta kun liikkeelle lähtee
shaun.gif

kaboom.gif
kaboom.gif
kaboom.gif
kaboom.gif
kaboom.gif

Edes ennenkuin luin näitä niin fiilikseni oli semmonen että varsinkin isoissa puljuissa on töissä näitä
ammiksen keskeyttäneitä nihilistejä, jotka eivät saa edes omaa mopoaan iskuun.

Autopuolella tilanne on vielä järkyttävämpi. Merkkihuollot. Tarvitseeko sanoa enempää.
Onneksi mulla on työkaluna liisaripeli, eikä tarvi välittää vaikka aiemmin toimiva auto jättää perushuollon jälkeen tielle.
Veho, stockmann-auto, länsiauto: F U !
033102ass_1_prv.gif

Mitenkään en halua provoilla, mut onneksi osaan ja jos en osaa niin opettelen tekeen kaikki huollot ite.
Ei nämä mopottimen koneet näytä olevan yhtään sen vaikiampia ku perkinsin voimakoneetkaan(yk-ajoilta). Hyvät ohjeet ku on niin kyllä ne huollot onnistuu ja on onnistunu.
Kyllähän siinä säästää pitkän pennin jos vaan viihtii näppinsä sotkea.

Back