• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä mättää jarruissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja safar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siis jarrulevy kiero. Mutta pyörässä jo toinen jarrulevy; ensimmäinen vaihdettiin viime kesänä takuuseen, kun nypytys (jarru ottaa epätasaisesti "nyökytellen") alkoi n. kuukauden ajon jälkeen. Nyt toinen jarrulevy tekee samaa; kilometrejä tuolle levylle tullut n. 10000.

Tunnustan tyhmyyteni, minä en mitään mistään tiedä ja vielä vähemmän ymmärrän, minä vain ajan
withstupid.gif
, mutta isot pojat ovat joskus kertoneet, että jarrulevyn pitäisi kestää enemmän kuin yhden ajokauden. Siis: onko trumpassa yleisestikin surkeat jarrulevyt, vai onko tämä vain mun tuuria?
veryangry.gif

Kaverillani on Trumpan Tiger vm. 06 ajettu alle 10tkm ja molemmat jarrulevyt menee uusiksi. Kuulemma materiaalivika levyissä. Onneksi menee vielä takuun piiriin.
062802moto_prv.gif

T-Birdillä alkuper. etulevyllä ajettu n.25tkm vailla onkelmia, vain palat vaihdettu kahdesti.
Olen kuullut että America/Speedmaster-malleissa tuota on tapahtunut. Käypä ulkomaisilla keskustelusivuilla katselemassa kohtalotovereita, jos täältä ei löydy...

Olisikohan selitys tuohon sama kun sain joskus noin 7-8 vuotta sitten kun ruuvasin kotiloita päivittäin ja niissä rupesi yhtäkkiä menemään levyjä koko ajan. Maahantuoja (ja valmistaja) antoi sellaisen selityksen että raudan menekki on niin suuri että levyt tehtiin liian tuoreesta raudasta!! Enpä tyhmä minä tiedän sen enemmän raudan molekyylirakenteesta mutta semmonen selitys ne antoivat, viisammat kertokaa te jos tämä voi pitää paikkansa???
wink.gif

Olisikohan selitys tuohon sama kun sain joskus noin 7-8 vuotta sitten kun ruuvasin kotiloita päivittäin ja niissä rupesi yhtäkkiä menemään levyjä koko ajan. Maahantuoja (ja valmistaja) antoi sellaisen selityksen että raudan menekki on niin suuri että levyt tehtiin liian tuoreesta raudasta!! Enpä tyhmä minä tiedän sen enemmän raudan molekyylirakenteesta mutta semmonen selitys ne antoivat, viisammat kertokaa te jos tämä voi pitää paikkansa???  
wink.gif
Vaan ei tunnu oikein uskottavalle, ei se rauta ole (kääntäen) tuoretavara, vaan karkasu ym käsittelyt voipi mennä pieleen??

Eräällä palstalla väittävät että jarrupalojen vaihto saattaa auttaa myös tuohon. Oletkos sitä kokeillut?
Onko tuossa muuten kelluva levy vai satula, kun en muista?

Aika usein tuo nypytys ei johdu edes levyn kieroudesta. Levyyn tarttuu materiaalia jarrupaloista ja se aiheuttaa epätasaisen kitkan levyn ja palan välille. Voisi kokeilla ihan santapaperilla hinkata levyt. Uiva levy ei nypytä ihan pienestä kieroudesta. Tuhoton määrä levyjä on vaihdettu ihan pelkkää tietämättömyyttä.

Mullakin toi nypytys korjaantu eturenkaan vaihdolla
biggrin.gif

Eli nypytti jonkun verran, aamulla vaihdettiin eturengas eikä jarru nypytä enää
eek.gif

Ja yks vaihtoehto tuli ajellessa vielä mieleen. Ottaa ja putsaa ne jarrupalat. Niissähän on ura mihin jarrupöly kerääntyy, putsaa siis sen irtopölyn pois.

Eka mikä kannattaa kokeilla on kunnon jarrutus.

Kato vähän rauhallisempi kohta ja parikertaa maantievauhdista (+) määrätietotinen jarrutus johonkin 20-40 nopeuteen ja pysähtymättä jatka matkaa. Levyt lämpeää kunnolla ja puhdistuu ja jäähtyy sit sen jälkeen ajossa tasaisesti.

Tuolla ainakin usein eri pyörillä ja autolla häipynyt sellainen pieni "selittämätön" nypytys/värinä.

jos toi ei auta niin sit järeemmät aseet käyttöön, purkua ja puhdistusta eri menetelmillä...

Etu renkaan vaihto auttoi viimeksi myös mulla.

Mullakin vaihdettiin SM:n molemmat etulevyt takuuseen, kun suorastaan hakkas käsille eli etujarru oli käytännössä käyttökelvoton.

No, nyt on sitten nypytystä alkanut ilmenemään taas ja kävi mielessä juuri tuo jarrupalojen vaihto, jota eivät tietenkään tehneet kun levyt vaihdettiin. Puhdistaminen tietenkin saattaisi auttaa, mutta kun mittarissa on jo 15tkm, ei varmaan palojen vaihtokaan samaan syssyyn olisi tyhmempi idea, vaikkeivät vielä rahisekkaan tms.

Kato vähän rauhallisempi kohta ja parikertaa  maantievauhdista (+) määrätietotinen jarrutus johonkin 20-40 nopeuteen ja pysähtymättä jatka matkaa. Levyt lämpeää kunnolla ja puhdistuu ja jäähtyy sit sen jälkeen ajossa tasaisesti.
Jaahas, kiitos kaikille neuvoista.
bowdown.gif
Enpä sitten alakaan heti huomenna vaih(dat)tamaan levyä, vaan kokeilen muita reseptejä ensin.

Tuosta kovasta jarrutuksesta tuli mieleen tarkennus: se nypytys (aika lievä ilmaus muuten; etujarrulla jarruttaminen on tosi tympeää) tuntuu nimenomaan hitaassa vauhdissa. Kunnolla jarruttaessa ei tunnu mitään, mutta kaupunkinopeuksissa jarrutellessa meno on varsinaista nyökyttelyä. Ja kyllä, käytän myös takajarrua ja se ottaa tasaisesti.

Kato vähän rauhallisempi kohta ja parikertaa  maantievauhdista (+) määrätietotinen jarrutus johonkin 20-40 nopeuteen ja pysähtymättä jatka matkaa. Levyt lämpeää kunnolla ja puhdistuu ja jäähtyy sit sen jälkeen ajossa tasaisesti.
Jaahas, kiitos kaikille neuvoista.  
bowdown.gif
Enpä sitten alakaan heti huomenna vaih(dat)tamaan levyä, vaan kokeilen muita reseptejä ensin.

Tuosta kovasta jarrutuksesta tuli mieleen tarkennus: se nypytys (aika lievä ilmaus muuten; etujarrulla jarruttaminen on tosi tympeää) tuntuu nimenomaan hitaassa vauhdissa. Kunnolla jarruttaessa ei tunnu mitään, mutta kaupunkinopeuksissa jarrutellessa meno on varsinaista nyökyttelyä. Ja kyllä, käytän myös takajarrua ja se ottaa tasaisesti.
Ei tuon kanssa kannata liikoja itse kikkailla. Kirjoitin mitä kirjoitin tuossa aiemmin, mutta kävin HD-Centerissä keskustelemassa ongelmasta ja samantien lähti tehtaalle tilaus uusista levyistä.

Ovat kuulemma vaihtaneet kokoajan levyn paksuutta paksummaksi ja silti tuppaa menemään kieroksi.

Speedmaster/America mallien lisäksi Tiger on kuulemma ollut samanlainen murheenkryyni etujarrun suhteen.

Eikun levyt tehdastakuuseen!

Kaverin Tiikeriin vaihdettiin levyt eteen koska se nypytti jarruttaessa. Ei kovassa vauhdissa vaan hiljaisessa nopeudessa (60km/h ja alle). Ne vaihdettiin takuuseen Moto Seinäjoella ja huoltaja sanoi, että heti kun takuu umpeutuu niin kannattaa vaihtaa tarvikelevyt jos tuntuu nypytystä.

Minkä merkkisiä ne teidän vaihdetut jarrulevyt ovat olleet vai SunStareja?
Oli merkki mikä tahansa niin ei Triumph kyllä niitä itse tee ja uskon että samoja levyjä löytyy myös muun merkkisistä vehkeistä (samalla tavoin kuin Nissinin jarrusatuloita). Tämän vuoksi tuleekin mieleen että onko kierouden aiheuttaja jokin muu kuin vika itse levyissä...

Mulla on kolmannet levyt (SunStar) menossa Daytonassa ja enää ei tule tarvetta vaihtaa niitä, kun oppia on tullut tarpeeksi, miten ne nypytyksen saa pysymään kurissa.
Niitit pitää putsailla toisinaan. Niitä pitää pyöritellä, että hiekka valuu sieltä välistä pois. Tämän perään paineilmaa, että loputkin pölyt jai poistuu. Tämän jälkeen olen roiskinut sinne liuotinta ja pessyt levyn.
Jostain syystä mulla ei paineet pysyt jarrussa, vaan kahvaa pitää puristella aamulla, ennen liikkelle lähtöä. Jos tätä ei tee, niin silloin alkaa esiintyä pientä nypytystä.
Jarrut pysyy kunnossa, kun tekee päivittäin kovia jarrutuksia kovista vauhdeista.
Jos nypyttäminen on niin kovaa, että etujarrua ei voi käyttää, niin silloin on ohjauslaakerikin löystynyt.

Samanlaista nypytystä mullaki esiintyy, vaikka viime kesänä vaihdoin uudet EBC:n levyt etupyörään. Meinasin, jos tuon nypytyksen sais pois hieromalla kupritahnaa levyn pintaan. Tänään sitten huomasin, että toisessa levyssä on jonkinsortin " pystysuunnassa esiintyvää hiushalkemaa, levyn karkaisuvirhe?!

Mitäs muut tuumii tähän, anybody?
ghostface.gif

Kumpikaan ei jarrulevyihin kuulu, halkeamat tai sen paremmin kuparitahnakaan. Monessa muussa paikassa kyllä hyvää tavaraa.

Minkä merkkisiä ne teidän vaihdetut jarrulevyt ovat olleet vai SunStareja?
Oli merkki mikä tahansa niin ei Triumph kyllä niitä itse tee ja uskon että samoja levyjä löytyy myös muun merkkisistä vehkeistä (samalla tavoin kuin Nissinin jarrusatuloita). Tämän vuoksi tuleekin mieleen että onko kierouden aiheuttaja jokin muu kuin vika itse levyissä...
Ainakin gixerissä nuo sunstarin levyt ei kestä suorina sintteripaloilla, jo kolmen kieroutuneen levyn kokemuksella.

Kuulostaa kaukaa haetulta, mutta suosittelisin keulaöljyjen vaihtoa ennen kuin ostaa uudet levyt.

Back