• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä matkapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oh2kw
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, tämä on mielenkiintoista jos matkapyörän tärkein valintakriteeri on ajo-ominaisuudet yli 200 vauhdeissa
wink.gif
Ei se varmasti tärkein ole, mutta jos vaihtoehtoina on pyörä joka on vakaa kaikissa nopeuksissa ja toinen jolla ei pysty ajamaan sitä minkä se kulkee, niin vaikuttaahan se varmasti valintaan.

Mulle riittää näin yksin matkailevana ja ilman telttaa liikkuvana ihan hyvin vähän sporttisempikin vaihtoehto.

Silloin ne ajo-ominaisuudet isommissa vauhdeissa on tärkeä asia.

Ei ne yli 200:n ajo-ominaisuudet mullakaan tärkein kriteeri suinkaan ole, mutta kun on ajanut useilla pyörillä jotka menee kuin juna suurissakin nopeuksissa niin valinnassa mieluummin päädyin yhteen sellaiseen pyörään (RT 1200)

XJR ja ostat siihen erillisen katteen ... parempaa en tiedä ..
Näin on .. Ding Dong ...
smile_org.gif
Viime kesänä kävin koeajamassa pariakin XJR:ää,mutta se tärisi liikaa juuri n. 100-120km nopeusalueella, ei sovi mun näpeille, myskään kate ei kovin hyvä.

K1200LT ajoin muuten VIIME lauantaina n. 25km koeajolla ja olipa se todella hyvä ! Moottori eirtyisen vetreä ja kavan- ja instuimenlämppärit mainiot ...

Olen omistanut aiemmin mm. GTR1000 ja GL1100 Intenrstes, joten on noilla muillakin "ei huipuilla" ajeltu ja aina toimeen tultu.

Mulle riittää kyllä Suomen huippunopeudet, joten PAN tai K1200LT ne vaihtoehdot voisivat olla. PAN on vielä ajamatta... niin ja GL1800 ...
biggrin.gif

Tuosta PAN tai KLT ....

TM testissä moitittiin PANin matkaominaisuuksia etenkin moottoritiellä ja mutkakatiellä "löysästä" rungosta johtuen...

Onko tämä "friikkien" arvostelema juttu, huomaako tavan motoriesti moista, etenkin jos on tällainen rauhallinen ajaja ...

Arto

Itse vaihdoin alkuperäiset Bridgestone BT020:t Metzeler ME6:iin 1000km ajon jälkeen, ja pyörän käytös muuttui huomattavasti rauhallisemmaksi myös suuremmissa nopeuksissa!   Saman totesi viime kesänä Tekniikan Maailma testissään, kun heillä meni Bridgestone puhki, ja vaihtoivat tilalle ME4:sen.
Itse päädyin ME6:iin niin edessä kuin takanakin, koska ME6 on rungoltaan vielä jäykempi kuin ME4.  Ei ole tarvinnut katua!

Niin, tämä on mielenkiintoista jos matkapyörän tärkein valintakriteeri on ajo-ominaisuudet yli 200 vauhdeissa  
wink.gif
Ei se varmasti tärkein ole, mutta jos vaihtoehtoina on pyörä joka on vakaa kaikissa nopeuksissa ja toinen jolla ei pysty ajamaan sitä minkä se kulkee, niin vaikuttaahan se varmasti valintaan.

Mulle riittää näin yksin matkailevana ja ilman telttaa liikkuvana ihan hyvin vähän sporttisempikin vaihtoehto.

Onneksi ei ole kesälomilla kiire minnekään.
Terv. Vanha Kusti.
wink.gif

wink.gif

Onneksi ei ole kesälomilla kiire minnekään.
Terv. Vanha Kusti.
wink.gif
Ei ehkä kiire, mutta kovat matkavauhdit on kyllä ihan piristäviä, kun on sopiva pyörä alla.

t: 3 vanhaa Guzzia, yksi Bemari ja pari muunmerkkistä italialaista romua:)

Vanha SP:kin on oikein hyvä matkapyörä, mutta tehoa saisi kyllä olla 2-30 hevosvoimaa lisää, jotta pääsisi testaamaan mihin katteiden aerodynamiikka riittää.

En ole huomannut ajettavuus ongelmia Panissa muulloin kun jos on takaboksi paikoillaan ja ajelen yksin, kovalla tuulella. Kaks päällä tai mutkatiellä menee kuin ajatus. Rengaspaineet olen pitänyt n 3,2 ssa.
Takapään jousituksen ja paluuvaimennuksen säädöillä on merkitystä.
Mitään yleisohjetta noihin säätöihin ei ole. Pitää vain kokeilla ja "oppia" jousitus ja vaimennus eri painoilla.

En ole huomannut ajettavuus ongelmia Panissa muulloin kun jos on takaboksi paikoillaan ja ajelen yksin, kovalla tuulella. Kaks päällä tai mutkatiellä menee kuin ajatus.
Eiköhän se epästabiilius siellä ole mukana, mutta kuljettajasta riippuu kuinka paljon se häiritsee? Kyse lienee aerodynaamisesta ongelmasta, joten kuljettaja on myös itse osana sen syntyä ja erikokoiset kuskit todella saavat Panin vaeltelemaan eri tavoin.

Mutkatiellä se tosiaan menee kokoisekseen kuin ajatus ja vasta puoli kesää ajettuani huomasin tiedostamattani muuttaneeni ajotapaa BMW:n jälkeen. RT:lla tuli kaarteiden huojuntaa ja vaappumista aiheuttaneita routapatteja ja muita ryppyjä kierreltyä. Pannulla niistä laskee ylitse jo aivan huvikseen pelkästään kokeakseen jousituksen (ja vaimennuksen!) nielaisevan montun ajosuunnan tai kallistuksen muuttumatta.

Mutta sitten kun sivutuuli alkaa, nopeus on moottoritiellä rikesakon rajoilla tai matkustaja löhöää takasohvalla selkänojaa vasten, niin osat vaihtuvat BMW:n eduksi.

Tuo BMW:ta ja jonkin verran FJR:n takajousitusta vaivaava huojakkuus on tosin vain kahdella pultilla kiinni pyörässä. Pitäisiköhän kysäistä josko Öhlinsiltä saisi Pannariin tarvikeaerodynamiikkaa
idea3.gif

Back